שאלה באויראות

שאלה באויראות

אתה מגיש מירשה מחיפה להרצליה, בנתיבים, ומקבל אישור. ממריא מחיפה, כשהפקח מורה לך - "גלים 1000" מגיע לגלים גובה 1000, ומדווח לפקח בחיפה - גלים 1000. פקח חיפה- ,"עבור לקשר עם פלוטו 127.10, להישמע". אתה ממשיך בנתיב דרומה וקורא לפלוטו. פלוטו לא שומע אותך. הוא עסוק בקשר עם מטוסים אחרים, וכשכבר ניסית להשחיל מילה, לא הצלחת ליצור קשר עם פלוטו.וכך במשך 10 דקות אינך יכול ליצור קשר עם פלוטו.... השאלה _ מה אתה עושה.??? זכור שעליך לטפס בנתיב לגובה 2000. תנועה נגדית היא בגובה 1500. האם אתה מטפס?? האם אתה נשאר ב-1000.?? האם אתה ממשיך לכוון פרדיס, או אולי חוזר לחיפה.... מה דעתם של חברי הפורום. אני מעלה זאת כשאלה באויראות, מתוך מקרה שאכן קרה... אשמח לשמוע תגובות. לוקץ
 

noamlif

New member
מה שהייתי עושה....

1. אם פלוטו לא שומע הייתי נעזר במטוסים אחרים באויר לצורך העברת המסר. 2. הייתי חוזר לקשר עם חיפה. 3. לא הייתי מטפס אלה אם חיפה בתאום עם פלוטו אישר זאת או לחילופין הייתי חוזר לנחיתה בחיפה אם המכשיר לא תקין ולא קבלתי אישור טיפוס. כמובן עם נוהל נחיתה בתקלת קשר. זו נקודה מסוכנת אזור גלים. ולא הייתי מסתכן. רק אם קבלתי הנחיה מפלוטו בדרך זו או אחרת הייתי ממשיך בניווט. פרט לכך הייתי גם משנה שידור במטוס ממכשיר אחד למשנהו. נועם
 
עזריאל שלום,

בהנחה שמכשירי הקשר תקינים ומדובר בבעיית עומס בלבד - הייתי ממשיך בגובה ההצטרפות (1000´) עד לקבלת אישור לטיפוס מפלוטו ע"מ להמנע מקונפליקט עם תנועה נגדית. כמדומני שכך גם נדרש בנהלים,בשונה מטיסה בנתיב תחת אותה בקרה - כדוגמת הנתיבים בדרום - שם עליך לשנות גובה הנתיב בהתאם למפת הנתיבים. בכל מקרה - טוב שיהיה C MODE תקין וטלפון נייד...
 
פלוטו

עזריאל ידידי אתה ממשיך בגובה 1000 עד לקבלת אישור מפלוטו. הסיבה היא כי אינך יודע מי נמצא בגובה 1500 בנתיב הנגדי והיכן הוא נמצא. איך אני? חכם הא? יודע הכל, נכון? שבוע שעבר חטפתי על הראש מפלוטו על כי עליתי ל-2000 כוון שהוא היה עסוק בקשקשת עם מטוסים אחרים.... בגלל זה אני יודע. טומי
 

צור בנר

New member
אני הייתי נשאר 1000 רגל דרומה

גם כבקר פלוטו (במיל´...) הייתי מעדיף שכך יעשו המטוסים היוצאים מחיפה. לרגע חשבתי ליעץ לך אם עד עתלית אתה לא מצליח להיכנס לקשר, לצאת 2 מייל בים, אך אז נזכרתי שזו עצה גרועה. הסיבה היא שפעמים רבות אנחנו בפלוטו מאשרים לארקיע או ישראיר לטוס במהירות גבוהה (מעל 180 קשר) 2 מייל בים בגובה 1500ץ במקרה של תקלת קשר, הייתי ממליץ לחזור לחיפה, ע"פ ה AIP.
 
אין clear cut בעניין הזה

החוק לא מפרט כאן את התגובה הנדרשת, אבל לטפס ל 2000 ללא אישור פלוטו, לא נראה לי שצריך - כי זה הדבר היחיד שמוגדר שאסור לעשות. חוץ מזה, זו לא תקלת קשר, אז גם לחזור לנחיתה זו לא אופציה שהבקר מחכה לה, ובטח לא תרצה לפגוש עוד חבר שהמריא מחיפה ומחכה לך באותו גובה בגלים. לכן, תמשיך ב 1000 דרומה. וגם תהייה אופטימי - נכון שלא מפורט מה צריך לעשות, אבל זה לא אומר שמי שתכנן את הנתיב/המפה, בהכרח שכח גם לבדוק את תקינות המשך הדרך בגובה 1000...???
 
ועוד דבר, לצור

כשאתה מאשר למטוס לטוס 2 מייל בים, מהירות גבוהה ב 1500´, אתה מאשר לו טיסת מרחב, בעוד תכנית הטיסה שלו היא לטיסה בנתיבים. שינוי כזה מותר רק למודיעין טיס לעשות, בשלב אישור תכנית הטיסה. גם מהירות גבוהה אסור לטייס לבקש, לא כל שכן לקבל. ירצה, יגיש תכנית IFR וידהר קדימה. אלא שנדמה לי שזה יותר יקר(דלק). והמשמעויות? אורי אלוני
 

eli eagle

New member
מה אני עשיתי ויעשה..

קרה לי דבר שכזה ביום שבת שמשית בחורף כאשר כל בעלי הרישיון ניצלו את שבת השמש. יצאתי מחיפה, עברתי לפלוטו ו.... קשקשת נוראית. המשכתי 1000 רגל עד שמצאתי פירצה לדווח. למה בחרתי ככה. 1. כי פלוטו יודע ממני ע"י התיאום של חיפה. 2. פלוטו רואה אותי על הצג שלו. 3. פלוטו במקרה שצריך יזהיר אותי ומטוסים בקרבתי. 4. לחזור לקשר עם חיפה, זה לא נכון, כי לחיפה אין בקרה על מטוסים שמגיעים אליו ושנמצאים דרומה לו ועוד בקשר עם פלוטו.
 

cmotti

New member
מה רע להסתייע ...

אם יש לך קשר עם חיפה למה שלא תסתייע בו להודיע לפלוטו?
 

eli eagle

New member
זה סתם מכניס אותך ללחץ תא.

אין צורך. הם יודעים עליך, פלוטו מודע לקשקשת. אנחנו האזרחים נוטים יותר מדי לברברת. תאמין לי שכל עוד אין קונפליקט אתה יכול לטוס ללא דיווח וכבר קרו פעמים שטסתי והבקר/פקח ביקש ממני בנקודת דיווח ראשונה לדווח לו בנקודת הדיווח הסופית שלי איתו. אין צורך להכניס את עצמך ללחץ בגלל ש"אופס אני צריך לדווח לו השרון 1500, עוד מעט אני עובר תנקודה, וואי.. מה יקרה". זה מיותר. נכון, בת-גלים דרומה נקודה בעייתית, אבל עדיין, עברת אותה, לא הצלחת ליצור קשר. תרגע, לא קורה כלום, תמשיך בגובה 1000, לעולם על תחצה נתיב קונפליקטי ללא אישור! האמן לי הבקר יצור איתך קשר עם משהו יקרה, תאזין אתה לרשת ותנסה למצוא מטוסים שיכולים לסכן אותך. בסופו של דבר אתם תדברו.
 
ושאלה נוספת

לפני כחודשיים בזמן טיסה באז"מ לראש פינה הגעתי לצומת גולני בגובה 200 גרל מהקרקע ודיווחתי לפלוטו על מקומי, פלוטו ביקש ממני לעבור לתדר ראש פינה ולהמשיך איתם עד הנחיתה, ניסיתי לקרוא לראש פינה, אבל בגובה הנתיב של האז"מ ראש פינה לא שמעו אותי. מה לדעת חברי הפורום אני צריך לעשות? 1. להמשיך בטיסה בנתיב תוך כדי נסיונות ליצור קשר עם ראש פינה. 2. להמשיך בטיסה בנתיב, לחזור לפלוטו ולדווח לו שאני לא מצליח להשיג קשר עם ראש פינה. 3. לטפס לגובה בו אצליח ליצור קשר עם ראש פינה. רציתי לציין שהטיסה היתה במסגרת ביקור מאורגן בפלוטו ובראש פינה היו מודעים להגעת מספר רב של אז"מים באותו בוקר.
 
קשר ../images/Emo61.gif

לאהוד. בהמשך לנאמר בתגובות לעיל, סביר להניח שפלוטו ממשיך לעקוב אחריך ואף הודיע לר"פ. לכן הרעיון המרכזי לעניות דעתי שיש להמשיך כמתוכנן עד ליצירת הקשר. בכל מקרה אין לשנות גובה ונתיב ללא אישור ! יש תנועה ערה באזור ובגבהים שונים כולל ח"א, ולעולם אינך יודע כיצד להיכן ובאיזה גובה אחרים טסים. יש להניח שהרעיון לחזור בקשר לפלוטו ולדווח לו על חוסר קשר עם ר"פ הוא הנכון וההגיוני ביותר. אתה גם יכול להעזר במטוסים אחרים, מגביהי גובה, אתם כנראה שאתה אתה יכול ליצור קשר ודרכם להודיע לר"פ על נוכחותך. לכל לומדי ה-RT יודעים היטב (אולי לא הכי מיומנים) כיצד לבצע שיחת "ממסר" כפי שנקראת שיחה שכזו. מצבים שיכולים בהחלט להתקיים בקשר VHF. מעניין לדעת איך אתה התנהגת ? יורם.
 

צור בנר

New member
פלוטו לא מודיע על אולטרלייטים

כי אין לו אחריות עליהם. הוא נמנע מלעשות זאת, כי אחרת הוא לא יוכל לעמוד בעומס.
 
ליורם

אני המשכתי בנתיב ובגובה המתאים לאז"מ תוך כדי נסיונות לקרוא לראש פינה מדי כמה דקות, הקשר נוצר קצת לפני שהגעתי לכרי דשא. היות וזה היה מטס מאורגן, אני מניח שגם פלוטו וגם ראש פינה היו מודעים למספר גדול של אז"מים בדרך לראש פינה באותו בוקר.
 

רן בג

New member
למה דיווחת לפלוטו על מיקומך??

בזמנו לא היתה על אז"מ חובת דיווח אלא עפ"י בקשה. האם משהו השתנה ??
 
לרן

לפי תגובתך אפשר להניח שכבר הרבה שנים לא טסת באז"מ בארץ, גם בתקופתך, היתה חובת קשר עם חגב למי שטס לאורך כביש הערבה, היום אין חובת דיווח למי שטס בתוך בועות האז"מ, מי שטס בנתיבים, לפחות אני, מעוניין שהבקרים לאורך הנתיב ידעו על קיומי ומקומי כדי להמנע מפגישות לא נעימות באויר עם מטוסי התעופה הכללית שלפעמים טסים בגובה האז"מ עם מרשה חריג, או עם מסוקים שגם הם טסים בגובה נמוך, ולא לשכוח גם את מטוסי הריסוס שטסים באותם נתיבים וגבהים כמו האז"מים.
 

רן בג

New member
מספיק להזכיר לי שאני עושה חיים

בחו"ל ואתם סובלים בארץ. צומת גולני היא לא בערבה אלא אם הזיזו אותה שלא הייתי בארץ. "משמעות קשר עם חגב" אינה "דיווח לחגב". אני לא מקבל את ההגדרה "מי שטס בנתיבים, לפחות אני מעוניין.." יש נוהלים וזה שמישהו מעונין שידעו שהוא נמצא היכן שהוא ,זה לא רלוונטי. לטייס הישראלי המצוי ישנה מחלה שברגע שהוא לוקח מיקרפון הוא חייב לשדר לכל העולם..ואח"כ אנחנו מיללים למה לא מתנהגים כאן כמו באמריקה..אין כל סיבה לדווח על טיסה לאורך הנתיבים אלא אם כן מבקשים ממך להזדהות. זה שישנם עוד מטוסים בגובה שלך (ישנם גם אולטרלייטים אחרים שלא מדווחים, מצנחים ממונעים,מצנחים לא ממונעים, ציפורים גדולות) זה משמעות של טיסת VHF שאנו מנסים לעשות ולנהוג לפיה.לפתוח עינים ולהסתכל כמו שכל טייס באמריקה עושה..לא להמציא נוהלים שיותר מאוחר יחזרו אלינו כבומרנג בצורת תקנות של איזה סגן מחה"א. העמותה שלנו עשתה טיולים של ארבעים מטוסים לאילת וחזרה בלי קשר ובלי נקודות דיווח "בגלל שמתחשק" וזה עבד להפליא. אין צורך לסרבל דברים פשוטים ולהעמיס את הקשר לשווא.
 
למעלה