רכישת זיכיון או פתיחת מותג עצמאי
שאלה ששואלים עצמאים ויזמים רבים לאיזה מסלול כדאי ללכת?
זו יכולה להיות מסעדה, בית קפה, קונדיטוריה, בית אופנה, מספרה, חנות תכשיטים , איפור, סוכנות ביטוח או כל עסק אחר, ותמיד נשאלת השאלה.
- מסלול של מותג עצמאי. זהו מסלול הדורש תהליך שיווקי, החדרה והטמעה, סיכון רב בתחילת דרכו של העסק, קשיים בגיוס כספים ממשקיעים או מגופים פיננסיים, חוסר ידע וניסיון בתמחור, תפעול, קושי בגיוס עובדים ועוד צרות רבות מכל הסוגים והמינים.
או לחלופין
רכישת זיכיון מרשת מוכרת בעלת מוניטין. בהגדרה זו חייבת להיות רשת של לכל הפחות 2 סניפים פעילים ומוצלחים, עם נסיון נצבר של לפחות שנה וחצי פעילות מוכחת (רצוי הרבה יותר).
במקרה של רשת פעילה ניתן לבדוק את המוניטין שלה בקרב הציבור, לשמוע ולבדוק באינטרנט את חוות דעת הציבור על טיב המוצרים והשירות, ואם מאפשרת זו הרשת המזכה, - ורק רשת איתנה ורצינית תפתח בפניכם ספרים, גם לבדוק דוחות ותוצאות כספיות אשר יוכיחו את כדאיות ההשקעה והתפעול של סניף הזיכיון.
ניתן בקלות רבה לבדוק אם רשת מחזיקה סניפים כושלים, סניפים שהם לסגירה / מכירה וחובה עליכם לחשוד ברשת כזאת ולהתרחק ממנה. רשתות שכאלה מחפשות רווח מהיר, גם במחיר ריסוק הרשת על סניפיה. גם קצב התרחבות הרשת היא עניין חשוב - רק רשת זהירה עם קצב התפתחות איטי וסולידי ראויה לשיקולי הצטרפות.
אופי הרשת ותנאי הזיכיון:
ישנם מספר סוגי זיכיונות:
זיכיון בסיסי המוכר לכם באופן חד פעמי את הידע את השם, את המוצר סוג השירות - עיצוב ומראה, ומשגר אתכם בהצלחה / או כישלון לדרככם.
זיכיון רציני המוכר לכם כנ"ל, מלווה אתכם בבניה, ברישוי, בלימוד העסק, בגיוס העובדים, מוכר לכם את המוצר ומבטיח את טיב המוצר, מלווה אתכם עסקית ומקצועית על פי ספרי נהלים, ספרי הקמה, נותן מטריה רחבה של שירותים כמו ביקורות ותיקון השירות, הדרכת וטיפוח עובדים ומנהלים, פיתוח עסקי, שיווק רחב ושיווק מקומי, עידוד המכירות ועוד ועוד.
כמובן שיש בין סוג הזיכיון הראשון לשני דרגות ביניים.
מה תיתן לכם ות לרשת מזכה טובה? ניסיון תפעולי, יכולת להרוויח כמעט מיידית, תחסוך בטעויות, תכווין אתכם למיקום נכון, גודל נכון, תחסוך בבניה והקמה, תגבה אתכם, תדריך אתכם, תאפשר לכם פתיחת סניפים במקומות מבוקשים כמו קניונים עם דרישות למותג מוכר, ואפילו ירצו בכם ויקנו לכם מחיר מופחת. ביטחון תעסוקתי, בטחון כלכלי.
מה התשלום לרשת מזכה? נהוג מחיר חד פעמי עבור הקמת הסניף והשימוש במותג, ועוד אחוזים מדמי המחזור. האחוזים חייבים להיות נגזרת של הרווח התפעולי הצפוי, ועליכם לבדוק היטב אם המחיר הגיוני ונכון. רשתות רציניות לא יגבו דמי מחזור כאשר דמי המחזור נמוכים והזכיין בהפסד תפעולי, לא יגבו דמי זיכיון בחודשיים הראשונים של פתיחת הסניף, ויגבו דמי זיכיון מדורגים.
מה המסקנה?
אם אתם יזמים "תותחים", מקצועיים ומנוסים, עם מוצר ייחודי ומעניין או שירות ייחודי ולא חוששים שההתחלה תהיה איטית וחלשה, יודעים לשווק את העסק ולמכור היטב, מצויידים היטב בחוסן פיננסי ורזרווה, ויש לכם תבנית פעולה מסודרת ותקציב הדוק יודעים היטב את תמחור העסק ואת הרווח הצפוי, אתם בהחלט כשירים לפתוח מותג עצמאי.
אם אתם עם התכונות כאמור לעיל, ורוצים לצעוד בדרך בטוחה, רוצים תוצאות מיידיות ועם פחות סיכון ומוכנים לשלם על כך - לכו על זיכיון אבל בידקו היטב וביסודיות עם תכנית עסקית סדורה את הנתונים, את טיב הרשת, את התחרות והסיכונים והאיומים הצפויים ורק אז לכו על זה.
תיאודור הרשקוביץ
יועץ עסקי
ג.נ.ה החזקות
http://www.gnh.co.il
שאלה ששואלים עצמאים ויזמים רבים לאיזה מסלול כדאי ללכת?
זו יכולה להיות מסעדה, בית קפה, קונדיטוריה, בית אופנה, מספרה, חנות תכשיטים , איפור, סוכנות ביטוח או כל עסק אחר, ותמיד נשאלת השאלה.
- מסלול של מותג עצמאי. זהו מסלול הדורש תהליך שיווקי, החדרה והטמעה, סיכון רב בתחילת דרכו של העסק, קשיים בגיוס כספים ממשקיעים או מגופים פיננסיים, חוסר ידע וניסיון בתמחור, תפעול, קושי בגיוס עובדים ועוד צרות רבות מכל הסוגים והמינים.
או לחלופין
רכישת זיכיון מרשת מוכרת בעלת מוניטין. בהגדרה זו חייבת להיות רשת של לכל הפחות 2 סניפים פעילים ומוצלחים, עם נסיון נצבר של לפחות שנה וחצי פעילות מוכחת (רצוי הרבה יותר).
במקרה של רשת פעילה ניתן לבדוק את המוניטין שלה בקרב הציבור, לשמוע ולבדוק באינטרנט את חוות דעת הציבור על טיב המוצרים והשירות, ואם מאפשרת זו הרשת המזכה, - ורק רשת איתנה ורצינית תפתח בפניכם ספרים, גם לבדוק דוחות ותוצאות כספיות אשר יוכיחו את כדאיות ההשקעה והתפעול של סניף הזיכיון.
ניתן בקלות רבה לבדוק אם רשת מחזיקה סניפים כושלים, סניפים שהם לסגירה / מכירה וחובה עליכם לחשוד ברשת כזאת ולהתרחק ממנה. רשתות שכאלה מחפשות רווח מהיר, גם במחיר ריסוק הרשת על סניפיה. גם קצב התרחבות הרשת היא עניין חשוב - רק רשת זהירה עם קצב התפתחות איטי וסולידי ראויה לשיקולי הצטרפות.
אופי הרשת ותנאי הזיכיון:
ישנם מספר סוגי זיכיונות:
זיכיון בסיסי המוכר לכם באופן חד פעמי את הידע את השם, את המוצר סוג השירות - עיצוב ומראה, ומשגר אתכם בהצלחה / או כישלון לדרככם.
זיכיון רציני המוכר לכם כנ"ל, מלווה אתכם בבניה, ברישוי, בלימוד העסק, בגיוס העובדים, מוכר לכם את המוצר ומבטיח את טיב המוצר, מלווה אתכם עסקית ומקצועית על פי ספרי נהלים, ספרי הקמה, נותן מטריה רחבה של שירותים כמו ביקורות ותיקון השירות, הדרכת וטיפוח עובדים ומנהלים, פיתוח עסקי, שיווק רחב ושיווק מקומי, עידוד המכירות ועוד ועוד.
כמובן שיש בין סוג הזיכיון הראשון לשני דרגות ביניים.
מה תיתן לכם ות לרשת מזכה טובה? ניסיון תפעולי, יכולת להרוויח כמעט מיידית, תחסוך בטעויות, תכווין אתכם למיקום נכון, גודל נכון, תחסוך בבניה והקמה, תגבה אתכם, תדריך אתכם, תאפשר לכם פתיחת סניפים במקומות מבוקשים כמו קניונים עם דרישות למותג מוכר, ואפילו ירצו בכם ויקנו לכם מחיר מופחת. ביטחון תעסוקתי, בטחון כלכלי.
מה התשלום לרשת מזכה? נהוג מחיר חד פעמי עבור הקמת הסניף והשימוש במותג, ועוד אחוזים מדמי המחזור. האחוזים חייבים להיות נגזרת של הרווח התפעולי הצפוי, ועליכם לבדוק היטב אם המחיר הגיוני ונכון. רשתות רציניות לא יגבו דמי מחזור כאשר דמי המחזור נמוכים והזכיין בהפסד תפעולי, לא יגבו דמי זיכיון בחודשיים הראשונים של פתיחת הסניף, ויגבו דמי זיכיון מדורגים.
מה המסקנה?
אם אתם יזמים "תותחים", מקצועיים ומנוסים, עם מוצר ייחודי ומעניין או שירות ייחודי ולא חוששים שההתחלה תהיה איטית וחלשה, יודעים לשווק את העסק ולמכור היטב, מצויידים היטב בחוסן פיננסי ורזרווה, ויש לכם תבנית פעולה מסודרת ותקציב הדוק יודעים היטב את תמחור העסק ואת הרווח הצפוי, אתם בהחלט כשירים לפתוח מותג עצמאי.
אם אתם עם התכונות כאמור לעיל, ורוצים לצעוד בדרך בטוחה, רוצים תוצאות מיידיות ועם פחות סיכון ומוכנים לשלם על כך - לכו על זיכיון אבל בידקו היטב וביסודיות עם תכנית עסקית סדורה את הנתונים, את טיב הרשת, את התחרות והסיכונים והאיומים הצפויים ורק אז לכו על זה.
תיאודור הרשקוביץ
יועץ עסקי
ג.נ.ה החזקות
http://www.gnh.co.il