בקשר למעיל ולסממנים הישראליים
ההוראות בענין זה תימסרנה על ידי אחראי המשלחת או על ידי מי שמאבטח אותה. אין לעצות כאן כל ערך, הרי מי שאחראי הוא ראש המשלחת ועל הבטחון האחראי המאבטח. בלי כל קשר לדברים אחרים, יש לנהוג כהנחיותיהם. לגבי הסממנים הישראליים בכלל: אני מסתובב בוורשה לפעמים עם חולצה ועליה כיתוב ישראלי, עם תיק או שקית ועליה אותיות בעברית, ולפעמים הכיפה של ראשי נשארת למשך זמן רב מאד. לא ניתקלתי בבעיות גם לא בהערות מיוחדות. כמה ממכרי שם בוורשה הולכים כל הזמן עם סממנים יהודים ואין בעיות באופן שיכול להחשב כתופעה של אנטישמיות ברחובות. פעם אחת היה מקרה בו הרב שודריך הוכה ברחוב, ולהבדיל ממקומות אחרים לא רק ראש העיר אלא גם נשיא המדינה אמר דברים מאד חמורים על הענין הזה, גם ברדיו וגם בטלוויזיה. מישהו שאני מכיר גר ממש מעבר לרחוב מול האנדרטה בוורשה. כאשר פעם העיר לחבורה שעברה עם דגלים וצעקות מתחת לחלונו בדרך של "מסלול הגבורה" עשה זאת בלי לחשוב, בפולנית. כשהסבירו לילדים מה הוא אומר, את התשובות והקללות שקיבל הבין מצוין, היות והוא מבין עברית באופן סביר למדי. מצד שני, אני הולך ברחוב לבד, לא בחבורה קולנית. אינני נכנס לחצר הבית ברח' חלודנה 20 תוך הקמת קול ורעש והתעלמות ממנוחת האנשים שגרים שם (ויש לי זכות לבקר שם - בחלק הקדמי של המקום בו היום יש בית מרקחת היתה פעם חנות הבגדים של סבא שלי). אני מכבד את העוברים ושבים ברחוב ונוהג כמנהג תרבותם וכמנהג המקום. אני לא נושא דגלים ולא מעיף הערות גנאי לעבר פולנים, לא זורק שקיות מים על ראש אנשים אחרים במלון בו אני מתאכסן (היה לא מזמן בקרקוב) וגם לא מלווים אותי כמה בריונים ששכחו שהם באירופה ולא בסימטאות עזה ואף אחד לא מטריח בגללי את הפולנים ולא פוגע בהם. גם אף אחד לא טרח בגללי ולא שבר לילד פולני את היחד בגלל שרצה לרוץ לשחק כדורגל עם החברים שלו דווקא תוך חציית הרחבה בה עמדתי, והמאבטח צעק לעברו משהו שלא יעבור אבל הילד בכל זאת עבר (זה היה בקרקוב ברחבה של רח' שירוקה) . אני גם לא משאיר אחרי ערימות של שאריות בכל אתר בו אני עובר (ראה את שאריות החלודות של נרות הנשמה או שקיות הנילון מהבמבה עם הכיתוב הישראלי ליד כמעט כל אתר). גם לא בגלל הביקורים שלי וההתנהגות שלי הגיע המצב לכך שהרב של קרקוב הרב פש עצמו פנה וביקש להפסיק עם המסעות בכלל או להפחית אותם תוך בקרה על זהות הנוסעים ורמתם האישית ויכולתם להתנהג במקום. אבל כמובן שאם יעירו למישהו אז הוא מיד יכתוב שהפולנים כולם אנטישמים. לא מזמן כתבה כאן בפורום הזה נערה שחזרה וסיפרה כיצד בלובי או מעלית של מלון במרכז וורשה מישהו אמר לה : Keep quiet, it's not a bloody kibutz כדוגמה לפגיעה אנטישמית. לפי הניסוח, בחירת המילים והמקום ברור שמדובר בתייר בריטי שהופרע מרמת הקולניות של הבנות, אבל כמובן שזה הרבה יותר נחמד לכתוב שהפולנים אנטישמים מאשר לכתוב שהישראלים קולניים וגסי רוח. התנהגות אותם ילדים בבית המלון במרכז העיר, כאשר השתכרו ועשו צרכיהם על המזרון ומרחו צואה על כל הקירות והרהיטים עד שהיה צריך לשרוף הכל, תרמה לסלידה מהנערים הישראליים יותר מכל אנשטימיות מודחקת, שישנה וקיימת בפולין כמו בשאר ארצות אירופה. כאשר אני יוצא לאיזור הכפר, היכן שרוב האנשים מכירים בעיקר את סיפורי "היהודים הרגו את ישו" ועולמם מוגבל לאחורי הפרה שלהם שהם מובעילים למרעה בבוקר, לא אפגין את היותי יהודי ולא אעמיד במבחן את האנטישמיות המוטמעת בתודעה המקומית מזה שנים רבות. גם לא אעמיד במחבחן את יכולת הפרחח המקומי או השיכור המזדמן להבחין בין "יהודים" ככלל לבין אדם פרטי. זה ענין של זמן, והיום כבר ניכרים סימני שינוי גםפ בכפרים המרוחקים יותר, עם הפתיחות להשכלה ולעולם הגדול.