יכולות של רכבות קלותרכבת קלה
1. אני מניח שבאירופה, המיזוג ברכבות פחות נפוץ. האם בארץ, עקב מערכות המיזוג, יופעלו רכבות בעלות מנוע חשמלי גדול יותר? 2. מהו השיפוע המקסימלי בו יכולות לנוע רכבות קלות ?
למה? למה?יכולות של רכבות קלות
1. ברכבת המונעת ע"י כח החשמל, אין קשר בין עוצמת המנוע/מנועים החשמליים המשמשים להנעת הרכבת לבין אספקת החשמל לציוד עזר היקפי ברכבת, כגון תאורה ומיזוג. מה שחשוב כאן הוא מערכת אספקת החשמל (במקרה של הרכבות הקלות בארץ היא מתוכננת להיות ע"י כבלים עיליים), שצריכה להיות מספיק חזקה, וכן ציוד ההשנאה וכיו"ב על הרכבת עצמה, שצריך לעמוד בעומסים בהם מדובר. 2. כבר היו בעולם חשמליות עם קווים בשיפועים של כמעט 14%, אבל זה נדיר יחסית.
להפך, חשמל בתוך המסילהלמה? למה?
עושים כבלים עליים?! זה מכער את העיר בצורה נוראית! חוץ מזה שזה מגעיל ומסוכן למה לא לעשות בתוך המסילה? הרבה יותר בטוח, יפה ונוח. אז ישקיעו עוד כסף גם ככה בפרוייקט הזה השקיעו המון כסף
אם מישהו ישכב לרוחב המסילה,להפך, חשמל בתוך המסילה
זה פחות בטוח, כי אז הולך רגל יכול להתחשמל, למשל אם הוא שוכב לרוחב המסילה.
נניח שמישהו מועד ונופל?אם מישהו ישכב לרוחב המסילה,
אז זה באמת לא משנה ממה הוא ימות קודם: מהתחשמלות או מפגיעת הרכבת... ואם הוא עושה את זה, זה בטח הרצון שלו.
כבלים עיליים של חשמליותלמה? למה?
עושים כבלים עליים?! זה מכער את העיר בצורה נוראית! חוץ מזה שזה מגעיל ומסוכן למה לא לעשות בתוך המסילה? הרבה יותר בטוח, יפה ונוח. אז ישקיעו עוד כסף גם ככה בפרוייקט הזה השקיעו המון כסף
אלטרנטיבה לכבלים עיליים של חשמליות?כבלים עיליים של חשמליות
כמו שכבר כתבתי בעבר: א. כיום כבר משווקות מערכות חשמול עילי מעוצבות, שמשתלבות יותר טוב בסביבתן (אם כי זה יותר יקר, כמובן), בדומה לאנטנות הסלולאריות שצצו בשנה האחרונה בארץ. ב. אם הערים היפות ביותר באירופה (פראג היא דוגמה שקופצת לראש מנסיון אישי, אבל יש עוד) מרשות לעצמן להשאיר, להרחיב ולהסויף מערכות חשמליות חדשות בימים אלו ממש, אני משוכנע שחיפה, ירושלים ובוודאי שגם ת"א יכולות להרשות לעצמן. ג. דווקא מערכות החשמול הראשונות של טראמים היו ברובן קרקעיות, אבל החסרונות של זה הם כל-כך רבים שכמעט מיד ויתרו על זה, וכמעט לא השתמשו בשיטות כאלו עד לקאמ-בק עלוב ומיותר שהתחיל בשנות ה-90 של המאה ה-20. ותאמינו לי - אני יכול לחשוב על דברים הרבה יותר מכוערים שמפוזרים מדי יום ביומו ברחבי כל אחת מהערים בארץ - ואני לא מדבר רק על כבישים, מכולות אשפה ירוקות ובניינים בלי טעם.
רכבות עם מצבריםאלטרנטיבה לכבלים עיליים של חשמליות?
אקדים ואציין שידיעותי בנושא מעטות וחזקה עלי קביעתו של חן שהנסיון המצטבר הוכיח את עדיפות הכבלים העיליים על התחתיים. אבל עולה אצלי השאלה מדוע לא מפתחים רכבות קלות מונעות מצברים? הרי אורכה של רכבת הוא עשרות מטרים וניתן להטמיע בתוכה מערכת מצברים רבת עוצמה (למשל לכל אורך התקרה). האם אין פרוטוטייפים לכך בארצות המתקדמות בהן יש רגישות רבה לשיקולי עיצוב עירוני ושימור מחד ובטיחות מאידך?
Parry People Moverרכבות עם מצברים
רכבות חשמליות המונעות ע"י מצברים הן לא המצאה חדשה (תחילת המאה ה-20, אם לא לפני כן), אבל באופן יחסי נעשה בה שימוש מועט לאורך השנים (דוגמה לסוג רכבת מוכר ונפוץ יחסית היא הקרונועים מסדרה 515 בגרמניה המערבית של שנות ה-60). כמובן שכשמדברים על מצברים, צריך גם להגדיר מה זה מצבר - האם גלגל תנופה שמונע על-ידי מנוע חשמלי מהזנת חשמל בכל תחנה ואחר-כך משחרר את האנרגיה בהדרגתיות לצורך הנסיעה הוא מצבר? הרי ה-Parry People Mover היא רכבת קלה שמופעלת כך, אם כי היא מאוד קטנה, ולא מתאימה כאמצעי תחבורה עיקרי במטרופולין. עניין המצברים (מהסוג היותר רגיל) הוא בעייתי מפני שעדיין לא הצליחו לפתח מצברים מספיק קטנים וקלים שיהיו גם מספיק חזקים ולא יקרים על מנת לצייד בהם רכבות קלות - קחו בחשבון שברכבת קלה מודרנית אין כמעט חלל שלא מוקדש לתפעולה ולמטענה של הרכבת, מלבד חללים קטנים לציוד השנאה ובקרה (שבאמת נמצאים לפעמים מעל התקרה). שיטה אחרת של הנעה שנבחנת ב-20 השנה האחרונות היא זו של ´תאי דלק´ - סוג נוסף של מצברים, שמשתמשים במאגרים של חומרים פעילים (לדוגמה, גז המימן או גזים נוזליים שונים) ומפיקים מהם אנרגיה חשמלית להנעתם של אוטובוסים ו(באופן תיאורטי) רכבות קלות. הטכנולוגיה היא נהדרת והיא עובדת, עם רמות זיהום אפסיות, אבל כולכם מבינים בוודאי את המשמעות הבטחונית של עשרות אוטובוסים או חשמליות שמסתובבים ברחובות ערי ישראל עם מיכלי גז גדולים על הגג - וכיום ברור לכולם שזו לא רק בעייה של ישראלים. לסיום, אני חייב להתייחס למונח ´ארצות מתקדמות´. האם בריטניה היא ´ארץ מתקדמת´? אם אכן כך, מדוע החליטו הבריטים בשנות ה-50 וה-60 לסגור ולמחוק את כל מערכות החשמליות שהיו להם בכל הערים הגדולות? ומדוע היום הם מתקדמים כל-כך לאט ביצירה של מערכות חדשות במקום אלו שנסגרו? דרך אגב, כמו שכבר אמרתי, בכל ה-´ארצות המתקדמות´ בונים כיום בעיקר מערכות עם הזנת חשמל עילית, כנראה מפני שגם הם מבינים שהזיהום הסביבתי של הכבישים ומה שקשור בהם הוא יותר גרוע מזה של כבלי ההזנה העיליים.
לגבי המערכות שנסגרורכבות עם מצברים
רכבות חשמליות המונעות ע"י מצברים הן לא המצאה חדשה (תחילת המאה ה-20, אם לא לפני כן), אבל באופן יחסי נעשה בה שימוש מועט לאורך השנים (דוגמה לסוג רכבת מוכר ונפוץ יחסית היא הקרונועים מסדרה 515 בגרמניה המערבית של שנות ה-60). כמובן שכשמדברים על מצברים, צריך גם להגדיר מה זה מצבר - האם גלגל תנופה שמונע על-ידי מנוע חשמלי מהזנת חשמל בכל תחנה ואחר-כך משחרר את האנרגיה בהדרגתיות לצורך הנסיעה הוא מצבר? הרי ה-Parry People Mover היא רכבת קלה שמופעלת כך, אם כי היא מאוד קטנה, ולא מתאימה כאמצעי תחבורה עיקרי במטרופולין. עניין המצברים (מהסוג היותר רגיל) הוא בעייתי מפני שעדיין לא הצליחו לפתח מצברים מספיק קטנים וקלים שיהיו גם מספיק חזקים ולא יקרים על מנת לצייד בהם רכבות קלות - קחו בחשבון שברכבת קלה מודרנית אין כמעט חלל שלא מוקדש לתפעולה ולמטענה של הרכבת, מלבד חללים קטנים לציוד השנאה ובקרה (שבאמת נמצאים לפעמים מעל התקרה). שיטה אחרת של הנעה שנבחנת ב-20 השנה האחרונות היא זו של ´תאי דלק´ - סוג נוסף של מצברים, שמשתמשים במאגרים של חומרים פעילים (לדוגמה, גז המימן או גזים נוזליים שונים) ומפיקים מהם אנרגיה חשמלית להנעתם של אוטובוסים ו(באופן תיאורטי) רכבות קלות. הטכנולוגיה היא נהדרת והיא עובדת, עם רמות זיהום אפסיות, אבל כולכם מבינים בוודאי את המשמעות הבטחונית של עשרות אוטובוסים או חשמליות שמסתובבים ברחובות ערי ישראל עם מיכלי גז גדולים על הגג - וכיום ברור לכולם שזו לא רק בעייה של ישראלים. לסיום, אני חייב להתייחס למונח ´ארצות מתקדמות´. האם בריטניה היא ´ארץ מתקדמת´? אם אכן כך, מדוע החליטו הבריטים בשנות ה-50 וה-60 לסגור ולמחוק את כל מערכות החשמליות שהיו להם בכל הערים הגדולות? ומדוע היום הם מתקדמים כל-כך לאט ביצירה של מערכות חדשות במקום אלו שנסגרו? דרך אגב, כמו שכבר אמרתי, בכל ה-´ארצות המתקדמות´ בונים כיום בעיקר מערכות עם הזנת חשמל עילית, כנראה מפני שגם הם מבינים שהזיהום הסביבתי של הכבישים ומה שקשור בהם הוא יותר גרוע מזה של כבלי ההזנה העיליים.
נפילתן של החשמליותלגבי המערכות שנסגרו
מה היתה הסיבה לכך שנסגרו מערכות התחבורה העירוניות המסילתיות בערים רבות באירופה ובארצות הברית? מה בדיוק השתנה מהרגע שפתחו אותן ועד שסגרו אותן, שבגללו החליטו שאין להן עוד סיבה להתקיים?
תודה חןרכבות עם מצברים
רכבות חשמליות המונעות ע"י מצברים הן לא המצאה חדשה (תחילת המאה ה-20, אם לא לפני כן), אבל באופן יחסי נעשה בה שימוש מועט לאורך השנים (דוגמה לסוג רכבת מוכר ונפוץ יחסית היא הקרונועים מסדרה 515 בגרמניה המערבית של שנות ה-60). כמובן שכשמדברים על מצברים, צריך גם להגדיר מה זה מצבר - האם גלגל תנופה שמונע על-ידי מנוע חשמלי מהזנת חשמל בכל תחנה ואחר-כך משחרר את האנרגיה בהדרגתיות לצורך הנסיעה הוא מצבר? הרי ה-Parry People Mover היא רכבת קלה שמופעלת כך, אם כי היא מאוד קטנה, ולא מתאימה כאמצעי תחבורה עיקרי במטרופולין. עניין המצברים (מהסוג היותר רגיל) הוא בעייתי מפני שעדיין לא הצליחו לפתח מצברים מספיק קטנים וקלים שיהיו גם מספיק חזקים ולא יקרים על מנת לצייד בהם רכבות קלות - קחו בחשבון שברכבת קלה מודרנית אין כמעט חלל שלא מוקדש לתפעולה ולמטענה של הרכבת, מלבד חללים קטנים לציוד השנאה ובקרה (שבאמת נמצאים לפעמים מעל התקרה). שיטה אחרת של הנעה שנבחנת ב-20 השנה האחרונות היא זו של ´תאי דלק´ - סוג נוסף של מצברים, שמשתמשים במאגרים של חומרים פעילים (לדוגמה, גז המימן או גזים נוזליים שונים) ומפיקים מהם אנרגיה חשמלית להנעתם של אוטובוסים ו(באופן תיאורטי) רכבות קלות. הטכנולוגיה היא נהדרת והיא עובדת, עם רמות זיהום אפסיות, אבל כולכם מבינים בוודאי את המשמעות הבטחונית של עשרות אוטובוסים או חשמליות שמסתובבים ברחובות ערי ישראל עם מיכלי גז גדולים על הגג - וכיום ברור לכולם שזו לא רק בעייה של ישראלים. לסיום, אני חייב להתייחס למונח ´ארצות מתקדמות´. האם בריטניה היא ´ארץ מתקדמת´? אם אכן כך, מדוע החליטו הבריטים בשנות ה-50 וה-60 לסגור ולמחוק את כל מערכות החשמליות שהיו להם בכל הערים הגדולות? ומדוע היום הם מתקדמים כל-כך לאט ביצירה של מערכות חדשות במקום אלו שנסגרו? דרך אגב, כמו שכבר אמרתי, בכל ה-´ארצות המתקדמות´ בונים כיום בעיקר מערכות עם הזנת חשמל עילית, כנראה מפני שגם הם מבינים שהזיהום הסביבתי של הכבישים ומה שקשור בהם הוא יותר גרוע מזה של כבלי ההזנה העיליים.
זה יספיק לשיפועים של חיפה?יכולות של רכבות קלות
1. ברכבת המונעת ע"י כח החשמל, אין קשר בין עוצמת המנוע/מנועים החשמליים המשמשים להנעת הרכבת לבין אספקת החשמל לציוד עזר היקפי ברכבת, כגון תאורה ומיזוג. מה שחשוב כאן הוא מערכת אספקת החשמל (במקרה של הרכבות הקלות בארץ היא מתוכננת להיות ע"י כבלים עיליים), שצריכה להיות מספיק חזקה, וכן ציוד ההשנאה וכיו"ב על הרכבת עצמה, שצריך לעמוד בעומסים בהם מדובר. 2. כבר היו בעולם חשמליות עם קווים בשיפועים של כמעט 14%, אבל זה נדיר יחסית.
מעלה השחרור? איפה ראית את זה?זה יספיק לשיפועים של חיפה?
הקו מתוכנן לעבור בתוואי של גשר גיבורים, ואח"כ לרדת דרך מעלה השיחרור. מעניין מהם השיפועים שמתוכננים שם.
טעיתי,זה אכן דרך רח´ הגפןמעלה השחרור? איפה ראית את זה?
לא נראה לי שרכבת קלה תוכל לרדת במעלה השחרור. הקו אמור לרדת באיזור שבתאי לוי והגפן.
עדיין יש שני קטעים תלולים...טעיתי,זה אכן דרך רח´ הגפן
צירפתי מפה של הקוים המתוכננים
הרכבת הקלה של חיפהעדיין יש שני קטעים תלולים...
בקטע שבו נגמר רח´ הרצל ומתחיל רח´ הגיבורים, ובירידה מהגפן לאלנבי (רח´ הברון הירש). קשה לי לדמיין איך יעדנו את הירידות האלה, במיוחד זו שברח´ הגיבורים.
מלכת הקריותהרכבת הקלה של חיפה
לצערי אני לא מומחה בנושא שבנידון, אבל לפי מה שראיתי בביקורי במיינץ שבגרמניה, לפני שנים אחדות, עיר די ממוצעת עם חשמליות מאוד ממוצעות, לא צריכה להיות בעייה מיוחדת בתוואי המוצע בחיפה (חוץ מהבעיה של להזיז את הפרויקט הזה סוף-סוף...).
זה לא ישוב, זאת שכונה חדשה.מלכת הקריות
למישהו יש מידע על היישוב הזה? האם מתכוונים להקים שם עיר חדשה? תודה.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.