שאלה בהעתקות...

nirdagan

New member
שאלה בהעתקות...

האם מותר להעתיק מודעות מילים, למשל של דירות המוצעות למכירה, שמתפרסמות בעיתון מודפס או מקוון, ולפרסמן מחדש באתר אינטרנט ללא בקשת אישור מהעיתון ומהמפרסם? או שמא חובה על המעתיק לפנות למפרסמים ולבקש מכל אחד מהם אישור מראש לפירסום הנוסף?
 
לדעתי, בדרך כלל מותר

ספק אם מודעת מלים תיחשב יצירה, וגם אם כן, האינטרס של המפרסם הוא, שמודעתו תזכה לתפוצה גדולה ככל האפשר. מכאן שככלל, העתקת מודעת מלים ופרסומה אינם פוגעים באינטרס של המפרסם. אבל ייתכנו חריגים לכלל הזה: למשל, המודעה מועתקת ומתפרסמת באתר, המיועד לציבור מסוים, ששיוכו של המפרסם אליו עשוי להיחשב כלשון הרע. אשר לעיתון או לאתר, שממנו מועתקת המודעה: נראה לי, שהזכויות בתוכן המודעה (בהנחה שהיא יצירה) לא הועברו אליו, ועל כן אין הוא זכאי להלין על העתקת הטקסט. אך אם השקיע העיתון בעיצוב המודעה או בעריכתה, והמודעה הועתקה כמות שהיא - המודעה (לפחות בחלקה) היא יצירה שלו, וההעתקה היא הפרת זכות יוצרים. הערה: החתום מעלה אינו עורך דין.
 

nirdagan

New member
שתי בעיות

1. המפרסמים יכולים לטעון שהפרסום יוצר "הטרדות טלפוניות", בייחוד במקרה שהמודעה כבר לא קיימת בעיתון עם הפרסום המקורי. 2. האם העיתון יכול לטעון שלאוסף יש זכויות יוצרים, כי לולא המוניטין הרב של העיתון, לא היו המפרסמים כולם פונים אליו, או משהו מעין זה. אני מנסה לחשוב בקול רם, ולאו דוקא לענות לשאלותי...
 
לגבי השאלה מס´ 1 - נכון

פשוט לא שייך לזכויות יוצרים, שייך לדיני נזיקין, עוולת המטרד. לגבי 2 אני רוצה לבדוק משהו לפני שאני עונה.
 
ציינתי שייתכנו חריגים

1. כתבתי שייתכנו חריגים לכלל, שהפרסום הנוסף אינו פוגע באינטרס של המפרסם, והבאתי דוגמה לחריג אחד. אכן, גם התקשרויות בעקבות הפרסום הנוסף, כשהמודעה כבר אינה אקטואלית, פוגעות במפרסם. אך אם הפרסום הנוסף מקביל למקור, או סמוך לאחריו, סביר להניח, שהמפרסם לא היה מתנגד לו, אילו ידע עליו מראש. 2. לדעתי, לוח מודעות, בעיתון או באתר אינטרנט, אינו לקט לעניין זכות יוצרים, כיוון שאין שום יצירתיות באיסוף המודעות ובבחירתן. תיתכן יצירתיות בעיצוב הלוח ובעריכתו, ולכך התייחסתי בתשובתי (הקודמת). 3. למיטב ידיעתי, קיימת חברה בשם "יפעת", המיישמת זה שנים את הרעיון שהעלית בשאלתך. הערה: החתום מעלה אינו עורך דין.
 
ניר אני חוזר לגבי השאלה השניה

אין קשר בין זכויות יוצרים למוניטין של המפרסם. זכויות יוצרים קיימים ללא קשר לשאלה אם למפרסם יש מוניטין או לא. המבחנים שונים לגמרי.
 
אני מסכים עם עופר

קשה לראות במודעה מהסוג הזה יצירה ולכן אינו יכול להיות נושא לזכויות יוצרים. מאידך, אין ספק שפרסום מהסוג הזה, עלול בנסיבות מסויימות להוות עוולה, למשל: א´ לשון הרע, אם נניח ההודעה שלך תתפרסם באתר שיש בו תכנים לא חוקיים או לא מוסריים. כי זה יצור רושם מרומז שאתה משתתף באותו סוג של פעילות או שאתה מצדד באותם תכנים. ב´ מטרד ליחיד בנסיבות מסויימות שבהן הפרסום באותו אתר או עיתון יגרום להטרדתך.
 
למעלה