שאלה בהתפתחותית - חיקוי בשלב ה-5 של פיאז'ה

NirT84

New member
שאלה בהתפתחותית - חיקוי בשלב ה-5 של פיאז'ה

בתקופה הסנסומוטורית, בשלב ה-5, שהוא השלב של התגובות המעגליות השלישוניות כתוב שהתינוק מחולל במקרה אירוע מעניין שקשור בו ובאובייקט חיצוני, ולכן הוא חוזר על ההתנהגות שלו שחוללה אתה אותו האירוע שוב ושוב בוריאציות שונות כדי ללמוד יותר על יחסי סיבה ותוצאה בעולם - "המדען הצעיר". מצד שני, כתוב שמבחינת יכולת החיקוי שלו התינוק לומד לחקות התנהגויות שלא ביצע מעולם - האם הכוונה לוריאציות השונות שלו או לחיקוי ממשי של ילד אחר למשל? כלומר- אם יש תיאור מצב של תינוקת בלול שמחקה בו בזמן תינוק אחר שנמצא איתה בלול (לא חיקוי מושהה) - הייתכן שמדובר בתגובה מעלית שלישיונית?! או שכל חיקוי התנהגות של מישהו אחר יכול להתרחש רק בשלב ה-6 - תחילת החשיבה הייצוגית? תודה למי שיכול לעזור...
 

chepupu

New member
אני מנסה

לא לגמרי הבנתי את השאלה אבל לדעתי הכוונה בשלב השילשוני היא בעיקר לנסיון לבחון אירוע מעניין מזויות שונות, כמו לזרוק חפצים שונים באותה הדרך ולראות איך הם נופלים בצורה אחרת. אולי לעשות פרצוף, לקבל תוצאה מענינת(לדוגמה, החבר בלול צחוק) ואז לנסות לעשות סוגים אחרים של פרצופים יכול גם להחשב שלישוני, לא יודעת. בכל מקרה אני לא חושבת שזה נחשב חשיבה ייצוגית כי הילד בלול לא מסמל את החיקוי שלו במשהו. החיקוי המושהה אומר שילד ממש יכול לשמור ייצוג של רגש כלשהו בתור התנהגות מסוימת ולהשתמש בהתנהגות כמייצגת את אותו הרגש כשירצה ויהיה רלוונטי עבורו במועד מאוחר יותר. (גם אם באופן בלתי מודע) נשמע?
 
למעלה