צמצום פערים דיגיטליים
אכן נושא צמצום הפערים הדיגיטליים הוא נושא הנמצא בבדיקה. השאלה הראשונה שיש לשאול היא מהו "פער דיגיטלי". עד לפני עשור, התייחסו ל"פער דיגיטלי" כפער שבין אנשים בעלי מיומנויות מחשב טובות לבין אלה שחסרים מיומנויות אלה. עם חדירת המחשב כמעט לכל תחומי החיים והפיכתו לחלק בלתי נפרד מהעולם העסקי, השתנתה ההגדרה, והספרות מגדירה כיום פער דיגיטלי כפער הקיים בין בתי-אב שהם "בעלי נגישות לרשת האינטרנט" לבין אלה "שאינם בעל נגישות לרשת" כלומר פער בין מי שמחובר לרשת האינטרנט ומי שאינו מחובר אליה E. Hargittai, 2002); National Telecommunication and Information Administration, 1998;1999;2000). הפער הדיגיטלי אינו קשור רק להימצאות התשתית הטכנולוגית, אלא גם ליכולת לנצל אותה ביעילות ובאפקטיביות. מחקרים שונים הראו כי רמת השימוש ברשת קשורה באופן ישיר למשתנים כגון גזע, רמת השכלה, רמת הכנסה וכו´. כיום, הפער הדיגיטלי בין מדינות המערב לבין מדינות העולם השלישי הולך וגדל: נמצא כי 1 מתוך 20 אנשים בעולם מחוברים לרשת האינטרנט אך 60% מתוכם הם תושבי צפון אמריקה. השוני איננו רק בעצם החיבור לרשת, אלא גם באופני השימוש בה, ורמת ההכנסה, ג´נדר, חינוך וכדומה הנם חלק מהמשתנים שהתגלו כמשפיעים על "מה האדם עושה ברשת". (National Telecommunication and Information Administration, 1999). נמצא כי לאנשים צעירים קל יותר למצוא את דרכם ברשת. דבר זה מוסבר על ידי הנוחות שהם חשים בזמן הגלישה ואינו קשור בהכרח ליכולתם להפעיל טכניקות חיפוש ספציפיות (Wilson, 2000). בשנים האחרונות, נעשה ניסיון לקבוע מדדים שונים אשר יאפשרו לכמת את הפער הדיגיטלי. מדדים אלה מבוססים על ההבדלים שבשימושים השונים הנעשים ברשת ובכישורים הנדרשים לכך. הבדלים אלה יוצרים את "הפער הדיגיטלי מדרגה שנייה ((Second Digital Divide". המעניין הוא שבמדינת ישראל רק 13% מכללל האוכלוסיה מחוברים לרשת האינטרנט. אם כך המצב הרי שחייבים להפריט את הנושא ולמצוא דרכים חלופיות לצמצום הפער שנוצר ביננו לבין למשל קוריאה (95% מהאוכלוסיה מחוברת לרשת). קרוב לוודאי שמערכת החינוך נכשלה בהקניית מיומנויות הבסיס. אני לא מאמינה שמדובר בתןספת שעות במערכת. מדובר בראש וראשונה בגישה הבסיסית של המורה. אם המורה הוא "computer oriented" הרי שהוא ישלב את המחשב בכל עשייה שלו. שיעור אחד יקדיש ללימוד excell ולאחר מכן הוא ישלב את המחשב בכל שיעור כחלק בלתי נפרד מן השיעור. המחשב חייב להיות אמצעי ולא מטרה וככל שהמורים ישכילו לעשות זאת, כך ייטב. לגבי פרויקט להב"ה: אני מצרפת לינק כדי שתוכלו לראות את הנעשה. http://www.miki.org.il/article.asp?newsid=21 אמנם בחיתולים אבל אולי זה השלב הראשון בצמצום הפערים ודוקא מחוץ למערכת החינוך. ח"כ מיקי איתן הבין שצמצום הפערים אינו יכול להעשות רק בתוך המערכת כי מדובר בצמצום כלל חברתי ולא נקודתי. אני מקווה שדברי מוסיפים פן נוסף וקצת שונה. יעל פישר