רועי בן 4.8, אובחן בגיל 2.5 כ- PDD NOS

merav2221

New member
רועי בן 4.8, אובחן בגיל 2.5 כ- PDD NOS

רועי המלאך שלי התקדם במהלך שנים אלו כאשר קיבל את הכלים בגן תקשורתי. ילד נעים ונבון בעל יכולת למידה טובה, בעל מוטיבציה גבוהה, סקר, מיישם וזוכר. בגן במשימות לימודיות משתף פעולה בהתאם לעניין שמגלה בנושא וכן בבית. הקושי העיקרי הוא בתחום רגשי חברתי, רועי מעדיף לשחק לבדו או ילדים מסוימים בגן ונמנע מאחרים שלא אוהב הוא יוזם פעילויות שונות, ואף מעלה רעיונות שונים בזמן משחק גם בפעילות שונות וגם מעלה רעיונות שונים. בזמן משחק בפעילות משותפת נענה ונהנה ממשחק משותף אך לא תמיד מצליח לקבל רעיונות השונים משלו. במצבים אלו הוא עלול לגלות נוקשות, התנגדות, בדיקת גבולות ורצון לפרק את המשחק. בזמנים של תסכול מתקשה להביע עצמו מילולית ואף מגיע עד בכי. האם זה פיתרון - בכי בכי בכי בכי. אני מבינה שאין לו עור של פיל אבל אנחנו לא יכולים לשמוע את הבכי הזה. לפעמים אנחנו מגיעים לסף תסכול גבוהה שאנחנו מאבדים את העשתונות ומתחילים לצעוק עליו "תפסיק לבכות", "אם תבכה לא תקבל כך וכך" "האם קיבלת מכה שבגלל זה אתה בוכה" וכדו'. אנחנו עובדים על זה שלא לצעוק בבית אבל לפעמים זה מוציא מהדעת. הסיטואציה האחרונה שבה איבדתי את העשתונות היה בשבוע שעבר, בוקר! צריך ללכת להסעה! בד"כ אני שמה את משחת השיניים על המברשת וכבודו, באותו מעמד החליט שהוא זה שישים את המשחה. הורדתי את המשחה ואז הוא שם (אני מזכירה אנחנו בזמן לחוץ יש הסעה שמחכה פניי לעבודה ויש עוד תינוקת בבית ובעלי לא נמצא) הוא ציחצח ואז רצה להוסיף משחה, אני הוספתי לו ואז הוא התפרץ בבכי שבר את הכלים. אני יצאתי מדעתי, עוד סיטואציה דומה יום קודם היה, אני כיבתי את הטלויזיה ואז בכי לא מובן, בדיעבד הבנתי כי הוא רצה לכבות את הטלויזיה, גם מנורת לילה אני שמתי שמתי והלכתי לעיסוקי במטבח, ואז הוא החל לבכות במיטה וביקש רק אותי ולא את אביו גם כשניגש אליו, אחרי שנרגע (10ד') אמר לי כי הוא רוצה לשים את מנורת הלילה. אנחנו מדברים על זה שלא בוכים אלא מדברים והוא מבין את העניין ואף אומר מיוזמתו שהוא לא התכוון וזה לא יקרה שוב אבל, דיבורים חיים על הירח ומעשים בשמש. די, די, די - מה עושים? האם זה שייך למושג PDD או ילד רגיש. אציין כי הילד מטופל אצל פסיכולוג כבר כמעט 8 חודשים וזה אומר כי אם הוא היה מאבחן את הילד הוא לא היה מאבחן PDD. אנחנו נמצאים בסוג של צומת דרכים בסיטואציות ומנסים להבין מהי הדרך הנכונה לפעול עם רועי. יש לציין כי גם בגן רועי נתקל במצבי תסכול ומתקשה להביע את עצמו אך מצליח להתגבר בעזרת אנשי צוות. איך פותרים את העניין ומקלים על כל הצדדים? עוד דבר שבגללו נכנסתי לפורום והתחלתי במשהו אחר - מוות. הוא שואל שאלות על הרעים ושזה יום עצוב (כך הגננת מהשילוב סיפרה להם- גן רגיל) כמה להכניס אותו לזה, אני מקצרת ועונה קונקרטי ורועי אומר לי אמא את לא אומרת לי את האמת (לא שיקרתי, עיגלתי) והוא מתעקש שזו לא האמת ושאגיד לו את האמת - מה עושים?
 
"חוויית מחטף רגשי" ו60 שניות על התיחסות למוות

שלום רב, לשאלתך הראשונה את מספרת שלרועי יש סף תסכול גבוה. כאשר יש פער בין הרצוי לו למצוי הוא "מאבד את העשתונות" ובוכה. לא , לא אמרת ש"הוא מאבד את העשתונות" . סיפרת על מצבים בהם שניכם השחקנים של ה"סיפור" ואת מאבדת את העשתונות. שימי לב המערכת הרגשית שלכם דומה. שניכם חווים "מחטף רגשי" . שעה שיש פער בין הרצוי למצוי שניכם חווים תסכול. שניכם במצוקה. בני אדם רוכשים את ההתנהגויות שלהם בתהליך של חיקוי. אני מציעה שתחשבי מי את תהיי (רגשית) בפעם הבאה? כשאתם נכנסים לדין ודברים הזכירי לעצמך שאת המבוגר האחראי בסיטואציה. עלייך לשמור על קור רוח. איך? 10 נשימות עמוקות(אם צריך 11), לספור עד עשר, לחשוב איך תוכלי לעשות את הבלתי צפוי והעיקר להגיב ממקום מבין, חומל, אמפאטי, מחבק(רגשית). בנך זקוק לקבלה. לקבלה ללא תנאי. גם אם הוא בוכה. זכותו להביע את מחאתו בכעס. גם אם את עשית מאמץ עליון לסייע לו והוא אינו שבע רצון. חוויה של קבלה אמיתית את מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו תאפשר לו לשנות התנהגות. לשאלתך השנייה: בנושא המוות. אפשר להתחיל ולשאול: מה שמעת? מה אתה יודע? מה אתה חושב? לעצור, להקשיב. לשתוק.לאפשר. יעלו שאלות. תפקיד ההורה לענות על השאלות. ילד ששואל משמע הוא רוצה, בשל ומסוגל להכיל את התשובה. עלינו לבדוק איתו אם הבנו את השאלה ולענות על פי המינונים הנחוצים. את האמת ורק את האמת. שאלות למחשבה עמוקה: מה זאת אומרת, לא שיקרתי, עיגלתי? ואיך הילד מסיק/חושב/יודע שאינך אומרת אמת? בברכה, עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 

merav2221

New member
האם הצורך שלו שדברים יתנהלו כמו שהוא רוצה...

הוא מחטף רגשי כי רצה שדברים יתנהלו בדרך מסויימת? רוב ההתנהלות בבית תקינה, לא כל היום סובב רק סביב הבכי, אבל כשהבכי מגיע אפשר לחשוב מה כבר קרה?! איך אנחנו מצליחים לגרום לו להפסיק לבכות ולדבר!! אנחנו מדברים בבית תמיד ומסבירים שכדאי מאוד לדבר כי כך אפשר להבין אחד את השני והוא מאוד מבין את את העניין אבל כשמגיעה סיטואציה זו או אחרת שאנחנו לא יכולים לצפות אותה כמו המנורת לילה שהוא רצה להשים (היום אני כבר שואלת אם הוא רוצה) הבכי מגיע ראשון ולפעמים גם היה כלא היה. איך אפשר לקבל את המחשבות שלו כשאנו לא יכולים לדעת מה הוא רוצה ונמנע מלדבר בזמן משבר? אני מציעה לו את פינת ה"פסק זמן" בכדי שיוכל להירגע והוא מיד מפסיק את הבכי (ו"אוכל" את עצמו מבפנים) או בוכה יותר חזק וכאן אנחנו לפעמים "יוצאים מהכלים". בשנה הבאה ילדי יעבור לגן רגיל (עם סייעת כנראה), אנחנו "בלחץ" מתגובות הילדים שיבואו כאשר רועי יבכה. אנחנו רוצים שילמד שלא כל דבר שהוא רוצה הוא יכול לקבל וכן צריך להתחשב ברצון האחר. לגבי שאלתי השניה: כמה הוא בשל? הוא ידוע כילד רגשן ואנחנו לא רוצים להכיל עליו יותר מידי. ברור שעונים רק את האמת אבל אני "מעגלת" למשל כשאני אומרת שהדברים היו מזמן מזמן. בגן שלו לא העלו בכלל את הנושא, הוא קיבל את האינפורמציה כאשר היה בשילוב בגן רגיל. הוא גם שואל על גלעד שליט מתי הוא יחזור למשל, מה אני יכולה להגיד, אני רוצה שהוא לא יפחד. אני עונה שעוד מעט, עוד כמה ימים.
 
האמינו בילד

שלום רב מירב, אינכם צריכם לגרום לו להפסיק לבכות . גם כי לא ניתן לגרום למישהו אחר לעשות מה שאנחנו רוצים וגם כי זכותו להביע את רגשותיו בדרכו. לסוגיית הבכי התייחסתי בתגובה הקודמת. ילדים אינם פועלים בחלל ריק. כל פעולה מניבה. תוכלי לשאול את עצמך מה הילד משיג באמצעות הבכי? בסוגיה זו ממליצה לכם בחום מספר שיחות ייעוציות. שאלת איך אפשר לקבל את המחשבות שלו כשאנו לא יכולים לדעת מה הוא רוצה ונמנע מלדבר בזמן משבר? הכוונה באופן כללי לוא דווקא בשעת משבר. תפקידכם לשוחח והרבה עם הילד להכיר לו את עצמכם ולהכיר אותו. ככל שתעמיקו בהכרות תהיה לכם הזדמנות להכיר, להעריך ולהעביר לו את המסר שאתם מקבלים את כוליותו כולל את מחשבותיו. ולגבי תשובתך לשאלה כגון :" מתי יחזור גלעד שליט" אפשר לענות:" איני יודעת, אני מקווה ומתפללת שזה יקרה בקרוב". בברכת סופ"ש נעים, עינת גבע, מכון אדלר.
 

merav2221

New member
אנו מאוד מאמינים בו בגלל זה אנו מעבירים אותו

לגן רגיל כי יש לו יכולת למידה די טובה. אבל עם עניין הבכי לא כ"כ הולך. שיחות ייעוציות אנו מקבלים אצל הפסיכולוג שאנו נפגשים איתו כבר כ- 8 חודשים. צר לי אך אני לא מצליחה לקבל ממך תשובה או דרך מסויימת שנוכל ליישם אותה על הילד. הסברתי בהודעתי הקודמת כי החשש הגדול ביותר הוא בקרב ילדים (פחות בבית) איך הם יגיבו והאם הם לא יפגעו בביטחון העצמי שלו כאשר ילעגו לו כי הוא ילד בכיין וכד'. אני מחפשת דרך אחת שאיתה אנו נידבק כל המשפחה כדי שיביע את צרכיו בדרך אחרת (זה היה יכול להתבטא גם מכות אז גם אז נאמין בילד ונכבד אותו כי זו זכותו?!)
 
הפסיכולוג, מה הוא אומר?

שלום רב, אני שמחה לשמוע שאתם מלווים בשיחות אצל פסיכולוג. האם אתם סומכים עליו? מה הוא אומר? איך הוא היציע לכם להתייחס? עינת גבע , מכון אדלר
 

merav2221

New member
סומכים על הפסיכולוג ועוד איך!!

כתבתי על זה בהודעה הראשונה שלי, אין לו התייחסות ספציפית לגבי נושא זה מאחר ואנחנו מדברים על כל מיני מה קרה באותו השבוע ו"ממתינים" להשתתפות של רועי בשיחות, ברגע שעולה עניין שיחת הבכי רועי מגיב בצחוק "כן בכיתי אני לא אבכה בפעם הבאה וצריך לדבר כדי שיבינו אותי" אחד מיני משפטים רבים אלו מלווים בצחוק מתגלגל של רועי. הפסיכולוג טוען שזה יכול וקשור לאופי. אני מצידי מספרת איך אני מרגישה באותה סיטואציה ורועי לא רוצה שאהיה עצובה או כועסת, ממש כמו השיחות שאנחנו מקיימים בבית - אבל בפועל כאשר ישנה סיטואציה זו או אחרת הבכי חוזר מידי פעם ובגדול - איך לגרום לו להפסיק לבכות????? ניסינו טבלת מדבקות מצ"ב כאשר מגיע למדבקה 10 הוא מקבל פרס, בהתחלה זה עבד (שלחתי גם לגן טבלה כזו) אבל זה איבד אפקט כי דווקא באותם שבועות כבודו החליט שהוא לא בוכה (איזה כיף) וגם אם היה איזה ניצוץ של דמעה ראשונה הזכרנו לו את הטבלה ולא היה כל בכי - כמובן שקיבל מדבק ואז שידרגנו את המדבקות להתנהגות טובה כי מאידך לא רצינו לעודד בכי לקבלת מדבקות ואז הטבלה הפכה לטבלת התנהגות טובה. בקיצור איך לגרום לו להפסיק לבכות?
 
ועוד דעה מקצועית

מירב יקרה, אתם מלווים על ידי פסיכולוג. אחת הטעויות שעושים רבים וטובים היא לפנות למספר אנשים זה יכול להיות חברים, בני משפחה או אנשי מקצוע לשטוח בפניהם את בקשיים ולבקש עצה. מה קורה בפועל? מקבלים ים של עצות, אוקינוס של רעיוונות. ואז? מנסים כל מיני דרכים, מתבלבלים ומבלבלים את הילד. כדי לגדל ילד חשוב לדבוק בדרך - בנחישות ובעקביות. התמדה - זה שם המשחק. אני שומעת שאתם מלווים על ידי עסרה מקצועית. אתם מאוד סומכים על הפסיכולוג. אני מציעה שתמשיכו להתיעץ איתו . יהיה זה לא מקצועי ולא אחראי מבחינתי להוסיף את דעתי. ישר כוח ובהצלחה! עינת גבע, מכון אדלר.
 
למעלה