רכישות מקוונות

רכישות מקוונות

קיבלתי פניה במסר עם בקשה להסביר קצת על רכישות מקוונות. כיצד קונים באמזון? ומה זה איביי? אני כותבת כאן כמה כללים ועניינים בסיסיים. אתם מוזמנים לתקן אותי ולהוסיף גם מנסיונכם, לטובת הציבור
. הערה: אין באמור כאן או בלינקים המצורפים, בבחינת פרסומת לשום דבר - לא לאתרים ולא למוצרים. לקחתי דוגמאות בעלמא, כיד הדמיון הטובה עלי. רכישה מקוונת דורשת בד"כ תשלום באמצעות כרטיס אשראי. משום כך, בשל מגבלות החוק רכישות מקוונות מוגבלות לגיל 18 ומעלה (בישראל). הזמנת מוצרים ותשלום עבורם, שונים מאתר לאתר, בהתאם לאופיים. א. ישנם אתרים המספקים מוצרים רק ישירות: הם הספקים של המוצר, ואולי גם יצרניו. הרכישה במקרה כזה תעשה ישירות מולם. ב. אתרים אחרים מספקים פלטפורמה לספקים חיצוניים. התשלום נעשה כאן או דרך האתר או ישירות מול הספק, תלוי במדיניות. ג. ויש אתרים שנותנים גם שירות כזה וגם שירות כזה. דוגמאות: א. נניח שאתם רוצים להזמין את הארי פוטר השביעי מסטימצקי, בהזמנה מוקדמת. האתר של החברה מאפשר לכם לעשות זאת ולשלם להם ישירות. כאן, סטימצקי אינם היצרן של הספר (המו"ל), אבל הם הספק מולו אתם עובדים. הם מתחייבים לשלוח אליכם את הספר - בדואר או באמצעות שליחים, אם תבחרו. כל תקלה במשלוח הספר, צריכה להתברר מולם. ראו דוגמא כאן: http://www.steimatzky.co.il/NS_GetProdInfo.asp?prodid=11322066 ב. אמאזון פועלים הן כספק שירות עצמאי, והן כפלטפורמה לספקים אחרים: מו"לים, חנויות ספרים ובמקרים נדירים גם אנשים פרטיים. ברכישת ספר מהשירות הרגיל של אמאזון, אתם משלמים לאמאזון עצמם. הם הספק, והם האחראים על משלוח המוצר. אמאזון נחשבים לספק אמין מאוד. אין בעיה לרכוש אצלם, והמוצרים מגיעים בשלום לארץ. אמאזון גם מפעילים מספר אתרים נפרדים מהם ניתן לרכוש מוצרים: בארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, קנדה יפן וסין (בינתיים). האתרים האלו מופעלים בשפות הרלבנטיות במדינות אלו, והמחירים הם במטבע המקומי. הספקת המוצר נעשית בהתאם לאתר ממנו רכשתם ולמקום בו אתם נמצאים. הספקת דיסקים וספרים לישראל, למשל, נעשית מהמחסנים של אמאזון בגרמניה. אבל זה סתם פרט טריוויה.
. וכמובן, דרך אמאזון ניתן לרכוש היום לא רק ספרים, אלא כמעט כל מוצר, מתוכנות מחשב לציוד גינון וקוסמטיקה. לדוגמא: נניח שאתם רוצים לרכוש את ה-DVD של סדרת הטלוויזיה של דייויד אטנבורו, על כדור הארץ, מאמזון ארהב. בעמוד הראשי של המוצר, מתחת לשמו, מצויין במפורש ש"המוצר נמכר ומסופק ישירות ע"י amazon.com". לחיצה על כפתור הרכישה ("הוסף את המוצר לעגלת הקניות") מצד ימין, מתחיל את פעולת הרכישה, שנעשית ישירות מול אמאזון. http://www.amazon.com/gp/product/B000MR9D5E/ref=s9_asin_image_3/104-5865571-2242329?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-1&pf_rd_r=0GRPPMCPY9ADK1BTPTSG&pf_rd_t=101&pf_rd_p=311499101&pf_rd_i=507846 לעומת זאת, אם תבחרו באופציית new and used מצד ימין בעמוד, תועברו לעמוד אחר, בו תוצג בפניכם רשימת ספקים המספקים את הספר, כחדש או מיד שניה, בד"כ במחירים נמוכים יותר מאלו של אמאזון. ברשימה מצויינים שמותיהם של הספקים, דירוגם (לפי משוב הגולשים שקנו אצלם), להיכן הם מוכנים לשלוח את מוצריהם, אם מדובר במוצר חדש או יד שניה, וכמה זה עולה. האחראים על הספקת המוצר כאן הם הספקים, ולא אמאזון. אבל הרכישה נעשית דרך האתר של אמאזון, בממשק של האתר. כאן, קיים מימד מסויים של סיכון, כיוון שיש מעט מידע על המוכרים ואמינותם. למיטב הבנתי השירות הזה מוגבל רק לחלק ממדינות העולם, ואינו פתוח עדיין למי שרוצים לספק את הספר לישראל. (במקרים בהם מוצר איננו זמין דרך אמאזון עצמם, אלא רק מיד שניה דרך ספקים עצמאיים, ומדובר במוצר חיוני - אני ממליצה להתקשר ישירות עם הספקים, ולרכוש מהם את המוצר. עשיתי את זה בעבר, וזה עבד. אבל, כאמור, יש כאן סיכון מסויים). http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B000MR9D5E/ref=dp_olp_1/104-5865571-2242329 ג. eBAY אינם ספקים של מוצרים. הם מספקים רק פלטפורמה לאנשים שמעוניינים למכור מוצרים שנמצאים בחזקתם. כאן, האחריות על הספקת המוצר חלה אך ורק על המוכר, לא על איביי. כמובן שהסיכון ברכישה כזו גדול יותר מאשר ברכישה מספק מוכר ואמין. לשם הקטנת הסיכון, קיימת אפשרות לגולשים להמליץ או להשמיץ ספקים. הסתכלו בצד ימין של עמוד המוצר על feedback: כמה אחוזים מהקונים נתנו ציון חיובי למוכר? אלו הערות היו להם? כמה מכירות המוכר כבר עשה (ככל שהיו יותר מכירות ויותר תגובות חיוביות, האמינות שלו גבוהה יותר). על מנת למכור ולרכוש מוצרים באיביי, חייבים להרשם לשירות. רוב המכירות באיביי נעשות בשיטת המכרז. דהיינו: המוכר מעלה את המוצר למכירה במחיר התחלתי, וגולשים יכולים להציע מחירים גבוהים יותר, עד מועד סגירת המכרז (נניח, שבוע לאחר מכן). מי שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר, זוכה במוצר. יחד עם זאת, מוכרים רבים מאפשרים לרכוש את המוצר ישירות, במחיר נקוב, תוך עקיפת המכרז. בעמוד המוצר, מצויים כל פרטיו של המוצר (ובד"כ עם תמונה), פרטי המוכר, המחיר ברגע נתון, מועד סיום המכרז, עלויות משלוח (ולאן מוכן המוכר לשלוח) וכד'. התשלום עבור מוצרים הנרכשים באיביי נעשה ברוב המקרים באמצעות שירות התשלום Paypal, שהוא שירות עצמאי ואינו חלק מאיביי. זה שירות הדומה ל"וואלה פיי", למי שמכירים. אפשר לשלם דרכו הן בכרטיסי אשראי, והן בהעברות בנקאיות. גם לשם שימוש בשירות זה, יש להרשם אליו. מרבית האתרים הגדולים מפעילים שרת מאובטח, על מנת שפרטיכם ופרטי כרטיס האשראי לא יגיעו לידיים לא מורשות. כך גם באתרים של רשויות השלטון, בהם ניתן לשלם רשיונות וקנסות שונים. אני ממליצה לרכוש רק באתרים בהם קיימת אבטחת מידע כזו. האתר מציין באם השרת מאובטח או לא. חפשו ציון כזה ואם אין, שילחו שאלה לבעלי האתר, לפני תשלום. כיצד מסופקים מוצרים? הספקים המוכרים דרך אתרי מכירות בישראל, מאפשרים לקבל את המוצר באמצעות הדואר ולעיתים לאסוף את המוצר באופן עצמאי ממחסניהם, תוך שבוע-שבועיים מיום התשלום. ישנם מוצרים, כמובן, אותם ניתן להוריד ישירות למחשב, שאז ההספקה היא מיידית. רכישה בישראל של מוצרים מוחשיים (שאינם תוכנות או קבצים אחרים) מאתרים בחו"ל, מחייבת משלוח של המוצר בדואר. כאן, שיטות המשלוח ועלויותיו משתנות ממוכר למוכר. אמאזון, למשל, מאפשרים לספק מוצרים בדואר יבשתי/ימי רגיל (דבר שלוקח שבועות או חודשים, לעיתים), או בדואר אוויר רגיל, או בדואר אקספרס. העלויות עולות, כמובן, ככל שזמן האספקה מתקצר. ישנם גם תשלומים נוספים לפי מספר הפריטים שנרכשו, ולעיתים אף לפי משקלם. באיביי, יש לשים לב ולוודא מראש מה עלות המשלוח. לעיתים מוכרים מנפחים את עלות המשלוח, במיוחד אם המוצר עצמו זול, או שהם "הפסידו" על המכרז: מכרו בסכום נמוך ממה שציפו לקבל. אם פרטי עלות המשלוח בעמוד המוצר הנם עמומים, שילחו אימייל למוכר, *לפני* שאתם מגישים הצעת מחיר למכרז, או רוכשים אותו. אל תתביישו לשאול בדיוק כמה כל הסיפור יעלה לכם, ואז שיקלו אם הרכישה כדאית. אלו הדברים הבסיסיים, למיטב זכרוני. מה שכחתי? הוסיפו מנסיונכם.
 

holo

New member
אממ יש בעיה עם ההודעה או שזה רק אצלי?

השוליים השמאליים רחוקים מדי, ככה שאני לא יכול לקרוא את סופי המשפטים וגם ההודעה קופצת לי הצידה כשאני פותח אותה...
 
רק אצלך?

או שיכול להיות שהטכנאים של תפוז משחקים עם ההגדרות של ההודעות. אני יכולה לקרוא הכל, אבל השוליים השמאליים באמת קרובים מאוד לכתוב.
 
אצלי אין בעיה כזו אבל

אני מניחה שבאמת מדובר בשינויי הגדרות שעושים הטכנאים, כנראה עם דפדפנים שונים. אני מציעה שתעלה הודעה בפורום התמיכה הטכנית.
 

holo

New member
אוקיי, בדקתי בדפדפן של אקספלורר

זאת בעיה של פיירפוקס...
 

FunkyMonk

New member
לא, זאת לא

האתר הנכבד tapuz.co.il אינו תקין ואינו כתוב לפי תקן הw3c. הוא כתוב בASP (שפה קלוקלת ולא תקנית), וכל בעיות התצוגה הן בעיה באתר עצמו ולא בדפדפן. פיירפוקס -יכול- לתמוך בתצוגה לא תקנית, אבל זה נוגד את הערכים עליו הדפדפן נבנה. ובכל זאת, ישנה הרחבה שנקראת IE Tab, שיכולה לעזור לך בעניין זה, כל עוד אתה משתמש בווינדוס. https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1419 תהנה. :)
 
למעלה