אריאלה - נראה לך שכדאי לבלבל אותו
עם עובדות? אם נביא קטעי גמרא, זה ישכנע אותו? ננסה אולי עם דברים אחרים, אולי אלו יתקבלו על דעתו. (41) ספר העקרים מאמר שלישי פרק י כלל אמרו רבותינו ז"ל כשם שאי אפשר לבר בלא תבן כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים (ברכות דף נ"ה ע"א) ואולם כשיגבר הכח הדברי על הכח המדמה הנה אז יראה החלומות צודקים בלא דברים בטלים כלל אמרו רבותינו ז"ל רבא רמי כתיב וחלומות השוא ידברו (זכריה י´) וכתיב בחלום אדבר בו (במדבר י"ב) לא קשיא כאן ע"י מלאך כאן ע"י שד (ברכות נ"ה ע"ב חגיגה ה´ ע"ב) כלומר ע"י כח הדברי או ע"י כח המדמה כי כשיגבר הכח הדברי על הכח המדמה יראה האדם חלומות צודקים או מראות ישיג בהם מה שלא השיג קודם לכן וכפי שעור התגברות הכח השכלי על כח המדמה כן תהיה הכנת האיש לנבואה כי יש מן האנשים שיגבר הכח הדברי על הכח הדמיוני אבל לפי שההתגברות לא יהיה חזק ישאר הכח המדמה והתנגדותו לכח הדברי לא יחול עליו השפע ההוא כי אם ברתת ובצער ויזדעזעו אבריו וימסו אסוריו וימצאהו חרדה גדולה כמעט שבצא נשמתו ואחר כל זה הצער יחול השפע הנבואיי על הכח הדברי בחלום חזיון לילה ויחלום האיש ההוא חלומות נבואיים וישיג בהם מה שלא השיג קודם לכן אם ממושכלות הדברים הנבדלים ואם מענינים פרטיים או מעניני המציאות הכוללים ומה שדומה לזה וזו היא הראשונה שבמדרגות הנבואה. (03) ספר חסידים - סימן תמ אחד מן הכומרים ספר ליהודי אחד, חלומו, פתר לו זהו שיתנו לו כמה עניני ע"ג, ויוכח בהם ויורה לעם חקות הגוים, אמר לו חבירו כיון שהחלומות הולכין אחר הפה, הרי על פיך יעבוד ע"ז, וכתיב (ויקרא יט יד) ולפני עור לא תתן מכשול, אמר לו והא בלא זה הוא מוכיח לע"ז. אבל מי שפותר ליהודי שיחטא, כאלו הוא החטיאו, וזהו שנאמר (ישעי´ כט כא) מחטיאי אדם בדבר, אע"פ שהפותר חכם, ויודע אע"פ שלא יפתור יתקיים כך, אעפ"כ לא יפתור שיבוא לידי עון: (83) ספר חסידים - סימן תמד אם מראים לראובן קשה על שמעון בחלום, הרי צריך ראובן להתענות, שהרי שמעון נזוף לכך לא הראוהו לו, כמו שאמר רב יוסף, שאני רבא נזוף הוה. וכן לאיש האלהים שבא מיהודא לא דיבר אלא לנביא שהשיבו, כי היה נזוף. לכך הראו לראובן לומר שהוא יתענה ויתפלל על שמעון, וישא פניו. ואם לא יתענה טוב להגיד לו, כדי שהוא יתפלל על עצמו: ודע לך כי היו הראשונים מאמינים מאד בדברי חלומות, שהרי לאחר שעשה הקב"ה אות לגדעון בקצה המשענת ובגיזה פעמים, עדיין היה ירא, עד שאמר הקב"ה לגדעון (שפטים ז´ י) ואם ירא אתה לרדת רד אתה ופורה נערך וגו´ ואחר תחזקנה ידיך ושמע החלום, הרי יותר מאמין בחלומות מבאותות. ומה שכתוב (קהלת ה ו) כי ברוב חלומות והבלים, וכתיב (שם שם ב) כי בא החלום ברוב ענין, שאם יאמר לו בעל החלום לעבור על המצות שלא ישמע לו, וכתיב (דברים יג ו) והנביא ההוא או חולם החלום הוא יומת כי דבר סרה וגו´. וכן אמרו חכמים דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין, שהרי אמר כי בא החלום ברוב ענין: יש חלום שאדם רואה בחלום ראובן מת, יהיה שמעון [אחיו] או בן ראובן, או אדם ששמו כשמו, או תוארו שוין, או יחלה וקול יוצא שהוא מסוכן, או מצטער או מאבד ממונו, או שום דבר שמצטער. לכך מועיל לו התענית כי יהפך לקל שבהם, כי אי אפשר שלא יתקיים, אלא שיכול להתהפך דוגמת המזלות, כמו שנאמר (שמות י י) ראו כי רעה נגד פניכם, שנהפך לדם מילה, וכתיב (יהושע ה ט) היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם: ואם תאמר למה החלום הולך אחר הפה, לפי שאילו לא ילכו אחר הפה החלומות, היינו אומרים אין החלומות מן הקב"ה, שהרי התורה היא ממנו והולכת אחר הפה והלב לפתרון, ועתה חלום אין יכול לדעתו, וכל מה שאין הקב"ה נותן ללב אדם לידע ולפה לדרוש, (אם לאו) למה חלום, אלא לומר לנו הנה הוא מן הקב"ה, להודיע שהוא יודע כל העתיד, ומודיע לבריות מה שעתיד להיות, כדי שישוב בתשובה ויתפלל לו, ולא יחטא: (73-63) ספר חסידים - סימן תמד ועוד אמרו חכמים כ"ד פותרי חלומות היו בירושלים, ומה שפתר זה לא פתר זה, וכולן נתקיימו, כמו שמקרא אחד יוצא לכמה טעמים, והוא שיהיה הפתרון מעין החלום ודומה לו, וכן פתרון המקרא דומה למשמעותו, ואז אפשר שיכוון לפי תירוצו. כההוא דאמר מה ראתה אסתר שזימנה להמן, א"ל ככל תנאי ואמוראי. ועוד למה הולך החלום אחר הפה, לפי שהוא בסתר, אם לא היה הולך אחר הפה אי אפשר לעשות תשובה בעבור החלומות, והואיל ואפשר לדעת, יכול להבין מה הוא, שאחר הפה הולך החלום, כמו שמוכיח גבי גדעון שאחד פתר לחבירו את חלומו, וכן נעשה כאשר פתר: (05) ספר יערות דבש חלק ראשון - דרוש ב (המשך) וזה היה טעמם ששינו, מבלי ליתן פתחון פה לטועים, ובאמת איך ידעו מלאכים מה שבקרבה, י"ל או שהשכינה היתה שם, כמו שאמרו במדרש ובגמרא [ב"מ פו ע"ב] דהיתה שכינה שם, או כמ"ש בכמה פעמים, כי גבריאל יודע מה שבלבו של אדם, והקב"ה נתן לו זאת הבחינה, כי הוא ממונה על חלומות [זוהר ח"א קפג.], ואין מראין לאדם אלא מהרהור הלב [ברכות נה ע"ב], וע"כ צריך לדעת מה הרהר ומה חשב, ואצל אותם ג´ מלאכים היה גבריאל כנודע [ב"מ פו ע"ב], ודברים אלו אינם האומות מאמינים, ולכך שינו כנ"ל, ונכון הוא: (45) ספר יערות דבש חלק שני - דרוש יד עוד י"ל כי עיקר גלותינו וכאב נפשנו הוא שהסתלק מאתנו רוח הקדש ואנו בהסתרת פנים מהבורא, זהו תכלית הצער וכובד הגלות, וזולתו אין עוד, כי מה נפקא מינה אם אנו כבני מלכים מעונגים ומפונקים בשבתנו על סיר בשר ומעדנים עלי תולע, או שנחיה בפת ולחם צר ומים לחץ ונחבוק אשפתות, הלא ימינו כצל עובר ונשכח השובע ומקרה אחד לזה ולזה, רק כל המדוה הסתלקות השכינה, ואמרו בגמרא [חגיגה ה ע"ב] ואנכי אסתיר, אבל ועוד ידו נטויה, ודרשינן מה ועוד ידו נטויה, בחלום אדבר בו, כי הנבואה נסתלקה, אבל בלילה השיגו חכמי דור בחלומות אמיתות רזין עלאין, עד שאמרו [ב"ב יב ע"א] חכם עדיף מנביא, וכמה מעלות השיג האר"י בעת שינה הלא בספרתו. וא"כ זהו מאמר הקרא, בבוקר תאמר מי יתן ערב, שיהיה לילה ונזכה שיהיה קול דודי דופק בנו בחלום הלילה אשר עוד ידו נטויה אלינו, מה שאין כן ביום, עולם חשך בעדינו כי דודי חמק עבר, וא"ש ודו"ק: (39) הנהגות צדיקים - הנהגות מרבי מאיר פאפירש ב. יבחן האדם בהשגחת הקב"ה וא´ מהם הוא החלום כי בו יבחן במעשיו כי כפי מעשיו כך יורהו בחלום ובדוק הוא וכבר ראיתי מהגדולים שהיו כותבין חלומותיהם: רוצה עוד?????