שאלה בנושא חוברות יצירה ועבודה

שרון230

New member
שאלה בנושא חוברות יצירה ועבודה

היי עינת, הבת שלי בת 3 ובמהלך החופש אני יושבת איתה על חוברות שמתאימות לגילה (צביעה בלי צת מהקווים, מה יוצא דופן, התאמות, תאום עין יד' ,מתיחת קו מקוווקו רצוף וכו') אציין שכאני אומרת לה בואי נשחק בחוברות היא ממש אוהבת ותמיד אפילו יוזמת בעצמה. היא ממש מבינה מה שמסבירים לה ועובדת יפה. יש לי מס' שאלות: 1. כשהיא לא מצליחה היא מתיאשת ורוצה להפוך דף. (ואני אומרת לה :למה? את יודעת בואי ביחד וכו'...) האם זה בסדר? לדעתי היא מתיאשת ממש מהר. איך ניתן לעודד אותה? 2. אני יושבת איתה פחות מחצי שעה כל פעם אני משתדלת לא להגזים אבל היא הרבה פעמים מתעסקת בדברים אחרים תוך כדי (כלומר יוצאת מריכוז)במיוחד בדברים שמצריכים ריכוז כמו לצבוע בלי לצאת מהקווים או למתוח קו מקווקו רציף אז היא לא ממש מסכימה לעשות את זה לפי ההוראות שאני מסבירה לה כי כביכול קשה לה, האם זה תקני לגילה? אני יודעת שהיא לא אמורה לדעת (או להצליח) לצבוע בלי לצאת מהקווים אבל אני מנסה ללמד אותה את המושגים האלה אשר מתאימים לגילה על מנת גם להכין אותה לשנה הבאה בגן וגם בעיקר להתחיל למקד אותה לגישה נכונה כשהיא רואה ציור לצביעה. האם אני עושה בסדר? מה דעתך?
 
שרון יקרה, לא התאפקת והקפצת ההודעה

בהזדמנות ראשונה אתעמק ואשיב עינת
 
המטרה:לשמרסקרנות טבעית וליצור מוטיבציה ללמידה

שרון יקרה, זה נשמע קצת כמו לרתום את הסוסים לפני העגלה. הרצון שלנו קהילת ההורים שהילדים שלנו יצליחו, ישיגו, יתקדמו, הוא רצון טבעי,אנושי ולגיטימי. השאיפות שלנו לא תמיד עולים בקנה אחד עם הרצונות של הילדים, עם שלב הבשלות שלהם. הנסיונות שלנו להיות מורים דידקטיים שלהם (גם בגיל בית ספר),למרבה הצער, בדרך כלל נכשלים. האווירה נעכרת, היחסים מסתכסכים, הדימוי העצמי של הילד כאדם בעל יכולת לימודית מתכווץ, נשחק ונפגם. וחבל! ילדים בני שלוש זקוקים לחופש יצירה, להתנסויות, להזדמנויות, למרחב. ילדים נולדים מטבעם ומטיבם סקרנים, חקרנים, מתעניינים, שואלים ושואפים להתפתח ולהתקדם. לימודים טרם זמנם מלחיצים, מעוררים התנגדות ולעיתים עלולה להתפתח הפרעת למידה כתוצאה מחוויות מייאשות. ושוב חבל! ילדים שמגיעים לגן ומאוחר יותר לבית ספר מוכנים נפשית, נכונים, עם מוטיבציה, עם כישורים רגשיים וחברתיים מפותחים -נרתמים ללימודים. אפשר, כמובן, כשהילדה מבקשת להגיש לה חוברת. אפשר אם היא רוצה להסביר לה את המשימה. ובכך בעצם תם תפקידך מכאן והלאה ילדה בת שלוש יכולה וצריכה לעשות כל העולה על דעתה. אגב, מוטוריקה עדינה ניתן לפתח גם דרך משחקים כמו : יצירה מגפרורים. מה דעתך? עינת גבע.
 

שרון230

New member
עינת שלום רב,

שמחה שהתייעצתי איתך כי ככה אני לומדת יותר על התגובות של הבת שלי, בסך הכל החוברות האלה אכן מיועדות לגיל 3 אבל למרות הכל כנראה שיש לנו אובר ציפיות כפי שאת אומרת. רק לשם הבהרה, באופן כללי היא מאוד אוהבת לשבת ולעשות את החוברת על פי ההוראות ומאוד מצליחה (לדוגמא היא כבר יודעת למתוח קו ישר ולשייך בין הנושאים) ואני חושבת שכשקצת קשה לה בעיקר בדברים שמצריכים ריכוז ודיוק היא פשוט אולי נבוכה ומנסה להעסיק את עצמה או להעביר נושא למרות שאנחנו מאוד זורמים איתה. כמובן שאני עכשיו אתן לזה יותר דגש ואתן לה לעשות מה שהיא רוצה, אשמח לשמוע אם יש לך רעיון למשחק עם גפרורים או כל משחק שיכול לפתח לה את המוטוריקה העדינה . שוב תודה רבה, שרון
 
רעיונות להשראה יצירתית....

שלום רב שרון, אני שמחה על ההתגייסות שלך לריסון ואיזון הציפיות למען בתך. ציפיות עשויות לעודד, לדרבן ולקדם כאשר הן: א. מותאמות לשלב התפתחות הילד, ליכולת ולרצון הילד. ב. כאשר אינן על תנאי. כלומר, גם אם הילד עונה עליהן וגם אם לא אנחנו ממשיכים לאהוב, לעודד, לאפשר ולקבל. בקשר למוטוריקה עדינה בגיל 3: א. ציור וצביעה חופשית. ב. הגפרורים היו דוגמא להרבה מאוד חפצים זעירים איתם ניתן לשחק עם הילדה כגון: כפתורים, אבנים קטנות, מה עושים איתם ? יושבים עם הילדה ומעלים רעיונות יצירתיים למשל, מדביקים אותם על נייר, מפסלים איתם, יוצרים מהם דגמים כיד הדמיון הטובה. ג. אפשר להגיש לה ג'ורנאלים צבעוניים לגזור - וליצור קולאג'ים בהדבקה. ד. אפשר לאסוף צדפים עם חורים גדולים בים ולהשחיל אותם על חוט. ה. להשחיל חרוזים גדולים וליצור שרשרת. ו. לאסוף בולים עם פינצטה. ז. לחורר על קרטון חורים באמצעות מחורר ולהשחיל חוטים. ח. להלביש, להפשיט ולכפתר לבובות ברבי את השמלות. מקווה שהרעיונות שלי יהיו לך/ן להשראה יצירתית. הצעות נוספות יתקבלו בברכה צהריים טובים עינת גבע.
 

שרון230

New member
תודה רבה...שאלה אחרונה..../images/Emo13.gif

עינת המון תודה רעיונות מעניינים חלקם היא מכירה והשאר אני בהחלט אכיר לה. רק שאלונת אחרונה, כשאת אומרת ציור וצביעה חופשית האם אני אמורה ללמד אותה להחזיק עיפרון בצורה נכונה או שגם בזה לאפשר לה חופשיות? הבנתי מהגננת שכן , מה דעתך? ושוב תודה רבה, שרון
 
החזקת עפרון....

בוקר טוב שרון, בשלב זה אני ממליצה על חופש מוחלט. רוב הילדים אינם זקוקים להדרכה, הם מסגלים החזקת עפרון נכונה עם הבשלתם דרך חיקוי . יום טוב עינת גבע
 
למעלה