רישיון להטיס רחפן בצורה מסחרית, התייעצות.

רישיון להטיס רחפן בצורה מסחרית, התייעצות.

שלום לכולם
רכשתי רחפן מסוג DJI PHANTOM 3 PROFESSIONAL, והחלטתי לעשות מזה קצת כסף, היות ואני אוהב את התחום, ויש לי נסיון, שליטה ואחריות.
התחלתי לקרוא באתר רת"א וקצת לא מצאתי את עצמי שם, התאורים מסורבלים, הדפים עמוסים כל מיני מושגים שזרים לי, ולא כ"כ הצלחתי להבין מה צריך לעשות על מנת לקבל רישיון הטסת רחפן באופן מסחרי.

ולכן אני פונה אל חברי הפורום על מנת לפשט את התהליך לרמה שגם אחד כמוני, שלא כ"כ מבין במושגי רת"א, יוכל להבין

למי אני צריך לפנות קודם? קודם להירשם בתור עסק ואח"כ להוציא רישיון להטסת רחפן או שאני יכול לגשת לרישיון בלי פתיחת תיק עוסק מורשה? כמה זמן בערך לוקח כל התהליך של הוצאת רישיון? ראיתי שהוצאת הרישיון מצריכה בחינה בכל מיני תחומים שאין לי קשר אליהם כמו מטארולוגיה ( אם הבנתי נכון מאתר רת"א ) זה הכרחי או שיש דרך אחרת? ובעיקר, מה העלות של הוצאת רישיון כזה?
 
סיפור ארוך ומייגע

נסה לארגן פגישה ברת"א אצל אחראי התחום.
צריך ללמוד, להיבחן, לכתוב ספר עזר מבצעים לחברה, לרשיין את עצמך ואת הכלי ועוד ועוד.
אם אתה צריך פרטי איש קשר אוכל לשלוח לך במסר.

דוד.
 
איזה סרט

רת"א באמת הגזימו עם זה, ז"א תטיס אותו באופן פרטי הכל סבבה מותר, אבל תגבה על הצילום כסף? קודם תכניס לנו כסף ואנחנו נאשר אותך, באמת ביזיון

טוב אם אין ברירה, אשמח לאיש קשר, ניסיתי להתקשר למספרים שיש להם באתר היום אף אחד לא ענה שם
 
אינני בטוח שרת"א הגזימו

הנושא הזה חם ומסוכן.
הכלים הללו נושאים פוטנציאל סכנה גדול, במיוחד כשהם מוטסים ע"י חובבים, שאין להם מושג ירוק על תעבורה אוירית ומה יכול לקרות ממפגש של כלי קטנטן כזה עם כלי טייס גדול יותר.
חייבת להיות רגולציה. הכלים הרציניים מוגבלים טכנולוגית, ואינם יכולים לטוס בכל מקום ובכל גובה. מערכות חכמות בתוכם מונעות זאת מראש.
אני מעביר לך במסר פרטים ליצירת קשר.
בהצלחה,

דוד.
 
שתהיה רגולציה, אני ברור שבעד...אבל לא בתנאים האלה

הם מקשים ומחמירים מאוד עם הכלי הזה

אני בעד רגולציה, אבל מבחן? לימוד מטאורולוגיה? תכנית עסקית? אגרה בסך 2000+ ? תהליך ארוך ומייגע?

אפשר לפשט את זה הרבה יותר מהסיבוך שהם עשו, בתנאים הפשוטים האלה :
1 - לרשת את הפרופלורים של הכלי, בעזרת מגן עליון ותחתון שהפרופלור לא יפגע באף אחד
2 - לוודא שרק כלי בעל יכולות יציבות ( כמו ה-DJI 3 PRO שעובד על GPS ועוד חיישנים מייצבים, ) ומשקל קל, יכול לשמש ככלי לצילום באירועים ולא כמו ה-S1000 הענק שהוא באמת מסוכן וגדול.
3 - אגרה שנתית של 200 שקלים לחידוש רישיון.
4 - ביטוח מקיף
5 - מבחן שליטה
6 - הגבלת גובה ומרחק.

התנאים האלה מספיק יציבים וטובים והגיוניים על מנת לקבל רישיון עסקי לעבוד עם רחפן, ולא כל התנאים המאוד מחמירים שהם הציבו, הם לא יכולים לאכוף את העיסוק בצילום אווירי בשורה התחתונה, אני יכול לצלם פרסומת ולקבל כסף ואם יתפוס אותי שוטר אני אגיד שאני עושה את זה כתרומה ולא מקבל על זה כסף, מה ההבדל? יש הליקופטרים שמונעים דלק וחשמל שהם הרבה יותר מסוכנים מרחפן ממוצע, ואף אחד לא דרש לזה רישיון עד היום, לדעתי הם סתם מנבאים שהתחום הזה הולך להכניס כסף והם סתם רוצים חלק מהעוגה, למה לא בכייף, אבל אל תחמירו, תעשו את זה הגיוני וצודק
 
כיום, בכדי להטיס כטב"מ (מזל"ט) זעיר ולא זעיר

באופן מסחרי, צריכים רישיון מטיס מסחרי מאוד דומה לרישיון טייס מסחרי.
אני מכיר מישהו (די מקורב אלי) שבהשלמות מינימליות, השלים גם רישיון טייס מסחרי.
ההליך הזה תופסת תאוצה בכל העולם המערבי, וכנראה, שאם עדיין זה לא, בקרוב זה יהיה גם בארה"ב וקנדה.
 
איזה קטע

יאללה אולי על הדרך אני גם אעשה רישיון לססנה בהשלמות מינימליות ואצטרף לפורום
באמת מסיבוב באתר רת"א נבהלתי רק מהסעיפים שכתבו שם לגבי הטסת כטב"מים באופן מסחרי, אמרתי לעצמי : " ראבק, מה אני מבקש? רישיון לבויינג ? כולה רחפן שגם ככה אני יודע כבר להטיס "
 
תשמע,

אולי אתה סתם מבלבל לנו ת'מוח החלש שלנו?
לא מבין כל כך ברחפנים אבל מה הכוונה שלך בשימוש מסחרי?
אם הכוונה לצלם בחתונה עם רחפן, או לפקח על התנועה בצומת צ'ק פוסט?
איזה גודל הרחפן הזה?
פרט מעט.
 

talben

New member
ל"דרך הקלה ביותר"

התשובה שנתת (לאחר קריאה באתר רת"א) מבהירה עד כמה אתה רחוק מהבנה של התחום. "לשים הגנה על הפרופלורים" (או משהו בסגנון) היא לא הבעיה. אתה חושב שהסכנה היא שהפרופלורים יחתכו מישהו? מה יקרה לדעתך אם כלי במשקל של 1-2 ק"ג יפול על ראש של מישהו מגובה של כמה עשרות מטרים? נראה לי שהפרופלור הוא הקטנה שבבעיות. הרעיון מאחורי הרישיון של הפעילות המסחרית היא שאתה לא תהרוג מישהו, שלא תטיס בנתיב בו מטוסים ומסוקים עוברים, שלא תעשה סללומים דרך בתים ושלא תטוס במרחבים אווירים סגורים ועוד ועוד (כולם מקרים אמיתיים שהתרחשו בארץ - לשמחתנו למעט ההרג). יש כמה חברות שעוסקות בהכשרת מטיסים כטב"מים. צור קשר עם אחת מהן ויהיה לך הרבה יותר קל. ברת"א, בסופו של דבר, מדובר בבירוקרטיה - טפסים, ניירת ואגרות. קצת בלבול מוח, אבל לא משהו שלא ניתן לעבור די בקלות. עובדה שבפורום הזה יש כמה אנשים שבנו מטוס לבד והתגברו על בירוקרטיות של רת"א שהן קצת יותר מסובכות מהכטב"מ עם המצלמה שלך. בהצלחה
 
אני רחוק מהבנת הבירוקרטיה של רתא

ולא של התחום.
אני מטיס מסוקים ורחפנים כבר המון זמן, לא באופן מסחרי, אני מודע לסיכונים ומטיס רק לפי כללי הבטיחות.
מובן שברגע שיש לך אוטו ואתה נוסע בו, אתה גם חייב רישיונות מסויימים וברגע שאתה הופך אותו למונית, תצטרך לרישיונות יותר ספציפים, זה מובן ידידי, בנוגע להפלת רחפן, לא עלינו, בכל דבר יש סיכון, גם בללכת ברחוב יש סיכון, זה משהו שצריך להתנהג איתו בזהירות ובאחריות, וכנראה שמי שלוקח את התחביב הזה ברצינות, יהיה לו קל לעבור את התהליך הארוך הזה של קבלת רישוי, מה שאני טוען פה, שאפשר להקל קצת בתנאים לקבלת רישיון לרחפן, כי זה באמת תהליך ארוך ויקר ממה שהבנתי, מה גם שזה תחום חדש יחסית, שיתנו הזדמנות בתור התחלה, בסך הכל אני מבין מאיפה נובע ההסבר שלך, אתה בתור אחד שלא מתעסק בזה ושיכול להיות נוכח באירוע מצולם מהאוויר, רוצה להרגיש בטוח, ולדעת שהמטיס של אותו רחפן שמצלם באירוע הוא מקצועי שמתפעל כלי שנוקט בכל אמצעי הזהירות בשביל להבטיח לך צילום נטול סכנה לך ולסביבה ולרכוש, לגיטימי, לדעתי גם בתור מטיס רחפן ומסוקים חשמליים, זו השאיפה של כל מטיס, להיות מקצועי, ולהטיס לפי כללי הזהירות והבטיחות
 
חס וחלילה ידידי

אני רחוק מאוד מלבלבל לך את השכל, וחושב שמי שעוסק בתחום האווירי, רחוק מאוד מלהיות עם מוח חלש :)

הכוונה בשימוש מסחרי הוא צילום אווירי, ווידיאו או סטילס ( בדיוק מה שאני עושה היום, רק ללא תמורה כספית ) של אירועים, זה יכול להיות חתונות, יכול להיות פרסומות יכול להיות וידיאו קליפים וכדומה, וגם לפקח על התנועה בצק פוסט אם מישהו יזמין את זה :)...כנגד תמורה כספית
הרחפן נקרא dji phantom 3 professional, וזה הרחפן הכי משוכלל היום בשוק בקטיגוריה שלו, כולל מצלמה שמצלמת באיכות רזולוציה גבוה של 4k בווידיאו ו - 12mp בסטילס, הוא בינוני בגודלו, יכול לעלות בגובה של 2 קילומטר באוויר, ולטוס במרחק של 5 קילומטר ( לפי טענת הייצרן ), הוא נשלט עם שלט שעליו מחברים סמארטפון או טאבלט ורואים את הצילום בשידור ישיר, הוא מיוצב על ידי לווינים שמתחברים אליו ( בשביל לטוס בטוח צריך להיות מחובר ל-12 לווינים ומעלה ) אופציה שניה לטוס בלי לווינים ( כשאתה נמצא בביניין או במקום שקשה לקלוט בו לוויינים ) על פי הסנסורים שמותקנים בתחתים הרחפן, יש לו המון אופציות מתקדמות, דבר ראשון וחשוב, הוא יכול לשמור על מיקום יציב ברוח עד 20 קמ״ש, יש גם אופציה לטוס אוטומטית בחזרה בגובה מוגדר מראש לנקודה המדוייקת ממנה המריא, אפשר גם לתכנן לו מסלול מראש, לשים את השלט בצד, ושהרחפן יטוס אוטומטית למיקום ולגובה שהגדרתי לו, אני יכול לתכנת אותו שיחוג אוטומטית בסיבובים סביב אובייקט מסויים בגובה מסויים במהירות מסויימת במרחק מסויים מהאובייקט, הרחפן מתוכנת שברגע שיש לו 30 אחוז סוללה, לחזור בחזרה אוטומטית לנקודת ההמראה, ועוד המון אופציות מתקדמות, אני רואה דרך הסמארטפון שמחובר לשלט את כל הפרמטרים של הרחפן כמו גובה, מרחק, מצב סוללה, חשיפת מצלמה, וכו...מכשיר מאוד מתקדם וקל ובטוח לטיסה, אחד ההשקעות הכדאיות שעשיתי, רק לא ידעתי שצריך לעשות לו רישיון לצילומים מסחריים, אבל נראה איך נעבור את זה גם.

זה סרטון דוגמה שצילמתי וערכתי באגד הישנה בחיפה, יש עוד סרטון בערוץ שלי לאוניה שצילמתי וערכתי
https://www.youtube.com/watch?v=wIVeek0jJtM
 

טל ר

New member
הסרטון שלך הוא דוגמא מצויינת

מאחר ואם אני מבין נכון איפה הוא צולם, זה כ-6 ק"מ משדה התעופה בחיפה. לו היית בארה"ב, ה-FAA מורה להימנע מטיסה במרחק 5 מייל משדות תעופה.
&nbsp
הדרישה בארה"ב היא לרשום כל רחפן עם הרשויות (פרטי או מסחרי), לקבל פטור פרטני מתקנות לצורך הפעלה מסחרית, אותה הפעלה תהיה עם מגבלות מפורטות ומדוייקות, לצורך הפעלה מסחרית יהיה צורך לרשום את הרחפן ככלי טיס (עם אות קריאה והכל), ועל המטיס בהפעלה מסחרית להיות בעל רישיון טיס רגיל.
&nbsp
מסמכי הפטור מהווים Public Record, אם מעניין אפשר בקלות להוריד אחד מהאינטרנט (ואם יש עניין פה, אעלה אחד כאן).
 

עמוס 2cv29

New member
ישנה חברה גדולה שמוכרת אותם

בשם לול טיבי בקבוץ ניר אליהו
לפי ידעתי הם יוכלו לעזור לך
שבת שלום
 

רן בג

New member
נראה כלי רציני ביותר...

תכונת ה- RTH מענינית מאוד...מייתר את כל הכתבמ"ים הזעירים (רוכב רקיע ודומיו) שפותחו לרמת המחלקה והפלוגה...
&nbsp
מסוכן ביותר בידי ארגונים לא ידידותיים ידועים....
 
למעלה