רכבלית חיפה חזרה לפעילות

עם הסרת מגבלות פיקוד העורף, הרכבלית בחיפה חזרה לפעילות. בתקופה שלא פעלה ראיתי מספר כתבות לגבי תלונות של סטודנטים באוניברסיטה ובטכניון על עומסים באמצעי התחבורה האחרים למוסדות אלה. כך שאפשר לראות שהרכבלית הגיעה למעמד של אמצעי תחבורה פופולרי בקרב ציבור הסטודנטים.
 

Ccyclist

Well-known member
עם הסרת מגבלות פיקוד העורף, הרכבלית בחיפה חזרה לפעילות. בתקופה שלא פעלה ראיתי מספר כתבות לגבי תלונות של סטודנטים באוניברסיטה ובטכניון על עומסים באמצעי התחבורה האחרים למוסדות אלה. כך שאפשר לראות שהרכבלית הגיעה למעמד של אמצעי תחבורה פופולרי בקרב ציבור הסטודנטים.

טוב שחזרה, אבל סגירתה שיקפה חולשה נוספת שלא חשבו עליה - ההגיון במזרח התיכון.

חבל שאין תיכנון למערכת מסילתית הררית בחיפה. רק"לות או רכבות עם מסילת שיניים וגלגלי שיניים או "כרמליות" נוספות היו יכולות לתת פתרון חסין לבנון.
 

ohadg09

Active member
טוב שחזרה, אבל סגירתה שיקפה חולשה נוספת שלא חשבו עליה - ההגיון במזרח התיכון.

חבל שאין תיכנון למערכת מסילתית הררית בחיפה. רק"לות או רכבות עם מסילת שיניים וגלגלי שיניים או "כרמליות" נוספות היו יכולות לתת פתרון חסין לבנון.
מלחמות בלבנון קורות פעם ב20 שנה בערך, אני לא חושב שזה כזה נורא כלי תחבורה שנסגר לכמה חודשים פעם ב20 שנה
 

Ccyclist

Well-known member
מלחמות בלבנון קורות פעם ב20 שנה בערך, אני לא חושב שזה כזה נורא כלי תחבורה שנסגר לכמה חודשים פעם ב20 שנה

לרכבלית מספר בעיות, סגירה לחודשיים בגלל "ארץ החג, הזרועה באש ודינמיט" רק מתווספת לשתי החולשות הנוספות - חשיפה לתנאי מזג אוויר גרועים וקיבולת נמוכה ברמה של קו אוטובוס.

יש כיום תוכניות לקו מטרונית בציר חורב. צריכה להיות תוכנית טובה לחיבור קו רכס כזה לרשת שבגובה פני הים.

בסתיו 2013 נסעתי לטיול רכבתי באלפים השווייצריים. יש פתרונות מסילתיים לתוואים תלולים בהרבה מאשר בחיפה. חלקם יתאימו אפילו לקווי ענף למירון ולחרמון (לרכבל התחתון לפחות).

הבעיה בחיבור אוניברסיטת חיפה והטכניון באמצעי שחשוף לסגירות הולכות ונשנות הוא שהסטודנטים שם צריכים חיבור תח"צי אמין. לא מדובר באתרי תיירות שאפשר לסגור מדי פעם כל סופה או כל הפרעה אחרת לשגרה.
 
לרכבלית מספר בעיות, סגירה לחודשיים בגלל "ארץ החג, הזרועה באש ודינמיט" רק מתווספת לשתי החולשות הנוספות - חשיפה לתנאי מזג אוויר גרועים וקיבולת נמוכה ברמה של קו אוטובוס.

יש כיום תוכניות לקו מטרונית בציר חורב. צריכה להיות תוכנית טובה לחיבור קו רכס כזה לרשת שבגובה פני הים.

בסתיו 2013 נסעתי לטיול רכבתי באלפים השווייצריים. יש פתרונות מסילתיים לתוואים תלולים בהרבה מאשר בחיפה. חלקם יתאימו אפילו לקווי ענף למירון ולחרמון (לרכבל התחתון לפחות).

הבעיה בחיבור אוניברסיטת חיפה והטכניון באמצעי שחשוף לסגירות הולכות ונשנות הוא שהסטודנטים שם צריכים חיבור תח"צי אמין. לא מדובר באתרי תיירות שאפשר לסגור מדי פעם כל סופה או כל הפרעה אחרת לשגרה.
אירוע כמו מלחמה קורה פעם בעשור, אם זה יקרה בתדירות שנתית אז הבעיה שלנו הרבה יותר גדולה מתכנון קו תח''צ.
לגבי קשיים אחרים כמו מזג אוויר, ההשפעה שלהם זניחה. הרכבלית פועלת קרוב ל 4 שנים והייתה סגורה רק פעמיים עקב מזג אוויר (וגם זה לחצי יום בערך). חיפה זה לא האלפים, וגם שם הרכבלים עובדים יפה בחורף.

לגבי הקיבולת, היא דווקא יותר גדולה מהאוטובוס. בכל קרונית נכנסים 6 נוסעים, יש קרונית כל 10 שניות.
אם נניח שתדירות סבירה של אוטובוס בקו מרכזית-אוניברסיטה תהיה כל 20 דק' אז בזמן הזה הרכבלית תוכל להעביר כ 650 נוסעים לכיוון שזה שווה ל בערך 10 אוטובוסים כולל נוסעים בעמידה.

היתרון הגדול של הרכבלית היא קיצור זמן הנסיעה ב 2 דרכים. היא עושה את המסלול הקצר ביותר האפשרי בין המפרץ לאוניברסיטה. פתרון מסילתי יהיה ארוך יותר בזמן הנסיעה בגלל הטופוגרפיה כי הוא לא יוכל להיצמד לאותו תווי.
זמן הנסיעה מתקצר גם בגלל שלא צריך לחכות, ברגע שהגעת יש קרונית, הנוסע ''בוחר'' את הלו''ז ולא מתאים עצמו אליו כמו באוטובוס או רכבת.

בעיני הפתרון להשבתה חריגה זה תגבור של קו אוטובוס מקביל או החזרה של קו 141 שבוטל רק לתקופת ההשבתה.
 

Ccyclist

Well-known member
אירוע כמו מלחמה קורה פעם בעשור, אם זה יקרה בתדירות שנתית אז הבעיה שלנו הרבה יותר גדולה מתכנון קו תח''צ.
לגבי קשיים אחרים כמו מזג אוויר, ההשפעה שלהם זניחה. הרכבלית פועלת קרוב ל 4 שנים והייתה סגורה רק פעמיים עקב מזג אוויר (וגם זה לחצי יום בערך). חיפה זה לא האלפים, וגם שם הרכבלים עובדים יפה בחורף.

לגבי הקיבולת, היא דווקא יותר גדולה מהאוטובוס. בכל קרונית נכנסים 6 נוסעים, יש קרונית כל 10 שניות.
אם נניח שתדירות סבירה של אוטובוס בקו מרכזית-אוניברסיטה תהיה כל 20 דק' אז בזמן הזה הרכבלית תוכל להעביר כ 650 נוסעים לכיוון שזה שווה ל בערך 10 אוטובוסים כולל נוסעים בעמידה.

היתרון הגדול של הרכבלית היא קיצור זמן הנסיעה ב 2 דרכים. היא עושה את המסלול הקצר ביותר האפשרי בין המפרץ לאוניברסיטה. פתרון מסילתי יהיה ארוך יותר בזמן הנסיעה בגלל הטופוגרפיה כי הוא לא יוכל להיצמד לאותו תווי.
זמן הנסיעה מתקצר גם בגלל שלא צריך לחכות, ברגע שהגעת יש קרונית, הנוסע ''בוחר'' את הלו''ז ולא מתאים עצמו אליו כמו באוטובוס או רכבת.

בעיני הפתרון להשבתה חריגה זה תגבור של קו אוטובוס מקביל או החזרה של קו 141 שבוטל רק לתקופת ההשבתה.

יש פתרונות מסילתיים להפרשי גבהים. אחד מהם הוא פניקולר, כמו הכרמלית. השני הוא מסילות מותאמות במסלולים מותאמים, כולל סיבובים כדי לעלות לגבוה. לכולם קיבולת גדולה יותר מרכבל ואמינות גדולה יותר.

יתכן שהחיבור האידאלי אינו בהכרח הישר ממרכזית המפרץ לציר חורב אלא דרך ומתחת לצירים אחרים (בקנה המידה של חיפה אינני רואה איך ישקיעו ביותר מחיבור אחד מסוג זה) אבל מניסיוני ניתן להגיע לפתרונות מסילתיים גבוהיי קיבולת לחיבור הקריטי של ציר חורב לציר החוף.
 
יש פתרונות מסילתיים להפרשי גבהים. אחד מהם הוא פניקולר, כמו הכרמלית. השני הוא מסילות מותאמות במסלולים מותאמים, כולל סיבובים כדי לעלות לגבוה. לכולם קיבולת גדולה יותר מרכבל ואמינות גדולה יותר.

יתכן שהחיבור האידאלי אינו בהכרח הישר ממרכזית המפרץ לציר חורב אלא דרך ומתחת לצירים אחרים (בקנה המידה של חיפה אינני רואה איך ישקיעו ביותר מחיבור אחד מסוג זה) אבל מניסיוני ניתן להגיע לפתרונות מסילתיים גבוהיי קיבולת לחיבור הקריטי של ציר חורב לציר החוף.
לרכבלית יש מטרה מאוד ברורה לחבר את האוניברסיטה והטכניון למרכזית המפרץ. לציר חורב יש פתרונות חיבור אחרים.
בוודאי שברמה ההנדסית יש פתרונות לטופוגרפיה ,השאלה אם הם באמת נחוצים במקרה של חיפה.
פניקולר תת קרקעי כמו כרמלית יבטל את הפוטנציאל התיירותי של הקו ויישאר רק התח''צי. בתקופת הקיץ כאשר רב הסטודנטים בחופשה, הרכבלית ''משלימה הכנסה'' כאטרקציה תיירותית. גם במקרה שהוא יהיה עילי, עדיין יש בנייה שלא תאפשר לו לנסוע באותו תוואי ולכן הוא בהכרח יהיה ארוך יותר.

ושוב אתה לא מתייחס ליתרון הגדול ביותר, שאין לו''ז. ברגע שהגעתה יש קרונית ואתה מתחיל את הנסיעה. בכל אמצעי מסילתי שלא תבחר יש לו''ז, כבר הדגמתי באחד הפוסטים הקודמים שזמן הנסיעה באמצעי מסילתי יהיה בלפחות 10 דק' ארוך יותר לכיוון.
 

Ccyclist

Well-known member
לרכבלית יש מטרה מאוד ברורה לחבר את האוניברסיטה והטכניון למרכזית המפרץ. לציר חורב יש פתרונות חיבור אחרים.
בוודאי שברמה ההנדסית יש פתרונות לטופוגרפיה ,השאלה אם הם באמת נחוצים במקרה של חיפה.
פניקולר תת קרקעי כמו כרמלית יבטל את הפוטנציאל התיירותי של הקו ויישאר רק התח''צי. בתקופת הקיץ כאשר רב הסטודנטים בחופשה, הרכבלית ''משלימה הכנסה'' כאטרקציה תיירותית. גם במקרה שהוא יהיה עילי, עדיין יש בנייה שלא תאפשר לו לנסוע באותו תוואי ולכן הוא בהכרח יהיה ארוך יותר.

ושוב אתה לא מתייחס ליתרון הגדול ביותר, שאין לו''ז. ברגע שהגעתה יש קרונית ואתה מתחיל את הנסיעה. בכל אמצעי מסילתי שלא תבחר יש לו''ז, כבר הדגמתי באחד הפוסטים הקודמים שזמן הנסיעה באמצעי מסילתי יהיה בלפחות 10 דק' ארוך יותר לכיוון.

ברכבת תחתית הלו"ז קיים לצרכים רשמיים בלבד, בתדירות של כל 2 דקות אין צורך בלו"ז.

הרכבלית אינה נגישה. העלייה והירידה מהקרונות היא בעת שהן בתנועה איטית.

לאמצעי מסילתי קיבולת גדולה יותר והוא יהיה פתרון מקיף יותר לעיר בכללותה, אפילו אם נסיעה ספציפית כזו או אחרת תהיה איטית יותר.

רישות העיר שעל הכרמל יכול לקחת תצורה של קו בציר חורב שיתחבר כנראה לבת גלים דרך אזור טשרניחובסקי, וציר תואם מנהרות הכרמל אבל טיפה צפונית לתוואי המנהרות כדי לשרת את השכונות.

ברשת כזו אמנם יהיה צורך להחליף בין קו המזרח מערב לקו הצפון דרום, אך התועלת תהיה לעיר כולה (כולל אינטראקציה עם ציר הרכבת ברצועת החוף והמטרונית / שדרוג המטרונית לרק"ל עם הגעת רק"ל נצרת לעיר.

רשת תח"צ צריכה לשרת את העיר בכללותה, לא רק נסיעה ספציפית.
 
ברכבת תחתית הלו"ז קיים לצרכים רשמיים בלבד, בתדירות של כל 2 דקות אין צורך בלו"ז.

הרכבלית אינה נגישה. העלייה והירידה מהקרונות היא בעת שהן בתנועה איטית.

לאמצעי מסילתי קיבולת גדולה יותר והוא יהיה פתרון מקיף יותר לעיר בכללותה, אפילו אם נסיעה ספציפית כזו או אחרת תהיה איטית יותר.

רישות העיר שעל הכרמל יכול לקחת תצורה של קו בציר חורב שיתחבר כנראה לבת גלים דרך אזור טשרניחובסקי, וציר תואם מנהרות הכרמל אבל טיפה צפונית לתוואי המנהרות כדי לשרת את השכונות.

ברשת כזו אמנם יהיה צורך להחליף בין קו המזרח מערב לקו הצפון דרום, אך התועלת תהיה לעיר כולה (כולל אינטראקציה עם ציר הרכבת ברצועת החוף והמטרונית / שדרוג המטרונית לרק"ל עם הגעת רק"ל נצרת לעיר.

רשת תח"צ צריכה לשרת את העיר בכללותה, לא רק נסיעה ספציפית.
אבל לא יבנו רכבת תחתית לכרמל, כל פתרון מסילתי יתבסס על מספר כזה או אחר של קרונות ואז כן יהיה להם לו''ז.
ברכבלית יש נגישות מלאה, כלל התחנות מותאמות לאנשים עם מוגבלויות ובמידה וקיים צורך המפעיל עוצר לגמרי את המערכת כך שהנוסע עולה במצב שהקרונית לא זזה בכלל ואז מעדכן את המפעיל בתחנת היעד באיזה קרונית נמצא הנוסע כדי שיסייע לו בירידה.

כרגע אין בעיית קיבולת, אף פעם לא יצא לי לראות תור של נוסעים שממתינים לקרונית, למעט בקיץ כאשר יש קבוצות שמגיעות באוטובוסים באופן מאורגן, אבל זה יעשה תור גם ברכבת.

ואני חושב שלגמרי מוצדק שיהיה פרויקט ייעודי לטובת הטכניון והאוניברסיטה שיחד יש בהם כ 30 אלף סטודנטים + נוסעים מזדמנים.
 
למעלה