שאלב בתנ"ך

kren2

New member
שאלב בתנ"ך

אחד העקרונות החשובים הוא עיקרון הבחירה החופשית ? הסבר . אין לי מושג מהי בחירה חוםשית . מהי הזכות שנשללה מפרעה על בסיס דבריו של אלוקים בפרק י"ד ספר שמות פסוק 4 ? אין לי מושג מה בחירה חופשית . תודה .
 

kren2

New member
* שאלה .

* אחד העקרונות בחשובים במקרא היא הבחירה החופשית ? הסבר אין לי מושג מהי בחירה חופשית .
 

יוסי ר1

Active member
בחירה חופשית

לשואלת שלום. בחירה חופשית היא האפשרות של כל אחד להחליט על דרכו מבלי שיהיו אילוצים חיצוניים שכופים עליו לבחור בדרך מסויימת. בספר שמות יד ד "וחזקתי את לב פרעה" לכאורה נשללת זכות הבחירה, הא-ל קובע כי הוא יחזק את לב פרעה. כתבתי לכאורה, כי פרעה מלכתכילה בחר ללכת בדרך המרושעת. לצערי אין לי זמן להאריך כרגע, אבל אני משוכנע ששאר חברי הפורום ישמחו ל'חגוג' על הנושא הטעון הזה של בחירה חופשית.
 

arandiera

New member
זה ברור - כי האל דורש ממך לעשות

משהו, ואתה יכול לבחור אם לעשות או לא ולקבל גמול בהתאם. שאלה מוזרה, זה כמו לשאול - אם ההורים לא נועלים את הילד בתוך החדר, למה הם מענישים אותו כשהוא בורח מהבית? האל נותן לך לבחור מה לעשות, מבהיר לך מהי הדרך הנכונה, וכעת גורלך בידיך, תנהג כראוי תקבל שכר, תנהג שלא כראוי תענש. השאלה החשובה היא אחרת: האם באמת יש בחירה חופשית? הרי האל יודע הכל, ועושה כל מה שהוא רוצה? האם אדם יכול לעשות משהו בניגוד לרצון האל?
 

ע מ י ש

New member
סליחה אני רוצה לתקן

אם הרעיון הוא שאדם יכול לבחור ואם יבחר טוב יקבל גמול מידי שמים וכן יקבל עונש אם יבחר ברע - יש בכך רעיון של בחירה חפשית. בשאלתי לגבי העונש התכוונתי לכך שאם יש שכר ועונש מידי שמים, מדוע צריכים בני האדם להתערב ולהעניש בעצמם את מפרי המצוות? אם בני האדם מענישים (הרי את השכר הם לא יתנו לך כי הוא צריך לבוא מידי שמים...), אין כאן בחירה חפשית כלל ועיקר. אף אם הורים מחנכים את ילדיהם בשיטות של שכר ועונש אין כאן בחירה חפשית.
 

arandiera

New member
על מה בדיוק אתה מדבר?

איזה בני אדם מענישים את מי שחוטא? אתה מדבר על סקילת אנשים שחטאו, לפי התורה? אם כן אז: א. זה לא רלוונטי היום. ב. מדובר על מצב ותקופה שבה אלוהים לכאורה יכול לדבר עם בני האדם והם מענישים את החוטאים משום שהם יודעים בוודאות שהאל רוצה בזה. ג. אני לכשעצמי לא מאמינה לא באלוהים ולא בשכר ועונש מהשמיים, לדעתי אדם מקבל את הגמול על מעשיו באופן טבעי בעולם הזה. ולפעמים הוא סתם נדפק כי כזו היא המציאות. אבל זו דעתי בלבד. אם אתה מדבר על אנשים שמענישים אותך ואת חבריך בגלל שאתה חוטא אז מדובר באנשים עם בעיות...
 

ע מ י ש

New member
אני מדבר על התיאוריה

זהו דיון עיוני. עלינו לשמוח שהפרקטיקה עברה מן העולם (לפחות אצלנו...)
 

אלי ו.

New member
השאלה צריכה להיות הפוכה

אם לא היתה בחירה חופשית והכל נגזר מלמעלה, איך אפשר להעניש את הרוצח הרי בעולם דטרמיניסטי נגזר עליו להיות רוצח וזו אינה אשמתו. סוגית הרצון החופשי היא למעשה שינוי השאלה האם העולם דטרמיניסטי והכל נקבע מראש או האם העולם נונ-דטרמיניסטי. רק אם יש בחירה חופשית האדם יכול לבחור להיות מוסרי או לא, להיות מאמין או לא ורק אם יש לו בחירה בין טוב לרע יש הצדקה מוסרית לעונש.
 

shushu10

New member
התייחסות התורה לחפש הבחירה

נמצאת בתוך מסגרת של חוקים ומצוות שניתנו לנו במעמד מתן תורה לבני ישראל. לאדם נתן חפש הבחירה מיום הוולדו, לבחור בטוב(בחיים) או ברע (מוות.) נאמר "ויצר לב האדם רע מנעריו",וזה אומר שיש סיכוי סביר שהאדם יפול בשל כך. זוהי התורה כולה -ללמדך את מערכת החוקים, במשך כל ימי חייו, דהיינו לא לשכוח בכל שעה ובכל יום. זו הסיבה שהורים מחנכים את ילדיהם, שיהיו מכבדים את המקום וזה את זה. מערכת החוקים חולקה לחוקים שבין האדם למקום ובין אדם לחברו. החוקים הללו קשורים זה לזה למרות שלכאורה על מצוות שבין אדם למקום ניתן לבקש סליחה מהאל, לעומת מצוות שבין אד0 לחברו שעליהם לא ניתן לבקש סליחה אלא מהזולת. הקשר הוא שתחילה אדם צריך להכיר את מקומו ולהבין שאין הוא כל יכול. משהגיע להבנה זו שהיא למעשה אמונה באל אחד תהיה לו מערכת החוקים שבין אדם לחברו- מובנת וניתנת לבצוע ללא עוררין. מה שנקרא - נקי כפיים ובר לבב. זוהי אפשרות הבחירה שנתנה לאדם. זה על קצה המזלג ממש!! לשאלתך השניה - פרעה, למרות שהוזהר ב-5 מכות ראשונות, לא שעה לקריאת משה לשחרר את העם משעבודו - מאבד את זכות החרטה ולכן מחזק האל את לבו, כדי שיענש.
 
למעלה