רימזור של שני צמתים

yairp4

Active member
רימזור של שני צמתים

מאז תחילת אוקטובר ועד עכשיו מע"צ מבצעת עבודות לרימזור שני צמתים באזור מגורי (מדובר בצומת היציאה הראשית ממזכרת בתיה והיציאה הדרומית מקרית עקרון בכביש 411). לא שמדובר בפרוייקט מסובך במיוחד, אבל העבודות צפויות להמשך עד מרץ (לפי השלט). האם רק לי נראה שחמישה חודשים הם זמן בלתי סביר בעליל לעבודות בהיקף כזה, או שאולי מע"צ פשוט החליטו לקחת מקדמי בטיחות היסטריים כדי שיוכלו להגיד שהם עמדו בזמנים? בנוסף מבצעים בצומת היציאה ממזכרת בתיה שינויים גיאומטריים זעירים ביותר - הצרת האי תנועה המרכזי בכמה עשרות סנטימטרים, הארכה מזערית של הנתיב לפניה שמאלה והצרת אחת המדרכות, גם כן בכמה עשרות סנטימטרים. לצורך סגירת נתיב ההשתלבות לפונים שמאלה ממזכרת בתיה לכביש 411 סגרו את הפניה למשך חודש שלם. מכיוון שמדובר בכביש חדש למדי (הצומת נבנה מחדש במסגרת הרחבת הכביש ב- 2002) קצת קשה לי להבין מדוע יש צורך בשינויים גיאומטרים. האם יש כאן מישהו שמבין בנושא (ומכיר את הצומת האמור) ויוכל להסביר?
 

fireman

New member
הכל פונקציה של תזרים מזומנים.

אם ניקח לדוגמא הקמת מעגל תנועה. בתחום רשות מקומית הקמת מעגל תנועה יכול להמשך חודשיים ויותר. בסקטור הפרטי (מימון פרטי) אפשר להקים מעגל תנועה כולל פיתוח סביבתי ב96 שעות - במו עיני ראיתי. שאלת השאלות היא מאיפה מגיע הכסף. אתה מוזמן להגיע לרחוב קק"ל בבאר שבע.... קטע של 100 מטר, עבדו עליו שנה.
 

yairp4

Active member
זו גם בעיה של גישה

למע"צ יש קטע של להראות שהם קיימים, לכן הם מבצעים המון פרוייקטים בבת אחת לאורך תקופות ארוכות ומאוד לא סבירות (שבמהלכן נגמר התקציב), במקום להתמקד במספר מצומצם של פרוייקטים, לסיים אותם ולעבור הלאה... מעבר לזה, פרוייקטים רבים מוצגים ע"י מעצ כאילו הם עושים טובה למישהו, ולא כאילו זו העבודה שלהם. כששאלתי במועצה למה הם לא לוחצים לסיים את העבודוץ מהר יותר (מאז תחילת העבודות היו באתרי העבודה כמה תאונות...), הם ענו לי משהו בסגנון "עד שסוף סוף הם מסכימים לשים פה רמזורים, אנחנו לא נלחץ עליהם"
 

fireman

New member
אתה מציג כאן שורה של בעיות

שהן ידועות אך למרות שאין עליהן הסכמה. כאשר קבלן נבחר לבצע היום עבודה כלשהי, בין אם זה לבנות לך את ביתך שלך או לבצע מעגל תנועה בעיר או הקמת תחנת רכבת לשמל הקבלן ברוב המוחץ של המקרים לא מקבל את כל הכסף מראש אלא בתזרים מסויים שמחלק את הפרוייקט למספר שלבים. בהתקנת רמזור זה יכול להתחלק מספר חלקים ביצוע שינויים גאומטריים חפירת תעלות התקנת תשתית תת קרקעית סלילה הצבת עמודים התקנת רמזורים התקנת בקרה לרמזורים חיבור לחשמל צביעה וכוליי וכוליי וכל שלב יגרור אחריו תשלום מסויים. וזה עוד לפני שדיברנו על כך שמע"צ בעצמה יכולה להעסיק קבלני משנה מטעמה לבצע את העבודה ואז במקום שהכסף יעבור בין 2 ידים הוא עובר לעוד יד. כאשר קבלן נכנס לתוך הלופ הזה, הוא מתחיל את השלב הראשון, מסיים וממתין לכסף בינתיים הכביש נשאר כמו שהוא ומצידם שכל יום תהיה שם תאונה, אין כסף לא ממשיכים לשלב הבא. זאת מדיניות תשלומים בעייתית שנוצרה בגלל ניסיון העבר, היום קבלן עובד ומרוויח מיליונים ומחר הוא פושט רגל (ראה את מי ערד למשל שבמקרה הספציפי זה קצת יותר מסתם פשיטת רגל ולא כאן המקום להרחיב) מדובר בחברה שביצעה פרוייקטים במאות מיליוני שקלים והתמודדה על מכרזים בהיקפים דומים (קטע בהכפלת מסילת ב"ש תל אביב למשל) עם מה שכתבת בשתי השורות הראשונות אני מסכים באופן מוחלט.
 

Roobie

New member
גם תזרים מזומנים, אבל לא רק

אם כשאתה מדבר על מעגלי תנועה בסקטור הפרטי אתה מדבר על פארקים ואזורי תעשייה כמו קרית שדה-התעופה, תפן, אזור התעשיה בקיסריה וכו' - אין ספק שאפשר להקין מעגל תנועה מהר מאוד כי פשוט אין שם תנועה לפני שבונים אותו, או שהתנועה היא מועטת ולא דומה לתנועה בעיר. כשבונים מעגל תנועה באזור עירוני, צריך גם לדאוג שלא תהיה הפרעה לתנועה - גורם נוסף שמעכב. למרות שברור שעדיין אפשר לעשות את זה הרבה הרבה יותר מהר.
 

fireman

New member
אני אתן לך דוגמא

יש בבאר שבע את אתר "ביג" לידו הוקם אתר נוסף שנקרא "B7", שני האתרים האלה מאכלסים עשרות אלפי מטרים של מסחר וקרוב ל6000 מקומות חניה, מדובר באחד הפאוור סנטרים הגדולים במדינת ישראל כמות התנועה שעוברת שם היא אדירה, הנהלת האתר שנמצאת בתוך תחומי העיר באר שבע - זה לא שטח פרטי, ביקשה אישורים להקים מעגל תנועה במימון שלהם ובתכנון שיאושר ע"י העיריה, המעגל הזה הוקם מצומת למעגל מפותח עד לרמת שתילי פיטוניה ועצי דקל בתוך פחות משבוע ימים של עבודה בלילות כי בשעות פעילות האתר אין שום מצב לעבוד שם, פשוט שום מצב. אז הקבלן קיבל פי 2 כסף על העבודה בלילה, הפועלים קיבלו שכר כפול וקיבלו את כל הכסף במכה אחת והמעגל הזה קם תוך פחות משבוע, ביום ראשון לא היה שם כלום מלבד שילוט, ביום חמישי המעגל היה מוכן מא' עד ת'.
 

שי ז.

New member
מעבר לתזרים מזומנים יש בעיה של

אישורים והתנגדויות. בהרבה מקרים קבלנים זוכים במכרז (אחרי שקנו את טופסי הבמכרז), משכיבים הרבה מאוד כסף בערבויות ולא מקבלים צו התחלת עבודה מכל מיני סיבות (תקציב, אישור, שינויים בתכנון וכו'). נוצר מצב שקבלן שזכה במכרז גדול מצד אחד לא יכול להתחיל לבצע ומהצד השני כל הכסף שלו כבר משועבד לערבות הביצוע כך שהוא לא יכול לגשת למכרזים נוספים. יש בעיה גם שפרוייקט מהסוג שאתה מתאר כרוך בשינויי תשתיות מסוגים שונים כך שיכול להיות שהקבלן כבר סיים אבל חברת החשמל לא הזיזה את קו המתח שעובר שם או מקורות לא הזיזה את תחנת השאיבה שנמצאת בדיוק במרכז הצומת.
 
למעלה