שאלה במסכת פסחים

asaf2000

New member
שאלה במסכת פסחים

בדף ב: הכי קאמר (ר' אליעזר בן יעקב) בשלמא לדידי אשכחנא דקא פלגי רבנן בין יממא לליליא דתניא גבי תענית צבור עד מתי אוכל ושותה עד שיעלה עמוד השחר דברי רבי אליעזר בן יעקב רבי שמעון אומר עד קרות הגבר אלא לדידך היכא אשכחנא יממא גופיה דפלגי ביה רבנן? לא הבנתי הרי רבי אליעזר בן יעקב אומר "דקא פלגי רבנן" ואח"כ מביא ראיה משיטת עצמו לגבי תענית??
 
תשובה

ראב"ע הכי קאמר בשלמא לדידי (שאני סובר כי רק הלילה מותר, ואילו היום כולו אסור מעמוד השחר, ניחא. כי אף על פי שאיסור מלאכה בערב פסח אינו אלא מדרבן, מכל מקום) אשכחנא דקא פלגי רבנן (מצאתי שחילקו חכמים בגזירותיהם) בין יממא לליליא (שזה מותר וזה אסור) כדתניא גבי תענית ציבור, עד מתי (האדם) אוכל ושותה (בליל התענית)? עד שיעלה עמוד השחר, דברי ראב"ע, (לפי שאין התענית מתחילה מהלילה אלא מהיום בלבד). מקווה שעזרתי...
 

asaf2000

New member
תגובה

הבנתי את הקטע אבל אני לא מבין הרי רבי אליעזר רוצה להביא ראיה לשיטתו שכשחכמים גוזרים גזירה הם לא גוזרים על חלק מהיום אלא מעלות השחר ואת והראיה שהוא עצמו סובר שתענית מתחילה בעלות השחר. איזו מן ראיה זאת להביא ראיה מדבריו של עצמו במקום אחר? מאיפה כאן הראיה לשאר גזירות של חכמים? (אני חושב שאולי בגלל שאין אף אחד שחולק עליו בדין הזה)
 
תגובה

הראיה של ראב"י (ולא כפי שרשמתי בתחילה ראב"ע...) היא, ש-לי (ראב"י) יש ראיה למה אני סובר מעלות השחר שהרי מצאתי בגזירות חכמים שחילקו בין היום ללילה כפי שנפסקה ההלכה כמותי (ראב"י) לעניין תענית. אך לדידך (ר` יהודה) שחילקת באיסור עשיית מלאכה בין קודם לנץ החמה שאז מותר, לבין אחר נץ החמה שאז אסור, קשיא, שהרי מעמוד השחר יום הוא, ואיפה מצינו שרבנן חילקו ביום עצמו ואסרו רק חלק ממנו? (זוהי שאלתו של ראב"י על ר"י)
 

אבי240

New member
פסחים ב: להלומד היקר; כנראה שלא כן

למה אתה לא מעיין במהרש"א ?
 
ר` אסף...

נראלי שהבנתי את קושייתך יותר טוב, ראב"י הביא ראיה לדבריו מדבריו מפני שהוא מוכיח את דבריו (שהבוקר זה מעלות השחר...) מתענית, ששם גם רבנן הסכימו איתו שהבוקר מתחיל בעלות השחר. שבתענית רבנן חילקו בין לילה ליום, ולא בין יום ליום...
 

asaf2000

New member
../images/Emo45.gif תודה רבה!

כך גם ענו לי בדוא"ל מ"מאורות הדף היומי".
 
למעלה