שאלה בג'אז...

jazzistco

New member
שאלה בג'אז...

האם מהלך האקורדים Dm9 | C9 | Bb13 | A7b13 (ברה מינור) נחשב למודאלי? כלומר, כשמאלתרים עליו, צריך להתייחס למהלך הזה כאל מהלך מודאלי?
 

Mr Boggy Man

New member
אתה לא חייב

כי היציאה היחידה שם היא בBb13 שיוצא לאיזה לה במול ומי במול או משו כזה...
 

יפתח מ

New member
בגדול כן.

שמע, בנינו, הכי פשוט לנגן על המהלך הזה רה מינור פנטטוני עם תוספת של ה-9. אם אתה רוצה לעשות את זה מעניין אתה יכול בהתאם לאקורדים להדגיש צלילי מתח שונים וליצור הובלה מלאכותית בין האקורדים. על האקורד הראשון והשני הייתי מנגן רה מינור דורי, כשהייתי מדגיש את המי ברה מינור, ואז הרה, לה, ופה בדו. על הסי במול הייתי מנגן את המודוס סי במול לידי- מיקסולידי(יתן לך את ה9, 7, 13, #11). עד הלה 7 יש בערך 1000 דברים שאתה יכול לנגן- החל HMFB ועד פראזות על לה אולטרד.
 

jazzistco

New member
האמתי שמה שבעצם עשיתי :

לקחתי את המהלך הפשוט באקורדים משולשים: Dm C Bb A (שנפוץ בהרבה שירים ישראלים, ספרדיים, נעימות ספרדיות, פלמנקו וכד'...) ופשוט הוספתי לו צלילי מתח שלקוחים מתוך הסולם שמתאים לכל אחד מהם בשביל לנסות להפוך אותו ליותר ג'אזי... על Dm ניגנתי רה אאולי (מינור טבעי), שממנו אפשר להוסיף b7 ואת המתח 9. על C ניגני דו מיקסולידי, שממנו אפשר להוסיף b7 ואת המתח 9. על Bb ניגנתי סי במול לידי, שממנו אפשר להוסיף את המתחים 6/9. ועל A ניגנתי את המודוס החמישי של רה מינור הרמוני שנקרא גם פריגיאן-דומיננט או HMFB. עכשיו מה שרציתי לשאול, הרבה טוענים שהמהלך הזה נחשב למהלך מודאלי, ועד כמה שידוע לי מהלך מודאלי הוא מהלך כמו ב-So What (לצורך העניין), שיש בו רק שני אקורדים מינוריים ובכל אחד מהם צריך לנגן סולם דורי שנחשב בעצם לדרגה 2 מסולמות מז'וריים שונים. ובאקורדים שאני הבאתי המצב שונה מלהיות אופייני למודאלי מכיוון שכל המודוסים לקוחים מאותו סולם (רה מינור טבעי), כלומר כל הסולמות עם אותם צלילים... (חוץ מב- A שבו מנגנים מודוס שלקוח מתוך רה מינור הרמוני) לכן אני מתלבט אם להחשיב אותו למודאלי או לא... אגב, מישהו יודע באילו סטנדרטים או קטעי ג'אז (מהריל-בוק למשל..) אפשר למצוא מהלך כזה?
 

יפתח מ

New member
בגדול אני חושב שזה מודאלי...

מלבד האקורד האחרון כמובן שמשמש כדומיננטה מגניבה לרה מינור. אולי אני קצת מסטול עכשיו אבל אני לא מצליח למצוא פונקציונאליות במעברים של שאר האקורדים. כמו שכתבתי בהודעה הראשונה שלי, אני במקומך הייתי מנגן מודוסים אחרים על האקורדים, שלדעתי נשמעים יותר טוב, אבל על זה עוד אפשר להתווכח. בכל אופן- אם אני לא טועה, ויכול מאוד להיות שאני טועה, hit tha road jack של ריי צ'ארלס בנוי על המהלך הזה (לפחות בבית) על סולם לה מינור. יעני: Am G F E7
 

loomer4

New member
אממ יש את המהלך הנ''ל

בsong for my father של הוראס סילבר אם אני לא טועה.
 

fireballgames

New member
בוא נכתוב מהלך "אחר לגמרי"

dm7 g7 |gm7 c7 | fm7 bb7 |em7 a7 מכיוון שכל II V יכול להיות רק V ולהפך לקחתי את המהלך שכתבת ופישטתי אותו... על זה אני מניח שאתה יודע לאלתר ולא , המהלך לא מודאלי אלא סדרה של V או II V או סתם II בלי ה V שמובילים אחד לשני... ה DM7 הוא II של G7 שמוביל ל C7 ה C7 מוביל ל FM7 שהוא ה II של BB7 וה BB7 הוא SUBV של A7 בהצלחה יונתן
 

orbiti

New member
לא

קודם כל, זה לא מהלך מודאלי. המהלך הזה טונאלי באופן מוחלט לרה מינור. גם אם החלטת באילתור\הירמון 'לשכלל' את הרה מינור שלך ולהפוך אותו לדורי וכד', זה לא ישנה את מהות המסגרת שלך, שהיא לחלוטין טונאלית. השימוש ב-Bb7 (אין ל-13 משמעות, מבחינת המהלך) במקום ב-Bbmaj7 הוא חריגה בלוזית מקובלת מאד בסולם (עדיין במסגרת הטונאלית), שאני הייתי מנתח בתור תחליף הטריטון (דומיננטה שניונית) ללה 7. אגב, היית יכול לתת לקטע אופי טונאלי, אם היית משתמש בלה מינור 7, במקום מז'ור. עניין חשוב שכדאי להדגיש: אם אתה בוחר לעשות Modal interchange רגעי, ולבחור בצלילי מתח שהם לא הצלילים הטבעיים של המודוס על אותו אקורד בסולם (למשל, לנגן את ה-A7 שלך עם פה דיאז - 13 רגיל, שלקוח מתוך רה מז'ור, ולא מינור) עדיין מדובר ב'צביעה' רגעית של המוסיקה ולא בשינוי מהותי של המהלך.
 

orbiti

New member
עוד משהו חשוב לגבי סולמות מינוריים

חשוב לציין שכשאתה נמצא בסולם מינור כלשהו, אתה בעצם נמצא במערכת שכוללת את המינור הטבעי, ההרמוני והמלודי ביחד, ומשתמשת בכולם לצרכים שונים (באופן גס - המינור המלודי לעליה, הטבעי לירידה, וההרמוני לצורך יצירת קדנצות). השימוש בכל סוגי המינורים ביחד הוא אחד המאפיינים הבולטים ביותר של מוסיקה טונאלית, ולא מדובר בחריגות מהסולם או משהו דומה אחר. במקרה של המהלך שלך, הגיוני מאד שהבס ירד במינור טבעי (רה, דו, סי במול, לה), אבל כשתגיע לאקורד לה, תוסיף את הדו דיאז מהמינור ההרמוני כדי לקבל קדנצה טונאלית. במוסיקה מודאלית משתמשים רק במודוס אחד. כך למשל, אם היית משתמש רק במינור טבעי, ויוצר את הקדנצה שלך עם Am7 (ואולי גם מחליף את ה-Bb7 ב-Bbmaj7, כיוון שהBb7 יביא מהלך טונאלי של דומיננטה עם טון מוביל לתוך המסגרת המודאלית) היית יוצר מוסיקה בעלת אופי מודאלי יותר.
 
למעלה