דר תום גומפל
New member
התשובה היא מורכבת
שילוב --- מילה אחת עם משמעויות רבות. למה מתכוונים כאשר משתמשים בה? אנסה לא להתפלסף יותר מידי (אך כפי שרבים יספרו, קשה לי!). המחקר על שילוב (whatever that is) מורכב ולא חד-משמעי. האם התהליך משפר ביצועים אקדמים, חברתיים או שניהם? מאד לא ברור, ודאי תלוי גיל, ודאי גם תלוי בית ספר ואפילו מורה ומנהל (שלא נדבר על המשפחה והפרופיל האישי של התלמיד). פחות או יותר אותו מספר מאמרים בספרות המדעית הבינלאומית תומך אשר מתנגד. אז, איך נוכל להחליט? השאלה היא, לדעתי, בראש ובראשונה, ערכית. למי יש את הזכות להפריד? על פי מה מפרידים? מהו התוצר הרצוי ממערכת החינוך? ידע אקדמי בלבל (אז ניתן לטעון ששילוב פוגע במצוינות של הילדים הקולטים) או סובלנות, פלורליזם והבנת האחר? (אפילו על חשבון המצוינות). דעתי היא שבחברה מתוקנת, מצוינות נקבעת על ידי כל הנ"ל ביחד. ולכן דעתי האישית והמקצועית והפילוסופית היא שתמיד, תמיד חייבים להערך לשילוב המקסימלי. אבל, זו דעתי כחוקר, בעל מקצוע, מורה, אזרח, והכי חשוב - כהורה לילד עם צרכים מיוחדים.
שילוב --- מילה אחת עם משמעויות רבות. למה מתכוונים כאשר משתמשים בה? אנסה לא להתפלסף יותר מידי (אך כפי שרבים יספרו, קשה לי!). המחקר על שילוב (whatever that is) מורכב ולא חד-משמעי. האם התהליך משפר ביצועים אקדמים, חברתיים או שניהם? מאד לא ברור, ודאי תלוי גיל, ודאי גם תלוי בית ספר ואפילו מורה ומנהל (שלא נדבר על המשפחה והפרופיל האישי של התלמיד). פחות או יותר אותו מספר מאמרים בספרות המדעית הבינלאומית תומך אשר מתנגד. אז, איך נוכל להחליט? השאלה היא, לדעתי, בראש ובראשונה, ערכית. למי יש את הזכות להפריד? על פי מה מפרידים? מהו התוצר הרצוי ממערכת החינוך? ידע אקדמי בלבל (אז ניתן לטעון ששילוב פוגע במצוינות של הילדים הקולטים) או סובלנות, פלורליזם והבנת האחר? (אפילו על חשבון המצוינות). דעתי היא שבחברה מתוקנת, מצוינות נקבעת על ידי כל הנ"ל ביחד. ולכן דעתי האישית והמקצועית והפילוסופית היא שתמיד, תמיד חייבים להערך לשילוב המקסימלי. אבל, זו דעתי כחוקר, בעל מקצוע, מורה, אזרח, והכי חשוב - כהורה לילד עם צרכים מיוחדים.