רשמי מאסיפת ההורים

רשמי מאסיפת ההורים

אנחנו מתיישבים מול המחנכת. היא שולפת גיליון ציונים. מדברת עליך. המחשבות חוזרות אחורה בזמן . אמא יושבת איתי מול המורה. "הילדה עם פוטנציאל ולא ממצה אותו". דז'וו מכה בי. כלום לא השתנה?!


מתמטיקה – המורה מקריאה את הציון ואומרת שכתוב כאן שאתה עובד יפה . "מה זה יפה"? אתה שואל . אני מגניבה לך חצי חיוך – הבן של אמא שלו .

10 הדקות שלי הסתיימו. המחנכת מפנה מבטה לדלת. מין אין תבוא לה הישועה?! מעבר חלון הקבוע בדלת מבצבץ ראשו של ההורה הבא. הוא מנפנף למורה לשלום. היא מסתובבת אלינו בחיוך עצבני ומציע לילד סוכריית טופי בדרך החוצה.

אנחנו הולכים למורה להיסטוריה. השבחים זורמים …הציון גבוה. "יש קצת בעיה בשאלות פתוחות היא אומרת". אני נזכרת בעבודה שהכנת על ויצמן. קיבלת 83. אני מחפשת הערות בעבודה. "נדרש להרחיב יותר". הופכת את הדף אולי פספסתי משהו . "אמא מה הייתי צריך להרחיב יותר"? אתה שואל . אין לי תשובה.

אני מצביעה על קורלציה ברורה בטכניקה (מזל שאמא קצת מבינה) מסמנת למורה להיסטוריה חזרתיות בתחום בכמה מקצועות מציעה לה לשבת עם עוד מורות מקצועיות כדי לאפיין את הבעיה ולתת לילד סיוע. היא לא מבינה מה הבעיה לילד יש ציון גבוה. אני מותשת. מנסים לקנות אותי ב"נזיד ציונים".

הילד מראה סימני עצבנות קלים. שעתיים של סיורים בין מורות ועדיין לא סיימתי את הסבב . "מקבלים כאן עד 21:00" מנסה המזכירה לעודד אותי. אני לא מתעודדת .

תנועת הכל חינוך בה אני עובדת טוענת בין היתר שלא תיתכן רפורמה בחינוך (חינוך איכותי, נגיש ושוויוני)ללא חקיקה משמעותית מגובה בתקציב רב שנתי. אבל השינוי לא מתחיל רק מלמעלה. הוא מתחיל בנו ההורים. אני מאמינה שמגיעה לנו לקבל הערכה שתאפשר לנו להבין יותר טוב במה נדרש לחזק את הילד שלנו. לדעת שמיומנויות נרכשות מקיימות בניהן קשרים בין המקצועות השונים ולדרוש מהמורים לראות אותם גם כן. שעורי חינוך הם שעורים לא פחות חשובים. בקשו להבין אילו ערכים מוקנים בהם ועל מה מדברים ואיך הילד שלכם משתלב בהם. חובה עלינו כהורים לתבוע לדעת מה לומדים ילדנו, מה מצבם הלימודי-חינוכי מעבר לציון עצמו. מאחורי המדידה קיים עולם שלם שיאפשר לכם לסייע לילדכם אבל גם למורה שלו לא רק להגיד ש"הילד יכול יותר" אלא גם למצות את הפוטנציאל הגלום בו.
 

jsaada100

New member
תשובה והצעה

שלום שרית ,

ראשית אני חייב לציין שהתרגשתי כשקראתי את הפוסט שהעלית; אמנם אין זה נדיר (יחסית) למצוא הורים אכפתיים - ואני נתקל בהם מעת לעת, אך זה עדיין משמח אותי ומרגש אותי למצוא ולקרוא אודות אם שחשיבות החינוך "בוערת בעומקיה".

יחד עם זאת, כל נושא הרפורמה במערכת החינוך (דבר שעולה חדשות לבקרים) הוא נושא טרנדי ו"חם" שאוהבים לדבר ולהעלות אותו במגוון רחב של פורומים, כנסים, ימי עיון, השתלמויות כאלו ואחרות ועוד ועוד...
אני מסכים אתך כי מעורבות ההורים וחשיבות המידע אותם הם מקבלים היא קריטית לצורך הצלחתו המיטבית של הילד/ה; אולם, אין לשכוח כי מערכת החינוך - היא בראש ובראשונה תפקידה לספק ולהקנות את מיומנויות הלמידה וצורכי הלימוד של התלמיד/ה.

לצערי, ואני אומר זאת בלשון המעטה, תוך הקפדה על כיבוד קולגות כאלו ואחרים - ישנם מורים אשר אינם מתאימים למקצוע ההוראה ו/או שחוקים ו/או אינם מקצועיים מספיק / מעודכנים וכד'.
היות וקיימים איגודי עובדים מקצועיים (דהיינו - "הסתדרות המורים" ו"ארגון המורים") המקשים עד לכדי בלתי אפשרי לבצע פיטורי עובדים ו/או להעביר אותם מתפקידם - מערכת החינוך נותרת עם מורים לא מתאימים. וזו בעיה חמורה.
התקציב של משרד החינוך, לעומת זאת, הן מבחינת כמות והן מבחינת ההשקעה פר-תלמיד היא בין הגבוהות בעולם - עובדה שאינה מספקת לנו את ההצלחות הנדרשות (לפחות לפי דעתי בכל הקשור ביחס של עלות מול תועלת).
וכך, מוצאים את עצמם המורים המוכשרים והמקצועיים יותר במגוון רחב של פלטפורמות פרטיות - מוסדות ומכוני הכנה - בהם הצלחת התלמיד (כמו גם שביעות רצונו מהמקום) היא בראש.

אז מה אני מציע?
להורים יש כוח - כוח אדיר שטרם נחשף במלוא תפארתו ומסוגלותו לשנות דברים.
רק לחץ של ההורים (שיגיע מלמטה ולא רק מראש "ארגון ההורים הארצי") לצורכי רפורמה בקרב המורים עצמם (ראשית - פיטורי מורים "שחוקים" / "לא מתאימים" / כאלו שיש עליהם מגוון של תלונות רב במרוצת השנים; שנית - גיוס מורים צעירים חדשים ורעננים, שלישית - השתלמויות ובחינות חוזרות ונשנות של המורים עצמם, ועוד ועוד...) - יוכל לבשר על הסנונית הראשונה בדרך לשינוי מערכת החינוך. זאת לפחות - תפישתי.

שיהיה בהצלחה ,
יהונתן
 

ybo4

New member
נשמע לא תענוג גדול

החוויה שעברתם ושאתם עוברים נשמעת לא משהו...

זה מה שהיה מכונה אצלנו "סופרמרקט", וההרגשה באמת היתה של מעבר בין אוסף "דוכנים", בהם כל המורים של הילד ואיסוף המידע עליו.

מייגע ולפי מה שאת כותבת גם ממש לא יעיל.

אפשר וצריך להיות אחרת.

שיחות ההורים שבהם השתתפתי לפני חודש התנהלו בצורה יעילה יותר:

המידע לגבי כל תלמיד נאסף אצל המחנכת, לא רק ציונים, אלא גם הערות לגבי תפקוד/קשיים והצלחות של כל תלמיד בכל מקצוע.
בשיחה האישית עם המחנכת מדברים על כל המקצועות.
לבעיות ספציפיות נגשים למורים נוספים, רק אם נדרש. או שקובעים איתם בזמן אחר.
שיחות הורים לרוב אינם תענוג גדול להורים ופחות לתלמידים. אבל הן יכולות להיות כאלה, אם הן מאורגנות טוב יותר ובעיקר אם מגדירים בצורה ברורה את הקשיים וגם את ההצלחות של כל תלמיד.

המורה להיסטוריה אכן צריכה לסמן לילד מה ואיך עליו להרחיב. ומאחר והוא בוודאי אינו התלמיד היחיד בכיתה שזקוק לכך עליה ללמד אותם לתרגל תשובות רחבות ומוסברות.
לא תמיד מנהלים המורים דיאלוג ביניהם בנושאים משותפים, משום שבכל אחד מהנושאים הדרישות שונות. אך כל מורה וכל צוות אכן צריך לתת את הדעת על הסברים ברורים, לימוד ברור של הדרישות וכמובן דיווח מלא ככל האפשר לתלמידים ולמורים.

והמפתח העיקרי הוא ההורים. ככל שההורים יותר מעורבים, ככל שהם מפגינים יותר איכפתיות - הילד מצליח למצות טוב יותר את הפוטנציאל שלו. הכלים ישנם בבית הספר, אם הבית תומך בילד - הוא מנצל אותם.
 
למעלה