רצח מאדום לשחור-12 קופים-מאמר

אסף נבו

New member
רצח מאדום לשחור-12 קופים-מאמר

ההשלמה עם המציאות אשר איננה קיימת ``זה לא קורה במציאות, אני לא שפוי, אני מדמיין את הכל בראש שלי`` {12 קופים, במאי: טרי גיליאם} ``לעולם לא נצליח לתפוס את כל סוחרי הסמים של בולטימור`` {ג`ון מנץ`, בלש משטרת בולטימור, `רצח מאדום לשחור`} מבוא מטרת עבודה זו היא ניתוח והשוואת דמויות בלשי המשטרה מהסדרה `רצח מאדום לשחור` המוקרנת בערוץ השני עם דמותו של ג`יימס קול, גיבור סרטו של טרי גיליאם, `12 קופים`, תוך בדיקת מעמדו הגבולי של הבלש העכשווי. הנחת היסוד היא כי הבלש הפוסטמודרני, בין אם הוא נציג רשות חוק ממסדית בעולם המערבי ה``מציאותי`` והעכשווי ובין אם הוא יציר כפיהם הדמיוני של תסריטאי ובמאי הוליוודיים בסרט עתידני, הרי שהוא עתיד להתמודד עם שאלות הנוגעות לערכי היסוד של החברה והתרבות בה הוא חי, לקו הדק המפריד בין טוב לרע ובין מציאותי ללא ודאי וכן לזהותו ולמשמעות קיומו, אשר תיבחנה הן במופען העצמאי הטהור והן כתלויות השפעת ההתפתחות העלילתית והשינויים שתחולל בדמותו ובראיית המציאות הכוללת. צבע הלילה `12 קופים`, סרטו של טרי גיליאם, עוסק במספר יסודות רעיוניים המהווים את הבסיס עליו ניצב המצב הפוסטמודרני. באמצעות עלילה מרובת רבדים, שפה קולנועית ייחודית ועיצוב מקורי של דמות הגיבור יוצר הסרט אמירה כוללת אודות יחסי הגומלין שמקיימים היחסיות שבהגדרת מצבי הטירוף והשפיות, האופנים השונים בהם נתפסת המציאות, היכולת המודעת להעניק לגיטימציה הן למוחשי והן להזוי, תחושת טשטוש ההבדלים שבין חיובי ושלילי והגבולות שבין טוב ורע והאופציה הפמיניסטית החדשה שמציעה דמות האישה על פני המבט הגברי השולט. הסרט, המתנודד לכל אורכו כבתנועת מטוטלת בין קטבים אלה, מתאפיין בריבוי הטקסטים התרבותיים, התקשורתיים, הפסיכולוגיים והמטאפיסיים, המשולבים זה בזה ליצירת עלילה אינקלוסיבית ומציאות הטרוגנית, שפרטיהן חשופים לפרשנות אינסופית של הדמויות ושל הצופה. הסרט, שהוא לכאורה עתידני, מתאר מציאות בדויה המתרחשת בעבר, יחסית לזמן הצפייה בו, המשפיעה על מציאות שהיא עתידית יחסית לזמן הצפייה בו. נוסף על כך הוא מקפיד להתרחש בזמנים שונים ולייצר למעשה לופ נרטיבי אינסופי - בדומה לסדרת סרטי `חזרה לעתיד` של סטיבן שפילברג - בו העבר משפיע על העתיד, אשר חוזר ומשפיע על העבר וחוזר חלילה. טשטוש הזמנים שומט כבר בתחילת הסרט את קרקע המציאות הנורמטיבית תחת רגלי הגיבור, כשהוא מותיר לדמותו וכן לצופה לחזור ולנוע, עלילתית ותודעתית, בין הזמנים השונים לבין מצבי ההווה השונים בהם הוא מתקיים. זהו הבסיס לאי הבהירות בתשובות לשאלות מכריעות הנוגעות להתפתחות העלילה. לא ברור מה מתרחש באמת ומה מתרחש בתודעתו של קול בלבד. תחושת אי הוודאות באשר לקיומה של מציאות נרטיבית ממשית כלשהי המתרחשת במקום וזמן מוחלטים היא תולדתו הרעיונית והתרבותית של עקרון אי הוודאות שפותח על ידי הייזנברג. תחושה זו מהווה את המוטיב המרכזי ביצירת האווירה המסתורית והכאוטית המאפיינת את הסרט, כשהיא עוטפת את כולו וצובעת אותו בצבעי לילה קודרים ועגומים ובנוסף על כך היא מהווה את הציר המרכזי סביבו נע המסר הרעיוני שלו. הסרט נפתח ומסתיים באותה הסצינה ממש. בתחילתו היא חזיון ילדות של קול, מעין `פלאש - בק` המתרחש במוחו, שפענוחו העתידי עשוי למנוע את חורבן האנושות. בסיומו היא מהווה את המקור לתחושת ההחמצה הגדולה, האכזבה, השבר והמפלה, כאשר גורל האנושות מוכרע על חוט השערה לשבט ולא לחסד. אולם מאחורי מצוקה דטרמיניסטית זו מסתתרת אמירה ביקורתית המציעה אפשרויות נוספות. השאלה הקיומית שמעלה הסרט בדבר המשך קיומה של האנושות באה אמנם לידי ביטוי בתחושת אי הוודאות, המרחפת מעל להתממשות חזיונו האפוקליפטי של קול. אולם, כלום יכול מימוש חזיונו של אדם אחד, מיוחד ככל שיהיה, להשפיע באופן בלעדי על הגורל המשותף ולהצביע על קוטב אפוקליפטי אחד ויחיד מבלי להשאיר לאנושות ולו סדק צר של תקווה? נכון כי סצינת הסיום היא גם הרגע בו נבדלת המציאות הלכאורה אמיתית ועכשווית באופן בולט משאר האופציות ל``מציאות`` שמציע הסרט כאפשריות. נכון גם כי ברגע גורלי זה נסגר לכאורה מעגל העלילה והפתרון לשאלת אי הוודאות נדמה לפתע כברור ומובן. אולם מבט מעמיק יותר מוביל למסקנה כי ה``לופ`` העלילתי, הכולל בתוכו גם את אופציות ה``מציאות`` השונות שהציעו לאורך הסרט הכרתו ותת הכרתו של קול, מציע את האפשרות הפלורליסטית יותר לפתרון שאלת אי הוודאות, כשהוא משאיר אותה תלויה בחלל האוויר כחומר למחשבה. מת לחיות עיצוב דמותו של ג`יימס קול הוא מופת ליצירת דמותו של הבלש הפוסטמודרני. קול הוא פושע עתידני המוחזק בתא מעצר, אשר נבחר להציל את האנושות השוקעת מגורלה בהווה ללא כל סיבה הגיונית שתצביע על סיבת הבחירה דווקא בו. הוא מנודב לחזור אחורה בזמן כדי לחשוף מידע העשוי להציל את האנושות מסכנת הרעלה המונית, שהתבצעה בעבר על ידי חיילי ``צבא 12 הקופים`` ושהביאה לקץ שלטונה של האנושות ולהשתלטות מחודשת של בעלי החיים על העולם. מסעו בזמן להצלת האנושות מפני התקפת הוירוסים הקטלניים, האמורים להיות מופצים במרכזי אוכלוסין שונים ברחבי העולם, הוא גם מסע לגילוי עצמי של זהותו, עברו, חוויות הילדות שלו, משמעות קיומו ומשמעות הבחירה בו, אשר מתערבלים בהווה בנבכי תודעתו השסועה. קול, המגיע באופן אקראי לנקודת זמן מוקדמת מכפי שהיה אמור, נחשב בנקודת הזמן ההיא לחולה רוח הנמצא במצב נפשי רעוע ועקב כך מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי. גורל האנושות מוטל אפוא על כתפיו הרעועות של פושע, שאינו בטוח האם המציאות אותה הוא חווה אכן מתרחשת, או שזהו רק תעתוע הנובע מאי שפיותו, שגם היא אינה ברורה ומוטלת בספק. כגיבור ספרו של איטאלו קאלווינו, `הערים הסמויות מן העין`, מביט קול בבואתו הנשקפת אליו מתוך תודעתו, אותה הוא מתקשה לפענח. ההשתקפות העצמית של הנפש הספק שפויה יוצרת אצלו את הספק ואת אי הוודאות לגבי המציאות אותה הוא חווה. ספק זה מלווה אותו גם בהמשך. בבית החולים הפסיכיאטרי נמסר קול לטיפולה של ד``ר קתרין ריילי, המתמחה בחקר הטירוף ואשר בטוחה כי כבר ראתה אותו פעם בזמן ובמקום אחרים. היא מבחינה בתת המודע שלה כי מאחורי אי שפיותו מסתתרת משמעות אחרת, כשלמעשה היא שותפה כמוהו לחזיון האפוקליפטי. בבית החולים פוגש קול גם את ג`פרי ג`ויינס, מופרע ``אמיתי``, החי בעולם הזוי משלו. מבלי שיש לקול מושג על כך, נושא ג`ויינס בקרבו את זרע הפורענות של ``צבא 12 הקופים`` ומסוגל בעתיד להכריע באמצעות חוסר שפיותו את העולם השפוי, המתקדם והנאור. גורל האנושות הרציונלית יוכרע אפוא במאבק בין משוגע ``נורמלי`` למשוגע ``אמיתי``. אי שפיותו המדומה של קול ואי שפיותו ה``אמיתית`` של ג`ויינס מציגות מושג זה כיחסי לחלוטין ותלוי הגדרה שרירותית. לנקודות המפגש האקראיות הללו - הוא הרי נשלח לנקודת זמן זו בטעות - יש תפקיד מכריע ביכולתו של קול להבין מאוחר יותר, בנקודת הזמן הקריטית אליה ישלח בהמשך, את המצב לאשורו. לאחר שהוא מצליח להימלט מבית החולים בעזרת שולחיו הוא חוזר קדימה ואחורה בזמן, כיוון שעליו לספק לשולחיו את המידע הקריטי וממשיך במסעו הסיזיפי בין שני העולמות כשהוא מתקשה להתמודד עם המשימה המורכבת המוטלת על כתפיו. במהלך המסע, הנושא אופי כאוטי ודקדנטי, חווה קול טיפולים פסיכיאטריים הכוללים טיפול בהלם, זריקות ותרופות. נוסף על כך הוא זוכה ל``טיפול מיוחד`` מצד שולחיו, השופטים אותו, מאיימים עליו, עושים אותו ללעג ומשתמשים בו לצורכיהם. הסביבה האנושית ה``נורמלית`` מתנהגת כלפיו באלימות פיזית ונפשית ורודפת אותו כפושע מבוקש, כרוצח וחוטף. אולם משימת החיפוש העצמי בין נבכי הכרתו ותת הכרתו, אחר נקודת משען כלשהי שתפתור עבורו את פרדוקס אי שפיותו ואי יכולתו להיאחז במציאות קונקרטית, אחידה ומוחלטת, קשה עליו ממש הקשיים הפיזיים הכרוכים במשימת הצלת העולם. קול מודע למצבו וחוזר וטוען כי איננו יודע האם המתרחש סביבו אכן קורה. בסיוע הד``ר ריילי, אותה הוא חוטף בלית ברירה כדי לקבל ממנה טיפול, הוא מצליח לבסוף להתגבר על חוסר השפיות, לשכנע את עצמו כי הוא אכן שפוי ולחזור לתפקד. מטפורית, מציגה הד``ר ריילי לראווה את דמות האישה הפמיניסטית הפוסטמודרנית החזקה למעשה מהגבר. היא מצילה אותו מעצמו ושותפה יחד עמו לניסיונות הצלת העולם מהצרות ש``הוא`` גרם להן. בזכותה של ריילי מבין קול לראשונה כי על אף העובדה שנבחר להציל את האנושות הוא נחשב לפורע חוק. האלמנט החמישי דמותו של ג`יימס קול מתנסה בצדדים שונים של החוויה הפוסטמודרנית ועוברת במהלך הסרט את שני שלבי התודעה העיקריים המרכיבים את השקפת העולם האופיינית למצב הפוסטמודרני. ההליכה על הקצה, איבוד השפיות, חוסר היכולת להכיר בקיומה של מציאות מטאפיסית אחת, האלימות הפיזית והנפשית הוולגרית, השניות שבהימצאות משני צדדיו של החוק תוך טשטוש המושגים טוב ורע, הזהות המחוקה, החיפוש אחר משמעות לחיים והמעבר הפיזי ממקום למקום ומזמן לזמן, המהווים משל לכל אלה, הם כולם רסיסי חוויות פוסטמודרניות. אלו הם מסמנים שהמסומנים שלהם משמשים את האידיאולוגיה הפוסטמודרנית בבואה להחריב את ההגמוניה של הסדר המודרניסטי הישן באמצעות אופציית הפלורליזם וההטרוגניות הצנועה לכשעצמה. הזדהות הצופה עם דמותו של קול מזמנת לו כאמור התנסות בשני שלבים עיקריים בתהליך בו עוברת התודעה שינוי מהמצב המודרניסטי למצב הפוסטמודרני. קול הופך מודע לעצמו ולסביבתו ומרגע זה הוא נחוש בדעתו לבצע את ה
 

אסף נבו

New member
רצח מאדום לשחור - 12 קופים-המשך1

האלמנט החמישי דמותו של ג`יימס קול מתנסה בצדדים שונים של החוויה הפוסטמודרנית ועוברת במהלך הסרט את שני שלבי התודעה העיקריים המרכיבים את השקפת העולם האופיינית למצב הפוסטמודרני. ההליכה על הקצה, איבוד השפיות, חוסר היכולת להכיר בקיומה של מציאות מטאפיסית אחת, האלימות הפיזית והנפשית הוולגרית, השניות שבהימצאות משני צדדיו של החוק תוך טשטוש המושגים טוב ורע, הזהות המחוקה, החיפוש אחר משמעות לחיים והמעבר הפיזי ממקום למקום ומזמן לזמן, המהווים משל לכל אלה, הם כולם רסיסי חוויות פוסטמודרניות. אלו הם מסמנים שהמסומנים שלהם משמשים את האידיאולוגיה הפוסטמודרנית בבואה להחריב את ההגמוניה של הסדר המודרניסטי הישן באמצעות אופציית הפלורליזם וההטרוגניות הצנועה לכשעצמה. הזדהות הצופה עם דמותו של קול מזמנת לו כאמור התנסות בשני שלבים עיקריים בתהליך בו עוברת התודעה שינוי מהמצב המודרניסטי למצב הפוסטמודרני. קול הופך מודע לעצמו ולסביבתו ומרגע זה הוא נחוש בדעתו לבצע את המשימה שהוטלה עליו וזאת על אף העובדה שבעצם ההכרה במצבו ובתוצאות החזיון, הופך מאבקו לחסר סיכוי. אך במקום להיתפס בתחושת הייאוש הפוסט מודרנית האופיינית למי שנהיה מודע לעולם האמיתי בו הוא חי, בוחר קול לעבור מיד לשלב השני של התהליך, בו הוא משלים עם המציאות. ההשלמה עם חוסר הסיכוי לשנות את המציאות, תוך המשך תפקודה ה``נורמלי`` כמי שעליה מוטלת משימת הצלת האנושות, עושה את דמותו של ג`יימס קול למשל אודות האדם החדש בעידן הפוסטמודרני של התרבות. סיפורים מהקופסא סדרת הבילוש המשטרתית `רצח מאדום לשחור` שוטחת בפני הצופה את עלילותיהם של בלשי משמרת הלילה באחת מתחנות המשטרה בעיר בולטימור שבארה``ב. סדרה זו מתייחדת מאחיותיה לז`אנר בכך שהיא מציגה באופן עקבי גלריית דמויות המאכלסת סדרת מצבים דרמטיים בהם היא פועלת באווירה כללית כאוטית ומתוך השקפת עולם האופיינית למצב הפוסטמודרני. לחוויה הפוסטמודרנית לסוגיה ייצוגים רבים בהתנהלותן של דמויות בלשי המחלק, אשר מבצעים את עבודתם מתוך מודעות למצבם והכרה במציאות חייהם. עולם הפשע של העיר בולטימור מהווה תפאורה הולמת להתרחשויות תוך שהוא מציע אווירה דקדנטית ועבוד בילוש סיזיפית אינסופית. ליסודות ולאמצעים קולנועיים כגון ליהוק, טכניקות צילום, פרטי לבוש ועיצוב פריים חלק בלתי מבוטל בעיצוב החוויה הפוסטמודרנית ובשבירת המוסכמות הפלורליסטית שמציעה הסדרה. הפלורליזם מתבטא בראש ובראשונה בזהותם של בלשי המחלק שהיא הטרוגנית ומפתיעה. מפקד המשמרת, ג`יראלדלו, הוא שחור ושאר הבלשים מייצגים את עירוב העדות והגזעים האופייני לחברה האמריקאית. ביניהם ניתן למצוא אירים, יהודים, איטלקים, שחורים, מעורבים ופולנים. מספר הגברים והנשים, העובדים זה לצד זה כשווי זכויות וחובות הוא כמעט שווה. קשת הגילאים נעה בין גילאי העשרים ועד לגילאי הארבעים והחמישים. הבלשים מקיימים כמובן קשרי ידידות ואחווה בינם לבין עצמם אולם ניתן למצוא גם מתחים, יריבויות, קנאה, רומנים ויחסי מין. הציוות לזוגות עבודה הוא לעתים מקורי ומפתיע. הבלשים סרים לרוב למרותו של ג`יראלדלו, המכונה ג`י, אולם אינם חוששים להמרות את פיו ולקחת על עצמם אחראיות למעשה זה כאשר הם משוכנעים כי זוהי הדרך הטובה ביותר לבצע את המוטל עליהם. ניתן לומר אם כן כי מחלק המשטרה, הגוף הממסדי המופקד על שמירת הסדר, מתקשה לעשות זאת במסגרתו הוא וכיוון שהוא מורכב מדמויות ריאליסטיות בשר ודם הוא חוטא בעצמו בקיום אי סדר פנימי. בלשי המחלק מנסים להשליט חוק וסדר ולשמר את ערכי הצדק והמוסר כאשר הם מודעים היטב לכך כי לעולם לא יוכלו למגר את הפשע מרחובות בולטימור. על אף זאת הם ממשיכים בעבודתם הסיזיפית כיוון שאין להם עוד מוצא מהריטואל הקרנבלי בו הם אמורים לשחק לנצח את תפקיד החתול הרודף אחרי העכבר ואחרי זנבו שלו. מודעות זו וההשלמה הכללית עם המציאות נאמרות לעתים במפורש על ידי דמויות הבלשים ולכל הפחות מרחפות כענן קטן מעל לראשיהם באשר הם פונים. הדבר בולט לעין בעיקר בנוהל אותו אימצו בלשי המחלק. הם המסמנים על פני לוח גדול הנושא את שמותיהם את מספרי ושמות קורבנות הרצח. מקרים שנפתרו מסומנים בשחור ומקרים בהם לא נתפס הפושע מסומנים באדום ומכאן שמה של הסדרה. במהלך עונותיה השונות הציגה הסדרה כלפי הצופים שלל פרשיות ואירועי פשע אותם היה על הבלשים לפענח. מדובר בסוגים מסוגים שונים של מקרי פשע האופייניים בעיקרם לסדרות משטרה טלוויזיונית אולם בסדרה זו נתגלה עצם התרחשותם של רבים מהם - יותר מאשר בסדרות טלוויזיה משטרתיות אחרות - באופן מקרי לחלוטין על ידי הבלשים. במקרים רבים הובילה העלילה את הבלש אל הפתרון מכוח המקריות. תפניות עלילה בלתי צפויות, שדומה לעתים כי הן מתרחשות על פי חוק השינויים האקראיים, היו לנורמה במסגרת השתלשלות העניינים הכוללת. נוהג זה הרגיל את הצופים לקצב נרטיבי חדש וכיוון שהסדרה התמידה בו לאורך זמן הוא אפשר ליוצריה לאלתר על הקצב החדש ולרקום לפיו פיתולי עלילה ופתרונות בלשיים בלתי צפויים. להתראות בחלומותיי חייהם האישיים של הבלשים זכו במהלך הסדרה לחשיפה חסרת תקדים. `רצח מאדום לשחור` המשיכה למעשה את הקו בו החלו סדרות כמו `בלוז לכחולי המדים` ו`פרקליטי אל איי` וסדרת סרטי `נשק קטלני`. אהבות ורומנים, אלימות במשפחה ויחסי מין, משבר גילאי השלושים והארבעים, חרדות קיומיות ומחלות, חלומות זוועה וטראומות ילדות, פציעות וחבלות קשות וקלות במהלך מילוי תפקידם, ניסיונות אונס ופעולות נקמה של פושעים, כלך אלה היו מנת חלקן של דמויות הבלשים והבלשיות כאחד. במהלך הסדרה ניתן היה להבחין במקרים לא מעטים בהם נפתרה תעלומת זהות הרוצח לא על ידי פעולת חקירה בלשית קלאסית ועקבית שכללה שרשרת היקשים הגיוניים שהובילו האחד לשני עד למציאת הפתרון המיוחל, אלא מתוך ניואנס אינטואיטיבי בלתי צפוי שחש אחד הבלשים, לרוב כתוצאה מחוויה אישית אותה עבר, אשר לא היה לה קשר כלל עם החקירה בה היה מעורב באותו הזמן. כדמויות ריאליסטיות ביצעו הבלשים במהלך הסדרה גם מספר לא קטן של תקלות מקצועיות, אשר נבעו לרוב ממניעים ``נורמליים`` לחלוטין, ממש כפי שכל בעל מקצוע ועובד משרד עשוי לשגות במהלך עבודתו. לעיתים היה בכוחן של תקלות אלה לגרום לאי פתרון התעלומה או להוסיף גופה או שתיים נוספות לרשימה בטרם נלכד הפושע. כמובן שהבלשים על התקלות שביצעו תוך שהם משלמים עליהם מחיר מקצועי ונפשי, אולם הנוהל המקובל במקרים כגון אלה היה כי ברגע שאחד מהם גורם לתקלה, יעשו השאר, כולל ג`יראלדלו מפקד המשמרת הקשוח, את כל שביכולתם על מנת להוציאו מהבוץ ולהביא את הפרשייה לסיומה ה``חיובי`` מבחינת המחלק. כדי ללמד כי לכל כלל ישנם גם יוצאים מהכלל עסקה הסדרה במשך שלוש עונות בחקירה סבוכה שכל בלשי המחלק היו מעורבים בה בשלב זה או אחר. במרכז הפרשה, שזכתה לכינוי `פרשת קלרמן - מהוני`, עמדה דמותו של סוחר הסמים הגדול בבולטימור, מהוני שמו, אשר חוסל בטעות על ידי הבלש קלרמן בסיומו של מצוד ארוך וממושך, שכלל קרב מוחות אדיר וסדרת התנגשויות אלימות בין צוות הבלשים לבין אנשי כנופייתו של מהוני. קלרמן, ש``ניצל הזדמנות בלתי חוזרת`` ירה במהוני למוות בנוכחות שני בלשים נוספים אשר פרצו עמו לדירתו של מהוני, כאשר הלה עמד בידיים מורמות וספק איים באקדחו על הבלש מלדריק לואיס, ספק אחז בו ברישול בידו המונפת. חבריו שיקרו בחקירתם. הפרשה הושתקה אך שבה וצצה על פני השטח כאשר אחותו של מהוני השתלטה על כנופייתו ובעודה מחזיקה בקלטת הוידיאו המרשיעה, הפכה את הפרשה ליריבות אישית בינה לבין שלושת הבלשים כשהיא תובעת אותם לדין. קלרמן, המשוכנע כי הוא חף מפשע, יוצא במסע הסברה בקרב חבריו ובמסע נקמה עיוור בקרב אנשי הכנופיה. הוא ממשיך ומסתבך עם עצמו ועם מפקדו ג`ראלדלו עד שהאחרון משעה אותו מתפקידו. חבריו של קלרמן חוקרים אותו בעצמם ומביאים בסופו של דבר להרשאתו. העסק ממשיך ומסתבך כשמלדריק לואיס, אשר ניצל בזכותו של קלרמן ממוות, מחליט להחזיר מלחמה שערה לאחותו של מהוני, שאינה מוותרת על התביעה המשפטית כנגדו. ניסיונותיו של לואיס למגר את הכנופיה גורמים לו למשבר נפשי עמוק לאחר השפלה פומבית הנגרמת לו כאשר הוא סופג מכות מאנשיה ולאחר שהם מביאים לפציעתה של שותפתו לצוות. רק מאמץ משותף ומרוכז של כל בלשי המחלק מצליח להביא את הפרשה לקיצה ולסיים אותה בטוב. שוטר פושע והענק הלוחש המצבים הפיזיים והנפשיים הקיצוניים בהם מצויות דמויות הבלשים בסדרה אינם מעידים על כך שיוצריה מנסים לעשותה לסדרת אקשן הנוטה לכיוון של אופרת סבון, אלא על רצונם לגעת ולהדגים באמצעות שימוש בפואטיקה פוסטמודרנית רבדים אחרים המרכיבים את החוויה כגון דקונסטרוקציה והתפוררות הסדר ועולם המושגים הישן, פלורליזם מרחיק לכת והיפר - ריאליזם. הצילום והעריכה הייחודיים, המדגישים פעולות פיזיות מסוימות ומתארים אותן כמתרחשות יותר מפעם אחת, תפקידם ליצור תחושה היפר ריאליסטית. המשמעות הנרטיבית הנגזרת היא כי האירועים וההתרחשויות המודגשים על המסך, המתרחשים כביכול בעוצמה חזקה יותר מאשר במציאות, חשובים להבנה בהירה ומעמיקה יותר של מצב הדמויות והעלילה. הטכניקה ההיפר -ריאליסטית משמשת גם כדי ליצור עבור הצופה רמזים מטרימים וכדי לתת בידיו מפתחות נוספים על מנת שיוכל להבין ולהרגיש בעוצמות גדולות יותר - סף הריגוש הרי מתגבר ועולה כל הזמן - את תחושת האווירה הכללית ואת המסר שמנסה היוצר להעביר, כלומר את החוויה הפוסטמודרנית. כיוון שדמויות ה
 

אסף נבו

New member
רצח מאדום לשחור - 12 קופים-המשך2

שוטר פושע והענק הלוחש המצבים הפיזיים והנפשיים הקיצוניים בהם מצויות דמויות הבלשים בסדרה אינם מעידים על כך שיוצריה מנסים לעשותה לסדרת אקשן הנוטה לכיוון של אופרת סבון, אלא על רצונם לגעת ולהדגים באמצעות שימוש בפואטיקה פוסטמודרנית רבדים אחרים המרכיבים את החוויה כגון דקונסטרוקציה והתפוררות הסדר ועולם המושגים הישן, פלורליזם מרחיק לכת והיפר - ריאליזם. הצילום והעריכה הייחודיים, המדגישים פעולות פיזיות מסוימות ומתארים אותן כמתרחשות יותר מפעם אחת, תפקידם ליצור תחושה היפר ריאליסטית. המשמעות הנרטיבית הנגזרת היא כי האירועים וההתרחשויות המודגשים על המסך, המתרחשים כביכול בעוצמה חזקה יותר מאשר במציאות, חשובים להבנה בהירה ומעמיקה יותר של מצב הדמויות והעלילה. הטכניקה ההיפר -ריאליסטית משמשת גם כדי ליצור עבור הצופה רמזים מטרימים וכדי לתת בידיו מפתחות נוספים על מנת שיוכל להבין ולהרגיש בעוצמות גדולות יותר - סף הריגוש הרי מתגבר ועולה כל הזמן - את תחושת האווירה הכללית ואת המסר שמנסה היוצר להעביר, כלומר את החוויה הפוסטמודרנית. כיוון שדמויות הבלשים לבושות, נראות ומתנהגות כאחד האדם - ולמען האמת מלדריק לואיס ופלסון נראים יותר כפושעים מאשר כבלשים - וכיוון שהן מתנסות כאחד האדם בחוויות קיומיות ``אמיתיות``, כלומר - חוויות ``מהחיים``, הרי שרק הסמיוטיקה הנורמטיבית הישנה היא זו אשר מגדירה ויוצרת את החלוקה ביניהן לבין דמויות האנשים ה``רגילים`` ודמויות הפושעים. החלוקות הישנות של ``טובים`` מול ``רעים``, גיבורים מול חלשים, גברים מול נשים, שחורים מול לבנים ממשיכות להתקיים רק משום שכך הורגלו צופי הטלוויזיה לעשות אותן במשך עשרות בשנים. הריטואל הקבוע כביכול בו תפקידו של הבלש הוא להגן על האזרח מפני הפושע, מאותגר ב`רצח מאדום לשחור` כאשר שלושתם מוצאים עצמם משחקים על פני השטח את משחק התפקידים הישן בעוד הם מעורבבים בינם לבין עצמם, שוהים יחד עם השתקפויותיהם, הפכיהם המוחלטים, באותה מדמנה עצמה, ומהווים את חלקיקיו של הכאוס, המציע הן לבלש והן לצופה המזדהה עם דמותו את האפשרות לבחור לאיזה צד הוא מעוניין להשתייך מתוך מודעות לעצמו ולעולם הפוסטמודרני הסובב אותו. ניתן לראות בדמויות הבלשים משל לדמות ``האדם המשחק`` הבוחר בצד ה``טוב``, מתוך מודעות לקשיים שבחירה זו מעמידה ומתוך השלמה עם העובדה כי לא יוכל לשנות את העולם שסביבו. סיכום דמויות הבלשים בסדרה `רצח מאדום לשחור` ודמותו של ג`יימס קול בסרט `12 קופים` מייצגות נאמנה את מודל הבלש הפוסטמודרני. בשני המקרים מתמודדת דמות הבלש עם ערכי היסוד ומכלול האמונות והדעות המקובלים בתרבות ובחברה אליה היא משתייכת ומצליחה לאתגרם. נוסף על כך מצליחה בשני המקרים דמות הבלש לענות על שאלות הזהות ומשמעות הקיום שלה עצמה ושל העולם הסובב אותה מתוך מודעות למקומה בו ומתוך השלמה עם המציאות הקיימת. בשני המקרים עושה דמות הבלש - ושוב מתוך בחירה מודעת - מאמצים אמיתיים למלא אחר המשימות שהציבה בפניה החברה, על אף העובדה כי פעמים לא מעטות היא ניצבת על הקו הדק המפריד בין העולם ה``חיובי`` לבין העולם ה``שלילי``, כשהיא חוצה אותו לא פעם ובכך תורמת ללגיטימציה של תהליך התפוררות הסדר הישן והתגברות הפלורליזם. בשני המקרים משמשת דמות הבלש מודל לאדם החדש, ``האדם המשחק``, יציר כפיה של התרבות הפוסטמודרנית, אשר מודע למצבו ומוותר על אופציית החלום האוטופי הבלתי מושגת ועל האפשרות לשנות את העולם.
 
למעלה