גם אני שאלתי את השאלה הזו, כי זו שאלה טובה וצודקת מאוד
הרי רבים האנשים שהניסיונות שוברים אותם, והם מתמוטטים וחולים בנפשם בעקבות השבירה.
הניסיונות שאנשים עברו בשואה היו קשים מידי לרוב הנפשות האנושיות, ושברו אותן. אמנם שרדו את השואה, אבל רבים מאוד איבדו את הכוחות לכל החיים ושרדו את החיים עם נפשות שבורות להפליא.
אז שאלתי רב שאני מאוד מעריכה, וקיבלתי תשובה, שהמבחן של אנשים אלו הוא מבחן האמונה בלבד. האם יחזיקו באמונתם בהקב"ה למרות מה שעברו. למרות שנפשם התרסקה.
ובאמת, זה לא מבחן כזה מסובך. אמנם האדם השבור סובל קשה, ואינו מסוגל לעשות הרבה מעשים שאדם בריא מסוגל, אבל הוא כן מסוגל לבחור להאמין שהקב"ה עושה את כל המעשים ומחשב את כל החשבונות, ולבחור לעשות הפרדה בין מי שהוא באמת, ברצון הפנימי ובאני האמיתי שלו, לבין מה שהנפש השבורה גוזרת עליו.
התשובה הזו הרימה אותי לאלפיון העליון של ידיעת ערכו האמיתי של אדם בעולם הזה (כמובן בתהליך, לא ברגע...).
כי למרות שרוב השנים סבלתי מדיכאון ומקטנות נפשית זו או אחרת, שמתבטאת במעשים וביצרים ובתאוות ובחוסר יכולת התגברות עליהם - הרי קיבלתי הדרכה רוחנית שמלמדת שזה לא האני האמיתי שלי, זה לא הרוצה האמיתי שלי. זה דיכאון.
הרוצה האמיתי והאני האמיתי שלי באים לידי ביטוי בזמנים הקצרים שהדיכאון הניח לי (או בחלקים האישיותיים שבהם הוא לא בא לידי ביטוי). ואם בוחרים לבחון את האני הזה במשקפיים הנכונים, משקפי האמת של ראיית מערכי הלב הפנימיים - מבינים שאני אדם גדול מאוד, ולא אדם ייצרי ושפל (שמאוהב בחתולים במקום בבני אדם ומתעניין בתכולת פחי אשפה מסוימים כדי להציל משם מזון עבורם, אובססיבי וכפייתי, סובל מאוד מתאוות לקיחת חפצים, מרגשות והתפרצויות זעם וכעס עצומים, רואה רק את עצמו ולא את זולתו ועוד ועוד כהנה וכהנה פניני שפלות...).
כי האני האמיתי שלי בכלל לא רוצה לכעוס ולשנוא ולהתפרץ בזעם, אלא רוצה לראות רק טוב בזולת, אבל הסבל מעוות את מעשיו, ולמרות זאת אני אדם שלא מתייאש מעצמו, וממשיך לבחון את הסיטואציות השונות ולתקן את ראייתו לראייה שמנטרלת את הסבל האנוכי ורואה את הזולת ואת רצונו. אדם שמתפלל ומבקש בעקשנות מה' לתת לו עזרה בכך בפעם הבאה.
האני האמיתי שלי אינו אובססיבי וכפייתי אלא רוצה טוב, עקשן ועקבי במאמציו לתקן ולשפר ובהתמדתו לא להתייאש לעולם. הוא אינו שפל אלא חסכן ומבקש למנוע השחתה של אוכל טוב.
הוא מתחשב להפליא בשכניו שונאי החתולים ועמל על השקפה ישרה לגבי גידול בע"ח שאינו אלא אמצעי לרפא את הנפש.
דמותי נראית להרבה אנשים במשקפיים שונות ומשונות. יש שרואים בי אדם קטן ויש שרואים בי אדם ענק. המשקפיים שלי הן משקפי הבחירה, לראות את עצמי בעיניים של העבודה הפנימית, ושל האנשים שרואים אותה ומשקפים לי אדם אהוב וענק. לוותר על להאמין לאלו שמרגישים חוסר הערכה כלפי.
אלו משקפי הבחירה לקבל בשלווה את תכונות האופי הלא נעימות והיכולות המוגבלות שלי, ולתעל אותם למקומות חיוביים במעשים ובתפיסה. במקום לפחד מעצמי אני מהבילה את הפחד, צוחקת על מה שאפשר לצחוק (ומרוויחה ערך מוסף של להצחיק את מכריי ולשמחם!), להתמקד בחוזקות שהקב"ה נתן לי ולהאדירן למעשים מופלאים, באופן שמצליח אפילו לרתום את החולשות לעשייה החיובית.
למשל היכולת הוורבלית וכושר הביטוי (משקפיי יודעות כמובן לגחך על דלי המוח הטוענים כנגדי: חפרת, אה?)
עבודת אמונה גדולה זו מצמיחה אנשים ענקיים. עם הדרך, מעשיהם נהיים אף הם יותר ויותר ענקיים. התמונה משתנה מאוד לבלי הכר.
קדימה, תתחילי בלהפסיק להאמין לעצמך שאת מפוחדת ונכה ושונאת, ובוודאי להפסיק להאמין לאנשים שאומרים עלייך דברים שמחזקים אמונה שלילית זו.
תבחרי לעבור להאמין בעקשנות חסרת פשרות, אך ורק למי שרואה בך את החוזקות והתכונות החיוביות, הכוונות הטובות והרצון הפנימי העמוק החיובי - גם אם אלו מעטים מאוד יחסית לתכונות השליליות.
כי גם מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.