שאומרים צדיק

אורלנה

New member
צדיק

צדיק אמיתי הוא מי שזיכך עצמו על ידי תורה ומצוות
והגיע למדרגה שהוא מצדיק את בוראו
כלומר שהוא הגיע לקשר עם הבורא וטוב לו ואז הוא מצדיק את כל מה שעובר עליו

זה צדיק,
וזה קשור לפנימיות של כל אחד...

כלומר כל אחד מישראל יכול להגיע לדרגה הזאת...
 

shmoelk55

New member
מצדיק את קיומו -כאדם שטובת הכלל נר לרגליו .

הכלל -הכוונה ל- יהודים

ה' ברא -עניים ועשירים ,חכמים וטפשים ,צדיקים ורשעים - כדי שיטיבו זה לזה -שנאמר עולם חסד יבנה . תפקידו של הצדיק הוא להחזיר את הרשע בתשובה ( רשע הוא לא בהכרח אחד שרוצח או גונב-אלה בכלל איבדו צלם של אדם ) מדובר על אנשים שעל פי התורה חוטאים -בדרך כלל מחוסר ידיעה (אז לא לקחת את האמירה -"רשע " בכל הקונוטצייה השלילית שבו ) אין כאן כוונה לפגוע , היום יש תינוקות שנישבו והם בכלל לא רשעים . " יותר נכון הם נקראים "זה שאינו יודע לשאול ".
 

אורלנה

New member
לפי מה שהרב אשלג לימד

על דרך העבודה
הרשע והצדיק זה בתוכנו,
וזה כלים עבורנו איך לחיות לפי דרך האמת.
 

Mr Adam

New member
הסבר מדברי הרב''ש

"שהאדם מוכרח מקודם לגלות את כל הרע שבו, שזה נקרא,
שכבר יש לו כלי שלם, היינו חסרון שלם. אז הוא מקבל האור
השלם, כמו שאמרו חז"ל "המאור שבה מחזירו למוטב". אולם
מטרם שיש לו גילוי כלי זה, היינו חסרון לעזרת ה', היות שהעזרה
צריכה להיות עזרה שלימה, כמו שאמרו חז"ל "גמירי משמיא פלגא
לא יהיבנין" (פירוש, שמשמים לא נותנים חצי דבר, אלא דבר שלם).

לכן החסרון של התחתון גם כן צריך להיות דבר שלם. והיות שאי אפשר
לגלות להאדם את כל הרע, משום שבזמן שאין לו עדיין טוב, לא יהיה בידו כח
להכריע את הרע, מטעם שהרע יהיה יותר מהטוב.
לכן, כשהאדם מתחיל
לעסוק בתורה ומצות, אז כל פעם הוא מרבה טוב, ובשיעור הזה מגלים לו הרע,
אז העבודה של האדם מאוזנת. כידוע דרשת חז"ל, שאמרו
"לעולם יראה אדם עצמו חציו חייב וחציו זכאי" (קידושין דף מ').

(שלבי הסולם,פרשת וישלח,מהו,שהיצר טוב ויצר הרע שומרים לאדם, בעבודה)
 

Mr Adam

New member
עוד הסבר שיכול לעזור מתוך דברי בעל הסולם

"הרי מפורש, שכל העולמות העליונים והתחתונים כלולים כולם בהאדם,
וכן כל המציאות הנמצאת בעולמות ההם אינם רק בשביל האדם. ויש
להבין הדברים, המעט לו לאדם העולם הזה וכל אשר בו בכדי לשמשו
ולהועילו, אלא שהוא נצרך גם לכל העולמות העליונים וכל אשר בהם,
כי לא נבראו אלא לצרכיו...ויש לדעת, שהחיבור ופירוד הנוהג ברוחניים
אינו אלא בהשואת הצורה ובשינוי הצורה, כי אם ב' רוחניים הם בצורה
אחת הרי הם מחוברים יחד והם אחד ולא שנים. שהרי אין מה שיבדילם
זה מזה, ואי אפשר להבחינם לשנים זולת בהמצא שינוי צורה מזה לזה.
וכן לפי מדת גודלה של השתנות הצורה ביניהם כן שיעור התרחקותם
זה מזה, עד שאם הם נמצאים בהפכיות הצורה זה מזה אז נבחנים
רחוקים כרחוק מזרח ממערב, דהיינו בתכלית המרחק המצוייר לנו בהמציאות.
"

(הרב יהודה אשלג,הקדמה לפתיחה לחכמת הקבלה)
 

אורלנה

New member
מצדיק מה שעובר עליו

כלומר הולך בדרך של אמונה,
שכל מה שעובר עליו הוא מצדיק את הבורא,
כלומר מקבל שהכל לטובה מתוך אמונה שמה שהבורא עושה זה טוב.
 

Mr Adam

New member
שלום

צדיק שברוחניות הוא מי שמצדיק את הבורא פעם אחרי פעם .

"צדיק - מי שיכול להצדיק את ההשגחה, בכל מקום, באמונה למעלה מהדעת."
(הרב''ש,מהסתר לגילוי,לט. צדיק)

זאת אומרת שלמורת "שהצדיק" (אדם שהולך בדרך הרוחנית והשגת ה') מגלה בכל
מדרגה שהוא מתקדם את הרע (בראתי יצר רע)זאת אומרת מרגיש יסורים וחוסר רצון להמשיך בדרך
הנכונה אם יודע לעבוד נכון בעזרת יגיעה וסביבה נכונה שכוללת את לימוד פנמיות התורה מה שנקרא בעבודה למעלה מהדעת (בראתי לה תורת תבלין) מגלה שוב את הטוב ומבטא זאת בהצדקת הבורא שוב..בכך שמבין שבורא הוא זה שסובב אותו לגלות את הרע בגלל שרצה שהוא יתקדם על ידי חומר הדלק שנקרא רצון לקבל,רק שבכל התקדמות עולה הרצון לקבל עוד יותר ולכן האדם חייב לתת יותר יגיעה ומאמץ .

כך עובד האדם "המשיג" עד שמגיע למדרגת האמונה השלמה שם הוא כבר יודע איך לעבוד בנוסף לעבודה בעל מנת להשפיע(בביטול האגואיזם) הוא יודע לעבוד גם בבחינת לקבל על מנת להשפיע כך שבעצם יודע איך להפוך את הרע שמגלה כל הזמן לטוב ...כי אין שום רע בעולם אלה מבחינת הכלים המקבלים ולכן מתי שבן אדם מגלה את המציאות הרוחנית הוא משיג ממש את המושג אין עוד מלבדו והטוב והמטיב לכול..בכך שגם הוא ממש את מטרת הבריא שהיא להטיב לנברראים .


"הצדיקים הגדולים כוללים בנשמתם הכול: יש להם כל הטוב
והרע של הכול, וסובלים ייסורים בעד הכול, ומקבלים עונג מהכול,
בהופכם את הרע של הכול - לטוב"

(הראי"ה קוק, אורות הקודש ג', קנ"ג)

אשמח לעוד שאלות בנושא זה ובנושאים אחרים :)
 

REALI

New member
זה תלוי מי אומר את זה,

כשהתנ"ך אומר צדיק הכוונה למי שהולך בדרכי הצדק, ועושה את הטוב והנכון בין ביחסיו עם בני האדם ובין ביחסיו עם בוראו ונשמר מרע.
כשהזוהר אומר צדיק הכוונה למי שמחבר שמים וארץ ומוריד שפע מן השמים לארץ. וזו גם "מידה" כלומר מדרגה בפני עצמה ומושג שלאו דוקא מכוון כלפי אדם מסויים, וזה מקושר עם מידת הברית ומידת היסוד. (שגם הם קשורים לחיבור העולם התחתון והעליון).
כשבחסידות אומרים צדיק הכוונה לרב במדרגה גבוהה שמשמש כצינור הקשר המרכזי של האדם עם בוראו ושעל האדם להדבק בו.

והקשר הוא שהפנימיות והחיצוניות צריכים להיות מקבילים, ואדם לא יכול להתחבר לבוראו רק דרך מושגים רעיוניים בלי גם ללכת בדרכיו ודרכי הצדק.
איך את תופסת פנימיות?
 

Mr Adam

New member
בוא נסכם את זה כך

חכמת הקבלה עוסקת בהשגה רוחנית,בעל השגה הוא אדם שנפתח אצלו קודם לכן חיסרון שנקרא הנקודה שבלב,אותו חיסרון גורר אותו לחפש מילוי שנקרא אור (תענוג) ..לאחר שאדם מתחיל לעסוק בעבודה רוחנית הוא מנסה לבנות לעצמו כלי מתוקן ראשון שזה בעצם רצון מתוקן בעל מנת להשפיע על ידי "מסך ואור חוזר" .

עבודה זאת מביאה את האדם להרגשת ההשגה הרחונית בבחינת הרצון שהוא תיקן..שבבחינה זאת הוא נחשב צדיק שמצדיק את ההשגחה בכך שעובד ברצון להשפיע נחת רוח לבורא .

שים לב שכל מה שאנחנו מתקנים זה את הרגשות שלנו ולאחר מכאן מבטאים זאת מתוך סיבה ותוצאה גם בעולם הזה לעשה לאחר שאדם תקין את עצמו במשהו למעלה(בפנמיות) מיד הוא מזהה את התוצאה של התיקון הזה גם בעולם הזה ובאותו המשהו הוא נחשב "צדיק"(מתוקן) ..
למעשה צדיק ורשע שבפנמיות אלה תכונות שמשתנות בתוך האדם המשיג מבחינת ההרגשה הפנמית שלו בלבד כמו מינוס ופלוס או עליות וירידות(כאשר אדם בירידה נחשב לרשע) ורק כאשר מגלה את שני הבחינות ברצון שעובד עליו הוא מגלה גם את הקו האמצעי(זעיר אנפין) שמחבר בין שני הבחינות בכך מגיע הוא לשלמות התיקון שבאותה בחינה .

שוב צדיק ורשע שבפנמיות הם רק ביחס האדם המקבל או המרגיש .
 
שכחת רק דבר אחד קטן בכל המשוואה הזו

שבלעדיו זה נשמע כמו דברי לייטמן וברג ושאר ממשיכי דרכם,
וזה התורה והמצוות!
שהם העבודה של המסך והאור החוזר פה בעולם שלנו,
שכאשר אתה רואה למשל תפוח עסיסי ואתה רוצה לנגוס בו כדי למלאות את תאוותך כמו שאר החיות על 4 ועל 2,
התורה מצווה אות לעצור (מסך) ולברך לבורא עולם (אור חוזר) על כך שהוא ברא את פרי העץ,
או בשבת בבוקר כאשר אתה רוצה ללכת לים או לטיול,
אתה עוצר (מסך) והולך במקום זאת לבית הכנסת להתפלל, לקרוא בתורה, ולהלל ולברך את ה' (אור חוזר),
ועל זה הדרך בשאר המצוות.

כך שהעבודה הרוחנית פה בעולם שלנו היא רק ע"י התורה והמצוות, והכוונות שמאחוריהם,
ובלעדיהם הכל דמיונות ותעתועי שווא של רוחניות דטומאה.
 

Mr Adam

New member
ידיד ההבדיל הוא שאני מתנגד לשרלטנות

על כל סוגיה ולא משנה מאיזה צד..ובעד שכל אדם יגיד את דעתו בצורה חופשית ושהציבור יחליט מי צודק .

דעתי שחוכמת הקבלה צריכה להיות מופצת בבתי כנסת בדתי מדרשות על דרך האורתודקסיה כאשר זאת לא תנסה לכפות את דרך החיים שלה על האחרים בדומה למה שאתה מנסה לעשות שזה לא שונה בהרבה מהאנשים שאתה מבקר בעצמך .

שנית כל
כאן זה לא פרום חזרה בתשובה אלה פרום קבלה בריא היהדות והתורה
שהיא פנמיות התורה ומעבר לזה אין לי עניין מחלוקת לא עיינית עם אף אחד כולל אנשי בני ברוך שכמו שאתה יודע אנני מסכים עם דרכם .
ואם יש לך משהו שקשור לנושא הפרום שהוא חכמת הקבלה אשמח לשמוע ואם לא תאלץ למצוא לעצמך
מישהו אחר להתווכח איתו על הנושאים האלה אחרת תאלץ אותי להפסיק להתייחס אלייך .
 
ושהציבור יחליט מי צודק ?

מה, התורה וההלכה היהודית זה דמוקרטיה? שהרוב יחליט?
ולומר שעפ"י היהדות התורה והקבלה, עבודה רוחנית של היהודי מתחילה בתורה ומצוות זה שרלטנות ???
אז אולי גם משה רבנו, רשב"י, האר"י הקדוש, בעה"ס והרב"ש אשלג, הם גם שרלטנים?
כי הרי זה מה שהם אומרים !?
 

Mr Adam

New member
כנס

"דורנו הוא דור נפלא, דור שכולו תמהון. קשה מאוד למצוא לו דוגמא בכל דברי ימינו. הוא מורכב מהפכים שונים, חושך ואור משמשים בו בעירבוביה. הוא שפל וירוד, אך גם רם ונישא, הוא כולו חייב, וגם כולו זכאי. אנחנו חייבים לעמוד על אופיו למען נוכל לצאת לעזרתו... הבה נכין לו את הדרך, נראה לו את מבוא העיר... נודיע לו שימצא מה שהוא מבקש, דווקא בגבול ישראל..."
(הרב קוק,עקבי הצאן- "מאמר הדור")

רק בעבודה משוטפת למעלה מהדעת(מעל הרצון לקבל של כל אחד מאיתנו) של כלל הפלגים הגדולים - חרדים,דתיים,וחילוניים נוכל להגיע למטרה המשוטפת של בנין האומה הישראלית המתוקנת .
שים לב שכתבתי שחוכמת הקבלה צריכה להילמד בבתי כנסת ובבתי מדרשות בצורה חופשית על ידי מורים אורתודוקסים .
 
למעלה