רגרסיה בגמילה מחיתולים ופחד מקקי

נועם961

New member
רגרסיה בגמילה מחיתולים ופחד מקקי

היי בנות,
הבן שלי בן שנתיים ו-9 חודשים. התחלתי איתו את תהליך הגמילה לפני 3 חודשים וההתחלה זרמה ממש טוב בלי יותר מדי פיספוסים. אבל - קקי תמיד סרב לעשות באסלה או בסיר ומאז או שמתאפק עד לחיתול של הערב לפני השינה, או שעושה בתחתונים (בגן/בבית) מבלי להתריע לפני כן.
חוץ מזה בחודש האחרון יש רגרסיה מטורפת וכל יום לפחות פעם אחת בגן מפספס (פיפי) וגם בבית פה ושם.
אם למישהי יש עצה איך אני יכולה לקדם את עניין הקקי ואיך להתמודד עם הרגרסיה הזאת זה מאד יעזור לי.
חשוב לציין שבתהליך הגמילה לא נקטתי בשיטת פרסים.
תודה
 

Arkady Volman

New member
אני לא בת ובכל זאת יש לי כמה עצות :)

קודם כל, כל הכבוד שלא נקטת בשיטת הפרסים.
(זה יחסוך ממך "דרישות האלעה בשכר" והצמדה לאינפלציית הרצונות של הילד).
הרגרסיה זה דבר שכיח ונורמאלי. כשהוא מפספס, על תתרגשי, על תבקרי אותו ועל תביעי מורת רוח.
פשוט תתארי את העובדה בצורה אובייקטיבית ותסבירי לו את הציפיות ממנו בצורה החלטית.
למשל: "עשית פיפי במכנסיים, עכשיו אחליף לך בגדים" ולאחר שתחליפי באווירה אוהבת רגילה, תאמרי לו "אני לא מרשה לעשות פיפי במכנסיים. כשיש לך פיפי, מיד - לך לשירותים לעשות פיפי" (או "תגיד לגננת יש לי פיפי").
בנוסף, כל 30-40 דקות, תזכירו לו ב"קור רוח", בלי לשדר לחץ או ביקורת: "אם יש לך פיפי, לך מיד לשירותים".
תהיי קשובה לילד כדי שתוכלי לזהות אם יש איזשהו גורם לרגרסיה שתוכלי להסיר.
דוגמאות: אם לא נעים לו לשבת על עסלה קשה או על פלסטיק, אז מקטין אסלה רך יכול לעזור. אם למשל גננת מתייחסת אליו בחוסר סבלנות כשרוצה לעשות פיפי בזמן איזו פעילות בגן והוא חושש לבקש ללכת לשירותים, אז צריך לדבר עם הגננת. אם הוא התחיל לשתות יותר מדי בצורה מוגזמת, בגלל חיקוי ילדים אחרים או כי הוא מתלהב מהבקבוק, אז אולי יש מקוק להגביל את השתיה (בזהירות, צריך להיות בטוחים שמה שהוא מקבל זה מספיק).

לגבי קקי:
יש הרבה ילדים שבהתחלה לא נוח להם לעשות בישיבה כי התרגלו לצורה אחרת.
אם שלא מקבלים את הצורך שלו לעשות קקי ולוחצים עליו - הוא יתנגד, יתעקש ויתבצר בעמדתו.
לכן בהתחלה אני ממליץ לקבל אותו עם הדרך שלו לעשות קקי, עד שירגיש שהמקום שלו בטוח ואז יהיה לו גם יותר פתיחות וביטחון לעשות שינויים. כלומר, אני ממליץ לתת לילד לשים טיטול כל פעם כשהוא רוצה לעשות קקי. תגידו לו מדי פעם: "אם תרצה לעשות קקי, תבקש טיטול, אנחנו נשים לך, ואחרי שתעשה, ננקה אותך ותשים שוב תחתונים".

תתמקדו בהשגים שהוא כן עשה. תנו לו להרגיש שווה ובוגר בזכות זה שהוא עושה פיפי באסלה. אל תצאו מדי חובה ע"י כך שתגידו לו אמירות ישירות. תהיו ייצירתיים. למשל, תתקשרי לחברה כשהוא שומע אותך, ותספרי בגאווה שהבן שלך כבר גדול ושה היום פיפי באסלה ושאת מאוד שמחה. תספרי לו סיפור על איך לילד אחר היה מאוד קשה לאסות באסלה ואיך כשהוא הצליח ואמא ואבא שלו מאוד שמחו ורקדו משמחה.
על הסיפורים להיות מפורטים ועם רגש כדי ליצור הזדהות.

אחרי תקופה, כאשר הוא יהיה שקט שלא לוחצים עליו וגם גאים בו שהוא עושה פיפי באסלה (אפילו אם זה לא כל פעם),
תוכלו להתחיל לספר לו סיפור על אותו ילד איך הוא ניסה לעשות קקי בסיר ולא הצליח, אבל ההורים הלו מאוד שמחו שהוא השתדל.
ספרו לו את זה כל יום במשך שבוע. א"כ ספרו לו שהוא ניסה..... ופ ת א ו ם !!!!!!!! יצאה קקה לתוך הסיר !!!!!! והוא ראה והתלהם, וקרה לאמא ואבא, ואמא ואבא עזבו את כל הדברים החשובים ורצו אליו וניקו לו את התוסיק ומאוד שמחו ועשו חגיגה גדולה, וסיפרו לסבא וסבתא והם גם שמחו וכו'. ותגידי לו.
אל תשדרו לו אפילו ברמז שאתם מצפים גם ממנו שכבר יעשה קקי בסיר. ההפך, תדגישו לו שגם הוא כמו הילד הזה מאוד משמח את אמא ואבא כי הוא עושה פיפי באסלה.
אם הוא לא יתחיל לרצות לבד אחרי כמה שבועות,
אז כשתרצו להגיד לו שהגיע הזמן שיתחיל לנסות גם על האסלה,
תגידו שמהיום בזמנים שיש לו קקי הוא צריך לשבת על האסלה/סיר, ומיד תגידו לו "איפה אתה רוצה לשבת: על אסלה או סיר ?",
כדי שיתמקד בבחירת של הדרך ולא בשאלה של האם לשבת.
כשיישב, תעודדו אותו ותביעו שמחה אמיתית על עצם הישיבה על האסלה.

עוד טיפ זה לתת לו לבחור בחנות סיר או מקטין אסלה שהוא אוהב.

שיהיה בהצלחה.
והכי חשוב שירגיש אהוב לא משנה מה.
 

נועם961

New member
וואו תודה רבה מכל הלב על התשובה המפורטת

והאיכפתית!!! מעריכה זאת מאד ובהחלט אשתמש בעצות
 
אם יורשה לי להעיר

חלק מהעצות - נשמעות נכונות

לגבי חלק - יש לי הסתייגות רצינית

א. המשפט "אמא לא מרשה לעשות במכנסיים" - אני חושבת שלא כדאי להיכנס לעניין של "אמא מרשה" כשזה קשור לעשיית הצרכים. לא לתת לו להרגיש רע כי הוא עובר על החוקים של אמא (או חס ושלום לפחד מעונש), וגם לא לקשור בין התנהגות של עשיית צרכים, חבין דברים שאמא באמת לא מרשה (כמו להרביץ, למשל)

ב. אתה מציע לא להגיד שמצפים ממנו לעשות בסיר, אבל כן לעשות חגיגה ועניינים ולספר בטלפון לחברות... הילד לא חירש ולא אדיוט. אם אבא ואמא עושים מסיבה גדולה ומספרים סיפורי מעשיות על ילדים שעושים בסיר - הילד מבין שזה מה שמצפים ממנו.
 

Arkady Volman

New member
א. כשאני אומר לבת שלי:

"אבא לא מרשה לך לעשות כך וכך" ואני לא משדר כעס או ביקורת אלא הצבת דרישה,
ולכן היא לא מרגישה רע. אפשר לדלג על "הלא מרשה", אבל צריך להגיד איפה כן עושים פיפי ולהבהיר שזה מחייב ולא בחירה.
בגיל הזה (אם אין בעיות רפואיות) עשיית הצרכים זה בשליטה של הילד,
והשליטה שלו בפועל תלוייה בהרבה בשאלה האם ההורים משדרים לו שהוא יכול ואמור לשלוט.

ב. אני מציע לא לצפות ממנו שזה יקרה מיד, או כמה שיותר מהר, או ע"י מאמצים נפשיים ולחץ. אבל אני כן מצפה שכשהבת שלי תהיה בת 20, היא כבר תעשה באסלה. וזה ליגיטימי. כך גם אם אני מספר סיפור על נסיכה שהתחתנה עם נסיך, אני משדר שאני מצפה שהיא תתחתן, אבל אני לא אומר לה בסוף "נו? ומה איתך ? מתי את תתחתני !?".
בסיפורי הסירים, הילד צריך לצאת עם הרגשה שהוא מצליח כמו הילד בסיפור. צריך להדגיש את מה שהילד כן הצליח. ומההזדהות עם הסיפור הילד צריך להרגיש כבר חווית הצלחה שתתן לו פוש לנסות ולהגשים את ההצלחה בחלקיות במציאות.
ככה זה עובד בכל דבר שהבן אדם מצליח בו. תחילה הוא מדמיין שהוא מצליח, ואז הוא מנסה ומצליח חלק קטן ממה שהוא דמיין ואז מתמקד בזה וחוזר חלילה.
 
למעלה