שאלה בקשר לבטל בשישים

שאלה בקשר לבטל בשישים

ידוע שאם בטעות נשפך כמות, שאינה עולה על אחד חלקי שישים של חלב, למאכל בשרי, או רוטב בשרי, למעדן חלבי. מלכתחילה, אסור שזה יקרה. בדיעבד, המאכל לא נאסר באכילה.

השאלה שלי היא נניח שאני טועם טיפה של מרק בשרי וזהו. ואני שוכח מזה לגמרה, ולפני שעברו 6 שעות אני שותה שוקו שבוודאות יהיה בו פי 60 מאותה טיפת מרק. ובאמצע שאני שותה שוקו, אני נזכר מטיפת המרק הזאת.

ברור שמלכתחילה, אסור באם אני זוכר. אבל אם אני שוכח, והתחלתי לשתות את השוקו, אז יש עניין של בדיעבד, אז בדיעבד אחרי שהתחלתי לשתות את השוקו, ובאמצע נזכרתי. האם אני יכול לגמור לשתות אותו מהסיבה של בטל בשישים, או להפסיק לשתות אותו.?

אם אני יכול להמשיך לשתות את השוקו, אז השאלה מה ההבדל בין 2 המקרים מחוץ לגוף או בתוכו, לא רלוונטית. אם אני אמור להפסיק לשתות את השוקו, השאלה הופכת לרלוונטית.
 
תשובה

בטל בשישים זה ששתי הדברים באותו כלי, כאן שזה לאכול אחד אחרי השני (שוקו אחרי מרק) לא שייך ללמוד כלום מההלכה של בטל בשישים.
בכל אופן לעצם השאלה, ברגע שנזכרת שאתה עדיין בשרי, תפסיק לאכול, או לשתות, זה לא אומר שצריך לירוק מהפה אם נזכרת באמצע שהשוקו בפה.
 
האם לפי כך

ראיתי שאם שותים מרק בשרי, ללא בשר. לפי מר"ן לא מחכים 6 שעות, ולפי בן איש חי שיתכן, שמחמיר גם לעדות ספרד, כן מחכים 6 שעות. אך רוב עדות ספרד הולכים לפי מר"ן. אני ספרדי. לפי מי אני אמור ללכת לפי מר"ן, או לפי בן איש חי.?
 
הרב עובדיה גם החמיר בזה כדברי הבן איש חי

ולכן אין סיבה שתלך לבד כמו השולחן ערוך בזמן שרוב ככל הפוסקים האחרונים החמירו בהלכה הזאת.
 
למעלה