שאלה בקשר לפסיכודליה

holo

New member
שאלה בקשר לפסיכודליה

טוב, למרות שהיו כבר מלא שאלות בנוזא אני עדיין לא ממש קיבלתי תשובה.. מהם המאפיינים המוזיקליים של הפסיכודליה? מה הופך את המוזיקה לפסיכודלית שאי אפשר לעשות אותה היום? ואני לא רוצה הרצאות על התרבות ועל הסמים.
 

weird dust

New member
גם היום יש מוזיקה פסיכודלית

לדוגמא אינפקדד מאשרום. אבל היום זה שונה מאז. את המאפיינים של אז אני לא ממש יודע אבל ממה ששמעתי את המוזיקה החדשה זה שונה (בטח רוח התקופה). בוואלה ניתן לשמוע ברדיו מוזיקה פסיכודלית חדשה בחינם (ברדיו) ומי שמכיר טוב יותר את הרדיו שם יודע שיש גם "רדיו" שמנגן רק פינק פלויד.
 

weird dust

New member
יש מה שנקרא ספיישלים

בתוך וואלה רדיו. בקיצור יש ספיישל של פינק פלויד ושל עוד הרבה אומנים אחרים.
 

Shakty

New member
קצת קשה להתיחס לפסיכדליה בלי להתיחס

לסמים - עצם הרעיון של אמנות פסיכדלית משמעה אמנות בהשפעת סמים (בעיקר הזיה) הרעיון היה חקר נפש האדם (פסיכה ביוונית) על ידי שימוש מחומרים כאלו ואחרים. מאפיינים מוסיקלים נמצאים והמון אך צריך להרחיב קצת את היריעה (עשיתי סמינריון בנושא) קודם כל בוא נדבר על טיפה גיאוגרפיה - שכן הפסיכדליה האמריקאית שונה לחלוטין מאחותה הבריטית - אך גם באירופה יש שוני בפסיכדליה האיטלקית והגרמנית לאנגלית. למה ההתיחסות הגיאוגרפית תשאל, ןאני אענה - כמו הרבה סגנונות מוסיקלים הבריטים העדיפו לשפר את הקיים מאשר להמציא את הגלגל מחדש - הביטלס לא היו ביטלס ללוא צ'אק ברי ג'רי לי לואיס ואחרים. הצעירים הבריטים בתחילת שנות השישים העריצו את ה RNB השחור בארה"ב וכך גם הפסיכדליה - מנוער האוניברסיטאות בקליפורניה ומצומת רחובות הייט-אשבורי מסן-פרנסיסקו החלו להישמע פירות ההטפות של לירי-גינזבורג. הפסיכדליה האמריקאית פשוטה מלודית ופחות אקפרימנטאליסטית מאחותה הבריטית - אפשר לשמוע הצלילים של הייט אשבורי אצל JEFFERSON AIRPLANE - או ההרכב הראשון של ג'אניס ג'ופלין - אין מלודיות מתוחכמות או סולאים או אפילו אילתורים משמעותיים (היה השבוע דיון על CREAM - אגב אילתורים משמעותיים : הם היו הרבה יותר חזקים בהופעות כשקלפטון בייקר וברוס היו פשוט מאלתרים על הבמה קטע אחד ארוך במשך שעה ויותר) אפשר לשבת עד הבוקר ולהתווכח מי הביא את הפסיכדליה לאיים הבריטים - אבל ללא ספק REVOLVER של הביטלס היווה את המסה הקריטית לגבי הפופולריות של הג'אנר כי כשריבולבר יצא סיד ורוג'ר כבר היו עמוק בהופעות ב UFO. כמובן הצליל הבריטי הרבה יותר מתוחכם, גם אמנותית וגם אינטלקטואלית אבל גם ווטרס נזכר בכעס על בקבוקי הבירה שהיו נזרקים עליהם כשניגנו את INTERSTELLAR OVERDRIVE מחוץ לגבולות לונדון - את הפרברים עניין רק ארנולד ליין ואמילי - הלהיטים. הפסיכדליה הגרמנית לקחה אפילו צעד אחד יותר רחוק והייתה ממש אוונט גראדית - גם האיטלקית (הרכבים כמו מאגמה למשל) לגבי השאלה למה אי אפשר לעשות היום אני שואל למה אי אפשר? יש היום הרבה פסיכדליה במוסיקה (מטראנס גואה ועד לאונג') תראה את DUKES OF THE STRATOSPHERE או אפילו MUSE שדיברנו עליהם השבוע - המון אלמנטים פסיכדלים. פעם ראשונה בשבועיים האחרונים שיש לי זמן לכתוב תגובה מעל 5 מילים (הילד ישן).
 

holo

New member
נו עוד פעם

לא ענו לי על השאלה תודה על המידע המעניין, אבל זה לא עונה על השאלה שלי: מהם המאפיינים המוזיקלים של הפסיכודליים? ואגב, מה זה REVOLVER? דיסק של הביטלס?
 

melancholy man

New member
אי אפשר

אי אפשר להפריד מוסיקה מהתרבות שלתוכה היא נוצרת, רוק אנד רול הוא ז'אנר מוסיקאלי שנוצק לתוך התרבות מושפע ממנה ומשפיע עליה, כמעט בילתי אפשרי לאפיין ז'אנרים מוסיקאליים בתוך הרוק בלי להתיחס לתרבות ולמאפיינים תרבותים או חיצוניים למוסיקה. המאפיינים המוסיקאלים של הפסיכדליה ממשיכים להתקיים היום בהרבה להקות והתקימו בהרבה הרכבים מוסיקאליים לאורך השנים, אבל לרוב אותן להקות יצרו בתוך אווירה תרבותית שונה מזו של להקות הפסיכדליה ובהתאם לכך "השתיכו" לז'אנר מוסיקאלי אחר. האם אי אפשר לשחזר את הצליל והמאפינים של אז?, אפשר בטח שאפשר ויש כאלה שעושים את זה, ויש אפילו מי שקרא לזה פסיכדליה, אבל בגדול, לפחות בכל האמור בבריטניה, הפסיכדליה כז'אנר מוסיקה מת בשלהי שנות השישים, כיום אנחנו חיים בעידן בו יש מי שמנסה לשחזר את הצליל של אז (כמו של הרבה ז'אנרים נזנחים אחרים) ואולי ניתן לקרוא לזה פסיכדליה, אבל זה ממש לא אותו דבר כמו דבר כמו הגל הפסיכדלי של שנות השישים.
 
אי אפשר

השאלה 'האם ניתן לעשות פסיכדליה כיום' היא שאלה טובה ורלבנטית, בין היתר משום שהתשובה עליה מדגימה בדיוק מדוע לא ניתן להפריד את המוסיקה הפסיכדלית, מהתרבות ממנה באה. ג'ון סאבאג' שאל בדיוק את אותה שאלה, וענה עליה בשלילה - פחות או יותר. ניתוחו את הפסיכדליה מראה כיצד היא צמחה בתקופה של אופטימיות, של תקווה. התרבות הפסיכדלית כולה - האופנה, האמנות הפלסטית, המוסיקה וכן, גם הסמים - היתה חלק מתרבות צעירים שחשבו שהעולם הולך משתפר, הולך ונהיה טוב יותר - ושהם נמצאים בחיל החלוץ, אשר יביא את השינוי. לכן הפסיכדליה היתה תרבות שמחה, והאמנות שיצאה ממנה היתה חייכנית ואופטימית. (סאבאג' התייחס לפסיכדליה הבריטית, במיוחד. בארה"ב היה לפסיכדליה גוון אפל, במידה לא מעטה). כיום, לטענתו של סאבאג', צעירים הם ציניים ומדוכאים, ולכן אין פסיכדליה. ניתן לשחזר את המוטיבים המוסיקליים, את המקצבים, הכלים, המלודיות - אבל לא את המסר הפסיכדלי. וללא מסר זה - הוא ההקשר התרבותי - לא תתכן פסיכדליה כיום. אגב, זה נכון לגבי כל טרנד אמנותי שהוא - בציור, פיסול, אדריכלות ואפילו אופנה - אשר היה בעבר. אני משאירה את זה לאמנים שביניכם, להסביר. אגב ב': למרות הכל, סאבאג' משאיר את הדלת קצת פתוחה. לדבריו, שינוי חברתי - בעיקר כלכלי/פוליטי - יכול להצמיח דור אופטימי יותר, אשר מתוכו תבוא 'פסיכדליה' חדשה. לא כמו זאת של שנות השישים - אבל מעניינת בפני עצמה.
 
טראנס זה לא ממש פסיכדליה

כי הרבה מהפסיכדליה היה מבוסס גם על הביצוע עצמו של האומנים ב-live והחוויות שעוברות עליהם באותו רגע, הטראנס (ולא הרדוד והמסחרי) באמת מנסה לגרום לשומע חוויות מסוגים שונים אבל אין כלי נגינה חיים ונגנים ולדעתי זה הבדל גדול מאד. הפסיכדליה לא מתה, הרבה הרכבים כמו mum וקמיאליסט יסטבת (משהו כזה...) ממשיכים לעשות פסיכדליה חדשנית שמשמרת גם את הסאונד ששמעו ב-ufo וגם מייצרת סאונדים וצלילים חדשים.
 

lilou2

New member
זה כן

טראנס פסיכודאלי מזה אין כלי נגינה חיים מה הקשר בכלל וחוץמיזה סינטיסייזר הוא כלי נגינה מאד חי והרבה יותר מורכב ומטורף שיכול לקחת אותך למקומות הרבה יותר הזויים.. ובטראנס יש כלי נגינה חיים כמו גיטרות תופים עד לכלים לא קשורים שעושים רעש שיש לא מעט אומנים שתוך כדי ביצוע לייב מנגנים בהם במהלך קטעים, הטראנס הפסיכודאלי אמור להוות את החוויה ההזוייה הזאת אם זה תחת סמים כאלו או בכלל תופעות טבעיות כמו שקיעה מטורפת אנערפ.. בשביל זה מומלץ לכולכם לשמוע את SHPONGLE שעושים אמביאנט פסיכודאלי מטורף ומושלם שאחד הטרקים נעשה לאחר שהלג'נד סימון פוספורד חווה עם עוד שותף שקיעה בגואה ורצו לאולפן לבטאות אתזה בסאונד בכתיבה של הקטע, ודר"א שפונגל מנגנים עם כלים חיים גם בלייב כמובן, אחד מהם, סימון כדאי לשמוע כל קטע שהוא יצר איי פעם הכל מטורף הזוי פסיכודלי ומושלם אין אומן שמתקרב לרמות של הבנאדם הזה ואגב הוא אוהב גם פינקפלויד והסמל שדל שפונגל הוא מן ראש הזוי עם שש עיניים משהו מאחת התמונות בעטיפת האלבום הפלוידי RELICS, האלבום שלו THE LONE DERANGER, כל האלבום משדר את המוסיקה תחת אל אס די, איך היא נשמעת תחת ההשפעה של האסיד, כשהחושים מתמקססים ומתחדדים וכל הקטעים פשוט מטורפים יפים והרמוניים מומלץ לכולם
 

Shakty

New member
עם עוד שותף ? איזו הורדה בדרגה

לראג'ה ראם - שהיה חבר ב Quintessence מסוף שנות השבעים והיה בין ההיפיפ הראשונים שהגיעו לגואה - שם הוא הכיר את SIMON POSTFORD. ל SHPONGLE 2 אלבומים : Are You Shpongled? ו Tales of the Inexpressible שני אלבומי מופת (יש גם שני בוטלגים ואלבום רמיקיסים אבל זה חוצה מייסה. LONE DREANGER זה אלבום סולו של פוסטפורד תחת השם HALLUCINOGEN בכלל ראג'ה ראם מאוד מושפע מפלויד ומבארט בפרט - באלבום השני הוא כתב שיר לזכרו של ה GNOME מ PIPER - השיר נקרא NEW WAY TO SAY HOORAY בכל מקרה SHONGLE אכן עושים מוסיקה מעולה בשילוב של כלים אקוסטים ואלקטרונים - מומלץ גם לא לחובבי מוסיקה אלקטרונית.
 

israeli saiko

New member
לא רק שזה פסיכודאלי...

זה הרבה יותר פסיכודאלי מהפסיכאדליה של שנות ה-60. ואני לא מדבר רק על ההתקדמות של רמת הסאונד והאפקטים מאז, אלא בכלל המוטיבים הרבה יותר פסיכודאלים, המלודיות, הכל. יש אלבום אחד של פינק פלויד, אומאגומא, שאפשר להגיד שהוא פסיכודאלי ברמה של הגואה טראנס. יותר נכון להגיד - מביא חוויה פסיכודאלית ברמה שמביא הגואה טראנס של שנות ה-90, וחלק מהפסייטראנס של שנת 2000 ואילך.
 
למעלה