שאלה בנושא אתיקת הנגשה

אמללי

New member
שאלה בנושא אתיקת הנגשה

ראיתי שבהודעת הראשית יש התייחסות לאתיקת הנגשה (אני מקווה שאני מתייחסת למושג הנכון ואם לא עמכם הסליחה): "האם סביר שמוסד חינוכי ידרוש מתלמיד לבקש עזרה באופן קבוע מחבריו לכיתה ולא מפקידי המוסד" יש לי שאלה בנושא זה. לבנותי יש ליקוי ראיה. בתי הגדולה מתחילה כיתה א' שנה הבאה וכיום נמצאת בגן במסגרת חטיבה צעירה (בבית ספר רגיל) בסיוע מורה תומכת (לראיה). ידוע לי שלפעמים ילדים עם ליקוי ראיה נעזרים בחבריהם ללימודים בקבלת חומר שנכתב בכיתה. (לדוגמא אחד החברים כותב על נייר קופי ומעביר לילד בעל ליקוי הראיה את החומר שהוא כתב ולוקח לעצמו את ההעתק) האם עזרה שכזו בין חברים מקובלת בכיתות? האם זה מעודד חברות או שאולי יוצר בעייתיות מסויימת (לילד לא נעים שהוא צריך להעזר בחברים ואולי לחברים נמאס לעזור לו וכדומה). כדאי אולי לציין שעזרה שכזו בין החברים יכולה לפעמים לאפשר לילד בעל ליקוי הראיה לוותר על הצורך להשתמש בעזרים מיוחדים שלא תמיד נעים לו ללכת איתם (במיוחד בכיתות גבוהות יותר) כגון משקפים טלסקופיות או מכשירים יקרים מאוד כגון מימיו וכדומה. אשמח לשמוע דעה מקצועית בנושא.
 
מיקצועית ממנגיש או ממשפטן/אתיקן?

כמנגיש נתקלתי בתלמידים שהשימוש במכשור שאת מתארת באמת באמת לא היה להם נעים ואפילו משפיל. לא לכולם נעים להסתובב עם טלסקופים על המשקפיים. לעומת זאת פגשתי גם תלמידים שלא היה להם נעים להתחיל לחפש כל הזמן תלמידים אחרים כדי להישען עליהם בלא תמורה. כמנגיש חלק מהעבודה שלי היא איתור מכשור הנגשה קל הצנעה ואני מרגיש מאוד לא נוח לומר לתלמיד: בחר אם אתה מעדיף לחפש כל הפסקה מישהו כדי לצלם ממנו או לקחת מכשור לא הכי נוח ונעים. לעניות דעתי האתית, אין לי זכות לומר לתלמיד: גם אם יהיה לי תקציב למכשור, עדיף שתבקש כל הזמן את עזרת החבר'ה. אני מנסה לשכנע את המשפטן רן לפיד להצטרף לפורום כיועץ מומחה. יש כאן הרבה שאלות שמשפטן צריך לתת להן מענה. אני מקווה שדי מהר יהיה לנו משפטן. בכל מקרה, השאלה שלך כן במקום.
 

יונה שו

New member
עזרת תלמידים או מורים וכו' ?

נחלק לשניים : הממסד חייבלספק עזרה לתלמיד לקוי הראיה - אם זה אומר צילום החומר בהגדלה, שימוש במחשב עם מסך מגדיל או מכונה ששכחתי איך קוראים לה. ולמה מישהו צריך לתת לילד את סיכומי השיעור לצלם - הרי המורה יודע בדיוק בדיוק מה ילמד (נו... אני יודעת שלא תמיד) שהוא ידאג לתת לתלמיד את סיכום השיעור בסוף השיעור. זה לא כל כך קשה, אבל זה לשנות הרגל ישן לבקש עזרה מחברים.... נוח למורים והאמתלה היא - מפתח יחסי עזרה הדדית בין ילד לילד. הילדים לא תמיד רוצים לעזור, אני מאד בעד לחנך לעזרה הדדית, מתוך כבוד, רצון טוב, וקבלה של השונה, והאמת... כל אחד מתישהו איכשהו צריך משהו ממישהו אחר. אם נלמד לקבל ולתת - תוכל להיות עזרה הדדית. אבלאם העזרה צריכה להינתן כחובה של התלמידים - היא נהיית דבר ממאיס... ולא נוח. לסיכום - הייתי רוצה לראות את המורים מכינים כל שצריך למען התלמיד ואת הילדים עוזרים ככל יכולתם. ולקבל את היכולת שלהם כמוגבלת.... לשבח ולהלל כל עזרה, אך לא לצפות לה מראש.
 
ישנםאנשים בפיקוח המגישים עזרה

עזרה לתלמידים ליקויי ראייה, פני למחוז אליו את שייכת ובקשי עיצה ועזרה ממוקדים בבעיה שזיהית. המפקחת הארצית שמה : ד" ר ברכה ברכה.והיא מקסימה ומיוחדת.כך גם כל המפקחים לצידה. חשוב לפנות לייעוץ מקצועי בתוך מערכת החינוך-כדי שהעזרהתגיע במהרה בימינו....
 
למעלה