רבי עקיבא

avner 18

New member
רבי עקיבא

איך יכול להיות שרבי עקיבא סיכם את כל התורה כולה במשפט אחד והוא "ואהבת לרעך כמוך" כלומר, מה עם מצוות האדם למקום (=לאלקים)? הרי צדיק זה אחד שמקיים מצוות בין האדם לחברו ומצוות בין האדם למקום.
 
כדאי לדייק במילים

המדרש שאתה מתייחס אליו, מופיע בבראשית רבה : "בן עזאי אומר: זה ספר תולדות אדם כלל גדול בתורה. רבי עקיבא אומר ואהבת לרעך כמוך כלל גדול ממנו." (בירושלמי נדרים פ"ט ה"ד יש גרסה דומה - "ואהבת לרעך כמוך - רבי עקיבא אומר זהו כלל גדול בתורה, בן עזאי אומר זה ספר תולדות אדם -זה כלל גדול מזה".) לא מדובר על תמצית או סיכום של כל מצוות התורה, אלא על כלל גדול, על עיקרון מנחה. אולי התכוונת למקור אחר - לסיפור שמופיע במסכת שבת ל"א ע"א : "...שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי. אמר לו גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל, גייריה. אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד, זו כל התורה מכולה, ואידך פירושא זיל גמור." הלל מציג, כביכול, את כל כל התורה לפי אותו עקרון (אבל בצורת השלילה שלו, כמו בתרגום אונקלוס) מה ששנוא עליך - לא תעשה לחברך. אבל גם הלל לא מצמצם את כל התורה למצווה האחת הזו, אלא מוסיף מיד - והשאר - פירוש הוא, וגם אותו צריך ללמוד ולקיים.
 

gdisrael

New member
...

בהתחלה שהתחלתי לקרוא את ההודעה, אורמת שרבי עקיבא רק אמר שזה כלל גדול, רציתי לספר לך על הגוי שאמר "תלמדני כל התורה על רגל אחת" אבל אז ניווכחתי שבהמשך כבר הזכרת זאת... אז זו בדיוק הכוונה.. כל התורה זה "ואהבת לרעך כמוך"... והכל פירושים.. אני אסביר... אהבה... זה לתת... זה לשמוח שאחרים מקבלים.. להמ לא כתוב "ואהבת את רעך כמוך" אלא "ואהבת לרעך כמוך" ? כי התורה לא יכולה להרכיח אותך לאוהב אדם, מה לעשות - יש אנשים שאתה פשוט לא מסתדר איתם. אז היא אומרת לך "לרעך".. שכל פעם שחבר שלך מקבל משהו, תשמח בשבילו כמו שאתה היית מקבל את אותו הדבר, או לאו דווקא, אלא דבר שהיה משמח אותך שהיית אוהב, כמו שרעך. עכשיו אם תצא מכדי הנחה שאתה וסמך על "ואהבת לרעך כמוך" אז תגיע למצב שאתה תאהב לתת.. למה ? כי אתה תשמח שמישהו אחר שמח על זה שקיבל.. כך גם תיפטר מלחמוד ולקנאות וכו'... עכשיו אחרי שאתה תאהב שמישהו מקבל... אתה תגיע ל"אהבה".. שהרי אהבה... זה לתת ולשמוח שמישהו אחר מקבל... כי הרי "תרומה".. זה מלשון "תמורה".. אתה מקבל יותר ממה שאתה נותן.. לכן כתוב "ויקחו לי תמורה" ולא "ויתנו" כי הרי הכל של הקדוש ברוך הוא, הוא צריך שניתן לו? שהרי שוב, הכל שלו, וכל מה שהוא רוצה הוא יקח.. "ה' נתן ה' לקח יהיה שם ה' מבורך"... לכן "ויקחו".. למה? כי אתה לוקח משלו.. ו"לוקח לעצמך" ובכך אתה מקבל פי כמה וכמה. גם אם לא בגשמיות ברוחניות.. ואז כאשר הגעת ל"אהבה".. אתה מגיע לתורה, למה ? כי מזה אהבה.. זה א (מסמל את ה'... 1) + הבה.... מי שאין לו את ה'... (א) הוא רק רוצ "הבה" הבה זה - תביא לי תביא ל כל הזמן רוצה לקבל... משמע אם עכשיו הוא לא רוצה לקבל, אלא רוצה לתת (יש לו אהבה) אז זה כבר לא "הבה".. זה "אהבה".. ואז כיוצא מכך, יש לו אמונה ב "א'" שזה בקודש ברוך הוא.. ואם יש לך הקדוש ברוך הוא , באמונה שלמה - כל התורה פתוחה לפנייך, וכל השאר פירושים !
 

asaf2000

New member
שמעתי פירוש על זה

לגבי הלל שאמר "דעלך סני לחברך לא תעביד ואידך זיל גמור". הרי כתוב 'כל ישראל ערבים זה לזה' וברגע שאדם מקיים מצווה זה יכול להשפיע על יהודי במקום אחר בעולם וכתוב בגמרא "עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות" וגם להפך אם יהודי עושה עבירה זה יכול להשפיע לרעה על יהודי אחר. לכן הלל אמר לו מה שעליך שנוא לא תעשה לחברך, שמה שע"י עבירות שהוא יעשה הוא יגרום לחברו לסבול לכן ממילא הוא יצטרך לשמור את המצוות כדי למנוע סבל מעם ישראל - ועכשיו רק השאלה היא איך מקיימים מצוות - ואידך זיל גמור.
 

ultra ortodox

New member
הסבר יפה של הרב נויגרשל

הוא אמר לו מה שאתה לא אוהב שעושים לך אל תעשה לחבריך . אתה לא היית אוהב ששואלים אותך את כל תורת הפסיכולוגיה שלמדת אותם במשך שנים שתסביר את זה על רגל אחת נכון? אז אל תעשה את זה לחברך. (זה לא הפירוש האמיתי כמובן)
 
למעלה