רבע ../images/Emo32.gif (סיפור קטן ממה שמלמדים אותי בארה"ב)
אני משתתף כאן בסדנה של "הכשרת מורים", כחלק מחובות הדוקטורט שלי (אני חייב לעבור את הסדנה הזו לפני שאני מתחיל ללמד בשנה הבאה - 10 שבועות של פגישות, כולל אחת שבה מצלמים אותי מעביר שיעור ומנתחים את זה). בכל מקרה, היום היה לנו דיון ער על ציונים ומשמעותם. מעבר לזה שהזדעזתי עמוקות מכך שהציונים בארה"ב ניתנים לעתים קרובות על "עקומה נורמלית", בלי קשר לרמה ה"אבסולוטית" של התלמידים, ובלי קשר להתפלגות האמיתית של רמת הביצועים של התלמידים - אז מעבר לזה גיליתי כמה המערכת אינה מעודדת הצטיינות. שוב - כאמור - הזדעזתי. הסיפור היה כזה: מישהו זרק הערה, שאמורה היתה להיות כנראה טריוויאלית לכולם, שאף פעם לא לוקחים קורס יותר קשה ממה שחייבים לקחת. ההגיון מאחורי זה הוא שבקורסים קשים יותר, מן הסתם יש תלמידים טובים יותר, ואז מי שמנסה "לאתגר את עצמו" יימצא בתחתי העקומה - והציון שלו יהיה בהתאם. אני, בתמימות סיפרתי שזה בדיוק מה שקרה לי בשנה שעברה. בגלל הרקע המתמטי שלי והעובדה שלימדתי קורס בסיסי בסטטיסטיקה ועבדתי בצורה כזו או אחרת עם שיטות ניתוח סטטיסטי מתקדמות בעברי, ויתרתי על הקורסים הבסיסיים שתלמידי הדוקטורט צריכים לעבור, ולקחתי במקום קורסים בסטטיסטיקה מתמטית שמכסים פחות או יותר את אותו החומר (כלומר תאוריה של מודלים לינארים כלליים ועוד כהנה וכהנה). כמובן שהציון שלי היה בהתאם B במקום הA שהייתי מקבל בקורס הפשוט גם אם היו מעירים אותי באמצע הלילה עם 40 חום. מרגע שסיפרתי את הסיפור הזה, פשוט כולם בסדנה הזו התנפלו עלי ואמרו לי בצורה בוטה יותר או פחות שאני פשוט טיפש (מה שנכון, אבל לא ברור לי אם זה קשור לקורסים או לא), וששום תלמיד בר דעת בקולג' אמריקאי לא יעשה דבר כזה - כי זו פשוט טעות שיכולה לעלות לאנשים בקריירה שלהם. יותר מכך - מישהו סיפר לי שאנשים שלומדים קורסים בסיסיים במתמטיקה בתואר הראשון נוהגים לעשות אותם בסמסטר ב םא הם יכולים, כי ידוע שאלה שמתמטיקה היא המייג'ור שלהם חייבים לעשות אותם בסמסטר א. ושוב - כיוון שהציון ניתן באופן יחסי, יותר קשה ללא-מתמטיקאים לקבל ציון גבוה בסמסטר א. אני כאמור יצאתי מזועזע מהדיון הזה, בעיקר מהעובדה שמשהו שמשמש ככלי לימודי הופך למטרה שכל מה שמסביב אמור לשרת אותו (כלומר בונים אסטרטגיית קורסים לפיו, ואפילו בשלב קודם של הסדנא, אמרו לנו ש"מורה טוב" מארגן את החומר כך שברור יהיה לתלמידים מה הם צריכים לזכור למבחן ומה לא... ותהיתי מה אתם חושבים על זה...
אני משתתף כאן בסדנה של "הכשרת מורים", כחלק מחובות הדוקטורט שלי (אני חייב לעבור את הסדנה הזו לפני שאני מתחיל ללמד בשנה הבאה - 10 שבועות של פגישות, כולל אחת שבה מצלמים אותי מעביר שיעור ומנתחים את זה). בכל מקרה, היום היה לנו דיון ער על ציונים ומשמעותם. מעבר לזה שהזדעזתי עמוקות מכך שהציונים בארה"ב ניתנים לעתים קרובות על "עקומה נורמלית", בלי קשר לרמה ה"אבסולוטית" של התלמידים, ובלי קשר להתפלגות האמיתית של רמת הביצועים של התלמידים - אז מעבר לזה גיליתי כמה המערכת אינה מעודדת הצטיינות. שוב - כאמור - הזדעזתי. הסיפור היה כזה: מישהו זרק הערה, שאמורה היתה להיות כנראה טריוויאלית לכולם, שאף פעם לא לוקחים קורס יותר קשה ממה שחייבים לקחת. ההגיון מאחורי זה הוא שבקורסים קשים יותר, מן הסתם יש תלמידים טובים יותר, ואז מי שמנסה "לאתגר את עצמו" יימצא בתחתי העקומה - והציון שלו יהיה בהתאם. אני, בתמימות סיפרתי שזה בדיוק מה שקרה לי בשנה שעברה. בגלל הרקע המתמטי שלי והעובדה שלימדתי קורס בסיסי בסטטיסטיקה ועבדתי בצורה כזו או אחרת עם שיטות ניתוח סטטיסטי מתקדמות בעברי, ויתרתי על הקורסים הבסיסיים שתלמידי הדוקטורט צריכים לעבור, ולקחתי במקום קורסים בסטטיסטיקה מתמטית שמכסים פחות או יותר את אותו החומר (כלומר תאוריה של מודלים לינארים כלליים ועוד כהנה וכהנה). כמובן שהציון שלי היה בהתאם B במקום הA שהייתי מקבל בקורס הפשוט גם אם היו מעירים אותי באמצע הלילה עם 40 חום. מרגע שסיפרתי את הסיפור הזה, פשוט כולם בסדנה הזו התנפלו עלי ואמרו לי בצורה בוטה יותר או פחות שאני פשוט טיפש (מה שנכון, אבל לא ברור לי אם זה קשור לקורסים או לא), וששום תלמיד בר דעת בקולג' אמריקאי לא יעשה דבר כזה - כי זו פשוט טעות שיכולה לעלות לאנשים בקריירה שלהם. יותר מכך - מישהו סיפר לי שאנשים שלומדים קורסים בסיסיים במתמטיקה בתואר הראשון נוהגים לעשות אותם בסמסטר ב םא הם יכולים, כי ידוע שאלה שמתמטיקה היא המייג'ור שלהם חייבים לעשות אותם בסמסטר א. ושוב - כיוון שהציון ניתן באופן יחסי, יותר קשה ללא-מתמטיקאים לקבל ציון גבוה בסמסטר א. אני כאמור יצאתי מזועזע מהדיון הזה, בעיקר מהעובדה שמשהו שמשמש ככלי לימודי הופך למטרה שכל מה שמסביב אמור לשרת אותו (כלומר בונים אסטרטגיית קורסים לפיו, ואפילו בשלב קודם של הסדנא, אמרו לנו ש"מורה טוב" מארגן את החומר כך שברור יהיה לתלמידים מה הם צריכים לזכור למבחן ומה לא... ותהיתי מה אתם חושבים על זה...