רענון טיסה!

tom kook

New member
רענון טיסה!

אני מבצב שלא טסתי כבר כמה חודשים על C-152 אבל על 172 יש לי צ´ק השאלה שלי היא האים אני יכול מתחינת החוק ולא בפועל לצאת לטוס על 152 כלומר היא הטיסה על 172 תופסת "למטה"? תודה תום
 
לפי תקנה 103 - כן.

תקנה 22 אומרת שלצורך הסעת נוסעים צריך לבצע באותו טיפוסשל כלי טיס 3 המראות ו- 3 נחיתות. ההגדרה של "טיפוס" אומרת כלי טיס מסוג מסויים ודגם בסיסי. 152 ו- 172 הם דגמים שונים. לעומת זאת, תקנה 103 אומרת שטייס פרטי שיש לו רשיון לכלי טיס מקבוצה א´ (חד-מנועי) צריך שלוש המראות ונחיתות בכל כלי שהוא מקבוצה א´. יש סתירה קטנה בין התקנות, אבל צריך לציין שתקנה 103 מתייחסת באופן ישיר לטייסים פרטיים ואולי בגלל זה היא זאת שקובעת. כלומר - אפשר לטוס רק על 172 וזה יתפוס גם ל- 152 ואפשר גם הפוך (תיאורטית, כי מעשית אם יש לך מעט נסיון אולי עדיף בכל זאת "להתרענן" עם מדריך).
 
לפי הפירוש שלך

אז גם מי שלא טס חמש שנים על 182RG מספיק אם עשה 3 נחיתות והמראות על 152 בשלושת החודשים האחונים. וה 182RG הוא "ממש ממש מתקדם" (כח מנוע, מהירות, גלגלים), למרות שהוא ב"קבוצה א". אני לא חושב שזה הפירוש (המחמיר) שיתנו בבית המשפט במקרה של תביעה/תאונה. באופן כללי, אם יש שתי "רמות" בחוק, תמיד אפשר ללכת על הקטע היותר חמור ואז זה בתוקף גם לפחות חמור, ולמיטב ידיעתי זאת הפרשנות המשפטית הנכונה. וכמובן, במקרה שהבאתי זה בטח הגיוני, ובאופן אישי לא הייתי רוצה לטוס בשום מטוס עם שום טייס שלא טס בו כבר 3 חודשים, אפילו אם הוא מדריך עם המון שעות. מצד שני, את 3 הנחיתות והמראות אפשר בהחלט לבצע סולו!
 
חקרתי עוד קצת בעניין

על פי דרישות המנהל (ולפי תקנה 22) - כדי לקחת נוסעים יש לבצע 3 המראות ונחיתות על אותו טיפוס. לפי תקנה 103 - כנראה שאפשר לעשות את ההקפות כסולו בהנחה שעשית 3 המראות ונחיתות על מטוס כלשהו בקבוצה א´. שאלתי במונאייר על הדרך שבה הם פועלים ונאמר לי ששם מקפידים קצת יותר (גם בגלל ביטוח וגם לפי ההוראות של הטייס הראשי) - אם לא טסת 3 שבועות או יותר - דורשים רענון קצר עם מדריך. בנוסף - על ה- RG מבקשים רענון גם עם טסת הרבה מאוד על 152 ו- 172. אני באופן אישי טסה יחסית מעט על ה- RG ויותר על 172 ו- 152 ולכן לא עולה על דעתי לטוס ב- RG ללא רענון.
 

laronpilot

New member
לנטע ומיקי../images/Emo108.gif

מעניין אותי לדעת מה דעתכם. אין ספק שיש הבדל מהותי בין 152/172 ומטוס RG אך מה דעתכם לגבי המקרה הבא: יש לחברת נשר מטוס שעומד דרך קבע בשדה דב העונה לאות הקריאה CDD זהו מטוס מהיר נדמה לי 170/180 כ"ס פסיעה משתנה, חיפוי גלגלים וכד´ יצא לי לטוס עליו המון וההבדל היחיד בינו ובין ה RG (אני לא מדבר על פינוקים, פנל חדש, טייס אוטומטי וכד´) הוא בקיפול הגלגלים. למרות שהיו לי הרבה שעות עליו, בחרתי בכל אופן לבצע ריענון על ה RG מה אתם אומרים? איך הייתם פועלים במקומי? נ.ב. לידיעה כללית, מאז ההסבה ל RG עשיתי לי נוהג קבוע, להביט מטה לפני נחיתה, לראות אם אכן "נשארו" לי גלגלים. נחיתות בטוחות. יפתח לרון
 
ההבדל בין RG ל- 172 (או 180)

אני חושבת שגלגלים מתקפלים לעומת גלגלים קבועים זה הבדל מספיק גדול כדי שיהיה כדאי לעשות רענון. מאוד קל לשכוח להוריד גלגלים אם אתה עסוק קצת בהקפה וזה לא חלק מהבד"ח שטבוע לך בדם. הרעיון של לבדוק שהגלגלים שם גם בטיסה על 152 או 172 מוצא חן בעיני. אני פועלת בדיוק כמוך, לפחות עד לצבירה של מספיק שעות וביטחון על ה- RG. כשרק עשיתי את ההסבה ל- 172 (אחרי שאת הרשיון עשיתי על 152) גם נהגתי לעשות רענון על 172 אם לא טסתי עליו תקופה. עכשיו ההבדל בין 152 ו- 172 הוא הרבה פחות משמעותי בעיני, אבל על ה- RG אני מקפידה לעשות רענון.
 

laronpilot

New member
אפרופו הבדלים...../images/Emo108.gif

יצא לי השבוע לדבר עם ידידתי יעל רוזן בנושא הבדלים וסוגי בדיקות לפני טיסה... רוב האנשים שאני מכיר הולכים עם הבד"ח ביד או בודקים את המטוס לפי מה שהם זוכרים. (מהבד"ח) במשך הזמן סיגלתי לעצמי מנהגים נוספים שלמדתי מכל מיני אנשים. ארשום מספר דברים ואם למישהו יש תוספות או טיפים, אשמח לקבל. למי שלא מכיר, זה הזמן לפקוח עיניים ולשנן. על הקרקע. 1. בד"ח. כמובן שהבסיס שלי נשען על הבד"ח ואני לא מתיימר להחליפו. 2. הורדת מדפים. אני תמיד מוריד מדפים ואז ניגש לשאר הבדיקות. הסיבה היא לראות שאין איזה בורג משוחרר. אני מכיר כאלה שרק בשלב ההסעה מורידים מדפים בשלבים, אך אני טוען שבשיטה זו אין אפשרות לבדוק באופן מקסימלי. 3. בוחר דלק. אני תמיד מבצע סיבוב מלא וב 152 סוגר פותח. הרעיון הוא לבדוק לפני הטיסה שבוחר הדלק לא תקוע. 4. פין פציל - מטוס יציל. את המשפט הנחמד הזה למדתי מידידי תמיר רוזנברג ומטרת הבדיקה לוודא שכל הפינים אכן פצילים. כידוע לכם ישנם הרבה חיבורים, מאזנות, הגה גובה וכד´ המחוברים ע"י פינים פצילים. 5. את הטיפ הזה למדתי מידידי ראובן ניסן בטיסתנו המשותפת למצדה. מסתבר שבשלב בדיקת הרצועה במנוע, עומד לידה צינור המוליך את השמן. יש לבדוק שאכן הצינור יבש. צינור שאינו יבש עלול להעיד על נזילת שמן. 6. ניקוז. טיפ ראשון. קודם כל מנקזים בכנפיים ורק אח"כ במנוע (גם אם יש שני פתחים) באופן כזה הלכלוך, אם קיים, לא יגיע למנוע. טיפ שני. להריח את הדלק. אם הריח לא מוכר... יתכן למילאו חומר אחר או, חס וחלילה, מישהו חיבל במטוס. 7.את הטיפ הזה למדתי מחברי היקר עפר גלובינסקי ז"ל ימין ימין עולה. הרעיון הוא בבדיקת המאזנות. מטרת הבדיקה שהמטוב מיוכל למטרתו - פניה ימינה אכן תוביל את המטוס ימינה. כבר היו טעויות מעולם... עדיף לגלות זאת על הקרקע. 8. סיבוב אחרון 360 מעלות. אולי זה נשמע קצת "ביזבוז זמן" אבל מסתבר שזו בדיקה חשובה ביותר המאפשרת לטייס לזהות דברים שנשכחו והחשוב מכל, מרגיעה אותך. כבר היו מקרים של טייסים שלא הצליחו להסיע ובסוף הסתבר שהמטוס קשור מאחור. אולי זה נראה הרבה... אבל אחרי שמתרגלים, פשוט לא יודעים משהו אחר והבדיקה זורמת. בבדיקות מנוע. א. הטיפ כמובן שייך לידידנו דובי לבנון. תמיד משכתי מצערת לסרק. מעתה אני ממתין 5-10 שניות. באוויר א. התקרחות לאחר שחוויתי "כמעט התקרחות" באחת הטיסות (ואני לא מדבר על שיער ראשי) כל 15 דקות אני פותח מאייד לחם וסופר עד 9 (123 123 123) בנחיתה בדיקת קיום גלגלים. (גם במטוס גלגלים קבועים) זהו בשליפה מהמותן... אם אזכר בעוד דברים אוסיף. אתם מוזמנים להאיר את עיני ואת עיני כולנו. נחיתות בטוחות יפתח לרון
 

laronpilot

New member
ויש גם כלל אצבע...

דוחפים את האצבע לתוך מיכל הדלק בכל כנף. אם מגיעים לדלק טסים ואם לא... לא טסים. זה מה שנקרא "כלל אצבע" כמובן לא לשכוח בעת סגירת המכסה שהוא בכיוון הטיסה. ותיקון טעות, רשמתי בטעות המטוב מיוכל הכוונה = המטוס מכויול
 

גדי הבר

New member
יפתח ידידי, תוכל להרחיב בנושא

ההתקרחות. אילו תופעות הרגשת ובאיזה תנאי טיסה.
 

Eyal B

New member
אחלה רשימה../images/Emo45.gif

חוץ מנושא המאייד אני מבצע בדיוק את אותם הדברים
 
ועוד טיפ חשוב

לדעתי אחת הבדיקות החשובות היא לעמוד מול אף המטוס, כ 2 מטר, ופשוט להתבונן עליו. רואים כך הרבה דברים - צמיגים חסרי אויר, כני נסע עקומים, קצה כנף עקום, פרופ עקום וכו´. דרך אגב בהקשר זה, הבדיקה שלי כוללת מישוש עם היד של שפת ההתקפה, קצות הכנף וכמובן הפרופ. משהו חדש שלמדתי מיצחקי ברענון 182: כאשר בודקים את הפסיעה, לבצע באמת 3 פעמים ולתת לסל"ד לרדת עד 6-7, כי זה הדבר היחיד שמזרים שמן לכל המערכת.
 
מסכים

לפחות ה 182RG, הורדת הגלגלים היא ממש הכרח כי אחרת המטוס ממש לא מוכן לרדת למהירות הפיינל (70) - וגלגלים מורידים ה 140 קשר, כאשר עם הרוח הוא ב 150 קשר (במידה והגעת מאילת וההקפה פנויה). אני נותן הרבה כבוד ל 182RG וגם עשיתי רענון לפני שיצאתי לאילת.
 

mayafit

New member
רענון טיסה

אני מאמין שכאשר נגיע למצב בו נדרש לבדוק באם פעלנו בהתאם להוראה זו או אחרת כנראה יהיה מאוחר מדי. השכל הישר שלנו חייב לדרוש רענון לאחר תקופה ארוכה שלא טסנו על דגם מסויים (ולא, אני לא יכול להגדיר מהי תקופה ארוכה). רק הבגרות שלנו תשאיר אותנו בחיים.
 

laronpilot

New member
תום ידידי, מה שאני יודע.

אני מניח שאת הקורס עשית על 152 ורק אח"כ עברת ל 172 ואחרים. במספר חברות תעופה ראיתי שלט שאומר שמי שלא טס חודש על אותו מטוס, חייב הקפה עם מדריך (בעלות 50 ש"ח למדריך) אני מציע לך להתקשר לביה"ס ולהתייעץ עמם. עד כמה שאני יודע אין מגבלות חוק, כי אתה הרי מוסמך על המטוס. אני במקומך, הייתי לוקח שיעור ריענון ומתרגל. זו גם הזדמנות לספר לך שהחוק דורש מבחן רמה כל שנתיים. אני החלטתי, על דעת עצמי, לבצע מבן רמה כזה... כל חצי שנה. נכון שלא רשמי מהמינהל, אבל כך אני בטוח שאני בכושר. השיעור/ים כוללים את כל סוגי החירום האפשריים כמו שרק ליברמן מסוגל להמציא. ד"ש בבית. יפתח לרון
 
הגורם המגביל הוא הביטוח

בד"כ הוראות המנהל בדברים האלה הרבה פחות נוקשות מדרישות הביטוח. אני מאמין שבמקרה הספציפי הזה יתנו לך לטוס על 152 אבל זה באמת תלוי בבית ספר, ההיכרות שלהם אתך והביטוח שלהם. השאלה שלך היא מעניינת, כי היא דנה במה שהחוק אומר וכולנו יודעים שהחוק פה זה בסה"כ קריזות של המנהל.
 
למעלה