רשמים מביה"ס "קדם" בערד

Ella Bella

New member
רשמים מביה"ס "קדם" בערד../images/Emo42.gif

למרות שתיכננתי לשבת ולכתוב רשימות וציטוטים, זה לא ממש יצא ואני מוצאת את עצמי שלושה ימים אחרי הביקור בביה"ס הדמוקרטי "קדם" בערד עם המון מחשבות ומראות וזכרונות שרצים בראש קצת מבולבלים. אז סליחה מראש
הגענו ל"קדם" בשעת בוקר מוקדמת. המקום נמצא על גבעה שמשקיפה לנוף מקסים של הרים ועצי אורן. המון שלווה. בבית הספר 54 תלמידים בגילאי 3-16 ושישה אנשי צוות. הורשנו להתפזר במקום ולהיכנס למפגשי בוקר השונים. נכנסתי לחדר הראשון שראיתי. היתה שם אשת צוות מקסימה (הם מקפידים לא לקרוא לעצמם "מורים") שהעבירה מפגש בוקר לקבוצה של שישה ילדים בגילאי 3-7. רב גילאי. בכניסה לוח מודעות. יש מערכת שעות עם רשימת קורסים. אין פה לשון ומתמטיקה, יש אידיש, נגינה במפוחית, יצורים קטנים וגדולים בסביבתנו, כתיבה יצירתית , מדינות בעולם והמון יוזמות של תלמידים שרוצים להעביר קורסים לתלמידים אחרים (למשל קורס "בועות" העוסק בבועות סבון, ממה מכינים ואיך וכמובן החוויה עצמה). דבר ראשון מאוד בולט זו הגישה השקטה, הסובלנית. אין גערות ואין הרמות קול ואין נסיון לכפות על הילדים להתנהג בצורה מסויימת. אם היו הפרעות כלשהן במהלך המפגש הן נפתרו בצורה נעימה ובלי ענין גדול (או "שליחה למנהל"
...). בביה"ס ציינו באותו יום את חניכת בית הבוץ שבנו בעמל רב חודשים ארוכים. הילדים מאוד גאים בעצמם, חלקם אפו במטבח עוגיות וחלקם עסקו בהכנת הטקס בחוץ. למי שלא מכיר מקרוב התנהלות בבי"ס דמוקרטי קשה להאמין איך עובד הענין הרב גילאי ואיך מתנהגים ילדים שנמצאים במקום הכי נקי, הכי תומך רגשית, הכי סומך עליהם בעולם. אלו לא מראות טבעיים עבור מי שחושב על בי"ס קונבנציונלי. כל החדרים פתוחים לרווחה וזמינים, החצר ענקית ויש בה המון התרחשויות מלבד בית הבוץ. היו ילדים שעסקו בהקמת מחנה אוהלים מאולתר לצד כאלה שישבו בספרייה או בחדר מוסיקה. התארחנו באחד החדרים המרווחים למעלה למפגש של שאלות ותשובות עם אחד מאנשי הצוות. תוך כדי שיחה נכנסו ויצאו תלמידים, היו שהצטרפו לשיחה והיה נעים לראות את הכבוד מצד איש הצוות. היו שאלות שהוא ענה עליהן ב"כדאי לשאול את הילדים, הם ידעו יותר טוב ממני". למי מאיתנו שזוכר היררכיה ויחסי מורה-תלמיד ממוצעים בבי"ס רגיל זה ממש חידוש מרענן. ככה היינו רוצים שיתיחסו אלינו בבי"ס כשהיינו תלמידים, כמו בני אדם שווי זכויות. היו הורים מתענינים שהגיעו לביקור חסרי ידע לגבי החינוך הדמוקרטי ושאלו שאלות כמו "אם אין צלצול איך ידעו מתי להיכנס לשיעור?" או "מתי יש מבחנים?". על הכל ענו ללא שמץ ציניות ובסבלנות וחיוך. ממש עולם אחר. דובר רבות על מתן האחריות לילד בפעילותו בבי"ס והדגש על גיבוי רגשי של הצוות, על הלמידה המתמדת שקורית בעצם בכל מקום ובכל זמן, גם אם זו לא מסגרת לימוד מוכרת לנו. דוגמא רלוונטית טובה, בית הבוץ המדובר. כל הילדים עזרו בהקמתו. אף אחד לא אמר להם "ככה בונים" ולימד, הכל תוך כדי מחקר עצמאי והרבה ניסוי וטעייה. בשלב מסויים היה בנוי כבר חצי ופתאום התמוטט כי טעו בבניית היסודות. אני מניחה שאיש הצוות שליווה אותם ידע שכך יקרה אך העדיף לתהליך לקרות בכל זאת ולתלמידים לעבור את זה וללמוד במה טעו ואיך לתקן. רציתי לצלם שם תמונות אבל נמנעתי מתוך כבוד לפרטיות הילדים. אני ממליצה לכל מי ששוקל להכיר משהו אחר לילדיו ולו (גם ההורים חלק מהקהילה) לבקר בבי"ס דמוקרטי. חזרתי אופטימית.
 
../images/Emo51.gif רבה!

נראה מעניין מאוד, כשיהיה לי זמן אכנס לקישור. זה ביה"ס הדמוקרטי הראשון שאת רואה? אם לא- איך הוא ביחס לאחרים? אם וכשיבוא לך- אני תמיד שמחה לשמוע עוד רשמים!
 

Ella Bella

New member
תגובות, תוספות, עניינים ...

נאוה- למה שאעבור לערד אם אני מעורבת בשמחה בהקמת בייבי חדש באילת?. דרקונית- כשהייתי בתיכון ביקרתי פעם חברה שלמדה בדמוקרטי בחדרה. אני זוכרת שזה נורא בילבל אותי והבילבול גרם לי לא להבין. או לא לרצות להבין. אז אולי זו חוייה לא נחשבת. אני מקווה לעשות את הקורס של המכון לחינוך דמוקרטי ובמסגרתו לבקר בבתי"ס רבים אחרים ברחבי הארץ. בלתי מלוטש- בהחלט מסכימה עם הערתך לגבי הקורסים בבי"ס. קראתי שוב את דבריי (מה שלא עשיתי לפני שליחה) ונשמע כאילו אין קורסים מוכרים כלל. זה כמובן לא נכון. מדי פעם מבליח לי בראש איזה ענין שראיתי שם. למשל, ישב איתנו ילד מתוק וחכם בן 13 וסיפר בהתלהבות "בבי"ס הקודם שלי שנאתי ללמוד כי כל הזמן אמרו לי ללמוד מה שלא ענין אותי והיו שם רק מקצועות ששנאתי. לא היו בכלל מקצועות שאהבתי. וכאן כייף לי לבוא כל יום ואני לומד כל הזמן, לא רק כשאני בחדר עם ספר". האתר שלהם ממש מוצלח בעיני כך שקצת טיפשי לי לחזור על אנדקוטות מהמפגש. תקדישו זמן לאתר הנהדר הזה.
 

Ella Bella

New member
תגובות, תוספות, עניינים ...

נאוה- למה שאעבור לערד אם אני מעורבת בשמחה בהקמת בייבי חדש באילת?. דרקונית- כשהייתי בתיכון ביקרתי פעם חברה שלמדה בדמוקרטי בחדרה. אני זוכרת שזה נורא בילבל אותי והבילבול גרם לי לא להבין. או לא לרצות להבין. אז אולי זו חוייה לא נחשבת. אני מקווה לעשות את הקורס של המכון לחינוך דמוקרטי ובמסגרתו לבקר בבתי"ס רבים אחרים ברחבי הארץ. בלתי מלוטש- בהחלט מסכימה עם הערתך לגבי הקורסים בבי"ס. קראתי שוב את דבריי (מה שלא עשיתי לפני שליחה) ונשמע כאילו אין קורסים מוכרים כלל. זה כמובן לא נכון. מדי פעם מבליח לי בראש איזה ענין שראיתי שם. למשל, ישב איתנו ילד מתוק וחכם בן 13 וסיפר בהתלהבות "בבי"ס הקודם שלי שנאתי ללמוד כי כל הזמן אמרו לי ללמוד מה שלא ענין אותי והיו שם רק מקצועות ששנאתי. לא היו בכלל מקצועות שאהבתי. וכאן כייף לי לבוא כל יום ואני לומד כל הזמן, לא רק כשאני בחדר עם ספר". האתר שלהם ממש מוצלח בעיני כך שקצת טיפשי לי לחזור על אנדקוטות מהמפגש. תקדישו זמן לאתר הנהדר הזה.
 
יופי!../images/Emo9.gif

בהחלט מתכוונת להקדיש זמן לאתר. הקורס של המכון מעשיר ונפלא (עשיתי אותו לפני שנתיים...) ואכן יש ביקורים דרכו אבל לא הרבה- היו לנו שלושה אם אני זוכרת נכון. אולי ננסה מתישהו לארגן קבוצה של ביקורים דרך הפורום? מה אתם אומרים?
 
אחלה של תיאור

אני שמח שנהנית. בסה"כ זה נראה לי תיאור די יפה של בית ספר דמוקרטי "טיפוסי" (אם יש בכלל דבר כזה...). אין ספק שקלטת היטב את מה שבעיני הוא הדבר אולי החשוב ביותר: מתיחסים את הילד כאל יצור אנוש שמכירים בערכו קודם כל בשל היותו יצור אנוש, והיחס והכבוד מצד המבוגרים בהתאם... ועוד דבר שציינת: הזכות לטעות, הזכות לא לדעת הכל, הזכות לנסות ולהתנסות... הערה קטנה להורים מודאגים: ברוב בתי הספר הדמוקרטיים כן יש במערכת גם לשון ומתמטיקה (ואנגלית ותנ"ך...). אינני יודע מה המצב בערד, אבל הרבה פעמים המקצועות האלה פשוט מכונים במערכת בשמות אחרים (למשל, "מילים ומספרים"), למרות שהתוכן הוא דומה.
 

DoronModan

New member
שמות אחרים

יש להם נטייה לשנות שמות: מורה הוא 'איש צוות', ולשון ומתמטיקה זה 'מילים ומספרים'. זה אולי לא תקין פוליטית לומר, אבל נראה שהם נגועים בפלצנות. כמו שבחלק מבתי הספר קוראים למבחן 'מבדק'. הרי זה לא משנה את היחס של הילד, שבכלל לא מושפע מאיך קוראים לדברים, ובוודאי לא משנה את המהות. זה בסך הכל משקף את הרצון הכן של המורים להפוך דף, אבל ברור שלא הכינוי בשמות שונים ישנה את המצב. כמו שהילד ב'המקרה המוזר של הכלב' אומר: "שינו להם את השם מ'מפגרים' ל'בעלי צרכים מיוחדים'. אז עכשיו כשהם עוברים הילדים צוחקים עליהם: "צרכים מיוחדים, צרכים מיוחדים". קצת חשוד בעיני, שינוי השמות הזה...
 
נכון אבל...

מצד אחד- אתה צודק שיש פה מימד של פלצנות, מודה. מצד שני- אני מבינה את התהליך שבו בוחנים את המוכר והמובן מאליו ורוצים להציב מולו אלטרנטיבה. כיוון שהמהות שונה- תפקיד המורה שונה מהותית בין בי"ס ממלכתי רגיל לבי"ס דמוקרטי-הרגישו לא נוח להישאר עם השם הישן שלא משקף מה שהם עושים. העיקר הוא המהות ולא הקוסמטיקה או הסמנטיקה- מה שחשוב זה לא איך קוראים לזה אלא אם זה אכן נראה ומתנהג אחרת. "אנשי צוות" אמנם נשמע לי קצת מלאכותי, אבל מה שחשוב זה שבתפקידם הם אכן עושים עבודה שונה לגמרי מזו שעושים ה"מורים". ואגב, יש פה שני סוגים של שינוי- המיבדק אכן לא שונה במאומה מהמבחן בדומה לדוגמא שנתת. אנשי הצוות כן שונים מהמורים וה"מילים ומספרים" ודומיו בעיקר חבל לי ונראה כמו שפיכת התינוק עם המים- הם רוצים להבדיל עצמם מהמקצועות הללו כפי שנלמדים במערכת הרגילה, אבל הרי אין להם כלום נגד המתימטיקה או הלשון אלא נגד ביה"ס, ולכן פה, לטעמי, המינוח האחר מיותר.
 
נכון, שינוי השמות לא ישנה הרבה

אבל בעצם גם הוא משנה משהו... לשפה וללשון חשיבות עצומה, לדעתי, בכל תחום בחיינו, ויש לה השפעה בלתי מודעת על התודעה שלנו שאנחנו ניגשים לעשות משהו. חוץ מזה, אני מסכים עם כל מה שכתבה לך דרקונית המזל. בבית הספר שבו לומדים ילדי, מתמטיקה נשאר מתמטיקה, אנגלית נשאר אנגלית, לשון נשאר לשון, היסטוריה נשאר היסטוריה, וכן הלאה. ככה שלא כולם "פלצנים" (ואני לא מסכים להגדרה הזאת).
 

Ella Bella

New member
אתה מפספס כאן חלק עיקרי מהרעיון

למה לא "מורה?" כי מורה שם יכול להיות גם ילד בן 7 שמלמד אחרים משהו שהוא יודע ואותם מעניין לדעת. גם אצלי בגן אני קוראת לנו "צוות" ולא "גננת ושתי סייעות" מתוך השיוויון שחשוב לי להנחיל. אני חושבת שהביקורת שלך היתה מתאימה לו היה מדובר בבי"ס "רגיל" שהיה משנה מילים אבל התפקיד (או המקצוע) היו נשארים אותו הדבר. בניגוד אליך, לדעתי זה דווקא כן משנה את היחס של הילד ולגבי שינוי המצב, כדבריך, הרי שהוא כבר שם. ובגדול. זה כמו שאצלנו בישוב חשבו להכניס לבי"ס (הקונבנציונלי והמזעזע בעיני) כמה מאפיינים דמוקרטיים, ואנשים שמכירים אותי היו בטוחים שאתלהב. במסגרת בית ספרית, או שזה כן או שזה לא. ואני מניחה שמי שמגיע לזה בגישה צינית וחשדנית זה אולי לא בשבילו. כמו שאני אומרת: בי"ס דמוקרטי בהחלט מתאים לכל הילדים, אבל לא לכל ההורים...
 
היי דורון

מוזרה לי קצת הציניות (אם הבנתי נכון את דבריך). מכל התיאור המלבב, זה מה שמפריע לך ?!. נעים מאוד, שמי חלי ואני אמא בקהילת "קדם" בערד. קיבלתי הפנייה לכאן מקורא פסיבי בפורום שהוא אבא בקהילתנו ושמח לקרוא על חוויותיה של Ella Bella . כהורים, הבחירה בדרך החינוך הזאת לילדנו לא היתה קלה בהתחלה. לא תמיד קל לצאת נגד הזרם. אבל אנחנו שותפים לתהליך מופלא ומקבלים עוד חיזוקים והוכחות מדי יום. האחריות ההורית היא כבדה. אפשר לומר שהסיבה היחידה לאי קבלת תלמיד חדש לבי"ס תהיה התרשמות לא טובה ממשפחתו, הווה אומר ההבנה שמשפחה חייבת לתמוך ולהבין את האידיאולוגיה הדמוקרטית, ליישם אותה ללא סייגים בחיי היומיום ולעמוד מאחורי החלטות הילד באשר הן. מקוצר זמן (אני מתנצלת) לא אוכל לכתוב הרבה, רציתי להודות לכותבת על פירוט רשמיה מקהילתנו. גאה להיות פלצנית
!! (אני מבינה שיש פה כאלה שזה ביטוי לפלצנות בעיניהם). (דורון, מציעה גם לך ולמשפחתך, זה מומלץ). אני כותבת ממחשב של שכנה אז התנצלות גם על השם התמוה שיש לי פה בכותרת ... תודה ולהתראות!
 

DoronModan

New member
בל תהיה אי-הבנה

אני בצד שלכם! התיאור אכן מלבב, ואם בעיני נקודה מסוימת ביותר - נקיטת שינוי השם - נראית לי פלצנית, זה בכלל לא אומר שאני נגד המהות עצמה. זה כל העניין, אם לשנות דברים בחינוך האלטרנטיבי, אז לשנות את המהות. שינוי השם, שהוא שינוי חיצוני מעלה בי חשד, שאולי, ואני מדגיש - אולי, השינוי המהותי לוקה בחסר. לדוגמה, אני בכלל לא רואה צורך לשנות את המילה 'מורה' ל'איש צוות', אלא אם כבר, את המהות העומדת מאחורי המילה 'מורה', לתת למילה פירוש נאור יותר, כפי שאכן עושים בחינוך אלטרנטיבי. אז לדוגמה, אני מלמד פסנתר באוניברסיטה, ואמרתי היום לאחת התלמידות: "אני הייתי מפרש את המוזיקה כך." אז היא אמרה "סליחה", וניגנה באופן אחר. אמרתי לה, "את לא צריכה לשנות את הנגינה שלך בגללי. אז היא ענתה: "למה, התפקיד של מורים זה להגיד מה לעשות". אמרתי לה: "לא, התפקיד של מורה זה להמליץ , ואני יכול רק להמליץ לך על דרך מסוימת. המילה 'מורה' זה מהמילה *להורות* על דרך. ואת לא חייבת ללכת בדרך הזו, אלא אם את רוצה לנסות אותה בעצמך". אז אפשר לראות את המילה 'מורה' לא כמשהו מפלצתי, ולא חייבים לשנות את המילה. וגם לא חייבים, אגב, להתרשם מזה שקראתי לזה פלצנות. אולי אני טועה?
 

gala lo

New member
שלום:)

אני כאן באשמת דורון מפורום אספרנטו:)) רק רציתי להגיד שאני שמחה שכל כך נהנית בבית ספר שלנו! אני גל, בת 16 מקד"ם.. לא ידעתי שיש פורום כזה כיף כיופאק:) ורק להוסיף קצת על השאלות שעלו פה- הרבה מהשיעורים לא כתובים במערכת כי הם פחות כללים ויותר פרטניים לכל ילד יש מערכת אישית משלו שגם השיעורים הפרטייםפ שלו כתובים בה, אבל במערכת הגדולה על הלוח יש בעיקר את השיעורים הגדולים יותר.. אני רק יודעת שהרבה מהילדים בבית ספר לומדים מתמטיקה (וגם קוראים לזה מתמטיקה...) אבל אני לא יודעת באילו שעות כי אלה שיעורים פרטיים שנקבעים בין המורה לתלמיד.. יש גם המון שיעורים שלא קבועים בשום מערכת סתם, מתי שיוצא- בכיף. יושבים ועושים שיעור. חלי:) אמא של מי את? מצטערת אם אני לא זוכרת שמות בכלל.. יומטוב לכם
 
למעלה