טיפוח עצמאות בקרב מתבגרים
אומנית יקרה שלום רב, בתך בת ה-16 חווה ומתאמנת בזוגיות. שכוללת עליות מורדות , שביעות רצון, קשיים, רצונות שלה שמתנגשים עם הרצונות שלו ועוד. זה הזמן שלה וזו ההזדמנות שלה לפתח את שרירי הדיאלוג , המשא ומתן חילוקי הדעות וההתפייסות. התהליך שהיא עוברת הוא שלה ועלינו כמלווים להבין, לקבל ולאפשר . לא נוכל למנוע , או לקצר עבורה דרכים. כאשר בתך נכנסת לחדרה וסוגרת את הדלת זה הזמן לאפשר לה להיות עם עצמה , להתבונן פנימה , לגלגל בקרבה את המאורעות, היא עוצרת וחושבת ומחפשת אלטרנטיבות. לעיתים היא חולקת איתך את סגור ליבה. זו מחמאה גדולה, זו הבעת אמון, ועלייך לשמוח על כך, ולספר לה עד כמה הבחירה לשתף אותך מסבה לך עונג . ומכאן אומר לך ולהורי מתבגרים :"זהירות מלכודת", בני עשרה משתוקקים לעצמאות, רוצים לקבוע ולהחליט איך להתנהל, הם גם יודעים , מן הסתם , טוב יותר מאיתנו את התמונה כולה , ומרגישים איך הם היו רוצים להתנהל. אני רואה אותנו בשלב הזה משולים למיכל, המקבל את"הגשם" שהם ממטירים בהכלה וברוב קשב. חשוב להימנע ממתן עצות , מביקורת, מ" אם הוא מנסה להשתלט, אל תתני לו " אולי הוא לא מתאים לך" וכדומיהם. בגיל ההתבגרות מעוררת התלות, והניסיון לשלוט בנערים איבה. אפשר להימנע מהתנגדות, וחוסר שביעות רצון של מתבגר אם ניטיב להגיב. עליך להגדיל את בטחונה העצמי.רצוי לצמצם התערבות למינימום,ולאפשר לה לבחור בעצמה ולהשתמש בכוחותיה וביכולותיה. תוכלי להשתמש במשפטים מעודדים עצמאות:" את תחליטי בעניין", "הבחירה היא שלך","אם את רוצה בכך" "זו החלטתך, אברך כל החלטה שתבחרי". " אני מאמינה ביכולתך להחליט החלטה נכונה" תגובות בנוסח זה זוכות בדרך כלל להוקרה, אנו שומרים על ערוץ פתוח ובהמשך יש סיכוי שנמשיך לזכות להיות אוזן קשבת ובאמון . בברכה, עינת גבע יועצת משפחתית וסופרוויזרית במכון אדלר.