שאלה בנושא מבחנים ןילדים רגילים ולקויי למידה

גולדיפז

New member
שאלה בנושא מבחנים ןילדים רגילים ולקויי למידה

רציתי לשאול לדעתכםף בכיתתי - כיתה ב - יש ילדים רגילים וילדי שילוב. אני מלמדת בשיטת מתמטיקה יסודית. נהנית מכל רגע, ילדים אוהבים חשבון את הספרים העבודות והשיעואים המועשרים באמצעות המשחקים המוצעים במדריך והמומצאים על-ידי ואיתם. רצית לשאול במבחן בו פותרים תרגילים נתבקשנו שכל ילד יכתוב את הדרך לפתרון כדי להפנים הבנה. לדוגמא לתרגיל 51=65-14 יש לצרף את התרגיל המפרט את הדרך 65-10-4. לילד רגיל אין בעיה בדרך כלל ואם אינו כותב את הדרך יורדת לו נקודה אבל מה לגבי ילדים לקויי למידה המתקשים גם כך. האם להתעקש ןלהוריד אם לא כתבו את הדרל או אם פתרו נכון עם חומרים לוותר על הדרך ולתת את מירב הנקודות. ומה לגבי ההסבר להורים בכלל ולהורים שהורנו לילדיהם למה כן לעומת ילדים שלא הורנו עי הם לקויי למידה?
 
מבחנים לילדים ברמות שונות

מטרת מבחן היא לשקף לילד, למורה ולהורה את מידתההבנה והשליטה בחומר. מאוד חשוב שגם ילד מתקשה יבין מהו תהליך הפתרון. בתשובה לשאלותייך. יש מספר פתרונות אפשריים למצב שנוצר. - אפשרות אחת היא שלאחר המבחן יישב מישהו מהצוות ויבקש הסבר מהילד המשולב והמתקשה. אם הילד מגלה הבנה - לא יורדו ממנו הנקודות. - אפשרות שנייה: בזמן המבחן ניתן לגשת אליו ולבדוק אם הכתיבה בשלבים קשה לו ולסייע לו רק בכתיבה, או לומר לו שאפשר לוותר על השלבים, אם הוא נותן הסבר נכון בע"פ . - אפשרות שלישית: לבקש מכל הילדים לפעול לפי ההוראות, כולל למתקשים. לתת את ההערכה המספרית לאחר בדיקת מידת ההבנה של הילד בכתב או בע"פ מחוץ למסגרת הזמן של המבחן. אם הילד מבין - נוסיף לו את הנקודה, אם לאו והוא רק ניחש תוצאה כלשהי - לא נוסיף לו נקודה זו. גם לילד מתקשה מגיעה הערכת הישגים של אמת. ההסבר להורים: הילדים בכיתה יודעים בדיוק מי מתקשה ומי לא. להורים יש לומר את האמת: היה קשה לילד לכתוב את המבחן בגלל ענין טכני, כי התקשה לרשום את התהליך, אבל הוא גילה הבנה, או, לחילופין הוא אינו מבין את התהליך ויש לסייע לו. יכול לקרות שילדים יראו שהמורה "עוזרת" לילד כלשהו ולהם לא. גם כאן האמת היא הדרך הנכונה.למשל משפט: רציתי לראות אם תלמיד זה או אחר מבין. במקרה שלך אני חושבת שאתה יכול להתמודד לבד. אם יתברר שקשה לך , נמצא דרך לסייע לך. מאחר שמדובר בילדים ברמות מאוד שונות ובסיבות שונות להצלחה או לכישלון, על המורה מוטל התפקיד הלא קל להגמיש את תגובותיה בהתאם למצב ולילדים. אני מאוד מודה לך על שאלתך. זוהי שאלת מפתח לא רק לגבי המתמטיקה. בכל מקרה יש לנהוג לגופו. ככלל, יש לשאוף שכל הילדים יגיעו לשליטה מלאה בפעולות היסוד. בהצלחה
 

1אילת2

New member
למה בתרגיל כמו זה שהובא בדוגמא

חייבים להראות את הדרך? זו לא משוואה בשני נעלמים. אם יש ילדים שיותר קל להם לפתור 65-14 בלי לפרק לעשרות ואחדות למה למרר את חייהם?
 
הבנת התהליך של החשיבה סוללת את הדרך

המודעות לתהליך החשיבה תתרום להבנה המתמטית, כי פירוק תהליך לשלביו הוא אחד מיסודות המתמטיקה. (כדאי לקרוא את ספרו של פרופ' רון אהרוני: חשבון להורים). השאלה שנשאלת היא האם במבחן דווקא צריך את הרישום של השלבים. התשובה היא: כדי שהמורה יוכל לבחון אם אכן התהליך מובן ומופנם, אין ברירה אלא לבקש פירוט שלו. התירגול המהיר, ה - DRILL , נעשה ללא פירוט ומטרתו היא שליטה במיומנויות. כך נעשה הטיפול בשתי רמות: האחת: ההבנה, השנייה: השליטה.
 

גולדיפז

New member
תודה על תשובתך

לתלמה תודה על תשובתך - כמו תמיד נעים לשמוע את דעותיך. גם אני חשבתי כך לגבי ילדיםלקויי למידה כי אין צורך להוסיף להם על הקטשי של הכתיבה. ואכן עשיתי זאת לבי תלמידים צעירים.-כיתה ב'. לגבי כיתות גבוהות יותר התעוררה מחלוקת קלה לגבי נתינת ציון ללא הסבר כפי שהתבקש בשאלה במבחן, אולם גם כאן הילדים המאובחנים קיבחו הזדמנות להסביר את הפרון הנכון שנתנו ואם ענו נכון קיבלו את הניקוד. לדעתי חשוב מאוד שילד ידע להסביר ולהמליל את תשובתו.
 
הערכת תלמידים בכיתות גבוהות

תודה על המחמאות. ככל שהילד בוגר יותר יש לתת לו יותר ויותר הערכת אמת. זה יאפשר סגירת פערים וגם ללמד אותו לקבל ביקורת בונה ולהיבנות ממנה. האפשרות לבחון בע"פ את ההבנה פתוחה היום לפני כל אחד. עלי להודות שיש עדיין בעיות שמעוררת הגישה הזאת. ההנחות הניתנות לללומדים נמשכות עד לבגרות ומעבר לה. התוצאה: יש בוגרים רבים שמעולם לא התמודדו עם המציאות והם נכשלים בגיל בוגר בעבודה. כדאי לעשות הכל לחנך להתמודדות עם דרישות הכרחיות, כדי למנוע כישלון בחיים, שהוא הרבה יותר משמעותי.
 
למעלה