שאלה בעברית (18)

ytell

New member
שאלה בעברית (18)

על מנת לבצע פניה מתואמת (בצסנה) צריך: 1. להכניס רגל רק עד שמגיעים לזוית ההטיה הנדרשת. בזמן הפניה כבר אין צורך. 2. צריך להכניס רגל גם בזמן יצירת ההטיה וגם תוך כדי הפניה. 3. ככל שזוית ההטיה קטנה, צריך פחות רגל. 4. ככל שזוית ההטיה חדה, צריך פחות רגל. 5. בזמן הפניה אין קשר בין זוית ההטיה לכמות הרגל הנדרשת או בקיצור: איזה מהמשפטים לעיל נכונים?
 

נירנירש

New member
את באמת מתיימרת

...אבל גם טועה ! גם 2 וגם 5 לא נכונים. 1 ו- 3 נשמע קצת יןתר טוב
 

צור בנר

New member
לא צריך ישר לתקוף

במיוחד כשגם תשובתך שגויה באופן חלקי. לזווית ההטייה אין קשר לרגל הנדרשת בפנייה. מה שמשנה הוא קצב הגלגול, קרי מידת ההטייה של המאזנות בכניסה לפנייה.
 

ytell

New member
להלן פתרון המערכת

הכל מתחיל בכך שאם העילוי על הכנפיים לא שווה אזי גם הגרר לא שווה ולכן נדרשת רגל לפיצוי (מה שניקרא adverse yaw ). העילוי הלא שווה על הכנפיים נגרם עקב 2 סיבות. האחת עקב הטיית מאזנות בזמו יצירת ההטיה. והשניה עקב המהירות הגבוהה יותר של הכנף החיצונית בזמן הפניה (כשההטיה כבר קבועה). ולכן: 1. משפט זה לא נכון כי יש הפרשי עילוי עך הכנפיים גם תוך כדי הפניה. 2. משפט נכון כאמור 3. משפט לא נכון כי הפרש המהירויות על הכנפיים גדול יותר כשההטיה קטנה ולכן נדרשת יותר רגל לפיצוי על עלית הגרר. 4. משפט נכון. ראה (3) 5. משפט לא נכון לפי ההסבר לעיל
 

צור בנר

New member
אני מבקש לחלוק עליך

אינני סבור שככל שההטיה קטנה יותר - הפרש המהירויות גדול יותר. זכור שעם הגדלת ההטיה, קטן הרדיוס ולכן רדיוס הכנף החיצונית גדול יותר באופן יחסי מזה של הכנף הפנימית, ביחס להשוואת רדיוסים בפנייה בהטייה קטנה מאד. עובדה היא שבהטייה חריפה, ההגה צריך להיות הפוך בגלל ה OVERBANKING TENDENCY. שנית - עדיין לא קראתי באף ספר ולא שמעתי מאף מדריך שיש להכניס רגל כפיצוי גם בזמן הפנייה - אבל אשמח אם מישהו יראה מקורות מוסמכים שכך הדבר צריך להיות. מאז ומתמיד למדתי ולימדתי - רגל הולכת עם הטיית המאזנות.
 
אני מפנה אתכם למאמר שהבאתי אתמול

בדיוק בנושא זה. חיזרו וקראו אותו -זה עושה סדר בשכל בכל נושאי הטיה.פניה וטיסה מתואמת. המאמר מביא חיזוק לדברי צור - בהטיה מתואמת אין צורך להוסיף או לגרוע רגל. יואב צודק רק במקרה של טיסה לא מתואמת- כאשר שיעור הפניה גדול או קטן מדי לזוית ההטיה של הכנפיים יש "לקזז" רגל. כמאמר המומחים "step on the ball". רגל נדרשת רק כאשר הBALL לא במרכז ע"מ להחזיר את המטוס לתיאום. שוחחתי אתמול בערב עם שלשה מדריכים ותיקים וכולם היו באותה דעה.
 
אני ממליץ לכולם

לקחת מדריך ולדמות מצב שהיוק איננו. וכך לנהג את המטוס ע"י שימוש במרגליים (הגה כיוון), מצערת ומקזז בלבד. אני לאחר שביצעתי תירגול כזה, כולל תירגול נ"א בשטח (ללא נגיעה כמובן), פיתחתי בטחון מלא ביכולתי לבצע עם המטוס כמעט כל בעולת הטסה שיגרתית (כולל הקטנת מהירות, הזדקות, פניות וכו') בעזרת 3 מערכות שליטה אילו.
 

dantzur

New member
במצב הקיצוני - הטייה של 90 מעלות

וודאי שצריך רגל, אחרת אין שום כח אנכי והמטוס לא ישמור גובה. מכאן ברור שגם בזוויות קרובות ל90 יהיה צורך בדיוק באותה רגל עד זוויות בהן עילוי הכנף מספיק לשמירת גובה.
 
הטיה ב-90 מעלות זה לא רותח???

וברצינות - בהטיה של 90 מעלות, הבנתי האוירונאוטית אומרת שאין משטחים יוצרי עילוי, חוץ מאשר מייצב הכוון, ואילו הגה הכיוון הוא "הגה גובה".הכנסת רגל היא כמו משיכה או דחיפה בסטיק. האם נכון?
 
למעלה