ממש קצת
קצת מאוחר אז אני אתן תקציר ( מה שאני מכיר הוא בעיקר ממפות ניווט ימיות ) . הסוגים הבסיסיים הכי נפוצים של רשתות קוארדינטות - השיטה הגאוגרפית - קווי רוחב ואורך משמשת כנתון בסיס להתייחסות ולניווט ימי ואווירי . UTM - חלוקת העולם לאזורים ובכל אזור פריסה של רשת קווית מצטלבים , נועד לניווט יבשתי ושימושים צבאיים . במפות ישראל יבשתיות יש רשתות מקומיות ( יש חדשה וישנה אם אני לא טועה ) היטלים - פעולה של העברה מתלת מימד ( כדור הארץ - גלובוס ) לדו מימד (מפה ) . לכל היטל יש עיוותים ומגבלות משלו ייעוד ההיטל לפי השימוש שלו ( לדוגמא בניווט בים נדרש שתישמר צורת קו החוף וניתן יהיה למדוד כיוונים ומרחקים בצורה נוחה , במפות בהן נדרש לתכנן מסלול ארוך מאוד ההיטל צריך להתחשב בהשפעת קימור כדוה"א על המרחק אותו עוברים וכו.. ) . היטלים נפוצים ( או לפחות כאלה שאני מכיר ) - מרקטור : "עטיפת" כדוה"א בגליל המשיק בקו המשווה והקרנה מהכדור לגליל , הקטבים בהיטל זה נותרים לא מכוסים ולכן יוצא עיוות במרחקים בין קווי האורך ובגלל "מריחה" בהקרנה לקצוות נוצר עיוות בפרופורציות ככל שמתרחקים צפונה או דרומה לקו המשווה . אפשר לראות במפות (המלבניות ) של כל העולם - נדמה שם למשל שגרינלנד גדולה משמעותית ממרכז אמריקה אבל זה חלק מעיוות הפרופורציות . משתמשים בזה המון לניווט ימי ואווירי . מרקטור "הופכי" - יש מצב שאני לא מתרגם את השם של זה נכון ( INVERSE\TANSVERSE MERCATOR ) . אותו רעיון כשמשיקים את הגליל שעליו מקרינים לקו אורך באזור אותו רוצים למפות , שימושי מאוד בקנ"מ קטן . ונפוץ בהרבה מפות יבשתיות ( UTM ) . טוב זה מספיק לי כרגע אולי אמשיך מתישהו אם יהיה עניין , לילה טוב .