שאלה בנושא מיקום במפה

אאמיר1

New member
שאלה בנושא מיקום במפה

איך אני יכול למצוא מיקום במפה לפי קווי אורך ורוחב גיאוגרפים. אשמח לקבל תשובה בתודה מראש אמיר.
 

zvikamed

New member
איזה מפה ?

אם במפה דלך יש רשת קוארדינטות של רוחב ואורך אז זה די פשוט . אם המפה היא ברשת אחרת - UTM נניח אז זה קצת יותר עבודה . ומה בדיוק אתה מנסה לעשות , להכניס למפה נ.צ ולראות איפה יוצא או להוציא נ.צ של מיקום מהמפה ? תהיה יותר ספציפי . בגדול מה שצריך לעשות זה למצוא את קו הרוחב הנדרש על סקלת קווי הרוחב בצד ימין או שמאל של המפה ואת קו האורך הנדרש על סקלת קווי האורך בתחתית או בחלק העליון של המפה ולהצליב בין הקווים . באיזה רמת דיוק אתה רוצה לעבוד ? אם נדרש דיוק גבוה אז כדאי להשתמש בסרגל מתאים ( יש צעצוע שנקרא סרגל מקבילים אבל גם 2 סרגלים משולשים נניח עושים את העבודה יפה ) או מחוגה/ות .
 

תמרה 11

New member
קצת נצל"ש - מפות

מישהו יכול להסביר על הסוגים השונים של המפות והקואורדינטות וההטלות, ולמה מששתמשים בהם?
 

zvikamed

New member
ממש קצת

קצת מאוחר אז אני אתן תקציר ( מה שאני מכיר הוא בעיקר ממפות ניווט ימיות ) . הסוגים הבסיסיים הכי נפוצים של רשתות קוארדינטות - השיטה הגאוגרפית - קווי רוחב ואורך משמשת כנתון בסיס להתייחסות ולניווט ימי ואווירי . UTM - חלוקת העולם לאזורים ובכל אזור פריסה של רשת קווית מצטלבים , נועד לניווט יבשתי ושימושים צבאיים . במפות ישראל יבשתיות יש רשתות מקומיות ( יש חדשה וישנה אם אני לא טועה ) היטלים - פעולה של העברה מתלת מימד ( כדור הארץ - גלובוס ) לדו מימד (מפה ) . לכל היטל יש עיוותים ומגבלות משלו ייעוד ההיטל לפי השימוש שלו ( לדוגמא בניווט בים נדרש שתישמר צורת קו החוף וניתן יהיה למדוד כיוונים ומרחקים בצורה נוחה , במפות בהן נדרש לתכנן מסלול ארוך מאוד ההיטל צריך להתחשב בהשפעת קימור כדוה"א על המרחק אותו עוברים וכו.. ) . היטלים נפוצים ( או לפחות כאלה שאני מכיר ) - מרקטור : "עטיפת" כדוה"א בגליל המשיק בקו המשווה והקרנה מהכדור לגליל , הקטבים בהיטל זה נותרים לא מכוסים ולכן יוצא עיוות במרחקים בין קווי האורך ובגלל "מריחה" בהקרנה לקצוות נוצר עיוות בפרופורציות ככל שמתרחקים צפונה או דרומה לקו המשווה . אפשר לראות במפות (המלבניות ) של כל העולם - נדמה שם למשל שגרינלנד גדולה משמעותית ממרכז אמריקה אבל זה חלק מעיוות הפרופורציות . משתמשים בזה המון לניווט ימי ואווירי . מרקטור "הופכי" - יש מצב שאני לא מתרגם את השם של זה נכון ( INVERSE\TANSVERSE MERCATOR ) . אותו רעיון כשמשיקים את הגליל שעליו מקרינים לקו אורך באזור אותו רוצים למפות , שימושי מאוד בקנ"מ קטן . ונפוץ בהרבה מפות יבשתיות ( UTM ) . טוב זה מספיק לי כרגע אולי אמשיך מתישהו אם יהיה עניין , לילה טוב .
 
למעלה