לא פשוט לענות על זה.כל שאלה בנפרד, אבל צריך להבדיל בין "רצון חופשי" (מונח שאינו מוגדר היטב, ולא בטוח שיש דבר כזה), ובין תחושת רצון (שבטוח שקיימת, ושהיא גם מוגדרת היטב).
אנו יודעים בוודאות שלפעמים תחושת רצון חופשי היא אשלייה, וכבר הזכרתי את המחקרים של גזניגה וספיירי שהראו כי על אף שהמיספרה שאינה מחוברת לדיבור ידעה את הסיבה ל-"רצון" מסוים, ההמיספרה שמחוברת לדיבור ושלא היתה מודעת לסיבה האמתית, פירשה את המעשה כנובע מרצון שלה (אך רצון אחר לגמרי). כלומר ה-"רצון" היה לא יותר מאשר פרשנות מאוחרת של המעשה. יש מחקרים שמראים את ההתהוות של ההחלטה (זו שיוצרת את תחושת הרצון) זמן מה לפני שהמידע מגיע למודעות.
השאלה האם הרצון מסובב את המחשבה, או להיפך, בעייתית מעצם העובדה שיש בה הנחות סמויות (ומעבר לעובדה שיש בעייתיות בהנחות כאשר אינן מפורשות, אני גם נוטה לקבל שהן הנחות שגויות). ההנחות הן שאחד מסובב את השני. השאלה מנוסחת באופן שמאפשר רק אחת משתי תשובות, בעוד שבפועל, ייתכן שאף אחת מהתשובות אינה נכונה, או שהן חסרות משמעות, כיוון שלא נכון בכלל לדבר עליהם במונחים של סיבה ותוצאה, או מסובב, סיבה ותוצאה.
מדוע לכל אחד מאיתנו תחושת רצון שונה? כאשר מסתכלים על התהוות ההחלטה (זו שמובילה לתחושת הרצון) רואים תהליך מאוד מורכב שמושפע ממספר עצום של גורמים בלתי תלויים. לדעתי - גם כן יש הנחות סמויות בשאלה שלך. עדיף להגדירן כהנחות, במקום להשאירן סמויות.
האם אי פעם שאלות פילוסופיות יהפכו למדעיות? שאלות פילוסופיות כבר הפכו למדעיות. מרבית תחומי המדע היו חלק מהפילוסופיה לפני שהפכו למדע.
מסכים לגמרי. אם פעם קם הבהביוריסט שטען שהאדם הוא טבולה רסה, לוח חלק שרוכש את הכול מהסביבה ומנסיון החיים (ווטסון), אם אחריו הגיעה הפסיכולוגיה הקוגנטיבית וטענה לגורם מולד מתווך, הרי שכיום אנו יודעים שאנחנו יצור המתווך על ידי שניהם.אנסה להבין את ההגדרה מתוך הדוגמאות. דוגמאות של המוטיבציות שלנו בחיים.
אלו דברים מאוד מורכבים, אנחנו יודעים על השפעה של גנטיקה, של סביבה, והתהליכים שמובילים להחלטות שקשורות לחיים מושפעים מהמון גורמים.
הגדרת העצמי של ילדים וכמוהם כמבוגרים נובעת מהישגים מחד ויחד עם זאת עד כמה החברה בה אני נמצא מעריכה את אותם ההישגים. גם כאן, אני יכול להיות אלוף בתחום מסויים אך אם הוא לא יהיה מוערך על ידי הסביבה הקרובה, האופן שבו אשפוט את עצמי בהכרח יושפע מכך.לכן - לא מאמין שנמצא הסבר פשוט. לא חושב שההסבר פשוט, או ליניארי. כל כך הרבה אינטרקציה מורכבת של גנטיקה-סביבה. מה שניתן לזהות, זה השפעות נקודתיות (בא לי לאכול כי ראיתי עוגה שנראיית טעימה), השפעות גנטיות (מחקרים שהשוו מהלכי חיים של תאומים זהים שגדלו בסביבות שונות, אל מול אנשים שאינם תאומים שגדלו בסביבות מקבילות), השפעות סביבתיות (השאיפות המקובלות בתרבויות שונות). יש המון בפסיכולוגיה על הנושא של איך לגרום לילדים "להגדיר את עצמם" בצורה שתכתיב את האופן שבו הם שופטים את עצמם (האם לפי החברותיות, האם לפי ההישגים בספורט, האם לפי הישגים בלימודים?)
גם כאן אני מסכים. ויחד עם זאת ההנחה שלי היא כי לכל אחד מאתנו יש תבנית ייחודית שאינה קשורה לסביבה. היא גם לא קשורה לכישורים שלי. זו מהות של רצון שמסבבת את כל היכולות שקיימות בי, המחשבות, השכל, הכישרונות שלי על מנת שאוכל להשיג את אותה המהות.מה שברור הוא שהתהליכים שבהם המוח משתנה, ותהליכי היווצרות ההחלטות משתנות כתוצאה מכך מושפעים מהמון גורמים, ומכל אחד מהם במעט.
לא יכולת לקלוע במדוייק יותר, אכן לדעתי זו מערכת מורכבת של גנטיקה וסביבה.אני לא נביא. מה נדע - נדע רק כשנדע.
אם אני מבין נכון, לדעתך זה יותר ממערכת מורכבת של אינטרקציה בין גנטיקה וסביבה, והשאלה שלי, האם אתה מבסס את זה על משהו מעבר לתחושה אישית.
לא ביקשתי הוכחה, כי הוכחות זה באמת קשה. מבחינתי - מספיק ביסוס, שיוציא את ההנחה מהמקום של "סיכוי אפריורי" שהוא תמיד נמוך. ביסוס ראייתי אינו הוכחה, אבל הוא ראיה מחזקת.לא יכולת לקלוע במדוייק יותר, אכן לדעתי זו מערכת מורכבת של גנטיקה וסביבה.
האם אני מבסס את זה על משהו מעבר לתחושה אישית?
לא אוכל לענות לך על שאלה זו באופן ישיר.
יחד עם זאת יש אפשרות לפרק לארבע אופנים את דרכי ההשכלה ואדון כרגע באחת מהם שהיא המהות.
חמשת החושים שלנו מגלים לנו את אותם התולדות והפעולות של המהות, אך לא את המהות.
אני יכול לקחת מוצק ולהפוך אותו לנוזל, ואת הנוזל לגז שאינו נתפס בחמשת החושים. ויחד עם זאת אותה המהות קיימת בו, ואוכל להפוך את הגז לנוזל, ואת הנוזל למוצק.
אך מהו בעצמו? אינני יודע, אלא לפי גילוי אותם הפעולות שהחושים שלי מציירים.
במילים אחרות, אין לנו כלל תפיסה במהות, כולל מהותנו עצמנו. אלא את אותם הגילויים של אותם הפעולות המתגלות מהמהות.
האם אני יכול להוכיח ולבסס את הטיעון שלי?
התשובה היא: לא.
האם אי היכולת להוכיח את טענתי באופן אמפירי שולל את אמיתותה?
גם כאן התשובה היא: לא.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.