שאלה בנושא השפות השמיות

שאלה בנושא השפות השמיות

העברית והערבית שייכות שתיהן למשפחת הלשונות השמיות, אך הערבית (הקלאסית) היא שפה צעירה יותר מהעברית. איזו משתי השפות היא איפה , דומה יותר לפרוטו שמית ומדוע? אני כתבתי שהעברית קרובה יותר בגלל הפרוש של המילה "פרוטו" כלומר קודם לשפה השמית וקרוב לוודאי שהשפה העתיקה יותר , דומה יותר. האם התשובה הגיונית? האם אפשר להפנות למאמרים בנושא. תודה
 

גנגי

New member
על מה ולמה החלטת שהיא מאוחרת יותר?

האם בגלל שהכתב שלה התפתח מאוחר יותר?
 
פרוטושמית

דרור היקר, לא הבנתי כל כך את שאלתך, אך אנסה לענות ככל האפשר. פרוטושמית היא שפת אמא, שההשערה היא שממנה נולדו כל שאר השפות השמיות. אם נאסוף את כל הצורות הלשוניות מכל הלשונות השמיות מכלולן יהיה הלשון הפרוטושמית. עברית היא סוג של כנענית, שפה שמית מערבית צפונית והיא מוכרת לנו כ- 3000 שנה ויותר- לפחות מזמן כיבוש א"י ע"י יהושע, התנחלות שבטי ישראל בכנען. בני ישראל השתמשו בעברית כלשון אחת ויחידה במשך כ- 1300 מאמצע המאה ה- 13 לפנה"ס ועד המאה ה-2 לספירה- עצירה מוחלטת ואז לא מדברים עברית אלא משתמשים בה כלשון תרבות. תקופה זו נקראת תק' הגלות של הלשון העברית. בתק' זו באי"דיברו ארמית, מאוחר יותר ערבית ועד המאה ה-11 דיברו בלשונות שמיות וכשגדל הישוב היהודי באירופה נוספו גם שפות אחרות. קיים קשר הדוק בין סיום גלות והתנועה הציונית לתחייתה. מסוף המאה ה- 19 הלשון העברית חוזרת להיות לשון מדוברת בא"י. לגבי הקרבה לפרוטושמית איני בטוחה אך נדמה לי שאכן העברית יותר קרובה לה, אך שוב, אם תוכל לבדוק את העניין ולהשיב לנו תשובה זה יהיה נפלא. אני אפנה אותך לספר בעניין שאותו ניתן לרכוש בסכום סמלי מהאקדמיה ללשון: לשוננו לעם- קובץ לשנת הלשון- בעריכת משה בר אשר.
מקווה שעזרתי.
 

masorti

New member
תיקון טעות...

כתבת שבני ישראל השתמשו בעברית כלשון יחידה עד למאה ה-2 לספירה. ממש לא נכון. החל מתקופת גלות בבל היה שימוש מקביל בארמית, ולעתים הארמית היתה השפה העיקרית. עובדה שחלקים מספרי עזרא ונחמיה ומספר דניאל כתובים בארמית.
 
מאיזו תקופה

הם ספרים אלו? האם יש לך הסבר יותר מדויק ותוכל לחלוק אותו איתנו?
 

masorti

New member
ספרי עזרא ונחמיה...

מתארים את המאה ה-5 לפנה"ס, וספר דניאל מתרחש במאה ה-6 לפנה"ס וסוקר (בנבואות) את התקופה שעד המאה ה-2 לפנה"ס. גם אם נקבל שהספרים חוברו מאוחר יותר (ודאי לפני המאה ה-2 לספירה), עדיין הם מבטאים מציאות מסוימת של התקופה הפרסית ומתבססים על מסורות בכתב ובע"פ מתקופה זו. חוץ מזה, לא חסרים ממצאים כתובים ארמית מתקופת בית שני.
 

shlomitss

New member
השפה הערבית ולא השפה העברית

נחשבת דומה לשפה הפרוטו-שמית, ובניסוח מדוייק יותר, הערבית מייצגת את הפרוטו-שמית ומכאן גם את העברית הקדומה. אחת ההוכחות לכך היא מספר העיצורים בעברית (22-23) ובערבית (28). ההנחה המקובלת היא שהעיצורים הנוספים בערבית היו קיימים גם בפרוטו שמית וחל בהם מעתק בעברית העתיקה לעיצורים דומים. האות צ העברית למשל כוללת למעשה שלושה עיצורים וכו'. אגב, השפה הפרוטו שמית היא שפה משוערת.
 
פרוטושמית ערבית ועברית

השפה הפרוטושמית היא שפה משוערת כשפת האם של השפות השמיות לא מצאו לה שום תיעוד כלשהו וככל הנראה היתה שפה מדוברת ולא פת דיבור. השפה השמית העתיקה ביותר שנמצאה היא השפה האכדית - 2500 שנה לפנה"ס והסברה היא שהמבנה של השפה האכדית הוא הדומה ביותר לשפה הפרוטושמית. בנוגע לשפה הערבית סברו בתחילה החוקרים כי השפה הערבית היא השפה הקרובה ביותר לפרוטושמית בגלל שהיא מכילה בתוכה 28 עיצורים יותר מכל שפה שמית אחרת. אולם כיום החוקרים סוברים כי הערבית ככל השפות השמיות עברו עם השנים תהליכים שונים וגם בערבית חלו תופעות ושינויים כולל בעיצורים. באשר לעברית וערבית התיעוד שיש בעברית הוא הרבה יותר עתיק מערבית - ערבית התיעוד הקיים הוא מן המאה ה-1 לספ' בעוד שתיעוד בעברית קיים 1000 שנה לפני כן.... אין זה אומר שלא הייתה קיימת שפה ערבית, פשוט לא נמצא שום תיעוד אליה.
 

shlomitss

New member
אי דיוקים

שפה משוערת היא שפה משוחזרת, וליתר דיוק תיאורטית. מדובר בתיאוריה מחקרית הבנוייה על השוואה בין הלשונות השמיות הקיימות. הואיל וזו תיאוריה, לא נעשה ניסיון "למצוא תיעוד" לפרוטו-שמית. הדעה שהלשון הערבית הכתובה משמרת את הפרוטו-שמית אינה שנוייה במחלוקת במחקר. גם אם חלו בשפה הערבית שינויים ביחס לפרוטושמית היא עדיין מייצגת אותה. לגבי תיעוד בערבית - למעט כתובות על מצבות או גרפיטי לא קיים תיעוד לפני הקוראן. הקוראן הוא המסמך הראשון הכתוב בערבית. כלומר, ניתן לדבר על תיעוד השפה הערבית החל מן המאה השביעית בלבד.
 
לידיעתך....

המקור הראשון שכתוב בערבית הוא בוודאי שלא הקוראן ובזה מכירים גם המוסלמים בעצמם. בתקופה הפרה-אסלאמית הייתה קיימת תקופת הג'האלייה, תקופת הבורות, המכונה כך על ידי המוסלמים. מתקופת הג'האלייה נמצאו כתבים של שירה וישנו אף תחום כזה הנקרא שירת הג'האלייה ושמתוארכת עוד לפני המאה ה-7. המקור הראשון בערבית הוא כפי שכתבתי מהמאה ה-1 לספירה באותה תקופה ניתן לראות שינויים מהערבית הספרותית של היום. בנוגע לפרוטושמית ערבית אינה מייצגת שפה זו. בערבית חלו שינויים רבים: לדוגמא בצורת העבר - בשפה הפרוטושמית נטיית העבר היא על ידי הוספת תחיליות לאותיות השורש בעוד שבערבית ובעברית נטיית העבר היא בהוספת סיומות לאותיות השורש ונשארו שרידים לתקופה המוקדמת ביותר. כמו כן מבחינת העיצורים בשפה הפרוטושמית היה עיצור המקביל ל-ש (כמו נשיא) שנעלם בשפה הערבית ונבלע. אלו הן רק דוגמאות הממחישות כי ערבית אינה מייצגת את השפה הפרוטושמית. לגבי הפרוטושמית בכלל, אמנם זו שפה תיאורטית אך משערים כי היא הייתה קיימת, אך לא נמצא לכך שום תיעוד והתיעוד שנמצא לשפה העתיקה ביותר הוא מ2500 לפנה"ס השפה האכדית והיא ככל הנראה הכי קרובה במבנה שלה לשפה הפרוטושמית.
 

shlomitss

New member
צר לי, דבר מדבריך כאן אינו נכון

א. השירה הקדם-אסלאמית (שירת הג'אהליה) נשתמרה בע'פ והועלתה על הכתב בתקופת האסלאם. ב. לא קיים מקור בערבית מן המאה ה-1, וגם לא מן המאות הבאות עד המאה ה-7. ג. כל בוגר החוג ללשון עברית יודע מתוך השוואה בין השפות, שהערבית היא המייצגת את הפרוטו-שמית, והדוגמאות "הממחישות" שהובאו לעיל אינן רלבנטיות. עם כל הכבוד - ויש כבוד לכל כותב, תהא רמת ידיעתו אשר תהא - רסיסי מידע אינם מידע.
 
גם שלך לא!

הדוגמאות הממחישות שהבאתי בוודאי ובוודאי שרלבנטיות ולתימוכין כדאי לך לפנות לספרו של חיים רבין שפות שמיות ולראות כי התיאוריה לפיה השפה הערבית מייצגת את השפה הפרוטושמית כבר לא מקובלת במחקר וחוקרים נוטים לסבור כי השפה האכדית קרובה ביותר לפרוטושמית. ובנוגע לערבית יש כתובות שנמצא מהמאה ה-1 לספירה ויש בהם שינוי מהערבית הספרותית. לדוגמא הצורה ההיסטורית של ذلك הייתה ذاוזאת מתוך דברים שנתגלו.
 

shlomitss

New member
../images/Emo13.gif

הבה נדייק שוב: האכדית, שהיא שפה מתה, נחשבת גם (לצד הערבית) כקרובה לפרוטו-שמית. כתובות (עליהן הצבעתי בעצם בהודעה הראשונה) מעצם הגדרתן אינן "מקור", גם אם חשיבותן אינה מבוטלת.
 

nizanm

New member
שמות דומים בערבית ובעברית:

בניהו = אבן אללה עובדיה = עבדאללה יפה, נכון?
 
למעלה