מודוסים וסולמות
מה שכתבתי כאן זה מאוד בסיסי, ויש עוד הרבה מעבר לזה מיש שירצה להתעמק מעבר יש ספרים של תולדות המוזיקה, קונטרהפונקט, הרמוניה - כולם קשורים להתפתחות של המודוסים אל הסולמות. המודוסים התחילו ביוון העתיקה, איש בשם קלאונידיס פיתח זני טטרקטרדים שבנויים על מרווחים קבועים של חצי טון או טון. הזן הראשון היה זן הקווארטה, היו בו 4 תווים והוא היה מחולק ל-3 קטגוריות: 1.חצי טון, טון, טון. 2.טון, טון, חצי טון. 3.טון, חצי טון, טון. הזן השני היה זן הקווינטה, היו בו 5 תווים והוא היה מחולק ל-4 קטגוריות: 1.חצי טון, טון, טון, טון. 2.טון, טון, טון, חצי טון. 3.טון, טון, חצי טון, טון. 4.טון, חצי טון, טון, טון. הזן השלישי היה זן האוקטבה, היו בו 8 תווים והוא היה מחולק ל-7 קטגוריות: 1.מיקסולידיאן, מסי עד סי, בנוי מזן קווארטה 1, ואחריו זן קווינטה 1. 2.לידיאן, מדו עד דו, בנוי מזן קווארטה 2 ואחריו זן קווינטה 2. 3.פריג'יאן, מרה עד רה, בנוי מזן קווארטה 3 ואחריו זן קווינטה 3. 4.דוריאן, ממי עד מי, בנוי מזן קווינטה 1 ואחריו זן קווארטה 1. 5.היפולידיאן, מפה עד פה, בנוי מזן קווינטה 2 ואחריו זן קווארטה 2. 6.היפופריג'יאן, מסול עד סול, בנוי מזן קווינטה 3 ואחריו זן קווארטה 3. 7.היפודוריאן, מלה עד לה, בנוי מזן קווינטה 4 ואחריו זן קווארטה 1. השמות שקלאונידיס נתן ל-7 המודוסים היו על שמות אזורים ביוון, ועפ"י המודוס הנפוץ באותו אזור. בהמשך יהיה אפשר לראות שלא נשאר כמעט כלום מאותם מודוסים, הבעייה במודוסים של קלאונידיס הייתה שלא היה להם הגדרה ברורה של מודוס בעל תו עיקרי שבו המלודיה אמורה להסתיים. השלב הבא בהתפתחות שייך למודוסים הכנסייתיים אבל, חשוב לציין שאין קשר בין המודוסים של יוון העתיקה למודוסים הכנסייתיים הקשר הוא רק בשמות שנלקחו מיוון. המודוסים הכנסייתיים התחילו בהתפתחות עוד מהמאה התשיעית בערך, ובמאה האחד עשרה הם התייצבו. ישנם 8 מודוסים, לפני שאני אכתוב עליהם כמה ביטויים שחשוב לדעת: Final זה בעצם ה"טוניקה" של המודוס Tenor זה בעצם ה"דומיננטה" במודוס לכל מודוס יש 2 צורות אותנטי ופלאגלי, באותנטי המודוס מושלם ב-3 תווים עליונים, בפלאגלי הוא מושלם ב-3 תווים תחתונים. והנה המודוסים: 1. דורי (אותנטי) – רה עד רה – ה-Final שלו הוא רה, ה-Tenor שלו הוא לה. 2.הייפודורי (פלאגלי) – לה עד לה - ה-Final שלו הוא רה, ה- Tenor שלו הוא פה. (במודוס פלאגלי הטנור הוא טרצה מתחת לטנור שבמודוס האותנטי של אותו פיינאל) 3.פריג'יאן (אותנטי) – מי עד מי - הפיינאל שלו הוא מי, הטנור שלו הוא דו. (הטנור לא יכול להיות סי ולכן הוא הופך לדו). 4.הייפופריג'יאן (פלאגלי) – סי עד סי - הפיינאל שלו הוא מי, הטנור שלו הוא לה. 5.לידיאן (אותנטי) – פה עד פה - הפיינאל שלו הוא פה, הטנור שלו הוא דו. 6.הייפולידיאן – דו עד דו - הפיינאל שלו הוא פה, הטנור שלו הוא לה. 7.מיקסולידיאן – סול עד סול - הפיינאל שלו הוא סול, הטנור שלו הוא רה. 8.הייפומיקסולידיאן – רה עד רה - הפיינאל שלו הוא סול, הטנור הוא דו. התו סי במול מותר רק במודוסים 5,6 ואופציונאלי במודוסים 1,2,4. את המודוסים קשה להבין בתיאוריה ותיאורים, זה דבר שהיה חי לגמרי במוזיקה הכנסייתית, וצריך לשמוע הרבה בשביל להבין את השימוש במודוסים את השימוש בכל תו ותו שנמצא במודוסים, בניגוד לסולמות מודוסים לא ממש מוגדרים, ובגלל זה כל שימוש במודוסים יכול להישמע שונה לגמרי. שוב, צריך לשמוע הרבה מוזיקה כנסייתית שכתובה במודוסים כדי להבין במה מדובר, לא משהו שממש אפשר להגדיר אותו. לדוגמא, יש את המודוסים דוריאן והייפומיקסולידיאן, שניהם מתחילים ברה ומסתיימים ברה, ההבדל הוא בתווים המשמעותיים, הפיינאל והטנור שונה, ועכב זה הם מקבלים משמעות שונה. אותם תווים בדיוק, אבל המשיכה היא לכיוונים אחרים. למשל בהייפודוריאן, המודוס הוא מלה עד לה, ולמרות שיש בו את התו סי בדרגה שנייה, כמעט ולא השתמשו בתו הזה. זה מראה עד כמה לכל מודוס היה אופי חי, לכל מודוס היה את השימוש שלו. אני לא אכנס כאן לעומק יותר מדי, מי שרוצה לחקור את המודוסים הכנסייתיים יכול למצוא ספרים בנושא צריך להתעמק הרבה ביחסים בין הפיינאל לטנור, וביחסים שבין הטקסט למודוס. המשך בהודעה הבאה -