באדיבות עולם הספרים של רז
הפעם ב"על המדף", שמחתי לשוחח עם אבי בלייר, אנימטור, מאייר ויוצר שאמון בין היתר על האיור של סדרת ספרי "סבא אליהו" והספר "הנסיכה אביגיל" של הסופר ינץ לוי.
ספר על עצמך
שמי אבי בלייר, עבדתי כאנימטור שנים רבות, היום אני עובד בעיקר כמאייר, צייר קומיקס מעצב דמויות וארט דיירקטור בפרויקטים שונים. כמו כן אני מרצה לאנימציה קלאסית, עיצוב דמויות, רישום לאנימציה
וסטוריבורד במכללה הישראלית לאנימציה ובמכללת ספיר.
מה הם הרגלי היצירה שלך?
אין לי הרגלים מיוחדים. אני בעיקר צריך קפה להתחיל את היום ושקט בשביל להתרכז כדי לדעת מה אני הולך לעשות.
מתי התחלת לצייר?
מהגן. מסתבר שעוד כשהייתי ילד הגננת אמרה לאמא שלי שאני מאוד מוכשר בציור והראתה לה בגאווה ציור של ג׳ירפה שעשיתי. כנראה שמאז אני ״מסומן״
מה הם מקורות ההשראה שלך?
כילד מאוד הושפעתי מסרטי דיסני ובעיקר מ״ספר הג׳ונגל״. ראיתי אותו לפחות חמש פעמים בקולנוע! הדמויות שם ריתקו אותי ובמיוחד הדמות של
הטיגריס שירחאן. הוא היה דמות מדהימה בעיני.
בנוסף לדיסני היו לי את הספרים של אסטריקס שהיוו השפעה גדולה עבורי, הדמויות הקרטוניות בשילוב האלמנטים ריאליסטיים מופלאה בעיני.
Mort מגזין ובעיקר הקריקטורות של הסרטים שיצר MAD וכמובן
.Drucker
אילו מאיירים או אנימטורים השפיעו על סגנון הציור שלך?
מילט קאהל, האנימטור שאחראי יותר מכל לסיגנון הקלאסי של דיסני ונחשב עד היום למיכאלאנג׳לו של האנימטורים. עיצב ואינמץ דמויות כמו פינוקיו, במבי, פיטר פן וכמעט כל הדמויות בספר הג׳ונגל ובעיקר את שירחאן. את מסתכל על רישומי האנימציה שלו ומתפעל כל פעם מחדש.
אלברט אודרזו - הצייר של אסטריקס, רשם ענק. כמה הבעה יש בכל פוזה. הידע המופלא שלו באנטומיה בא לידי ביטוי ביכולת לצייר כל דמות בצורה
טבעית כל כך.
מה הם שלושת הטיפים הכי חשובים בעיניך ליוצר/ת המתחילים:
1. ללמוד כמה שיותר על התחום שלכם. לקרוא על ההיסטוריה ולהכיר כמה שיותר יוצרים וסגנונות. זה נשמע טריוויאלי אבל אני מוצא שדווקא ככל
שרמת החשיפה לדברים גדלה ויש המון חומרים בחוץ, דווקא אז (אולי בגלל הצפה - אנשים קוראים וחוקרים פחות).
2. לא להתחיל לאייר/לאנמץ לפני שיש מושג מה הולכים לעשות. אחת הטעויות שיוצרים מתחילם עושים היא שהם ״רצים״ לצייר לפני שיש להם מושג ברור מה הם הולכים לצייר. לפני שאני מתחיל פיזית לצייר, אני משתדל להתרכז ולחשוב על כמה שיותר אפשרויות לקומפוזיציה/ איור סצינה ( זה משתנה בהתאם לפרויקט) ולהתחיל לעבוד רק כשיש לי מושג
מה אני הולך לעשות פחות או יותר. אז כשמגיע הרגע שבו אני מול המסך או הדף נשאר לי רק הקטע הטכני של פיזית לרשום את זה. מנסיון זה חוסך הרבה תסכול וזמן!
3. אל תהיו עצלנים, תקיפו את עצמכם בכמה שיותר מקורות השראה. לכולנו יש ״בנק ויזואלי״ מוגבל בראש והרבה פעמים אנחנו מתעצלים לקום
ולעשות את התנועה שאנחנו אמורים לאייר או לחפש באינטרנט רפרנס לבגדים או פוזות מעניינות ובמקום זה מסתמכים על מה שאנחנו כבר יודעים וחבל.
ספר לנו על הספר האחרון שאיירת:
הספר האחרון שאיירתי היה גם הספר האחרון בסדרת ״כשסבא אליהו היה קטן״. אני מאייר מאז שנת 2017 את סדרת הספרים שנכתבה ע״י הסופר
הנפלא ינץ לוי. אני זוכר את הרגשת השמחה שמהולה בעצב כשסיימתי את האיור האחרון בספר. זה ממש הרגיש כמו סיום של תקופה, אבל לשמחתי העבודה עם ינץ נמשכת ויש לו כבר רעיונות לספרים חדשים!
מה הפידבק הכי מרגש שקבלת על ספרך?
הפידבק שאני מקבל מילדים והעובדה שילדים מעתיקים את הציורים שלי מהספרים שאיירתי מאוד מרגשת אותי. גם אני כילד נהגתי להסתכל בהשתאות על האיורים השונים בספרים ובחוברות וניסיתי להעתיק אותם כמיטב יכולתי. לחשוב שאני מהווה מקור השראה לילדים אחרים היום מאוד מרגש ומשמח אותי.
האם אתה עובד על פרויקט חדש?
בימים אלה אני מעורב כארט דיירקטור בפרויקט קומיקס מאוד שאפתני ומרתק - ליצור את התנ״ך בקומיקס. הפרויקט מנוהל ע״י אנשים מאוד
מנוסים מתעשיית הקומיקס האמריקאי ואני לומד המון על יצירת קומיקס בצורה מקצועית. במקביל, אני ממשיך לעבוד על פרויקטים אחרים כגון איור ספרי ילדים, פרילנס לחברות משחקים וממשיך בעבודתי כמרצה לאנימציה.
תודה רבה, ובהצלחה!
הפעם ב"על המדף", שמחתי לשוחח עם אבי בלייר, אנימטור, מאייר ויוצר שאמון בין היתר על האיור של סדרת ספרי "סבא אליהו" והספר "הנסיכה אביגיל" של הסופר ינץ לוי.
שמי אבי בלייר, עבדתי כאנימטור שנים רבות, היום אני עובד בעיקר כמאייר, צייר קומיקס מעצב דמויות וארט דיירקטור בפרויקטים שונים. כמו כן אני מרצה לאנימציה קלאסית, עיצוב דמויות, רישום לאנימציה
וסטוריבורד במכללה הישראלית לאנימציה ובמכללת ספיר.
אין לי הרגלים מיוחדים. אני בעיקר צריך קפה להתחיל את היום ושקט בשביל להתרכז כדי לדעת מה אני הולך לעשות.
מהגן. מסתבר שעוד כשהייתי ילד הגננת אמרה לאמא שלי שאני מאוד מוכשר בציור והראתה לה בגאווה ציור של ג׳ירפה שעשיתי. כנראה שמאז אני ״מסומן״
כילד מאוד הושפעתי מסרטי דיסני ובעיקר מ״ספר הג׳ונגל״. ראיתי אותו לפחות חמש פעמים בקולנוע! הדמויות שם ריתקו אותי ובמיוחד הדמות של
הטיגריס שירחאן. הוא היה דמות מדהימה בעיני.
בנוסף לדיסני היו לי את הספרים של אסטריקס שהיוו השפעה גדולה עבורי, הדמויות הקרטוניות בשילוב האלמנטים ריאליסטיים מופלאה בעיני.
Mort מגזין ובעיקר הקריקטורות של הסרטים שיצר MAD וכמובן
.Drucker
מילט קאהל, האנימטור שאחראי יותר מכל לסיגנון הקלאסי של דיסני ונחשב עד היום למיכאלאנג׳לו של האנימטורים. עיצב ואינמץ דמויות כמו פינוקיו, במבי, פיטר פן וכמעט כל הדמויות בספר הג׳ונגל ובעיקר את שירחאן. את מסתכל על רישומי האנימציה שלו ומתפעל כל פעם מחדש.
אלברט אודרזו - הצייר של אסטריקס, רשם ענק. כמה הבעה יש בכל פוזה. הידע המופלא שלו באנטומיה בא לידי ביטוי ביכולת לצייר כל דמות בצורה
טבעית כל כך.
1. ללמוד כמה שיותר על התחום שלכם. לקרוא על ההיסטוריה ולהכיר כמה שיותר יוצרים וסגנונות. זה נשמע טריוויאלי אבל אני מוצא שדווקא ככל
שרמת החשיפה לדברים גדלה ויש המון חומרים בחוץ, דווקא אז (אולי בגלל הצפה - אנשים קוראים וחוקרים פחות).
2. לא להתחיל לאייר/לאנמץ לפני שיש מושג מה הולכים לעשות. אחת הטעויות שיוצרים מתחילם עושים היא שהם ״רצים״ לצייר לפני שיש להם מושג ברור מה הם הולכים לצייר. לפני שאני מתחיל פיזית לצייר, אני משתדל להתרכז ולחשוב על כמה שיותר אפשרויות לקומפוזיציה/ איור סצינה ( זה משתנה בהתאם לפרויקט) ולהתחיל לעבוד רק כשיש לי מושג
מה אני הולך לעשות פחות או יותר. אז כשמגיע הרגע שבו אני מול המסך או הדף נשאר לי רק הקטע הטכני של פיזית לרשום את זה. מנסיון זה חוסך הרבה תסכול וזמן!
3. אל תהיו עצלנים, תקיפו את עצמכם בכמה שיותר מקורות השראה. לכולנו יש ״בנק ויזואלי״ מוגבל בראש והרבה פעמים אנחנו מתעצלים לקום
ולעשות את התנועה שאנחנו אמורים לאייר או לחפש באינטרנט רפרנס לבגדים או פוזות מעניינות ובמקום זה מסתמכים על מה שאנחנו כבר יודעים וחבל.
הספר האחרון שאיירתי היה גם הספר האחרון בסדרת ״כשסבא אליהו היה קטן״. אני מאייר מאז שנת 2017 את סדרת הספרים שנכתבה ע״י הסופר
הנפלא ינץ לוי. אני זוכר את הרגשת השמחה שמהולה בעצב כשסיימתי את האיור האחרון בספר. זה ממש הרגיש כמו סיום של תקופה, אבל לשמחתי העבודה עם ינץ נמשכת ויש לו כבר רעיונות לספרים חדשים!
הפידבק שאני מקבל מילדים והעובדה שילדים מעתיקים את הציורים שלי מהספרים שאיירתי מאוד מרגשת אותי. גם אני כילד נהגתי להסתכל בהשתאות על האיורים השונים בספרים ובחוברות וניסיתי להעתיק אותם כמיטב יכולתי. לחשוב שאני מהווה מקור השראה לילדים אחרים היום מאוד מרגש ומשמח אותי.
בימים אלה אני מעורב כארט דיירקטור בפרויקט קומיקס מאוד שאפתני ומרתק - ליצור את התנ״ך בקומיקס. הפרויקט מנוהל ע״י אנשים מאוד
מנוסים מתעשיית הקומיקס האמריקאי ואני לומד המון על יצירת קומיקס בצורה מקצועית. במקביל, אני ממשיך לעבוד על פרויקטים אחרים כגון איור ספרי ילדים, פרילנס לחברות משחקים וממשיך בעבודתי כמרצה לאנימציה.