להכפיל את שכר המורים!
שלום לכולם, מרצ יוצאת בתוכנית מהפכנית חדשה, שעיקרה שיפור מעמד המורים (כולל מורי חינוך מיוחד) על ידי הכפלת שכרם. כך, במדינת ישראל, תהיה גאווה בלהיות מורה, ויותר אנשים איכותיים ימשכו למקצוע. כך נהפוך את המורים למגזר איכותי ומשפיע בחברה הישראלית, כפי שראוי ומגיע להם להיות. בנוסף לכך מציעה מרצ צעדים נוספים, הקשורים גם לטיפוח החינוך המיוחד. אני מפרסם את הסעיפים הרלוונטיים במצע: הבטחת שיפור דרסטי במעמד המורים והכפלת שכרם: גם אם ייעשו כל הצעדים שלעיל, וישפרו במידה ניכרת את רמת החינוך בישראל, לא יהיה בהם די אם לא ישתנו כליל תנאי השכר של המורה. ההוראה חייבת להפוך למקצוע מועדף בעיני רבים וטובים, ולהתחרות במקצועות מועדפים אחרים. כל זה לא יקרה בלי עלייה דרמטית בשכר המורות והמורים, שתחול על-פי העיקרון של "נותנים יותר, מקבלים יותר". המורים ישקיעו יותר שעות בבית-הספר במסגרת יום לימודים ארוך, ומשכורתם תוכפל. ומה הצעדים שמרצ רוצה לבצע בפועל? החלת חוק חינוך חינם מגיל שנתיים ועד תואר ראשון. הכול יודעים היום, שכל עיכוב בחינוך הילדים הוא לרעה, ואם בגיל מוקדם מאוד כבר מסתמן הפער, יהיה קשה מאוד לגשר עליו במועד מאוחר יותר, והוא יישאר בעינו ועוד יעמיק בהדרגה. החלת יום לימודים ארוך: ישראל תלך בעקבות רוב מדינות העולם ותנהיג יום לימודים ארוך. יצירת סדר עדיפויות מערכתי חדש והוגן: מערכת החינוך תעבור לסדר עדיפות חדש על-פי העיקרון של "עומק הטיפוח כעומק הקיפוח". אין שום הצדקה להקצאות יתר במגזר החרדים ובמגזר המתנחלים. בראש סדר העדיפויות יעמדו ערי הפיתוח, שכונות המצוקה העירוניות והמגזר הערבי. הקטנת מספר התלמידים בכיתה: יוקטנו הכיתות הגדולות, וכיתה לא תכיל יותר מ-32 ילדים. הוכח כי כיתות גדולות במיוחד מקפחות את התלמידים, ושוללות מן המורות והמורים את האפשרות ללמד באופן ראוי ותכליתי הבטחת מסגרות לימוד קטנות לחיזוק תלמידים מתקשים: יום הלימודים הארוך יתבסס על מסגרות לימוד קטנות, שנועדות למתקשים כדי לחזקם, ועל-פי הצורך גם יתבסס על לימוד פרטני למתקשים במיוחד. שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים: על ילדים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב בחינוך הרגיל, ולצאת מן המסגרות הייעודיות. רק במקרים בודדים ויוצאי-דופן, בלית ברירה, יופנו ילדים לחינוך המיוחד. אכיפת חוק חינוך חינם: החינוך בישראל יהיה חינוך חינם לכול, פטור לחלוטין מתשלומים נלווים, שהם היום תשלומים גבוהים מדי. חידוש מפעל ההזנה לתלמידים: יום הלימודים הארוך יכלול בתוכו מפעל הזנה לכול. היום, בתנאי המצוקה שנוצרו, הזנת התלמידים היא חיונית מאי-פעם. הבטחת שימוש במחשבים וחיבור לאינטרנט: כל בתי-הספר יחוברו לאינטרנט; התקנת הרשת ואחזקתה יהיו על חשבון המדינה. הדאגה לפריפריה הרחוקה מחייבת גם השקעות ניכרות באמצעים של "לימוד מרחוק". הבטחת תוכנית ליבה בחינוך: התוכנית תחייב את כל מוסדות החינוך המתוקצבים במדינה, לזרמיהם השונים - לרבות הזרמים החרדיים של ש"ס ואגודת ישראל. תוכנית הליבה תהיה מורכבת מלימודי היסוד - עברית, אנגלית, מתמטיקה ואזרחות, והתקצוב הממלכתי של המוסדות יותנה באימוץ הליבה. השקעה מיוחדת בשפות היסוד: הכול מדברים על הצורך בתגבור לימודי היהדות, והצורך הזה הוא נכון ורצוי. עם זאת, עתידה של ישראל ושל הדורות הצעירים טמון בקידמה, ולא תהיה כאן קידמה בלי השקעה מיוחדת בשפות היסוד - מדעים (בעיקר מתמטיקה), עברית, אנגלית ופילוסופיה. הורדת שכר לימוד במוסדות ההשכלה הגבוהה: שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה בישראל הוא מן הגבוהים בעולם ואולי הגבוה מכולם. חוק חינוך חינם יחול על הלימודים לתואר ראשון. שכר הלימוד לתארים מתקדמים יירד ב-50% לפחות, כפי שהחליטה ועדת וינוגרד, שמונתה על-ידי שר החינוך ממרצ, ומסקנותיה אומצו על-ידיו. הבטחת קיומן של תנועות הנוער על-ידי הקצאת התקציבים הדרושים לפעילותן והבטחת מעמדן במסגרת מערכת החינוך וברשויות המקומיות. מרצ רואה חשיבות מיוחדת בתפקיד שממלאות התנועות בחינוך הנוער לעשייה ציבורית ולמעורבות ערכית פעילה בנושאים העומדים על סדר היום הציבורי בישראל. תנועות הנוער האידיאולוגיות מהוות נדבך מרכזי בחינוך הערכי במדינת ישראל. מרצ תפעל להסדרת מעמדן של תנועות הנוער ולהגדרתן בחוק. מרצ תפעל למען חלוקה שוויונית של המשאבים המוקצים לנושא זה בין תנועות הנוער, על בסיס קריטריונים אחידים של היקפי פעילות ואופי הפעילות, ותמנע אפליה מכל סוג שהוא בין התנועות השונות הן ברמת השלטון המקומי והן ברמה הארצית.