שאלה בקשר למודוס מעניין כלשהו..

שישוד

New member
שאלה בקשר למודוס מעניין כלשהו..

שלום, יש איזה מודוס שאני משתמש בו ולא יודע את שמו שהולך ככה טון, חצי טון,טון וחצי,חצי טון,טון,חצי,טון, טון. הבס שלי זה גם הדרגה הראשונה של המודוס הזה, לי זה כמו דורי עם רביעית מוגבהת אבל אולי יש לזה שם קצת יותר רשמי, ועוד דבר, לא כל כך הבנתי מהודעות קודמות איזה מומלץ בעברית כדי ללמוד 'הרמוניה מסורתית' (ככה זה נקרא באוניברסיטה נראה לי) תודה!
 

handlessman

New member
אני אגיד לך מה דעתי...

לא הכרתי את המודוס הזה לפני וגם לא את שמו. אבל מה שקפץ לי לעין ישר: אני אשתמש כדוגמא במודוסים הבסיסיים עם צלילים טבעיים בלבד כדוגמא. באמת כמו שרשמת, זהו מודוס דורי עם דרגה רביעית מוגבהת. אם תתחיל מודוס דורי רגיל מ"רה" תקבל רק צלילים טבעיים, והוא יהיה מקביל לסולם לה מינור (אאולי) שגם הוא מורכב מצלילים טבעיים בלבד. עכשיו, אם תשים לב, הדרגה הרביעית במודוס דורי מקבילה לדרגה השביעית בסולם מינור המקביל לו. כשמגביהים את הדרגה השביעית בסולם מינור, הוא הופך למינור הרמוני, וכאן הגביהו את הדרגה הרביעית. אם כן, למעשה יש פה וואריצייה הרמונית של סולם דורי. בשמיעה שלו גם ניתן לשמוע את הגוון המזרחי שמעניקה הדרגה הרביעית המוגבהת. לפי דעתי הוא לא ייקרא מודוס "דורי הרמוני"... פתחתי פה נקודה למחשבה, אולי עכשיו יהיה למישהו משהו להרחיב בנושא...
 

handlessman

New member
כן, זאת ההשערה שלי...

שזה בנוי על הדרגה הרביעית של מינור הרמוני, ומכאן נובעת ההגבהה בחצי טון של הדרגה הרביעית במודוס הזה, שבמינור ההרמוני היא למעשה השביעית.
 

שישוד

New member
ועוד שתי שאלות (קצת ארוכות)

אם אני מנגן מנגן את התווים של מי מינור על האקורד לה מינור יוצא שאני מנגן את הלידי?, כי הרי לנגן מי מינור על דו מז'ור זה לנגן לידי לא? ועוד שאלה חשובה , אני יודע שאם מנגן את התווים של פה מינור על דו מז'ור מקבלים פריגי וזה נשמע טוב, השאלה היא מה קורה במודוסים אחרים למשל לידי,לוקרי(הלא כל כך שימושי) ודורי, למשל , כשמנגנים דורי מדו זה לנגן בעצם את סולם סול מינור וכדי לנגן לידי זה יהיה לנגן את התווים של מי מינור , הבעיה היא שכשאני עושה אקורד דו מז'ור זה לא כל כך מתאים לנגן עליו את המודוסים דורי, לוקרי,לידי או את המודוס המינורי ששכחתי את שמו (למרות שברור שאפשר לנגן מה שרוצים ואיך שרוצים לפעמים זה כן נשמע טוב תלוי מה אתה רוצ ה להשמיע), אבל שאי מנגן רק את הבס דו או מחליף כל מיני בסים בלי לעשות אקורדים אז הם כן נשמעים טוב, אז מה בעצם האקורדים שמתאימים לכל מודוס ומשמרים את אווירת המודוס ואיך מגלים אותם .
 

locnar

New member
מודוסים מודוסים

בתחילת ההודעה השאלות היו יותר ממוקדות: 1. אם אתה מנגן מי מינור על לה מינור יוצא לה דורי. לידי הוא מז'ורי ולא מינורי. 2. לנגן מי מינור על דו מז'ור זה לנגן פריגי, ולא לידי. בהמשך השאלה קצת הסתבכת, אבל: 3. דורי ופריגי לא נשמעים לך טוב על דו מז'ור כי הם מינוריים (ומתאימים לדו מינור). לעומת זאת, המודוסים יוני, לידי, ומיקסולידי הם מז'וריים, וישמעו מצויין. בסוף ההודעה שוב חזרת להתמקד: 4. האקורדים הבסיסיים המשמרים את אווירת המודוס הם בד"כ המצלולים הממצים את צלילי המודוס ביחס לטוניקה. מהלכים מודאליים שלא יוצרים מתח ופתרון, אלא רק מנותנים צבע. למשל (לשם הנוחות, הדוגמאות בדו): דרגה 1 ולאחריה דרגה 2 על בס דרגה ראשונה. במודוס לידי למשל יהיו לכך דו מז'ור, ורה מז'ור על בס דו. בדורי יהיה לך אותו הדבר רק עם אקורדים מינוריים, וכו'.
 

שישוד

New member
תודה, רק כמה דברים שלא הבנתי

1. נראה לי (וגם נשמע) לי שלנגן פה מינור על דו מז'ור זה פריגי, 2.אז מה זה בעצם לנגן לידי? לנגן איזה אקורד על איזה אקורד?אם לא מי מינור על דו מז'ור.
 

locnar

New member
תשובות

1. לא דיברתי בתשובתי על פה מינור (שים לב). עם זאת, אכן פה מינור על דו זה פריגי, אבל לא על דו מז'ור אלא מינור (פריגי הוא מינורי... מי במול ולא מי). 2. לנגן לידי זה, כמו שכתבתי, לנגן אקורד רה מז'ור על דו, למשל.
 

handlessman

New member
לא ממש הבנתי את הכוונה שלך...

כנראה בגלל הניסוח... מה זה התווים של מי מינור על האקורד לה מינור? לא הבנתי למה אתה מתכוון...
 

שישוד

New member
התכוונתי ש..

אם מנגנים את התווים של מי מינור על אקורד לה מינור מקבלים מודוס כלשהו כלומר, ביד שמאל ינוגן אקורד לה מינור וביד ימין אני ישחק על התווים של מי מינור רק כששאלתי את השאלה עוד לא ידעתי שיש מודוסים עם נטייה מינורית או מז'ורית עכשיו נראה שהבנתי למה זה לה דורי. רק לא בדיוק הבנתי איך מתאימים אקורדים למודוס וגם שומרים על האווירה שלו?
 

handlessman

New member
עדיין לא ממש הבנתי, אבל...

אני אגיד לך את הדרך הכי טובה למצוא את האקורדים שמשתייכים לסולם / מודוס כלשהו. אתה בוחר דרגה בסולם ובונה עליה אקורד, כשצלילי האקורד יהיו מורכבים מצלילי הסולם במרווחים של טרצות. כלומר - אם התחלת מדרגה 1 (הטוניקה), הדרגות הבאות באקורד יהיו דרגות 3 ואז 5 של הסולם. אם תתחיל מדרגה 7, הדרגות הבאות באקורד יהיו דרגה 2 (9) ואז 4 (11). אם תתחיל מדרגה 4, הדרגות הבאות באקורד יהיו דרגה 6 ו-8 (1 - הטוניקה) בסולם. אחרי שיצרת לך את האקורד המשולש, אתה בודק את המצב שלו - מז'ור / מינור / מוקטן. אם החלטת להוסיף 7, אז גם פה תוסיף טרצה נוספת. אם ה-7 יהיה טון מתחת לשורש האקורד זה יהיה אקורד 7, ואם הוא יהיה חצי טון מתחת לשורש האקורד זה יהיה אקורד מייג'ור 7. וכך הלאה... למשל, במקרה שלך, לה דורי (אני נותן לכל האקורדים גם דוגמא עם הדרגה השביעית התואמת להם): האקורד הבנוי על טוניקת הסולם: Am/Am7 האקורד הבנוי על הדרגה השנייה בסולם: Bm/Bm7 האקורד הבנוי על הדרגה השלישית בסולם: C/Cmaj7 האקורד הבנוי על הדרגה הרביעית בסולם: D/D7 האקורד הבנוי על הדרגה החמישית בסולם: Em/Em7 האקורד הבנוי על הדרגה השישית בסולם: Fo/Fo7 ---> אקורד מוקטן 7 כלומר אקורד חצי מוקטן. האקורד הבנוי על הדרגה השביעית בסולם: G/Gmaj7 מקווה שהצלחתי לעזור לך, ומצטער אם יש דברים לא ברורים לגמרי כי לא ישנתי כבר 2 לילות ואני הרוג...
 
למעלה