עצה..
הי רונית, לגבי הקפיצות וכדומה. אין ספק שזה הערוץ של בנך להביע התרגשות. אנחנו לא רוצים בדרך כלל להכחיד התרגשות כזו אלא להפנות אותה לערוצים יותר נורמטיביים ויותר מקובלים. אני מבינה שהילד יודע ועושה שימוש ביכולת שפתית. אם כך מקומנו בניסיון להמיר את השינוי בטון, ואת התגובה המוטורית למילים. לשם כך יש לעשות מודלינג להבעת התרגשות במילים. אני חושבת שהייתי נמנעת מלהעיר או להתייחס להתנהגות העכשוית, וזה על מנת שלא לעורר אנטגוניזם וכעס, (הרי הילד מתרגש ממשהו, מגיב למשהו וזה נכון...) ומצד שני הייתי מתחילה להראות התרגשויות משלי. "משחקת" תגובה למשהו. ובמילים. למשל- אומרת לו- אני שמחה, אני מתרגשת בגלל שקבלתי מתנה, כמה אני שמחה, אני יכולה אפילו לצחוק בקול.." בעצם- מלמדת אותו בצורה סמויה להוציא התרגשות בצורה אחרת.להשתמש בשפה על מנת להביע רגשות. היי עקבית, חזרי על זה הרבה, ודאי שהוא בקשב ומתייחס לתגובה שלך, והיי סבלנית, וזה יעבוד. לגבי יכולת דקדוקית. (הטיית פעלים, גופים וכדומה.) כאן קלינאית תקשורת צריכה להכנס לתמונה. המקום שלך שוב הוא במודלינג (לתת מודל נכון.. לא לתקן, לא להגיד- תחזור אחרי, לא להגיד תאמר שוב.) פשוט להדהד אחריו את המבע בצורתו התקינה. ו- עבודה עם קלינאית תקשורת. בהצלחה, רונית