שאלה בנוגע לאקורד מסוים

שאלה בנוגע לאקורד מסוים

איזה אקורד מורכב מהתוים רה, פה וסול? D F G אני מחפש הרבה ולא מוצא תודה למי שעוזר
 

handlessman

New member
יש כמה אפשרויות...

1. G57 (סול הוא השורש, דרגה שלישית חסרה לכן זה אקורד 5, ופה הוא הדרגה השביעית.) 2. Bdimb6 (אקורד קצת מוזר - זהו אקורד B מוקטן שחסר לו השורש, שנוספה לו דרגה שישית מונמכת.) 3. Dm4 [השורש הוא רה, דרגה שלישית מונמכת לכן זה מינור. חסרה דרגה חמישית, וקיומה של דרגה רביעית כשדרגה שלישית ישנה (ולכן לא יכול להיות מהלך של 4-3) ודרגה חמישית איננה, מעיד על כך שיש פה מהלך של 5-4, כלומר יהיה פה פיתרון לאקורד הבא שיהיה Dm 135.] זאת נראית לי האפשרות הכי סבירה, למרות שכולן אפשריות מבחינה תיאוריתית.
 
זה פשוט

V4/2 (דומיננט ספט בהיפוך שני) בלי דרגה שלישית. זאת לדעתי התשובה הכי סבירה אם מצאת את האקורד הזה בין הרפרטואר הקלאסי.
 

handlessman

New member
לדעתי ההיפוך כרגע לא משנה...

קודם כל צריך לדעת מהו האקורד עצמו. אנחנו גם לא יודעים אם הוא התכוון שנתייחס גם לסדר שבו הוא רשם את הצלילים, מה שאני לא עשיתי. לקחתי את הצלילים ושיחקתי איתם כדי למצוא את כל האפשרויות... בכל אופן... אני מניח שאתה מתכוון לדומיננט ספט בסולם דו מינור / מז'ור (עפ"י 3 הצלילים האלה לא ניתן לדעת זהו מדובר בסולם מז'ור או מינור). ולא הבנתי את צורת הרישום... למה לא רשמת V7? ומה אומר ה-4/2?
 
אוי סליחה זה היה אמור להיות 3\4

זה אמור להיות בצורת שבר, אני לא יודע איך עושים במחשב שבר. בכל אופן ההיפוך הראשון זה 6\5, ההיפוך השני זה 3\4, וההפיוך השלישי זה 2\4
 

handlessman

New member
אם אני לא טועה...

ההיפוך הראשון הוא 5/3, הקוורטאקורד (היפוך שני) זה 6 וקוורטסקסטאקורד זה כמו השם שלו 6/4 (רק שרושמים את כל זה במאונך, כשהמספר שרשום משמאל יהיה למעלה).
 
נכון, אבל זה כשמודבר באקורד משולש

כשמדובר בספטאקורדים (או דומיננט ספטאקורדים לרוב) אז המצב שונה. אקורד ה"בית" (סול סי רה פה [למשל]) זה פשוט 7 (או V7). ההיפוך הראשון (סי רה פה סול) נקרא 6\5, ההיפוך השני (רה פה סול סי) נקרא 3\4, וההיפוך השלישי (פה סול סי רה) נקרא 2\4
 

GustavM

New member
תוספת

מעט מאוד רואים את הסקונדקורד (ההיפוך השלישי של הספטאקורד) בצורת 4/2 (רואים את זה בעיקר בבס ממוספר וכאלה, ומעט מאוד מעבר לזה). לרוב מקצרים ופשוט כותבים אותו בתור 2, גם בבס ממוספר.
 

handlessman

New member
אה נכון... כבר הספקתי לשכוח...

בגלל השביתה מלא זמן כבר לא למדתי תיאוריה / הרמוניה... ובאמת כמו שהגיבו אלייך, נוהגים לכתוב את ה-4/2 רק כ-2.
 

handlessman

New member
אני לומד במגמת מוזיקה...

אז כמו שכבר רשמתי, בגלל השביתה אני כבר חודש וחצי לא לומד... ולא יצא לי לתרגל... אז קצת החלדתי... קצת...
 

handlessman

New member
עכשיו עולה פה דילמה...

מאחר שחסרה הדרגה השלישית שהיא סי, אז אני לא מוצא דרך לדעת בוודאות אם זה היפוך 5/6 או 4/3... כי אמנם הדרגה החמישית (רה) בבס, אבל האקורד מצטייר כאילו העבירו אותו רק היפוך אחד, כלומר השורש שהיה בבס עבר לסופרן וזהו... יש לך מושג מה הכי נכון?
 

locnar

New member
יתכן שבנתוני השאלה ההיפוך דווקא משמעותי

אם אין לך טוניקה + 3 ו-7 (שקובעים את הזהות הפורמאלית של האקורד), או טריטון (שיכול להעיד על דומיננטה ואז מהווה בעצמו 3 ו-7 כאמור קודם, רק שבמצב זה לא חובה שתהיה הטוניקה), ואין כל נתונים אחרים (כגון צליל נוסף בבאס או במקום אחר), אז בנתוני השאלה אין מדובר באקורד (שלם) ממש, אלא במצלול אחר. בנסיבות אלה, לפי חוקי הטונאליות, ההיפוך יכול לקבוע את היחסים הטונאלים ולזהות את הטוניקה. למשל: קווינטה תומכת בטוניקה, ולכן יכולה להעיד על הצליל הנמוך כטוניקה. אם ניישם על השאלה, בהיפוך במצב היסודי ביותר כפי שכתב השואל, אז אכן האופציה המתבקשת היא רה-4 (אופציה 3 בתשובתך לעיל), פשוט כי די בטרצה הקטנה כדי לבסס טונאליות יחסית לרה. יחד עם זאת, אם היית משנה היפוך וזורק את הרה אוקטבה למעלה (פה-סול-רה), אזי הייתי אומר שקיבלנו סול-7 (אופציה 1 בתשובתך לעיל) כי הקווינטה הנוצרת תומכת בסול כטוניקה. אגב, האופציה השניה שהזכרת - סי במול 6 - יצירתית, אבל לא ניתן להסיק אותה מנתוני השאלה ובה רק 3 צלילים, ללא סי במול. בגלל זה אני מקפיד לציין "בנתוני השאלה". תחשוב מה היה קורה למשל אם היית לוקח את המצלול הזה, ומנגן אותו על בס אי במול למשל - משנה את כל מערך השיקולים בשאלה (וגם יוצר אקורד חביב).
 
למעלה