הסבר מדברי הרב''ש
"שהאדם מוכרח מקודם לגלות את כל הרע שבו, שזה נקרא,
שכבר יש לו כלי שלם, היינו חסרון שלם. אז הוא מקבל האור
השלם, כמו שאמרו חז"ל "המאור שבה מחזירו למוטב". אולם
מטרם שיש לו גילוי כלי זה, היינו חסרון לעזרת ה', היות שהעזרה
צריכה להיות עזרה שלימה, כמו שאמרו חז"ל "גמירי משמיא פלגא
לא יהיבנין" (פירוש, שמשמים לא נותנים חצי דבר, אלא דבר שלם).
לכן החסרון של התחתון גם כן צריך להיות דבר שלם. והיות שאי אפשר
לגלות להאדם את כל הרע, משום שבזמן שאין לו עדיין טוב, לא יהיה בידו כח
להכריע את הרע, מטעם שהרע יהיה יותר מהטוב. לכן, כשהאדם מתחיל
לעסוק בתורה ומצות, אז כל פעם הוא מרבה טוב, ובשיעור הזה מגלים לו הרע,
אז העבודה של האדם מאוזנת. כידוע דרשת חז"ל, שאמרו
"לעולם יראה אדם עצמו חציו חייב וחציו זכאי" (קידושין דף מ').
(שלבי הסולם,פרשת וישלח,מהו,שהיצר טוב ויצר הרע שומרים לאדם, בעבודה)