שאלה ארכיאולוגית ליעל

שאלה ארכיאולוגית ליעל../images/Emo129.gif

מקווה שתוכלי לענות: הבנתי שרשות העתיקות לא עוסקת במאתיים השנים האחרונות האם זה כך ולמה בעצם? ודבר נוסף הייתי במוזיאון הכט אונ חיפה לפני שבוע והיה ממש מאלף שם, בעיקר הספינה הפיניקית ממעגן מיכאל-סיפור מדהים!
 
תפקידי הרשות מוגדרים ע"פ חוק

בעיקר שני חוקים: חוק העתיקות וחוק רשות העתיקות. הרשות מבצעת מה שהמדינה הגדירה בחוק ומתקצבת. יש לה מעט מאוד חופש פעולה בסוגיות הליבה בנושא הזה. באופן כללי החוק מגדיר עתיקה ככל חפץ מעשה ידי אדם שנוצר עד שנת 1700. יש סעיפים שמפרטים מה דינם של ממצאים צמחיים, שאולי לא נעשו על ידי בני אדם, אך שימשו אותם ומהווים חלק בלתי נפרד מתחום המחקר. חוק אחר הוציא עצמות אדם מכלל הגדרת 'עתיקה' ולכן בארץ, שלא כחלקים נרחבים בעולם, לא מתבצע מחקר על שלדים שגילם פחות מחמשת אלפים שנה. החוק הקיים 'עוצר' את הארכיאולוגיה באמצע התקופה העות'מנית. יש קבוצה לא קטנה של ארכיאולוגים שמנסים להוביל מהלך של הרחבתו לכל התקופה העות'מנית, ומכאן שיחול עד ראשית המאה ה-20. הבעיה העיקרית היא החשש לפתיחת החוק למשא ומתן - והאפשרות שקבוצות שונות יראו בכך הזדמנות לעשיית רווח פוליטי וינגסו עוד חתיכות מחוק הקיים. מוזיאון הכט זכור לי כמצויין. לא הייתי בו בשנים האחרונות, אבל אני מניחה שהוא שומר על אופיו. ואכן, הספינה הפניקית היא ממצא נהדר וסיפור טוב.
 
בנוגע למשא ומתן

מתכוונת לנדל"ן וכיוב' או לנושא של החרדים או גם וגם? עדיין לא ברור לי למה החוק הקיים כזה? כלומר מה הרקע לזה? איזושהי פשרה? ועניין עצמות האדם גם כן לא כ"כ ברור לי למה? אשמח להארות בנושא
באם יש לך...
 
החוק מבוסס על פקודת העתיקות המנדטורית

כמו הרבה מחוקי המדינה. אבל את מתכוונת באופן ספציפי להחרגת עצמות אדם מארכיאולוגיה, נכון? ציטוט מחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה ב- 1994, בן יאיר: "הפתרון הראוי, שעוגן בראשיתו בהחלטת ממשלה והוא הנוהג מזה עשרות שנים, הוא להמשיך לנהוג בכל אתר ואתר על פי הנוהל...שמרגע שגילו במהלך חפירות קיומן של עצמות אדם ... יש למוסרן לאנשי המשרד לענייני דתות. קביעה אם מדובר בעצמות אדם יכולה להיעשות בדרך כלל על האתר.... פעולות שאינו ניתנות לביצוע באתר החפירות עצמו, ניתן לאסוף את הממצאים ולבדקם במשרדי הרשות. בשעה שהבדיקה מעלה, כי מדובר בשרידי עצמות אדם, הן תועברנה למשרד לענייני דתות. בכל השלבים חל כמובן סעיף א' של הנוהל... ולפיו 'יש לדאוג לכך שהטיפול...בעצמות מתים ליקוטן ופינוין ...יהיה בהתאם להלכה"
 
ואחרי ההפניות והציטוט:

בארץ מתקיים מצב ייחודי מאוד, ובו עצמות אדם אינן נחשבות לעתיקה, אסור לבצע עליהן מחקרים והן בתחום אחריותו של משרד הדתות. בעולם לא נהוג כך. במידה ויש הגבלות על חקר עצמות אדם, ההגבלות נוגעות להשגת הסכמה מצאצאי הנקבר, מהקהילה שרואה עצמה כקשורה לקברים וכו'. וכן הגבלות המחייבות את חופר השלדים להיות מוסמך לכך (בדר"כ ארכיאולוג). המצב הגיע לכך לאחר שהנושא הפך למקור ללחצים על רקע פוליטי. קבוצות פוליטיות דתיות ניכסו לעצמן את הקביעה לגבי הסיכויים שהשלד שייך היה ליהודי (כולם. גם אם יש צלב על הקבר. אבל קוברים מחוץ לגדר או סתם לא קוברים), את ההחלטה מהם מנהגי יהודים באשר לקבורה משנית (מכירה את הנוהג בימי בית שני לאסוף עצמות מת לקבורה שניה? יש הלכות שלמות על איך ומה. אלפי שנים זה היה מותר) ואת הנושא עצמו כקלף מיקוח. במשך כמה שנים ארכיאולוגים ורשות העתיקות הותקפו, לעיתים באלימות, לצד המאבק החוקי. בסופו של דבר המאבק נשא פרי וכיום המצב הוא כמתואר בציטוט שהבאתי. יש לי בטן מלאה על זה (אפשר לנחש
) אבל היום הדברים מאוד נרגעו. יש סטטוס קוו לגבי עצמות מאתרים פרהיסטוריים, בהתבסס על הסתירה בין האמונה שהעולם קיים כחמשת אלפי שנים, לבין העובדה שגיל חלק מהשלדים שנחפרים הוא יותר מזה. לכן בחפירות פרהיסטוריות בדרך כלל ניתן לחפור שלדי אדם ובמידה מסויימת גם לבצע מחקרים. אני מכירה מקרים שבהם הותר לאנתרופולוגים פיזיים לצלם ולמדוד עצמות לפני שהן נארזו ונמסרו לנציג המשרד. לגבי שלדים צעירים יותר, אין משחקים. אני יכולה לספר לך שכשהגעתי באחת החפירות שניהלתי לכמה קברים ביזנטיים, לא נגעתי בהם. אפילו לא להרים את לוח האבן ולבדוק במבט כמה נקברים בכל קבר, האם יש מנחות קבורה וכו' (מידע בסיסי בחלקים אחרים של העולם). עבדתי אז ברשות העתיקות, וההנחיות היו ברורות. לעיתים יש משא ומתן: כאשר התגלה, לפני כמה שנים, מתחם קבורה פרהיסטורי ובו ארונות לקבורה משנית עשויים מאבן צריך היה לשכנע את הנציג הדתי שמדובר בתקופה פרהיסטורית, למרות שגם בתקופת בית שני נהגו לקבור קבורה משנית בארונות אבן. במקרה הזה הוצגו בפניו הראיות הנוספות מהאתר: כלי אבן, כלי חרס וכו', שמאפיינים את התקופה הפרהיסטורית ולא תקופת בית שני ובגלל שהוא ידע מספיק ארכיאולוגיה, הנושא נפתר. \אני מכירה חפירה שבה הראו את עצמות הפילים כדי לשכנע כמה היא עתיקה. עדיין, בתקופת בין הזמנים, כאשר בחורי הישיבות בחופשה ומחפשים להם תעסוקה, מתלקחות לעיתים הפגנות אלימות כנגד חפירות. זה נראה לפעמים כמו טיול שנתי. רגע, נוגי מצאה אותי
 
מעניין מאוד

יש כמה דברים שנותרו לי סתומים
כלומר אני יכולה למצוא מחר כלי חרס מ-1720 והוא לא יוגדר כעתיקה אז בעצם מה דינו של חפץ כזה? פקודות מנדטוריות אכן אבל בד"כ היה איזשהו היגיון בכל זאת בריטים ואני עדייין לא מצליחה להבין למה "הקפיאו" את הזמנים, למה דווקא שם? ולמה אם זה מנדטורי (בריטי) אז רק בארץ זה כך ומה עם כל הקולוניות הבריטיות גם אותו מצב? לגבי העצמות אני יכולה להבין באופן חלקי את עמדת משרד הדתות יחד עם זאת הסיטואציה שתיארת עם הקברים הביזנטים נשמעת הזויה לחלוטין
 
למעלה