אנסה להעתיק את כל הטור כפי שהתפרסם בNRG
תהיי יפה ותשתקי מחקר חדש חושף : 25% מקרב הנשים הדתיות חוו פגיעה מינית, על ידי קרוב משפחה,מורה, או דמות מוכרת אחרת. הן לא מדברות על זה. במגזר לא מדברים על זה. איילת וידר כהן שוברת את קשר השתיקה 27/1/2008 מחקר חדש, ראשון מסוגו, התפרסם בכתב העת החשוב Psychiatry בחודש שעבר. המחקר בדק הרגלים וגישות של נשים אורתודוקסיות נשואות ביחס למיניות. את המחקר ערך צוות של נשות טיפול- פסיכולוגיות ופסיכיאטריות שעובדות בבית החולים "הר סיני" בניו יורק. כל המערכות הדתיות אליהן פנו עורכות המחקר לצורך שיתוף פעולה הגיבו בסרוב. החוקרות החלו להפיץ את השאלונים בכל מקום אפשרי ובכל דרך אפשרית: מרפאות נשים,מקוואות, בתי כנסת, עלונים, הפצה באינטרנט ועוד. 400 שאלונים נאספו, כ-20% מתוכם מולאו ע"י נשים בישראל. הממצאים מאוששים את מה שאנו מכירות מהמציאות בשטח- אורח החיים הדתי לא מגן מפני פגיעות מיניות. שכיחות הפגיעות המיניות בקרב נשים דתיות זהה לשכיחות שנמצאה במחקרים בקרב אוכלוסיה כללית והיא עומדת על 25%. רב הפוגעים הינם דמויות מוכרות ,30% קרובי משפחה ו40% ידידים, מה שאומר שגם הפוגעים לרב הינם אנשים דתיים. הרב המוחלט של הנשים (65%) לא סיפרו על הפגיעה לאיש. רק 15% סיפרו לאמא, 6% לאבא. נשים רבות לא סיפרו על הפגיעה גם בטיפול, אלא אם כן נשאלו על כך ישירות. בקרב נשים חרדיות יותר נשים נפגעו בגילאים צעירים (מתחת לגיל 13) מאשר בקרב הנשים הדתיות ויותר נשים נפגעו מספר פעמים. זהו המחקר הראשון שבודק את שכיחות הפגיעות המיניות בקרב נשים דתיות. גם הוא נעשה ללא כל תמיכה והסכמה מצד המוסדות הדתיים, ובכל זאת, יש לברך על כך שנעשה. איננו צריכים לכלות אנרגיה בויכוחים עקרים בנוגע לקיום התופעה. היא קיימת, ולצערנו בשכיחות מפחידה. חישבו על כך שבכל בי"ס תיכון בו לומדות 240 תלמידות, כ-60 נפגעו מינית או עשויות להיפגע. רק 21 מתוכן סיפרו למישהו, רק 9 סיפרו לאמא. 39 מהנפגעות מסתובבות עם הפגיעה האיומה בלי לספר למישהו בעולם. מאה שנים של בדידות שוו בנפשכם - בתכם, אחותכם, נכדתכם הותקפה מינית, נושקה, נאנסה. היא עברה טראומה איומה, פיסית ונפשית ולא מספרת לאיש. היא מתחילה להסתגר, לא ישנה בלילה, מתקשה לתפקד- ללמוד, לבצע מטלות. מנערה מלאת חיים, פעילה ושמחה היא הופכת לכבויה ומפוחדת. גם אם תלך לטיפול, אם לא תישאל במפורש האם נפגעה מינית - היא לא תשתף. הבושה, האשמה, העדר ההכרה בתופעה, הפחד להיות מואשמת, מוכתמת. כל אלה הופכים את השיתוף למשימה בלתי אפשרית. בדיון משותף אליו הוזמנו נשות קולך ע"י הפדרציה היהודית של ניו- יורק נכחו ד"ר רחל יהודה וד"ר מיכאלה פרידמן, עורכות המחקר. מתוך הדיון עלתה בברור המסקנה כי האוקיינוס המפריד בין ישראל וארה"ב לא יוצר כל הבדל בדפוסים האנושיים הבסיסיים- כולנו חשופות לאותן פגיעות, כולנו מתמודדות עם התעלמות, השתקה והתנכרות לבעייה. "חשוב מאד שגם אנשי טיפול יהיו מודעים לצורך לשאול באופן מפורש ולכן חשוב היה לנו לפרסם את המאמר בכתב עת לפסיכיאטריה" אמרה ד"ר פרידמן, ראש צוות המחקר. מנסיוני בעבודתי כפסיכולוגית קלינית עצם השאלה הינה אמירה . אמירה בנוגע לקיום התופעה ולקיחת אחריות על הטיפול בה. אני נזכרת באישה בשנות ה-60 לחייה שהגיע אלי לטיפול בשל אבדן שחוותה. בתהליך ההכרות הראשוני שאלתי אותה כדרכי האם חוותה פגיעה מינית כלשהי בחייה. למרות שהיתה בעבר במספר טיפולים פסיכולוגיים היא שיתפה אותי לראשונה בפגיעה מינית שחוותה בהיותה בת 5. " אף אחד לא שאל אותי על זה אף פעם אז העדפתי להתחמק מלהזכיר את התחושות האיומות שהרגשתי". המשתתפות בדיון שיתפו בחוויות של בדידות בכל הקשור למיניות בכלל ולפגיעות מיניות בפרט- בדידות מול מדריכת הכלות שמתייחסת רק להבטים המעשיים הלכתיים, לא שואלת באופן מפורש על התנסויות מיניות קודמות, על חששות ופחדים, בדידות מול אם הבית בפנימיה שהיתה כתובת לשיתוף על פגיעה מינית שעברה אחת המשתתפות והגיבה בנזיפה המוכרת : "חבל מאד, תראי איך את מתלבשת", בדידות מול מצב של קיום יחסי מין שכופה האיש על אשתו, בדידות במצב של העדר חשק מיני והנאה מינית. הגיע הזמן להעז לדבר. לדבר על יחסי מין, חיי אישות, טהרת המשפחה, פגיעות מיניות, על כל הרוחש והגועש תחת כפות רגלינו. המחקר הנוכחי הוא אמירה, הדיון המשותף לנשים מרחבי העולם הוא אמירה, היכולת לשאול באופן מפורש " האם נפגעת מינית? האם מישהו פעם תקף אותך? פגע בך?" זו אמירה. זו לקיחת אחריות על התופעה, זו תחילת הדרך לטיפול. להחלמה. "קולך" מקיימת סדנאות לנערות ונשים בנושאים של גוף, מיניות ופגיעות מיניות.