שאלה בהרמוניה לג'אז

jazzistco

New member
שאלה בהרמוניה לג'אז

בעיקר בהקשר של ביבופ שמתאפיין בסולו הרמוני (שמדגיש את ההרמוניה) יותר מאשר מלודי: אני משאר שעפ"י מה שידוע לכולנו, אקורד מסוג דומיננט-7 "X7" מכיל ספטימה קטנה - b7.. האם כשמאלתרים על אקורד מסוג שכזה, שימוש בדרגה 7 גדולה במקום קטנה, שלא נפתרת בחצי טון (כטון כרומטי מוביל) לדרגה אחרת מסויימת מלמעלה או מלמטה, משבשת את תפקוד האקורד? האם מישהו כאן, מבין הג'אזיסטים, נתקל בתופעה כזו? בהומניבוק למשל, או בכל סולו אחר של נגן ג'אז מסויים? אם כן, כיצד הייתם מנתחים אותה? האם יכול להיות שזו טעות ובהומני-בוק שלי פשוט יש טעויות?... בזמן האחרון אני שוקד על ניתוח מלודי של הסולואים בהומניבוק וזאת התופעה החריגה היחידה שנתקלתי בה... תודה לעונים!
 

jazzistco

New member
תוספת קטנה

שמתי לב שמה שקורה בעצם זה שמייד לאחר הספטימה הגדולה שהתכוונתי אליה באים בד"כ הצלילים 9 או 13, כיצד הייתם מסבירים את התופעה הזו?
 

loomer4

New member
יצא לי לראות דווקא די הרבה

פשוט הובלה כרומטית לשורש של הדומיננטה, נהוג ומקובל, מה שכן, לא יצא לי לראות סולן שנשאר על הMaj7 מבלי לפתור אותו (Maj7 של הדומיננטה כמובן), בדרך כלל זה מנוגן מאוד מהר, לכן לא נראה לי שזה אמור לשבש את התפקוד של הדומיננטה. בדיוק עכשיו התחלתי לכתוב סולו של סוני רולינס בתווים, והוא משתמש שם בMaj7 של הדומניננטה. לגבי השאלה השניה שלך, לא הבנתי בדיוק למה אתה מתכוון ב13 וב9
 

jazzistco

New member
סוני רולינס הוא דוגמא מצויינת

לסקסופוניסט שיוצא מדי פעם מהרמוניה, מה שפרקר לא היה עושה כלל וכלל! ואולי זו אחת הסיבות שנגנים כמו סוני רולינס וג'ון קולטריין מוגדרים בד"כ כמשכללי הביבופ לכיוון הפוסטבופ/הארדבופ... הספטימה הגדולה שהתכוונתי אליה לא נפתרת בחצי טון כפי שאמרת, אלא עוברת לצליל 9 או לצלילי 13 של האקורד X7.
 

loomer4

New member
אה אופס!

רק עכשיו שמתי לב שדיברת על זה שזה ל-א נפתר, קראתי מהר מדי ולא שמתי לב
אממ את זה אני לא חושב שיצא לי לראות חח, באמת מעניין, אבל אני עדיין חושב שזה לא פוגם בתפקוד של הדומיננטה, בבי-בופ יש חילופי אקורדים מהירים, ואני לא חושב שיש לMaj7 הזה כל כך הרבה זמן להשפיע לפני שמתחלף האקורד.
 

יפתח מ

New member
אני רואה את זה ככה....

תראה, בגדול, צריך לראות את ההקשר המוסיקלי, את המהלך ההרמוני, את התיבה שבאה לפני ואחרי הצליל המדובר. בגדול, משתמשים בספטיקה הטבעית גם בסולם ביבופ מיקסולידי. ההערכה שלי כשיש פיתרון מהדרגה השביעית הטבעית או המוגבהת אם תרצה לדרגה שניה או שישית זה לא לגמרי פיתרון אלא השהייה של הפיתרון למשל אם אנחנו בדו מז'ור מהלך של: סי- רה- דו. יעני שביעית, שניה ראשונה... או סי- לה- סול. שביעית, שישית, חמישית (יציבה). שוב, זו רק הערכה וצריך לראות את ההקשר...אבל זו גם אופציה.
 

jazzistco

New member
האם יצא לך לנגן

את הסולו now its the time 2 של צ'ארלי פארקר מהומני-בוק בצורה מדוייקת?? אם כן.. אז כנראה נתקלתה בתופעה הזו כי שם מצאתי אותה.. : בתיבה 22 (שורב 6), בתיבות 43,45 (שורה 12), בתיבה 46 (שורה 13). לבינתיים זה הסולו היחידי שיצא לי ממש לנגן במלואו ולנתח מלודית, לכן אני חושש שיהיה ניתן להתקל בה גם בסולואים אחרים שלא יצא לי עדיין לנתח ולבדוק, מה שרק רציתי לדעת זה מה ההגיון שעומד מאחוריה מפני שהיא לא שייכת לסולם ביבופ-דומיננט כי היא לא נפתרת בחצי טון אלא עוברת למדרגה מלודית אחרת של האקורד.
 

jazzistco

New member
גם בדונה-לי..

ב-chorus השלישי, בשורה 2, על האקורד Bb7 מנוגן התו לה טבעי על פעמה חזקה והיא לא נפתרת בחצי טון... מוזר..
 

hotelvamp

New member
תשובות

בבלוז בופ מחליפים הרבה פעמים את הטוניקה 7 לטוניקה מיג'ור 7 בדונה לי הלה צליל מוביל אפרוצ'
 

jazzistco

New member
כן, את זה אני יודע.. אבל

ב- Now is The Time-No. 1, הבחנתי שהספטימה הגדולה הזו (B בקר) מופיעה באקורד C7 (תיבה אחת לפני האחרונה) מבלי להפתר בחצי טון, כלומר ה- B לא טון מוביל... ב- Now is The Time-No. 2, הספטימה הגדולה הזו (A בקר) מופיעה גם באקורד Bb7 (שהוא בעצם ה-IV7 בבלוז הזה) מבלי להפתר בחצי טון. בשני המקרים הנ"ל הספטימה הגדולה הזו לא נופלת על פעימה (pulse) חזקה. ב- Donna Lee באקורד Bb7 בשורה 20, הצליל שבא מיד אחרי הצליל לה (ספטימה גדולה) הוא הצליל מי במול (11).. כלומר, ה-לה הוא לא טון מוביל והוא בעצם פעימה חזקה (התו הראשון בתיבה). סליחה אם אני נודניק או משהו, פשוט הייתי רוצה קצת ללמוד על התופעה החריגה הזו.. :)
 
למעלה