../images/Emo63.gifחגיגת יום הולדת בגן ללא ...
(המאמר מובא במלואו מתוך אתר משרד החינוך) חגיגת יום הולדת בגן ללא הורים - הייתכן? מכתבה של אם לילד בגן, שהופנה למחלקה לתוכניות הורים וקהילה (השם שמור במחלקה) העלה את השאלה: האם תיתכן חגיגת יום הולדת בגן ללא הורים? בגנים בהם אין הגננת מזמינה הורים לחגיגת יום ההולדת של ילדם מגיבים ההורים בתסכול ואכזבה על ההחמצה. ההורים מבקשים לחגוג עם הילד את חגיגת ההולדת בגן-הילדים בנוסף לחגיגה שמתקיימת במשפחה. ההורים מייחסים חשיבות רבה למפגש הייחודי, לטכס החגיגי ולכל מה שמתקשר אליו בחברת הילדים. כדי לתת מענה לשאלה פנינו לגננות וביקשנו שיביעו את דעתן על הנושא. מובא בזאת סיכום של תגובות הגננות ושל הצעותיהן השונות. דעות בעד ונגד חגיגת יום הולדת משותפת! הנימוקים בעד ונגד נשענים על היבטים מתחומי דעת שונים. על-פי ההיבט הפילוסופי של הגננות המצדדות בחגיגה משותפת הילד החוגג נמצא במרכזו של האירוע לכן חגיגת יום ההולדת ערוכה לתת מענה לנטיות לבו, לכשרים ולמאוויים של הילד. הגננות אשר מתנגדות לחגיגה משותפת לילד ולהוריו בגן-הילדים רואות את "התוכן" במרכז עשייתן החינוכית. גננות אלה מעלות את הטיעון שקיום חגיגה לכל אחד מילדי הגן מחייב הקדשה של שעות רבות ומסיט אותן ממוקד העשייה החינוכית, שהוא כאמור ה"תוכן". ההיבט החברתי אשר מדגיש את חשיבות הביטוי האישי של כל פרט במערכת ותרומתו של הפרט לכלל מתפרש באופן שונה אצל המצדדים מחד גיסא ואצל המתנגדים לחגיגת יום הולדת משותפת מאידך גיסא. המצדדות רואות בבחינת תרומה לכלל את הדרך הייחודית בה בוחר הילד לחגוג, על-ידי העשרת הקבוצה החברתית בגן בעוצמותיו ויוזמותיו של החוגג וכן בהזדמנות הניתנת לילדי הגן להיפגש עם סגנונות שונים של חגיגת יום הולדת. מבחינתו של הפרט מחזק אירוע כזה את הרגשת השייכות וההשתייכות של הילד לקבוצת הגיל. גננות המתנגדות לחגיגה משותפת רואות את הצורך החברתי מקצועי של ההורים במרכז שיקול הדעת החינוכי. אלה מגלות אמפטיה לסגנון החיים המודרני של ההורים התובע מהם בעדיפות ראשונה למלא את תפקידם מחוץ לבית ומכאן הקושי שלהם להתפנות לחגוג יום הולדת בגן. ההיבט הפסיכולוגי מתייחס להשפעת החגיגה המשותפת בגן על חיזוק בטחונו ודימויו העצמי של הילד. גננות המצדדות בחגיגת יום הולדת משותפת בגן רואות באירוע הזדמנות לטיפוח הפרט בכלל ולחיזוקו של ילד המצוי בשולי החברה בפרט, שכן חגיגת יום הולדת בגן מזמנת לילד חיזוקים מן הגננת, ההורים וקבוצת הגיל. על נושא זה כתב ברונו בטלהיים בספרו "הורה מתקבל על הדעת" - "ככל שאנו מרגישים חסרי ביטחון וחסרי ערך בדבר מקומנו בעולם כן גובר בנו הצורך לקבל אישור המעיד על חשיבותנו, אם אפשר מהעולם כולו אך בעיקר מאותם אנשים החשובים בעיננו יותר מכל. ביחוד זקוקים לחוויה זו הילדים. החזרה הסדירה של אירוע זה היא ערובה בעיני הילד לחשיבותו המתמשכת. זהו רגע שיא בחייו ומה שמחזק ומעצים רגעי שיא אלו הם דווקא אותם הריטואלים…" גננות המתנגדות לשיתוף ההורים בחגיגת יום ההולדת ומתייחסות להיבט הפסיכולוגי מתמקדות בתחושת המבוכה המאפיינת ילדים מסוימים במצבים שבהם שותפים הורים ומחנכים. לסיכום נראה בעליל שהנימוקים בעד מציבים את הילד במרכז ורואים את טובתו. להורים מהווה חגיגת יום ההולדת הזדמנות לפגוש את ילדם ביכולות שאינן באות לידי ביטוי במסגרת המשפחה ולהכיר את קשריו המגוונים עם בני גילו. הם מתוודעים מקרוב לחבריו של הילד עמם נפגש מדי יום ולגננת המופקדת על חינוכו של ילדם. ובאשר לגננת. טוב תעשה אם תבחר להושיט יד להורים בימים קשים כבימים שמחים ותיתן תחושה של שותפות על בסיס של הדדיות. שיתוף הורים מחייב גמישות רגשית וחברתית תוך שמירה על חוקי המסגרת החינוכית. למרות חשש מסוים שיש לגננת מפני החשיפה בפני ההורים בשל הרצון להופיע במיטבה, כדאי להדגיש את יתרונות חשיפה זו הנותנת במה להצגת יכולתה ומקצועיותה בתחום החינוך בגיל הרך. דרכים לחגיגת יום הולדת כדי להתגבר על קשיים ולהגיע להבנה עם ההורים כדאי לקיים דיון עם ההורים בנושא חגיגת יום ההולדת בגן. בדיון ניתן לערוך תיאום ציפיות, להדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה, להציע ולאסוף הצעות מההורים על הדרכים לחגיגת יום ההולדת. בדרך זו תמנענה ציפיות לא ענייניות ומכאן גם תמנענה אכזבות לכל השותפים. את חגיגת יום ההולדת ניתן לחגוג בצורות שונות ומגוונות. חגיגת יום הולדת בקבוצות הגננת מיידעת את ההורים בתחילת השנה שאחת לחודש תיערך בגן חגיגת יום הולדת לילידי החודש. היא מבקשת מההורים המעונינים לחגוג בגן להודיע לה על כך. את האירוע מתכננים הגננת וההורים ביחד. הצעות לתוכנית: א. קבוצת ההורים וילדיהם מכינים המחזה לסיפור נבחר. ב. קבוצת ההורים מתכננת משחקי חברה אותם הם מפעילים בחגיגה. ג. ההורים והילדים מסריטים סרט וידאו עלילתי ומציגים אותו בחגיגה. ניתן לקיים את האירוע באחד מבתי הילדים או לשאול מההורים מכשיר וידיאו ליום זה. ד. ההורים מתכננים סדנה יצירתית ומפעילים את ילדי הגן בסדנה. לדוגמה: הכנת בובה "מתלבשת", הכנת בובות אצבע, הכנת בובה מעיסת נייר, הכנת שלט לחדר הילד וכו'. חגיגת יום הולדת לכל ילד בנפרד ביום נבחר, החל בסמוך לתאריך ההולדת, מוזמנים ההורים לגן. גם כאן נועצים ההורים והגננת ומתכננים את אופי האירוע. הצעות לתוכנית: א. הורה מספר על חוויות מעולמו של הילד מיום לידתו ועד היום. ב. הורה מספר סיפור בתיאום עם הגננת (ביום שישי ניתן לספר את הסיפור המקראי המתוכנן לאותו שבוע). ג. הורה וילדו ממחיזים אירוע מחיי הילד ומציגים אותו בפני ילדי הגן. ועוד דרכים ורעיונות ההורים מביאים תמונות ברצף של הילד, מגיל לידה ועד גיל יום ההולדת וכן מביאים תמונות מילדותם שלהם. מהתמונות אפשר להכין אלבום או להדביקן על פלקט. במהלך חגיגת יום ההולדת, ההורה והילד מספרים על האירוע בו צולמה התמונה. א. "מניפת הערכה" - הילדים מבעוד מועד מספרים מה הם אוהבים ביותר אצל החוגג. את דבריהם כותבים על נייר מקופל בצורת מניפה. בחגיגה קוראים את דברי הילדים. האורחים: אבא, אמא, אחים, סבים וסבתות מוסיפים את הערכותיהם ואת אלה מוסיפים למניפה. ב. "אגדת השם" - אחד ההורים מספר מדוע בחרו לילד בשם אותו הוא נושא. ג. "מי הוא בני" - האם מוזמנת לכסות את עיניה. עילה לאתר את בנה כשעיניה מכוסות על-ידי מישוש או בעזרת קולו. ד. "משחק החישוק" - אחד ההורים מנסה להכניס את ילדו לתוך החישוק. הילד מתחמק והילדים מעודדים אותו. הרמת הילד על כסא יום הולדת. כמספר שנותיו + 1. לסיכום אותו הזר שלפעמים נופל ולעיתים דוקר. אותה עוגה בצורת רכבת או בובה עם סוכריות בכל מיני צבעים. אותו הכיסא שהוכן עבורי במיוחד. שקיות עם הפתעות וללכת לחנות לבחור מתנה. ואבא ואמא, אח ואחות ואולי גם סבתא או מטפלת שמלווה מינקות. אותו הטקס, אותם השירים. פעם בן שלוש ופעם בן עשרים - שיקום מי שמוותר עליו. אי עשייה אף היא נחשבת לעשייה. חגיגה ללא הורים הינה חגיגה שאינה מייחסת חשיבות לכל הגורמים המשמעותיים לצמיחה ולהתפתחות כללית של הילד. אם נדע לגבש מסגרת קבועה ובה להדגיש את המיוחד לכל ילד, לשתף את ההורים בהכנה למסיבה, להפוך יום זה ליחיד ומיוחד למען הילד - נשיג את מטרתנו החינוכית. חשוב לציין שכדי לבטא את כל אלה לא נדרשת "הפקה הוליבודית" אלא פעילות הלוקחת בחשבון את הצרכים ההתפתחותיים של הילד. מתוך "הנסיך הקטן": "מה זה טקס?" שאל הנסיך הקטן. "גם זה מן הדברים שהוזנחו יתר על המידה" - ענה השועל. "והרי זהו מעשה המבדיל יום אחד מכל יתר הימים ומייחד שעה אחת מכל השעות האחרות".