רישומי מוכתר טבריה (לידה/נישואין/פטירה) - בקשת עזרה

Arik_W

New member
שלום לפורום
אני מנסה לאתר רישומים של "מוכתר העדה העברית" בטבריה אי שם בתחילת המאה ה-20 לצורך מחקר משפחתי.
אודה לרעיונות/קצות חוט היכן אוכל למצוא את הספרים/רישומים האלו.
מצרף דוגמא של רישום שכזה שניתן לפעמים גם כאישור ע"י המוכתר.

מודה.
 

קבצים מצורפים

  • טבריה.JPG
    טבריה.JPG
    KB 108.3 · צפיות: 7

שרי סילבר

Active member
האם ניסית לבדוק באתר של ארכיון-המדינה? קח בחשבון שביחס לטבריה רישומים מתחילת המאה ה-20 זה עניין בעייתי, אין הרבה, שלא לדבר על המאה ה-19.

ארכיון-המדינה

אגב אילו משפחות אתה חוקר בטבריה?
 

pismody

New member
נסי את השם שטרנברג. עד כמה שזכור לי הוא היה מוכתר בשנות ה-30
 

שרי סילבר

Active member
אמנם הפורום כיום פחות פעיל מבעבר, אולם עדיין רבים מציצים וקוראים. לכן אני מעדיפה לענות כאן, משום שיש בפורום עוד צאצאים של משפחות מטבריה, והמידע עשוי לסייע. כפי שציינתי, רישומי-חיים מטבריה זו בעיה, אבל איתור של מידע כזה או אחר ושמירה שלו יכול להביא לאורך זמן לתובנות של "מי קשור למי" ו-"מי חשוד כקשור למי". אני עצמי צאצאית למשפחות זילברשטין ופיינגולד. סבא רבא (זילברשטין) וסבתא רבתא (פיינגולד) היו בין מייסדי ראש פינה, צאצאים למשפחות חסידיות שעלו עם העליות החסידיות הגדולות של המאות ה-18 וה-19 (יתכן שעלו תחילה לצפת ורק אח"כ התיישבו בטבריה). טבריה היא עדיין נעלם עבורי. אין לי מושג אפילו מהיכן עלו ארצה, ואין לי יותר מדי מידע על דורות מוקדמים.

מה שאני יכולה להציע בנוסף:

1. אמנם בארכיון-המדינה ובארכיון הציוני יש קבצים שבמקור הם העתק של קבצים מיד בן-צבי, אולם לאור העובדה שאין חפיפה בין הארכיונים השונים כדאי לחפש בכולם. לכן רצוי לחפש גם באתר של יד בן-צבי. כדאי לחפש גם ע"פ שם-המשפחה המבוקש וגם את המצאי הקשור לטבריה. בנוסף, הועלו אל האתר של יד בן-צבי ספרי-הפקוא"ם. הספרים מכילים שמות ופרטים הקשורים בערים שונות בארץ ובעולם, ויש גם אינדקסים המפנים לעמודים ספציפיים בהם מוזכר המידע הרלוונטי לנו. עבודה סיזיפית למדי, אבל רצויה. הנה קישור לאתר של יד בן-צבי: יד בן-צבי

2. בארכיון-המדינה מצויים ספרי-הנפוס, שהועלו אל הרשת (מעין מפקדים שנערכו בתקופה העות'מאנית). למיטב זכרוני יש שם ספר של טבריה (מהמאה ה-19). הבעיה שהספרים הללו הם בטורקית עתיקה, וצריך לאתר מישהו ששולט בשפה (לא זהה לערבית, ודוברי ערבית מזהים רק חלקית אם בכלל).

3. מפקדי-מונטפיורי נערכו במאה ה-19, האחרון שבהם בשנת 1975, וכדאי לחפש בהם: מפקדי-מונטפיורי

4. חברנו בני עמל רבות בשעתו על מיפוי של בית-הקברות העתיק של טבריה, ואף הוציא לאור ספר בנושא שרצוי להיעזר בו (בכלל כדאי לנבור גם בספרים אודות טבריה, יש שם לא מעט מידע ספציפי אודות משפחות ואישים שונים, והחומרים הללו לא מצויים ברשת.). בהחלט כדאי לנבור במצאי שקשור לבית-הקברות. למרבה הצער, ספרי החברה קדישא נשטפו בשיטפון הגדול שהיה בשנות ה-30, אולם ניתן להיעזר, בנוסף על הספר, גם באחראי בבית-הקברות עצמו. בשעתו היה מישהו בשם אלמקייס (יתכן שהוא עדיין שם), שמאוד מנסה לסייע ודולה כל מידע שעשוי להיות קשור. יתכן שמידע מוקדם מבית-הקברות יוכל גם הוא לסייע בידך למפות את בני-המשפחה מהדורות המוקדמים.

5. עיתוני קתדרה הישנים - למיטב זכרוני גם הם הועלו אל הרשת בעבר (איני זוכרת אם במסגרת האתר של יד בן-צבי או במקום אחר.). שווה לנבור גם שם.

6. אי שם בעבר יצא לאור ספר בשם "טבריה שושלת ומורשת, ספר המשפחות הטברייניות". לצערי, מי שידע לא עדכן כאן בפורום, כך שאלה מבינינו ששורשיהם בטבריה לא ידעו שעומד לצאת לאור ספר אודות המשפחות הטברייניות, ולכן לא סיפקנו מידע רלוונטי. אלי פנתה מישהי משום שאחת מאחיותיה של סבתי (ילידת צפת) נישאה ליליד טבריה, ממשפחה שהגיעה לטבריה ממרוקו באמצע המאה ה-19. זו שפנתה אלי היא צאצאית של המשפחה הטבריינית הזו, ואף הבאתי "לאיחוד משפחות" בין הענף שלה לענף אחר שהקשר עימו נותר. לאור חוסר הידיעה על כך שמחפשים מידע לצורך פרסום ספר, לא מסרתי בשעתו פרטים אודות המשפחות הטברייניות שאני צאצאית שלהן. בדיעבד הסתבר שהספר מכיל בעיקר מידע אודות משפחות מעדות המזרח, ומשפחות אשכנזיות כמעט לא מוזכרות בו. את המידע מסרו צאצאים של המשפחות עצמן, כך שכמו תמיד חשוב לזכור: זה מידע חשוב ואף הכרחי, אבל צריך לקחת בחשבון שהוא לעיתים חלקי ולעיתים אף לא מדויק לגמרי.

כמו תמיד, אני חוזרת ומבקשת: אם תאתר מידע, שוב ושתף אותנו, זה חשוב לרבים מאיתנו. בעיקר - להצטייד בהרבה סבלנות. דברים צצים לאורך זמן.

|בהצלחה|
שרי
 

שרי סילבר

Active member
עוד משהו: במכון לחקר-טבריה מנסים למפות את המצאי שברשותם (מחיפושים שלי באתר שלהם בעבר הרחוק ראיתי שמרבית החומר הוא משנות ה-30 של המאה ה-20, ומבחינתי זה מאוד מאוחר). נסה לחפש גם שם, יש לא מעט מסמכים באתר. אפשר גם לנסות ליצור עימם קשר דרך האתר. הנה הקישור: המכון לחקר טבריה
 
למעלה