שאלה אתית למעצבים

מר גיז

New member
שאלה אתית למעצבים

קיבלתם עבודה שהלקוחות ביקשו בה גם את ביצועה ע"י אנשי המקצוע. שוחחתם עם אנשי המקצוע, ביקשתם הגעתם לשטח,והצעת מחיר. לאחר מכן הסתבר ש...הם הציעו הצעות אחרות,עיצוב ובכלל (למרות שאינם מעצבים) ובעצם ביטלו את עבודתכם אצל הלקוח. כיצד אתם מתגברים על מכשול זה במידה ומדובר באנשי מקצוע שאינכם מכירים בעיר אחרת? האם יש לכם צוותי עבודה "שלכם", שהולכים איתכם ונאמנים לכם? מה קורה כשאחד מאנשי המקצוע עסוק? חולה? לא זמין? את מי תקחו במקומו? האם אתם חותמים על חוזה עבודה בכל מקרה עם איש מקצוע? אילו הצעות יש לכם/ן למנוע מצבים אלה?
 
../images/Emo4.gif בעיה

לא מבינה מיהם אנשי המקצוע עליהם אתה מדבר (מה, איש הגבס מציע עצמו לתכנון החלל?). קורה לא מעט שאני עובדת עם אנשי מקצוע שהלקוח בוחר. אני משתדלת לא "לדחוף" אנשי מקצוע שאני מכירה כדי להשאר ניטרלית. ממליצה ע"פ בקשת הלקוח. כל זה, כמובן, כל עוד מדובר ברמת ביצוע דומה. עוד לא קרה לי שמבצע הציע שרותי תכנון. לא יודעת באיזה סוג פרויקטים מדובר.אולי את תפרט קצת יותר נוכל ליעץ איך למנוע.
 
וכמובן שיש לי את אנשי המקצוע

המועדפים שתמיד אשמח שישתלבו בפרויקטים.
 

מר גיז

New member
תודה על התשובה סמדר

במקרה ממש קלעת. אכן, איש גבס שהחליט להפוך ליועץ בעיצוב פנים.במקרה של חברתי, הוא פשוט אמר ללקוח שאין צורך במה שהיא הציעה... אם נמשיך את מה שאמרת, מה את עושה כאשר אנשי המקצוע של הלקוחות שלך, משנים את ההצעות שלך, צובעים בצבע אחר, ממקמים את הנישות/שירותים/מיטות או מה שלא יהיה במקום אחר וזאת לאחר שכבר נתת את הצעתך? האם את לא חושבת שאח"כ כשישאלו את הלקוחות "מי עיצב"...? הם יגידו סמדר (או כל אחד אחר) ויבינו גם משהו על עבודתך למרות שבעצם עשה את השינוי איש הגבס או האינסטלטור...? (גם זה קרה, אגב) השאלה היא האם לא כדאי לתחום באיזו שהיא צורה את עניין אנשי המקצוע ולמה בעצם להשאר ניאטראליים, כפי שציינת כשמדובר ברעיון שכולו שלך, פרי היצירתיות שלך? זה יכול להיות נכון לכל סוג של יעוץ, החל בצבעי אמבטיה וכלה בהנמת תקרה קטנה בגבס...
 
תראה...

מסכימה איתך לגבי חומרת העניין והפגיעה במוניטין ולכן משתדלת להגן על עצמי בחוזה מול הלקוח. יש בו סעיפים שמגדירים את תהליך העבודה, האישורים וגבולות אחריות (מה קורה אם למשל מבצעים לא לפי התוכנית ע"פ דרישת הלקוח). לא קרה לי שאנשי מקצוע החליטו על דעת עצמם לשנות. קרה שעבדתי עם איש גבס מאד מוכשר לשהציע הצעות ללקוח. הלקוח התיעץ איתי ואני החלטתי מה יתבצע בסופו של דבר. קרה לי גם שהצבע שבחרתי לא מצא חן בעיני הלקוח, אז בחרנו יחד צבע אחר. אני משתדלת תמיד לספק את הפתרונות. אני לא יודעת איך אפשר לתחום את עניין אנשי המקצוע. לי חשוב להשאר ניטראלית כי אני לא רוצה להתפס כבעלת אינטרס כלכלי. לא נראה לי נכון לדרש מלקוח לעבוד עם אנשי המקצוע שלי (שאותם, אגב לרוב "אימצתי" בפרויקטים קודמים בהם הייתי מעורבת). שלא תבין לא נכון, אני תמיד אשמח להביא אנשי מקצוע שאני מכירה כי אני סומכת עליהם. היצירה שלי אכן נמדדת גם ברמת הביצוע והמקסימום שהיה זה ש"פיתרתי" בעל מקצוע במהלך העבודה בגלל איכות הביצוע. למה לקחו אותו מלכתכילה (אגב, אני התנגדתי) - כי הוא היה זול. אם היתה נוצרת סיטואציה בה לא היו מבצעים לפי התוכנית הייתי מסירה אחריות מהפרויקט. אם היו סטיות קלות והן לא היו לרוחי - לא הייתי מכניסה לרשימת הפרויקטים ורק אם היתה זוית שווה במיוחד, הייתי מצלמת. השאלה כאן היא מה גודל הסטיה. לגבי התערבות קוסמטית. תוכנית עבודה לביצוע היא הוראת המתכנן איך לישם את הרעיון. אני לא ממש יודעת איך אתה נותן את הוראות העבודה במקרה כזה. נראה לי שתוכל להחתים את הלקוח על המסמך בו אתה מנחה את המבצע לדוגמא, אם צובעים לפי מק"ט - אפשר לעשות תוכנית צבע או מסמך כתוב ולהחתים את הלקוח. בהצלחה
 

שמופית

New member
אפשר להגיב גם ?

קודם כל, מנסיון שלי - לחתום על חוזה עם כולם ! אני חושבת שברגע שהוחלט עם הלקוח על עיצוב X, צריך להחתים אותו על העיצוב ולפי זה להתחיל להתקשר עם בעלי מקצוע. ברגע שהלקוח חתום על העיצוב, ויודע שכל שינוי יעלה לו כסף, הוא לא ימהר לשמוע לעצות מסביב. בקשר למשיאי העצות - זה ידוע הרי שאנחנו עם שאוהב לתת עצות, גם בנושאים שבהם הוא לא מבין (הנה, תראה איך נדחפתי לשאלה שלא במקצועי
למרות שהיא רלוונטית גם למקצוע שבו אני עוסקת ואני עונה לך מנסיוני). בכל מקרה, ברגע שבעלי הדירה מגיעים אליך ואומרים לך "אבל הנגר אמר שעדיף X ולא Y" אתה יכול לענות שבוודאי שזה מה שהנגר יגיד, כי לעשות Y לוקח לו יותר זמן ואולי הוא לא עשה Y אף פעם ומעדיף לעשות X שאותו הוא מכיר ויודע. לדעתי, כדאי לך לחתום על חוזים עם כולם - גם עם בעלי הדירה וגם עם בעלי המקצוע - ולו רק בשביל להבטיח את כספך. לחוזה שנחתם לפני ביצוע העבודה עם בעלי הדירה, כדאי לדעתי להוסיף את העיצוב (לא יודעת איך זה נעשה, אבל במלל או בציור - לתאר מה העבודה שעומדת להתבצע) ולהחתים אותם על הדף הזה ולהוסיף סעיף שאומר שכל חריגה מהעיצוב המוסכם תעלה סכום נוסף.
 
בודאי

עונה לך על כמה נקודות: את הלקוח נהוג להחתים על תוכניות לאישור לפני שמוציאים סט לביצוע. אחרי המהלך הזה, אם נדרשים שינויים מהותיים בתכנון (לא ברמה של פתרון תוך כדי ביצוע) הם על חשבון הלקוח, כלומר, הוא משלם עבורם. אני מעולם לא החתמתי אנשי מקצוע ולא מכירה הסדר שכזה. אנשי המקצוע חותמים עם הלקוח והוא זה שמשלם. לגבי עצתך בעניין הנגר, יש אכן בעלי מקצוע שינהגו כך ויש גם לא פחות מתכננים שלא בנו מעולם רהיט מעץ, קיר מגבס או רצפו בבטון מוחלק. לרוב רצוי להקשיב לעצת בעלי המקצוע. מתכנן מנוסה יוכל (לרוב) לדעת מתי העצה בעלת ערך ומתי היא בא מרצון לפשט את העבודה.
 

מר גיז

New member
באמת, היכן ניתן לראות הסכמים

חוזים אלה? מה עם עיצוב פנים שאינו כולל הקמת/הריסת קירות אלא "הלבשת" המרחב בבגדים חדשים? אילו תוכניות יוגשו במקרה כזה?
 

מר גיז

New member
בטח שאפשר, שמופית

נניח, שהלקוח חתם על היעוץ. שלחת איש מקצוע ששינה את ההצעה אבל... הלקוח לוקח אותו. אז מה יעלה לו יותר? הרי הוא איש של הלקוח ולא שלך? מעבר לכך, בעיצוב יש את היעוץ ויש את הביצוע... לא כל יעוץ חייב לכלול את הביצוע ואז...עלולה להיווצר הבעיה שעליה אני מדברת... ברגע שחותמים על ביצוע, מן הסתם יהיו אלה אנשי המקצוע של המעצב. כנראה, שמה שאת מציעה, הווה אומר, חריגה מהעיצוב המוסכם, תעלה סכום נוסף...יכולה מאוד לעזור.
 

cobby

New member
מכרת ללקוח ייעוץ ועיצוב , אך....

כנראה שהעיצוב שהציע אותו בעל מקצוע , דיבר יותר אל הלקוח , וענה על דרישותיו. והיה עליך לנסות ולשכנעו כי מה שהצעת טוב יותר/הולם יותר את צרכיו ואם לא הצלחת לשכנעו שהצעתך טובה יותר , היה עלייך כמעצבת להתאים עצמך לרצונו של הלקוח ולשפר את הצעת אותו איש/גגבס-נגר אל תשכחי שבסופו של דבר מי שמשלם ומי שיחיה עם המוצר המוגמר זה הלקוח ועלינו להתאים עצמנו לדרישותיו ולצרכיו
 

מר גיז

New member
לא מדוייק cobby

מה זה "איש מקצוע"? לא נשלח לשם מעצב אחר, או אדריכל. נשלח לשם איש מקצוע עם מטרה מסוימת והוא עבודה לא לו. כשמעצב שולח איש מקצוע ללקוח, כדי לבצע עבודה שסוכמה ונסגרה כבר עם הלקוח...לא חושב שיש מקום לדעתו/רעיונותיו של איש הגבס/צבע/ או כל איש מקצוע אחר. הוא מגיע למקום כדי לקחת מידות/להסתכל ולתת הצעת מחיר. זהו. לא נראה לי שיש מקום ליצור איזה תחרות" בין רעיונותיו של מעצב/אדריכל לבין בעל מקצוע אחר, על "אהבתו" של הלקוח. הרי הדברים כבר סוכמו. בל נשכח שמי שהביא אותו לבית זה, הוא המעצב... לא חושב שיש מעצב שישלח איש חלונות, או רצף כדי שיתן רעיונות משלו. דרישותיו של הלקוח מסוכמים עם מעצב/אדריכל לגבי הרעיונות. לגבי הביצוע...זה כבר סיפור אחר. נכון שיש אנשים שעושים הכל מכל וכל. אבל זה לא המצב כאן. מדובר בסיכום עם לקוח, שאיש מקצוע מטעם המעצב נשלח לביתו.
 

0 אור 0

New member
דוגמא שכבר הבאתי פה בפורום

אנחנו באנו לקבלן כדי לסגור חוזה עם תוכנית אדריכלית שכללה גם תכנון מפורט של החלונות. כשישבנו עם הקבלן, הוא התחיל להעיר הערות על כל מיני דברים, אבל הבולט ביותר היה החלון - אני ביקשתי חלונות בתוך נישה, והאדריכל הציע לנו חלונות עם פתיחה פנימה, שאנחנו מאד אהבנו וכמובן הסכמנו ואף אחד מהצדדים לא שם לב שכנף החלון (60 ס"מ) בולטת מהנישה (30ס"מ) וזה יצא פשוט גועלי. במקרה שלנו, ברגע שראינו שמתחיל תהליך של פינג-פונג ביקשנו מהאדריכל והקבלן לשבת יחד אצלנו בבית, והיה תהליך של ביקורת בונה שבו נעזרנו נסיונו של הקבלן - האדריכל תיקן את הדברים והכל כמובן על פי רצוננו והסכמתנו. אני חושבת שפה היתה דוגמא טובה לכך שהאדריכל כל הזמן נשאר בפיקוד על התכנון, אבל יצא נשכר מהיעזרות בעיצה של אנשי מקצוע בעלי נסיון רב.
 
ובגלל המשפט האחרון שכתבת

לדעתי אין מקום לשכנע את הלקוח בהצעה המקורית אם הוא הרגיש נוח יותר עם הצעתו של בעל המקצוע. צריך לנסות ולבחון את אותה הצעה בצורה אוביקטיבית ככל שאפשר. אין פה מקום לכבוד או לאגו. חשוב שהמוצר יתאים לצרכי המשתמש.
 

מר גיז

New member
כתבתי בתחילת השרשור שזו שאלה אתית

לא היה שום שיכנוע לקחת שום הצעה אחרת. להיפך. לא מדובר במוצר. היתה הצעה שאיש המקצוע שאינו מעצב החליט שאין בה צורך למרות שהלקוח מאוד רצה בה. שאלתי אתכם שאלה מאוד פשוטה אם לדעתכם, הדבר הזה נכון מבחינתכם. תהליך שבו מסוכמים דברים עם לקוח לגבי עבודות בביתו,נותנים את פרי הצעותיכם,שולחים אנשי מקצוע שמשנים את ההצעה שלכם. זהו. לא אגו, לא כבוד ולא שום דבר. אני חושב שאני לא הייתי עושה שום דבר כזה...לכן חשבתי להתיעץ עם עוד אנשים. אני חושב שהנושא מוצע. תודה רבה לכם. שבת מנוחה
 

ש ו נ י 69

New member
אגו או לא אגו

סמדר אמרה לך את הדבר ההגיוני ביותר. הלקוח הוא זה שיגור בבית ולא המעצב. אדם שיכול לקבל שינויים הוא אדם בריא בנפשו בכל תחום ומקצוע. לערוך חוזים על ימין ועל שמאל זה לא נשמע משהו. או בא נגיד כך, אם מישהו מגיע למצב שבו על דבר קטן צריך לערוך חוזה. אולי באמת עדיף לו לשקול הסבת מקצוע לעריכת דין. מותר לשמוע דעות שונות ומותר גם לקבל אותן. להיפך..הלקוח מגיע אליך עם "רעיון" של איש גבס או האינסטלטור. אם הרעיון טוב מה טוב. אם הוא לא. שכנע את הלקוח בצדקת דבריך תגרום לו לרדת מהרעיון לבד. לדעתי זה תלוי רק במה שאתה משדר באופי האישי שלך כלפי הביצוע או כלפי בעל המלאכה. אבל לתקן את העולם או להכריח אותו לרקוד לפי החליל שלך אין סיכוי.
 
למעלה