שאלה בנושא פסיכולוגיה...?

שאלה בנושא פסיכולוגיה...?

מקווה שזה קשור לפורום ושמישהו יוכל לעזור לי: אני לומדת חינוך מיוחד ובמסגרת הלימודים שלנו אנו עוברים התנסות מעשית בבית ספר של בעלי פיגור. בכיתה שאני נוכחת בה, הילדים למדו בכל בוקר לקחת את מברשת ומשחת השיניים מהתא האישי שלהם ולגשת לשירותים באופן עצמאי ולצחצח את שיניהם. תלמיד מסוים איחר בוקר אחד לכיתה ב-10 דקות, והשיעור הראשון כבר החל וכל התלמידים כבר ישבו לאחר ציחצוח השיניים שלהם. נראה שאותו תלמיד לא התייחס לנעשה בכיתה, וכמו שהוא רגיל בכל בוקר, הוא ניגש לתא האישי שלו לקחת את מברשת השיניים. הסייעת בכיתה (סייעת זמנית שלא מכירה את התלמידים) ביקשה ממנו לשבת אך הוא סירב (התלמיד מתקשר בתנועות גוף ולא באופן מילולי) היא חסמה בגופה את דרכו של התלמיד ולא איפשרה לו לגשת לתאו האישי. מאחר והתלמיד המשיך לנסות לעקוף את הסייעת, היא הרימה את קולה, אחזה אותו והושיבה אותו בכוח בכיסאו. התלמיד בכה ובמשך כל היום לא שיתף פעולה. בשבועיים הבאים שלאחר האירוע, התלמיד סירב לצחצח את שיניו במסגרת הכיתתית. מחנכת הכיתה החזירה בהדרגה את ההתנהגות הרצויה של התלמיד ע"י מתן חיזוקים חיובים. יש לי מספר שאלות: האם נראה שהתלמיד תפס את התנהגותה של הסייעת כעונש על התנהגותו? (שלמעשה הייתה דווקא התנהגות כן רצויה) האם התרחשה פה הכחדה של התנהגות ע"י מתן עונש? ומה קרה לאחר מכן? כיצד ניתן להסביר את העובדה שהוא חזר לצחצח שיניים? איך בעצם אפשר לקרוא לזה ולכנות את זה? למידה מחדש? חזרה של התנהגות רצויה לאחר הכחדה לא מכוונת? יש לזה שם? אני פשוט עושה עבודה בפסיכולוגיה, וקצת נתקעתי בנושא זה. תודה לכם.
 
לפני תשובות יש שאלות ותשובות

מה הכוונה נתקעת בעבודה בפסיכולוגיה ? אולי תוכלי לכתוב כאן - מה את חושבת על כל שאלה, ונוכל לתקן או לעזור, או לצאת מהתקיעות. נדמה לי שלא התכוונת שאנחנו נעשה את העבודה במקומך, על כן, תני קצת מידע ממה שאת חושבת, ננסה לעזור.
 

Diana M

New member
התניה

בהחלט יתכן מצב בו התלמיד תפס את התנהגות הסייעת כחיזוק שלילי ולא נעים ממנו רצה להמנע בעתיד ולכן הפסיק לצחצח שיניים. אבל לא כל דבר ניתן להסביר למונחים של עיצוב התנהגות. יתכן מצב בו התלמיד חש חוסר הגינות, תסכול והגיב בדווקאיות. לא רוצים לתת לי לצחצח שיניים אז גם שיגידו לא אעשה זאת (אין לי מושג באיזו רמת פיגור מדובר). התנהגות מפייסת ומחזקת של המחנכת פרקה את הכעס והחזירה את התלמיד להתנהגות הרצויה. בקיצור, נראה לי שהקחדת למידה בעקבות התערבות שלילית אחת זה לא ממש ההסבר. אבל שוב...לא הייתי שם לא ראיתי ולכן לא אדע לומר בוודאות. דיאנה
 
למעלה