קצת על 'רשימות'
בשנים האחרונות, עיתוני המוסיקה - הן בארה"ב והן באנגליה - נשענים במידה הולכת וגוברת על 'רשימות' כאמצעי לשמירה על תפוצתם. למיטב ידיעתי, כל מגזין כולל, כמעט בכל גליון שלו, איזושהי 'רשימה' כזו: השירים הטובים ביותר, האמנים הטובים ביותר, האלבומים הכי מפחידים, האמנים הכי הזויים.. מה שלא תרצו. לרשימות האלו אין, במרבית המקרים, כל נפקות מלבד האלמנט הבידורי. ראשית, אין להן תוקף מדעי, משום שאין קריטריון חד משמעי לבחינת מה "טוב" יותר (או "מפחיד" יותר או "הזוי" יותר וכו') מאשר דבר אחר. שנית - וזה האלמנט החשוב - הרשימות האלו מוכנות בד"כ על רגל אחת, ומטרתן המוצהרת היא לבדר, לא לשמש כפלטפורמה לדיון מעמיק. לעיתים אלו רשימות שמורכבות מהצבעת הקוראים. לעיתים מישהו במערכת מכין אותם בעצמו. לעיתים זה תרגיל ביחס"צ, כאשר מביאים מרואיינים מבחוץ (קולגות של האמנים, למשל) לדבר על המוזכרים ב'רשימה'. גם בעבר (גם הרחוק), נערכו מדי פעם "רשימות" כאלו - אבל אלו נעשו בד"כ לאחר מחשבה מעמיקה, לעיתים רחוקות (למשל, רשימות סוף-שנה), ותמיד היו בסיס לדיון - בין מבקרים לבין עצמם, בין המבקרים לקהל הקוראים, ועוד. כיום זה לא כך. יש כמה סיבות לכך, כולן עצובות: האחת, מסתבר ש"רשימות" כאלו הן מקדם מכירות רציני. אחרת, לא היו כל המגזינים קופצים על העגלה הזו. השניה, עלות הכנת רשימה כזו היא בד"כ קטנה יותר מאשר עלות כתיבת מאמר או כתבה רציניים. החומרים בד"כ כבר קיימים, ונותר רק למחזר אותם. השלישית, שיקולים מסחריים של יחסי ציבור (של אמנים מסויימים, חברות תקליטים וכו') דוחפים לעריכת 'רשימות' כאלו, וכן קובעים, במידה לא קטנה, את תוכנן. הסיבה הרביעית - ומבחינתי העצובה מבין הסיבות - היא שעיתונות המוסיקה נמצאת במגמה של שקיעה כבר שנים לא מעטות, מגמה המקבילה לשקיעת הרוק. רשימות כאלו הן דרך להתרפק בנוסטלגיות על העבר, בו היו אמנים *פופולריים* שהיה שווה לכתוב עליהם מסות רציניות. היינו, התקופה בה אמנים היו גם פופולריים וגם טובים אמנותית. הרשימה אליה התייחסת - אותה חיפשתי ברשת עבורכם - היא דוגמא קלאסית לכל העוולות הנ"ל. היא נקראת The Immortals - היינו "הנצחיים", ופורסמה בשני בכמה חלקים בגליונות המגזין האמריקאי "רולינג סטון" (לא "רולינג סטונס" - זה שם של להקה). הרשימה מתיימרת לסקור את הקריירות של "100 אמני הרוקנרול החשובים של זמננו", מסגנונות מוסיקליים שונים, כך לדברי העיתון. הרשימה הורכבה ע"י פאנל שכלל "מוסיקאים, אנשי תעשיית המוסיקה, ומבקרים" - מה שמעיד כבר על ההשפעות המסחריות על הרשימה. בעבר, לא היינו מוצאים את "אנשי תעשיית המוסיקה" מעורבים במידה כזו בתוכן העיתונות. באתר האינטרנט של המגזין ניתן למצוא את הרשימה, ב-2 חלקים. החלק השני (של "מקומות" 50-100 התפרסמה לאחרונה והיא מופיעה בעמוד הראשי). ומי ברשימה? ראשית, כצפוי, זו רשימה מאוד אמריקאית (יש תמיד הבדלים גדולים בין רשימות אמריקאיות לאנגליות). שנית, נראה שעורכי הרשימה החליטו "לעשות כבוד" לאמנים שחורים, שתמיד מופלים לרעה ברשימות כגון דא, ולכן עשו הפליה מתקנת ברשימה הנוכחית (שתי המגמות מוכיחות, בעצם, שאין נפקות לרשימות האלו). שלישית, יש שם הכל מכל. החל מלי "סקראץ'" פרי, אמן רגאי חשוב, דרך ריקי נלסון, אמן פופ לא חשוב, אמני היפ הופ כטופאק שאקור ואמינם, הפוליס לצד קארל פרקינס (מאבות הרוקנרול, ואמן חשוב בהרבה מהפוליס), סיימון וגרפונקל במקום 40 והקינקס במקום 67, ועשירייה פותחת די צפויה: ביטלס, דילן, אלביס, הרולינג סטונס, צ'אק ברי, הנדריקס, ג'יימס בראון, ליטל ריצ'רד, אריתה פרנקלין וריי צ'ארלס. אני לא חושבת שהפלויד היו איפשהו ברשימת ה-100. בכל מקרה, אין לקחת את הרשימה הזו - או אחרות - ברצינות, אלא אם הן מורכבות ע"י מבקרים רציניים, ולמטרות משמעותיות (וגם אז, הדירוג לא משנה בכלל). כל מה שאפשר להסיק, מהרשימה הזו ואחרות, זה אלו אמנים "נחשבים" בעיני המרכיבים את הרשימה.